Bukefalos 28 år!

3 år- Tunn hals bra förövrigt...

S

Skrutt

Vad ska han ha?? Han har nästan fri tillgång till hö, sen får han 1,5 kg groov å sen 0,5 kg lusern. Får även lite go betfor.
Vet att jag måste jobba honom mer men tyvärr räcker inte tiden till. Svårt att lära honom long. o dyl själv!!
Magen å rundheten är det som sagt inget fel på men halsen...
Kan nån hjälpa mej.
 
beror inte sådant på hur hästen är byggd?
den kanske inte kan få så mycket bättre hals :confused:
eller ja vet inte...hm
 
Om hästen är bra i hullet förövrigt, är det inte bara muskler som saknas?

Har faktiskt inte sett så många 3 åringar med riktigt stora och bulliga halsmuskler. Utan de kommer ju efter några års ridning.
 
Jag hade en häst med smal hals, 3 år, men han var mager. Felutfodrad.

När han fick en balanserad foderstat bestående av hö, lucern, foderjäst och havre så började han lägga på sig.
I dag tror folk att han är hingst, bl a. för att han har så fin hals.
Tränade honom från marken istället för att longera. Den typen av skolning är mycket effektiv för både koordination, smidighet och styrka. Tömkörde och sedan fick han gå i skogen. På ett halvt år så var förändringen enorm.
 
Hur ser överlinjen ut i övrigt? Tänkte på rygg och rumpa också (inte bara magen). Hästen kan ha proteinsbrist även fast han står på fri tillgång hö och äter Groov... När jag köpte min häst som unghäst hade hon riktig hingsthals trots att hon inte var riden så jag tror inte man alltid kan skylla på att det saknas "ridmuskler", men det kanske beror på hur hästen är byggd naturligt också som någon skrev :)
 
Hmmm. det är nog bara muskler som fattas, ni har nog rätt!! Det är lite svårt bara att få med hästen ut eftersom hon är sååå beroende av den andra å det är lite svårt att ha med 2 och vara själv. Får börja försöka i liten skala. Men hästen är svårhanterad när den blir utan sin kompis å den protesterar hej vilt då... sen kanske jag kan byta kompis... inte tänkt på det! Tack för svaren!!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
717
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 348
Senast: Bee
·
Hästvård Hej hej, Jag har två ridtravare på lösdrift med fri tillgång hö. Tyvärr ingen analys på höet. Den ena är ny sedan 3 månader tillbaka...
Svar
17
· Visningar
1 335
Senast: Ketrawzc
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 258
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp