20 veckors valp, underbett?

Jag tycker mig se att flera sällskapsraser ligger i den prisklassen nu? Inte alla kullar, men det är inte heller direkt ovanligt. Jag planerar löst för en hund till om några år, och tänker mig något mindre både i storlek och aktiveringsbehov. Det finns några få ur grupp 9 som kanske kan vara aktuella, men kullarna är små och efterfrågan hög och priserna sätts därefter. Fortsätter de att gå upp så kommer de att bli alldeles för dyra för min ekonomi. En hund må kosta mer än så totalt under sin livstid, men det är ändå väldigt mycket pengar att lägga ut vid ett tillfälle.
Med tanke på hur "osäkert" det ändå är att köpa valp, med tanke på fysiska problem som kan uppkomma under uppväxten, så tycker jag det är helt vansinnigt.

Jag kommer ta 15+moms för mina i vår.
 
Hade en dvärgschnauzer med underbett, aldrig bekymmer med tänder eller mun. Tungan tittade aldrig ut heller. Hon fick dra två tänder men det var för att hon slpg sönder dom på en tungapport. Hon blev 11 år och var fräsch i munnen i alla år.
 
Eftersom fler verkar fundera så är det ingen ”liten hund storlek” utan mellanstor TROR jag de räknas som. Miniature american shepherd.

Har pratat med kenneln men tyvärr har hon inte någon erfarenhet då ingen av hennes avkommor eller egna hundar haft bettproblematik utan hänvisade mig till veterinär så får vi ta det där ifrån.

När jag kollar så vet jag inte riktigt om det är så att underkäkens tänder ”växt utåt” eller om det är käken som är längre fram. Jag tycker nästan det ser mer ut som om de vuxit ut lite diagonalt och framtänderna tagit fasta på det hela och växt och tryckt den ytterligare ”utåt”. Om det nu skulle förändra något.
 
Hade en dvärgschnauzer med underbett, aldrig bekymmer med tänder eller mun. Tungan tittade aldrig ut heller. Hon fick dra två tänder men det var för att hon slpg sönder dom på en tungapport. Hon blev 11 år och var fräsch i munnen i alla år.
Skönt! Det blir så lätt skräckhistorier när man googlar, tänderna ska dras ut; tandställning; kan inte äta; allt blir dåligt och det är nästan bara att ge upp direkt 😅
 
Eftersom fler verkar fundera så är det ingen ”liten hund storlek” utan mellanstor TROR jag de räknas som. Miniature american shepherd.

Har pratat med kenneln men tyvärr har hon inte någon erfarenhet då ingen av hennes avkommor eller egna hundar haft bettproblematik utan hänvisade mig till veterinär så får vi ta det där ifrån.

När jag kollar så vet jag inte riktigt om det är så att underkäkens tänder ”växt utåt” eller om det är käken som är längre fram. Jag tycker nästan det ser mer ut som om de vuxit ut lite diagonalt och framtänderna tagit fasta på det hela och växt och tryckt den ytterligare ”utåt”. Om det nu skulle förändra något.
Det är definitivt ett underbett, och eftersom underkäken växer under en längre period än överkäken tenderar underbett att bli värre inte bättre i takt med att hunden växer till sig.

Jag skulle ta kontakt med en duktig tandintresserad veterinär som du kan hålla kontakt med åtminstånde tills alla tänder är utbytta.
 
Eftersom fler verkar fundera så är det ingen ”liten hund storlek” utan mellanstor TROR jag de räknas som. Miniature american shepherd.

Okej, så ingen liten sällskapshund, men ändå en ras som har exploderat i popularitet på senare år. Priserna drar iväg därefter. Alla gör såklart som de vill med sina pengar, men jag har svårt att förstå viljan att betala sådana summor för en valp som på många sätt är ett oskrivet blad.

Men det börjar bli lite väl långt sidospår nu. Tråkigt att din hund har ett bettfel, jag hoppas att det inte leder till några stora problem. En veterinär som kan tänder bör kunna ge dig en ungefärlig prognos.
 
Småhundarna låg på ca 25 000 kr ifjol (vilket var senast jag kollade). Men sedan så vet jag inte om man betalar extra ifall man tänkte sig att ställa ut? Min skulle nog gå väldigt bra på utställning liksom om jag orkade med hantera utställningsfrisyren. Men vi betalade inte mer än standard för rasen oavsett.
Nej, det gör man inte. Ingen (vettig) uppfödare säljer en liten valp som utställningshund eftersom allt möjligt kan hända, t ex kan ett bettfel utvecklas. Har man ett utställningsintresse kan man få en valp som uppfödaren tror på ur utställningsperspektiv (eller få välja den själv). Men priset är inte högre.
 
Nej, det gör man inte. Ingen (vettig) uppfödare säljer en liten valp som utställningshund eftersom allt möjligt kan hända, t ex kan ett bettfel utvecklas. Har man ett utställningsintresse kan man få en valp som uppfödaren tror på ur utställningsperspektiv (eller få välja den själv). Men priset är inte högre.
Om man säljer för utställning så har man gjort en utfästelse om att hunden duger till det - åtminstone enligt tidigare lagstiftning innebar det att ett bettfel eller en kula som inte ramlade ner kunde räknas som ett dolt fel. Det är därför de flesta säljer till "sällskap" oavsett det egna avelsmålet och vad hunden ska användas till.
 
Om man säljer för utställning så har man gjort en utfästelse om att hunden duger till det - åtminstone enligt tidigare lagstiftning innebar det att ett bettfel eller en kula som inte ramlade ner kunde räknas som ett dolt fel. Det är därför de flesta säljer till "sällskap" oavsett det egna avelsmålet och vad hunden ska användas till.
Jag har köpt henne för ”sällskap” på pappret så du har helt rätt. 😊

Dock var både min och uppfödarens ambition och önskan att hon skulle ställas. Men tji fick vi! Som tur är finns det mycket annat man kan göra med hundar. Gosa med tex 😍

Har kontaktat tandinriktad veterinär under dagen så inväntar utlåtande och ska få en tid.

Tack för all hjälp och råd! ☀️
 
Nu har jag aldrig fått något underbett och sett hur en växande valp då ser ut men blir lite bekymrad när jag ser övre hörntandens placering så långt bakom den undre. Speciellt med tanke på att underkäken växer längre i tid än överkäken.

Men det där är väl valptänderna? Eller är det de permanenta hörntänderna som kommit fram?


Det är svårt det där med bettfel.
Sålde en tikvalp med bra bett som har bra bett i flera generationer bakom sig (härifrån). Hon parades med en hane jag fött upp som också har bra bett själv och i de generationer bakåt som kommer härifrån.

Tillsammans fick dom baske mig en hel kull med överbett!
Vilket fick mig att inse att man ska aldrig bli självgod och tro att "det får inte jag i mina linjer". För helt uppenbart kom det där från mina linjer...

Himla synd om denna uppfödare, det var inget någon av oss hade väntat oss.

Det kanske händer mig också en dag.
Men det ger mig vatten på min kvarn, vill man absolut ha en hund som ska duga till utställning, avel, sporter och så vidare, då ska man inte köpa en valp. Då får man lägga mer pengar på en äldre individ som redan visat hur bett, testiklar och mycket annat blir.

Av den anledningen har jag aldrig importerat en valp för framtida avel och blir lika förvånad varje gång jag ser och hör andra i rasen importera just valpar, för framtida avel.

I min ras (Silken Windhound) har i princip alla valpar ett litet överbett till att börja med, som korrigerat sig till ett bra saxbett senast omkring året, när underkäken har vuxit ikapp.
Om en av mina valpar fick underbett skulle jag utgå från att underbettet är bestående.
 
Nu har jag aldrig fått något underbett och sett hur en växande valp då ser ut men blir lite bekymrad när jag ser övre hörntandens placering så långt bakom den undre. Speciellt med tanke på att underkäken växer längre i tid än överkäken.

Men det där är väl valptänderna? Eller är det de permanenta hörntänderna som kommit fram?


Det är svårt det där med bettfel.
Sålde en tikvalp med bra bett som har bra bett i flera generationer bakom sig (härifrån). Hon parades med en hane jag fött upp som också har bra bett själv och i de generationer bakåt som kommer härifrån.

Tillsammans fick dom baske mig en hel kull med överbett!
Vilket fick mig att inse att man ska aldrig bli självgod och tro att "det får inte jag i mina linjer". För helt uppenbart kom det där från mina linjer...

Himla synd om denna uppfödare, det var inget någon av oss hade väntat oss.

Det kanske händer mig också en dag.
Men det ger mig vatten på min kvarn, vill man absolut ha en hund som ska duga till utställning, avel, sporter och så vidare, då ska man inte köpa en valp. Då får man lägga mer pengar på en äldre individ som redan visat hur bett, testiklar och mycket annat blir.

Av den anledningen har jag aldrig importerat en valp för framtida avel och blir lika förvånad varje gång jag ser och hör andra i rasen importera just valpar, för framtida avel.

I min ras (Silken Windhound) har i princip alla valpar ett litet överbett till att börja med, som korrigerat sig till ett bra saxbett senast omkring året, när underkäken har vuxit ikapp.
Om en av mina valpar fick underbett skulle jag utgå från att underbettet är bestående.
Vilket fint och långt svar du tog dig tid att skriva!

Nej, vad tråkigt för uppfödaren, men hur ska man veta?

Hon har bara bytt de främre tänderna, det sitter även kvar fyra mjölktänder (vardera längst ut på nedre- och övrekäke)

Veterinären skrev nyligen att hon önskar att jag bokar tid, hon kunde inte säga helt säkert över foto. Inte säkert att det gav framtida bekymmer men utställning var helt kört med all säkerhet. 🙄😅
 
Vilket fint och långt svar du tog dig tid att skriva!
Nej, vad tråkigt för uppfödaren, men hur ska man veta?

Hon har bara bytt de främre tänderna, det sitter även kvar fyra mjölktänder (vardera längst ut på nedre- och övrekäke)

Veterinären skrev nyligen att hon önskar att jag bokar tid, hon kunde inte säga helt säkert över foto. Inte säkert att det gav framtida bekymmer men utställning var helt kört med all säkerhet. 🙄😅
Det finns mycket roligt att göra med en hund - det är bra att du tar tar reda på mer så att ni får bästa möjliga chans att undvika att bettet orsakar problem för henne.
 
Jag har haft en hund som i samband med tandömsning utvecklade ett underbett. Jättesurt eftersom valpen var inköpt för möjlig avel och utställning och han var mycket lovande för utställning, men det var bara att gilla läget. Han fick ett tydligt underbett som vuxen, men hade inga problem av detta. Många raser ska ju dessutom ha underbett och detta skapar inga problem för dem.
Många underbett kommer just vid tandömsningen och då underkäken växer under längre tid än överkäken så är det ingen större chans att det skulle rätta till sig (ett lätt överbett i den åldern kan däremot många gånger rätta till sig).
 
Jag har haft en hund som i samband med tandömsning utvecklade ett underbett. Jättesurt eftersom valpen var inköpt för möjlig avel och utställning och han var mycket lovande för utställning, men det var bara att gilla läget. Han fick ett tydligt underbett som vuxen, men hade inga problem av detta. Många raser ska ju dessutom ha underbett och detta skapar inga problem för dem.
Många underbett kommer just vid tandömsningen och då underkäken växer under längre tid än överkäken så är det ingen större chans att det skulle rätta till sig (ett lätt överbett i den åldern kan däremot många gånger rätta till sig).
Okej, ja det känns ju lite surt.. men men. Så är livet!

Fanns det något i försäkringen som täckte eventuella kostnader och så med underbett? Har du erfarenhet inom det?
 
Okej, ja det känns ju lite surt.. men men. Så är livet!

Fanns det något i försäkringen som täckte eventuella kostnader och så med underbett? Har du erfarenhet inom det?
Min unghund har haft problem med sina tänder, han hade ett veterinärintyg som var UA så hans försäkring har stått för att dra ut mjölktänder som satt kvar och med laga medfödd skada på emaljen på vuxenskador. :) Han är försäkrad i Folksam.
 
Om du har en anmärkningsfri valpbesiktning borde försäkringen täcka. Finns det noterat vid besiktningen får du stå för hela kostnaden.
U.a på samtliga punkter i besiktningen, kan hålla tummarna, inväntar veterinärens definitiva utlåtande då vi fått tid på tisdag för besök. Hon borde ha erfarenhet av liknande fall tänker jag när hon har specialkompetens inom tänder :)
 
Det kanske händer mig också en dag.
Men det ger mig vatten på min kvarn, vill man absolut ha en hund som ska duga till utställning, avel, sporter och så vidare, då ska man inte köpa en valp. Då får man lägga mer pengar på en äldre individ som redan visat hur bett, testiklar och mycket annat blir.

Av den anledningen har jag aldrig importerat en valp för framtida avel och blir lika förvånad varje gång jag ser och hör andra i rasen importera just valpar, för framtida avel.

Vår jämtes uppfödare säljer sina valpar med jaktgaranti. Jagar de inte så köper han tillbaka dem alternativt att man blir erbjuden en valp ur en annan kull i byte. Men det kräver ju en del av uppfödaren..

Jag vet många som importerar för framtida avel, men det är ju alltid en stor risk så klart. Det är tacksamt för andra att det finns de som vågar, det ger ju ett helt annat urval i avelsarbetet :)
 
U.a på samtliga punkter i besiktningen, kan hålla tummarna, inväntar veterinärens definitiva utlåtande då vi fått tid på tisdag för besök. Hon borde ha erfarenhet av liknande fall tänker jag när hon har specialkompetens inom tänder :)
Går ju inte att ge något definitivt utlåtande på en 5 månaders hund som vare sig ömsat tänder klart än eller är färdigvuxen.
 
Går ju inte att ge något definitivt utlåtande på en 5 månaders hund som vare sig ömsat tänder klart än eller är färdigvuxen.
Hmm, kanske inte men det finns inte en enda som sagt att det kommer bli ”ett vanligt” bett i allafall, så att fastställa ett framtida underbett verkar vara högst troligt.. :/
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
687
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 517
Senast: Mabuse
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 200
Senast: Acto
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 074
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp