3-åring som inte säger "S" och "R"

Status
Stängd för vidare inlägg.
M

_Marie_

När brukar barnen som inte kan säga S och R lära sig hur man får fram dessa bokstäver?

Min dotter blev tre i sommar, hon pratar mycket och bra, men eftersom dessa två bokstäver fattas är det ibland lite svårt att höra vad hon säger. Inte nu för oss i hennes närmaste omgivning, men för människor som inte känner henne.

Problemet är att hon är så medveten om att hon inte säger S och R, och försöker ständigt få ordet att låta rätt, men misslyckas alltid.
Jag tycker så synd om henne, och skulle aldrig drömma om att påtala det som blir fel. Men lika fullt är hon medveten om det.

När kan man förvänta sig att dessa bokstäver kommer för henne? Hon försöker ju, men vet inte hur hon ska göra med tungan för att få det rätt!
 
Sv: 3-åring som inte säger "S" och "R"

Var du lugn...jag har en fyraårig dotter som precis har lärt sig säga r och s. Det kommer.... :smirk:
 
Sv: 3-åring som inte säger "S" och "R"

va inte så säker på det! jag kunde som liten inte säga vare sig s eller r.
s lärde jag mig att säga, men r saknas fortfarande! (20 år gammal, så jag tror inte det kommer ploppa upp...)
men inte lider jag för det! vist kan det vara jobbigt ibland, men vafan, folk får väl lära sig att lyssna och använda fantasin istället! :D
 
Sv: 3-åring som inte säger "S" och "R"

Men vad använder du istället för "R" då?
 
Sv: 3-åring som inte säger "S" och "R"

istället??
blir vällan nåt eget hopplock på ljud! fast folk brukar förstå.
 
Sv: 3-åring som inte säger "S" och "R"

Men om du t.ex ska säga att du har ätit grillkorv till middag - hur säger du då?
Skippar du r:et helt och hållet eller?
 
Sv: 3-åring som inte säger "S" och "R"

nää.. jag har nått eget läte. långt bak i munnen, helt utan tungan inblandad!
jag kan iofs (nästan) få till ett normalt rullande r, om jag bara ska säga just det, men att bygga in det i ord har jag svårt för.

det som kan vara lite jobbigt är om det är många r i orden.
en släkting försökte alltid få mig att säga "risgrynsgröt med russin" när jag var liten :D DET hade jag ganska svårt för
 
Sv: 3-åring som inte säger "S" och "R"

Tror inte att det är någon större fara egentligen. Har en son på 3½ som inte kan säga R, men jag tror att det håller på att komma allt mer på honom. Han har lärt sig säga varför, fast jag har inte funderat på om han uttalar R eller ej.

Jag tror inte på att rätta barn hela tiden när de säger fel. När någon rättar mina barns språk blir jag arg. Jag tror mer på att alltid säga rätt till dem. Min yngsta säger inte BIL utan det blir BILLE, men då säger jag tex "ja, bil" och det har fungerat än så länge. Just nu härmar han ( 2 år om 6 dagar) alla ord man säger och hans ordförråd har på en månad ökat från få ord till många!

Killen på 3 ½ har också ett stort ordförråd som just nu ökar rejält, för han har så mycket att berätta. Ibland när han berättar något får han inte ut helt i ord vad han menar så då måste man gissa lite och försöka sätta ord på vad han ville ha sagt och sedan säga det. Vanligtvis brukar det bli rätt och då blir sonen överlycklig och upprepar det jag sagt, med ord denna gången. Jag tror att det är ett bra sätt för då har jag ju inte sagt att det han säger är fel, jag har bara gett honom en chans till att säga rätt.

När jag var liten lärde jag mig hellre danska än svenska, men mamma blev irriterad och rättade hela tiden. Dessutom var jag tvungen att gå till talpedagog för att lära mig språket bättre. Och jag hatade det!
Det är bara negativt att bli rättad när man säger fel och inte lär man sig lättare för det, tycker jag. Jag uttrycker mig bäst i skrift, mitt tal är inte alls på samma nivå och ju äldre jag blir desto oftare stammar jag har jag märkt, jag som inte alls stammade som barn... :crazy:

Det jag funderar en del på är om tal-, läs- och skrivsvårigheter är något som kan gå i arv. För då är det ju en ganska stor risk att mina barn kommer att få något problem med något av det, både jag och deras pappa hade alla dessa problemen när vi var barn ( för att inte tala om delar av släkterna hos oss båda). Just pga detta blev jag glad när min bror sa att mina barn har ett bra språk.
 
Sv: 3-åring som inte säger "S" och "R"

Det är inget som görs något år i den åldern då det inte är ovanligt att just r och s inte uttalas rätt ännu. Först när dom börjar ettan så sätts talpedagog in för att träna extra.
Min dotter sa inte r innan hon var 6 år gammal (precis fyllda). Då förväntade jag mig att det kunde bli skånska r eftersom vi flyttade till Skåne när hon var 4½ år men det blev faktiskt ett vanligt rullanade r när r väl kom.
Min kompis fick ha sin dotter till talpedagog när hon började skolan då hon inte kunde uttala s eller r och dessutom hade en hel del "babyspråkuttal" och idag går hon i 5:an och har inga problem alls med talet och uttal.
Hav förtröstan och tala om för din dotter att det finns en hel del barn som precis som henne tar längre tid på sig innan dom kommer på hur s och r skall uttalas. Det hon behöver höra är att det inte är fel på henne utan att det är enhel del andra som sitter i samma sits som henne och andra som gjort så när dom var 3 år och idag som vuxna pratar helt rent.
Vissa barn har höga krav på sig själv och där gäller det att extra mycket belysa saker och ting för att dom inte går omkring med tron att dom är freak och är dom enda med problemet. Ett barn har svårt att se bortom sig själv och kan inte se i ett vidare perspektiv. Det får vi vuxna hjälpa dom med på ett bra och konkret sätt.
 
Sv: 3-åring som inte säger "S" och "R"

Min kompis grabb kunde inte säja S eller sje-ljud(det blev istället K) och inte F det blev P. Han pratade inte "rätt" förrän i 4:e klass.Men han var helt obekymrad och ingen retade honom. Men det kunde låta lite dråpligt när sa sin syster Sofias namn eller skulle till Sjukhuset. Eller när han hade spökfest (då tog han helt enkelt bort första S-et)
 
Sv: 3-åring som inte säger "S" och "R"

Min 3-åring kan heller inte säga r.
Det kommer.
Hans 2½ åriga kusin rullar på r:en så att han låter som en amerikanare istället :smirk: .
Det är väl inte många barn som pratar fläckfritt i 3-årsåldern.
Kompisarnas 4½ åring säger inte r ordentligt än han heller faktiskt när jag tänker efter.
Och min mamma säger alltid att "D (min bror) förstod ingen vad han sa mer än jag innan han var 5 sen kom hela registret i födelsedagspaketet" :D så lugn.
Tror att det är jätteviktigt att ALDRIG påtala det för henne, för blir hon stressad över det så blir det nog bara värre...
 
Sv: 3-åring som inte säger "S" och "R"

Tror nog att du kan vara lugn , det kommer.
Alla mina tre barn har haft problem med S och R . Det är mognads ljud. Ljuden har mognat fram mellan 4 och 5 1/2 år .
Med första barnet var vi lite oroliga men med de 2 andra har vi bara låtit det mogna och komma ,aldrig påpekat eller något.
Vet att barn som haft problem med R-ljudet länge brukar göra ett eget ljud eller börja R:a ordentligt ( skånska R;et )
Annars så finns det ju duktiga logopeder att vända sig till om man känner sig orolig.
 
Sv: 3-åring som inte säger "S" och "R"

Min son var sen med talet och hade en massa ljud som han inte kunde säga: f, v, j, r förstås……han fick diagnosen försenad artikulationsutveckling.

Problem med talet KAN hänga ihop med andra utvecklingsförseningar så det är bra att vara uppmärksam! Nåja, min pojke är nu redan på tvåan och pratar bra, han säger "skånska" r och vi bor inte I Skåne så det jobbas det ännu med….alla andra ljud är nu på plats!

Känner till fall där föräldrarna tjatat så om nåt ljud, typ r då, så ungen börjat undvika ord med r i……då är man inne på fel spår tycker jag! Ta det lugnt bara!
 
Sv: 3-åring som inte säger "S" och "R"

har fortfarande inga r och jag är över 30
Eller rättare sagt har halländska r och det är tungrots r om jag inte minns fel och det andra är tungspets r
Många svenska dialekter använder inte r
 
Sv: 3-åring som inte säger "S" och "R"

Fast skorrande r räknas väl som r precis som rullande r?
Barn pratar ju inte alltid den dialekt som finns i samhället där dom bor utan kan faktiskt ta efter andra i deras närhet.
För inte så länge sedan var det ett inslag på tv:n där två syskon som var tvillingar har jag för mig dessutom som pratade två skillda dialekter.
Den ena pratade skånska precis som sin pappa och den andra pratade göteborska (eller liknande) som sin farbror. Båda har bott på samma ställe i hela sitt liv.
Det är väl när r uttalas som j eller l och liknande som det räknas som talfel?
 
Sv: 3-åring som inte säger "S" och "R"

Min son som är 3 år och 4 mån pratar knappt ord som man förstår men det oroar oss inte ännu.
 
Sv: 3-åring som inte säger "S" och "R"

Oroa dig inte. Det är så vanligt att föräldrar(och andra) börjar oroa sig för tidigt och så får barnet "fel-stämpel" och känner sig dålig.

Det är dessutom fullständigt normalt att en 3-åring inte kan säga s och r. Barn kommer att säga fel och detta ska inte påpekas - det gör bara att barnet känner att det inte kan/misslyckas. Istället bör man bara upprepa ordet rätt; barnet: "Jag spjang" mamma: "Jaha, sprang du!".
Barnet anpassar sig efter de vuxna, det är så de utvecklas, oavsett om det den gör är fel eller inte. Den kommer ändå att ta efter de andra.

Min mamma har arbetat med barn som har svårigheter med tal. Och om det är så att de blir 7 och fortfarande har problem, så finns det mycket enkla övningar att använda sig av som heller inte får barnet att känna att det är nåt fel på henne/honom.

Ljudalfabetet är ett ex. Att ljuda alfabetet tillsammans. Det gäller att leka fram lösningarna.

Oroa dig inte, det kommer med tiden. Se till att hon vågar prova nya saker istället, och gör henne öppen för nya erfarenheter. Och se framförallt till att hon är positiv.
 
Sv: 3-åring som inte säger "S" och "R"

Hoppas du ser detta då jag trillat på en sida om språkutveckling och vad som är vanligt att ha svårigheter med i olika åldrar.
http://www.blom.just.nu/
Tänkte på ditt inlägg när jag såg länken.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 173
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 846
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 499
Senast: Unafraid
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 585
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp