3000 kvadratmeter åker

Då skulle jag om jag vore du satsa på Hedemora. De är i princip alltid efterfrågan på, men jag skulle rekommendera att komplettera med någon fler ras, gärna en som genererar högre pris per avelsägg än de mer vanliga raserna och i såna fall behövs ju ingen stor grupp i såna fall.
Om hon vill ha lantras i genbank får hon inte ha andra raser. Nu kanske inte @Magiana är intresserad av genbank men iom att hon nämner lantras kan det vara bra att känna till den saken.
 
Om hon vill ha lantras i genbank får hon inte ha andra raser. Nu kanske inte @Magiana är intresserad av genbank men iom att hon nämner lantras kan det vara bra att känna till den saken.
Man får ha flera raser men det är inte helt okomplicerat. Det är jättenoga med att hålla grupperna isär.
 
Lät ju enkelt men jag tror det är svårare i verkligheten. Man behöver nog en rätt rejäl hönsflock på 20-25 höns som man säljer överskottsäggen av om det ska löna sig. Och hus går nog inte bara att ploppa upp. Jag har haft tankarna på att bygga ett attefallshus, men tror inte att det är en enkel sak att bygga. Man måste ändå ha en grund, man måste ha el och man måste ha avlopp och vatten. Sen vet jag inte var det där attefallshuset skulle kunna byggas. Får man bygga den på mark som har en annan fastighetsbeteckning än den marken där huvudbyggnaden står? Mitt ställe består egentligen av två samtaxerade fastigheter. Den större delen står huvudbyggnaden på och så hör åkrarna till den också. Åkrarna är nog inte lämpliga att bygga på. Den ena åkern lutar och den andra ligger lågt i en svacka.

Jag har inte haft woofare här men däremot har jag haft workawayers. De bodde i friggeboden, utom en som hade egen husbil.
Jag har 10 höns och dom betalar sig själva med råge med både ägg och kycklingar och ger en mindre inkomst utöver äggen jag själv behåller. Däremot sprättar dom överallt vilket är jättebra men har du grönsaksland så får du hägna in grönsakerna om du har frigående höns för annars har du snart inga plantor kvar ;)
 
Jag har 10 höns och dom betalar sig själva med råge med både ägg och kycklingar och ger en mindre inkomst utöver äggen jag själv behåller. Däremot sprättar dom överallt vilket är jättebra men har du grönsaksland så får du hägna in grönsakerna om du har frigående höns för annars har du snart inga plantor kvar ;)
Jo, jag vet att de sprätter överallt, inklusive i grönsakslandet om de kommer åt. Min förra hyresvärd hade höns och jag fick hägna in mina växter för att de inte skulle röja där. Jag är lite tveksam till att ha dem helt lösa faktiskt, åtminstone uppe i trädgårdsdelen av tomten.

10 höns låter som en lagom flock :).
 
Dela upp i trädgårdslotter som du hyr ut till trädgårdsintresserade utan egen trädgård?
Jag har tänkt tanken, men undrar om vattnet räcker för alla. Sen vet jag inte om folk är så pigga på att åka ändå hit för en kolonilott. Alla har egen trädgård här. Hyreshusen där de trädgårdslösa bor, är någon/några mil bort. Det går i alla fall buss så de utan bil kan lätt ta sig hit.
 
Okej i så fall har de ändrat igen. För några år sedan sa de att det inte skulle godkännas nya anläggningar med mer än en ras.
Så här står det på lantrasklubbens hemsida:

En ras per djurslag tillåts. SLK kan genom genbanksansvarig ge dispens för att hålla fler raser/blandraser.

Komplicerat alltså, men ändå möjligt.
 
Jag har tänkt tanken, men undrar om vattnet räcker för alla. Sen vet jag inte om folk är så pigga på att åka ändå hit för en kolonilott. Alla har egen trädgård här. Hyreshusen där de trädgårdslösa bor, är någon/några mil bort. Det går i alla fall buss så de utan bil kan lätt ta sig hit.
Sedan är ju också frågan om du vill ha en massa folk springandes runt/på din tomt?
 
Aha. Det är ju bra :) . Men var skulle folk kunna parkera? Om de behövde vatten, skulle de komma och ta det hos dig då?
De får parkera i åkerkanten. Den grävda brunnen är i anslutning till åkern nere i slänten. Pump finns installerad sommartid. Hushållsvatten från huset ska inte användas till bevattning.
 
@Magiana
Här är lite bilder på smaksatt honung som finns att köpa hos oss:

N46ILQF.jpg


cW5Uvc9.jpg

svn9WeU.jpg


elOcNIo.jpg


6ByJjRV.jpg


hqY2lW5.jpg
hKjrYqK.jpg
 
Huset är mitt hem och innehåller, förutom möblerna, en hel del andra saker, som jag inte vill att folk ska rota i. Jag finner det knappast värt att plocka undan allt inför någons kortare vistelse. Dessutom är jag rädd att folk ska spola ner matrester eller något ännu värre i mitt avlopp. Det kan kosta mig en del om någon klantar sig.
Men allvarligt. Varför skulle människor spola ner mat i en toalett?? Jag vet INGEN som använder toan till soppåse. Min gubbe har under fyra år hyrt ut sitt hus veckovis under året. På dessa fyra år har två vinglas och en lampa gått sönder.
 
Men allvarligt. Varför skulle människor spola ner mat i en toalett?? Jag vet INGEN som använder toan till soppåse. Min gubbe har under fyra år hyrt ut sitt hus veckovis under året. På dessa fyra år har två vinglas och en lampa gått sönder.
Vart tror du folk diskar? Även diskhon går till avloppet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • GVFÖ 2024
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp