3-åring-hur ofta promenader?

S

_Sweetheart_

Hur ofta kan jag ut & promenera med min 3 åring? Räknas det som "arbete"?

Hur ofta kan man hänga på dom?
 
Sv: 3-åring-hur ofta promenader?

Promenera tycker jag inte räknas som arbete. Så det anser jag att man kan göra mycket.

Min treåring rider eller kör jag ca 4-5 gånger i veckan.

MVH Russin8
 
Sv: 3-åring-hur ofta promenader?

En treåring är oftast färdig att rida in.Sitt på den i skritt,trav och galopp,lär den höger vänster och backa.Men ansträng den inte för hårt.
 
Sv: 3-åring-hur ofta promenader?

min 3-åring jobbas ca 1h promenad/lättare ridning/körning i skogen varannan dag. så du kan lätt hänga ett par minuter varje dag första veckan för att vänja in o sen öka tiden efterhand nästkommande vecka. Ta gärna hjälp av en tränare/duktig kompis som kan unghäst! Lycka till!
 
Sv: 3-åring-hur ofta promenader?

*kl*

Tycker ni att min 3åriga c-ponny går för hårt?

Rider han två dagar i veckan i alla gångarter 30-45 min oftast ut i skogen

Tömkör två gånger i veckan i padocken

Sen dom andra dagarna är vi ute och går i skogen eller "leker" lite
 
Sv: 3-åring-hur ofta promenader?

Delvis kl
Hästar är individer. Unghästar blir ofta trötta i huvudet efter en stunds träning, men det märker man. Min häst försvinner i blicken och tappar koncentrationen, då är det dags att lägga ned träningen för dagen.

Öka tiden och intensiteten allteftersom. Ju mer du lär känna hästen desto lättare är det att se vad som är "lagom".

zanque:
När det gäller rent fysiskt så tycker jag det låter lagom med ridning två gånger i veckan, men jag känner ju inte din häst. Hur länge beror även det på hur fysiskt utvecklad hästen är. Du har väl förmodligen trappat upp tiden allteftersom?

Min rider jag inte mer än 15-20 min per gång max 2 ggr i veckan. Träning (inkl.ridning) max varannan dag. Mindre fysiskt ansträngande promenader kan dock bli oftare. Ibland leker vi bara i hagen.

Promenader och tömkörning tycker jag är utmärkt att stärka hästens muskler, balans och följsamhet. Klättra i skogen är kanon (promenader kan vara ansträngande).

Det varierar ju även med tillväxtperioder och dagsform på hästen. Samt hur mycket annat man själv har att göra;)
 
Sv: 3-åring-hur ofta promenader?

Nej, hon ska ju ridas in. Letar efter en sadel nu så när jag hittar en är det dags. Tills dess hänger jag på henne & är ute på promenader med träns och bett och longergjord. Men hur många dagar i veckan & hur länge kan man vara ute på promenader för hand med en 3-åring?
 
Sv: 3-åring-hur ofta promenader?

jag är ute och går med min 2 - åring 3 - 4 gånger i veckan, ofta i samband med några minuters longering eller långa tyglar eller annat arbete. Vi är ute 2 - 4 km ungefär. ska öka upp det till kanske 5 - 7 km under sommaren nån dag i veckan.

jag tycker inte det är en fråga om hur ofta man tränar hästen utan hur mycket och hur länge. De blir ju trötta fort. Jag brukar dela upp i mindre pass kanske tre gånger om dagen vissa dagar. Sen är det ju viktigt med paus - dagar där de får tänka igenom lärdomarna. Det är i pauserna som de lär sig.
 
Sv: 3-åring-hur ofta promenader?

Nu har jag hittat en liknande tråd jag sökte, hurra på mig! :banana:

Jag har 2 hästar som fyller tre nu.

Den ena är en ardennervalack som det har varit mycket trubbel med i form av extrema brister i ledarskapet. Idag står vi på det läget att han flyttar sig för rep, går inte längre över mig men han är fortfarande lite bufflig och jobbig på vissa sätt. Jag jobbar för tillfället med longering för att bygga upp ledarskapet och de första gångerna har det kommit en och annan spark mot mig. Idag blev det nästan inget tjafs alls vilket var skönt! När jag har ledarskapet klart och att han fattar vinken kommer jag att dra igång med inridningen och inkörning på riktigt.

Den andra är en arabtjej som är väldigt trevlig på många sätt att ha med att göra. Känslig och rena motsatsen till ovanstående MEN hon börjar testa ledarskapet lite vid longering nu. Inte så konstigt eftersom att jag precis har tagit hem henne och jag tror inte att det kommer bli några problem med henne senare.

Oavsett vilken häst jag tränar så kör jag alltid tills målet för dagen är uppnått. Exempelvis valacken idag: hålla sig på ett spår och finna sig i att jag bestämmer vart han ska gå (inte så svårt för honom egentligen), kan tänka mig att det tog 15-20 minuter. Det handlar ytterst sällan om längre pass än sådär. Ibland håller jag mig till pass på kanske 5-10 minuter bara jag har nått målet för dagen.

Till min fråga: Hur ofta tycker ni att man kan jobba med bebisarna genom longeringen? Jag har märkt att båda behöver lite tid att smälta vad som har hänt så att göra saker som kräver tankeverksamhet varje dag är inte på tal. Hur gör ni?

Promenader etc. kommer ju in lite då och då men det ser jag inte är ansträngande för någon av deras hjärnor. De följer som hundar hur snällt som helst båda två.
 
Senast ändrad:
Sv: 3-åring-hur ofta promenader?

Det beror på många olika saker.
-Om den är i en växt period,
-Hur den är mentalt,
-Vad den har gjort innan i livet.

Om jag skulle ha en 3åring som inte gjort än gått i hagen och vuxit så hade jag varit ute med den 2-3dagar i veckan så den skulle hinna smälta allt nytt.

Men som det hade varit en häst som jag vet har gjort mer i livet så som blivit inkörd, löshoppad, följt med som handhäst medans man rider en annan mm så kan du mycket väl vara ute och gå med den 5dagar/vecka om den inte är inne i en växt period.

Kram
 
Sv: 3-åring-hur ofta promenader?

Hur ofta kan jag ut & promenera med min 3 åring? Räknas det som "arbete"?

Hur ofta kan man hänga på dom?
Du kan gå med den. Du kommer alltid att vara den som är mer trött:rofl:
Nej det räknas inte som arbete- social träning kanske.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Nu vill jag ha den samlade Buke expertisens åsikt och råd om en ”skitsak” Vår hund Roy, en Border Collie som fyller 1 år om någon vecka...
Svar
13
· Visningar
1 391
Senast: swemale
·
  • Låst
Hemmet Med tanke på tros-tråden och hur ofta man byter dessa: Hur ofta byter ni badhanddukarna? Alltså de som används i badrummet efter dusch...
11 12 13
Svar
257
· Visningar
8 604
Senast: Hedinn
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 285
Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 399
Senast: G-uldlock
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp