3000 kvadratmeter åker

Inte vet jag, men jag tror att en friggebod med en portapotti i ett hörn utan dusch som står på ägarens tomt inte är superattraktiv som uthyrningsobjekt. 15 kvadrat inkl kök och toalett är pyttigt. Står toaletten dessutom inte ett separat utrymme tror jag marknaden är ännu mindre, få vill sova, äta och gå på toaletten i samma rum, särskilt om det inte finns avlopp.
Det var ju precis det jag försökte påpeka?! Att det skulle vara mer lukrativt och intressant att hyra ut boningshuset ( ställ allt personligt/stöldbegärligt i låsbar garderob eller rum). Samt att jag inte själv var lockad av porta-pottin.
 
Det var ju precis det jag försökte påpeka?! Att det skulle vara mer lukrativt och intressant att hyra ut boningshuset ( ställ allt personligt/stöldbegärligt i låsbar garderob eller rum). Samt att jag inte själv var lockad av porta-pottin.
Jag höll ju med dig.
 
Jag har inte höns men vill gärna ha. Jag har redan pratat med några grannar om saken. En av dem kan hjälpa till med slakt, för förr eller senare hamnar man i läget att man måste göra det. En annan kan hjälpa till med passning av hönsen när jag åker bort (vilket jag gör ganska ofta). Så jag behöver snickra ett hönshus. Jag tänkte först inreda snickeriet till hönshus men insåg att jag ville behålla det och något annat befintligt ställe funkar inte som hönshus.
Kompisens dotter köpte en fin liten lekstuga på Blocket. kostade inte många slantar.
Det är hönshus nu. Väldigt gulligt hönshus :love:
 
Ta skott av den då och plantera fler? Kolla om någon i närheten vill köpa kottarna? Tydligen är det bara honplantor man ska odla. Har man hanplantor också blir det inga kottar. Men jag vet inte skillnaden, kan inget om humleodling, vet bara att efterfrågan är stor och utbudet litet.

Låter som en jättebra idé till den ytan! Jag är inte heller expert men vet att det finns en uppsjö av olika humlesorter för ölbryggning, med olika finesser. Jag såg en annons med en rad olika plantsorter och beskrivningar på Blocket för inte så länge sedan, kanske ligger ute ännu. Så ska man göra något större av odlandet kan det vara värt att kolla på det och prata med något lokalt bryggeri om vilka som är eller skulle kunna vara favoritsorterna.

Det funkar säkert med "vanlig" humle också mht den allmänna bristen - men det brukar ju vara så att ju mer någon nördar ner sig, desto mer kan man nischa sig. Och ta betalt för det...!
 
Det var ju precis det jag försökte påpeka?! Att det skulle vara mer lukrativt och intressant att hyra ut boningshuset ( ställ allt personligt/stöldbegärligt i låsbar garderob eller rum). Samt att jag inte själv var lockad av porta-pottin.
Var skulle jag själv bo i så fall? Friggeboden duger bara för sommarboende, just för att det saknas dusch.

Jag har haft folk (volontärer) boende i friggeboden. Även @Amha och @vallhund har klarat av att övernatta där. De hade då förvisso tillgång till dusch och toa i boningshuset under dagtid, men det kan jag inte erbjuda dito folk som hyr.
 
Var skulle jag själv bo i så fall? Friggeboden duger bara för sommarboende, just för att det saknas dusch.
Jag tänker inte uthyrning månadsvis. Jag tänker att du hyr ut huset vissa sommarveckor/helger på sommaren alltefter förfrågan och då bor du i friggeboden eller åker på (betald) semester.

Jag har haft folk (volontärer) boende i friggeboden. Även @Amha och @vallhund har klarat av att övernatta där. De hade då förvisso tillgång till dusch och toa i boningshuset under dagtid, men det kan jag inte erbjuda dito folk som hyr.
Jag betvivlar inte att den fungerar alldeles utmärkt att övernatta i sommartid men det är skillnad att ha tillgång till riktig toa och dusch.
 
Jag tänker inte uthyrning månadsvis. Jag tänker att du hyr ut huset vissa sommarveckor/helger på sommaren alltefter förfrågan och då bor du i friggeboden eller åker på (betald) semester.


Jag betvivlar inte att den fungerar alldeles utmärkt att övernatta i sommartid men det är skillnad att ha tillgång till riktig toa och dusch.
Huset är mitt hem och innehåller, förutom möblerna, en hel del andra saker, som jag inte vill att folk ska rota i. Jag finner det knappast värt att plocka undan allt inför någons kortare vistelse. Dessutom är jag rädd att folk ska spola ner matrester eller något ännu värre i mitt avlopp. Det kan kosta mig en del om någon klantar sig.
 
Var skulle jag själv bo i så fall? Friggeboden duger bara för sommarboende, just för att det saknas dusch.

Jag har haft folk (volontärer) boende i friggeboden. Även @Amha och @vallhund har klarat av att övernatta där. De hade då förvisso tillgång till dusch och toa i boningshuset under dagtid, men det kan jag inte erbjuda dito folk som hyr.

Jag tror att det gör stor skillnad om man har tillgång till en toalett i annan byggnad när man är gäst, eller om man ska hyra en bostad där toaletten är en portapotti i sovrummet
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Plantera vinbär och krusbär. Erbjud självplock, sälj saft sylt och torkade bär. Högst förtjänst på torkade skulle jag tro.

Skaffa några sällskapshöns, inte för slakt utan för att köpesägg är dyra och höns kan göra fina ägg av matrester och kärlek. Dessutom så sprättar dom och håller rent under bärbuskarna. Och du kan mata dom med restmassan från saftkok!

Och till det sätter du upp bikupan.

En liten permakultur med massor av roliga alternativ på produkter du kan skapa och sälja eller använda själv.

Ploppa ut en liten stuga mitt i bärparadiset efter några år när det är uppvuxet och fint. Den kan du antingen hyra ut eller husera WOOFare i.

Hmm ja nu blir jag själv grymt sugen på vinbärsparadis :D.
 
Plantera vinbär och krusbär. Erbjud självplock, sälj saft sylt och torkade bär. Högst förtjänst på torkade skulle jag tro.

Skaffa några sällskapshöns, inte för slakt utan för att köpesägg är dyra och höns kan göra fina ägg av matrester och kärlek. Dessutom så sprättar dom och håller rent under bärbuskarna. Och du kan mata dom med restmassan från saftkok!

Och till det sätter du upp bikupan.

En liten permakultur med massor av roliga alternativ på produkter du kan skapa och sälja eller använda själv.

Ploppa ut en liten stuga mitt i bärparadiset efter några år när det är uppvuxet och fint. Den kan du antingen hyra ut eller husera WOOFare i.

Hmm ja nu blir jag själv grymt sugen på vinbärsparadis :D.
Lät ju enkelt men jag tror det är svårare i verkligheten. Man behöver nog en rätt rejäl hönsflock på 20-25 höns som man säljer överskottsäggen av om det ska löna sig. Och hus går nog inte bara att ploppa upp. Jag har haft tankarna på att bygga ett attefallshus, men tror inte att det är en enkel sak att bygga. Man måste ändå ha en grund, man måste ha el och man måste ha avlopp och vatten. Sen vet jag inte var det där attefallshuset skulle kunna byggas. Får man bygga den på mark som har en annan fastighetsbeteckning än den marken där huvudbyggnaden står? Mitt ställe består egentligen av två samtaxerade fastigheter. Den större delen står huvudbyggnaden på och så hör åkrarna till den också. Åkrarna är nog inte lämpliga att bygga på. Den ena åkern lutar och den andra ligger lågt i en svacka.

Jag har inte haft woofare här men däremot har jag haft workawayers. De bodde i friggeboden, utom en som hade egen husbil.
 
Vad gäller humle så är nog det smartaste att ta kontakt med ett mikrobryggeri och fråga vilka sorter de är intresserade av, de kan vara ganska kräsna. Läs också gärna boken Humle - det gröna guldet som kom ut härom året, där står det mer om sorter och liknande. Det finns också många som brygger hemma som kan vara intresserade av att köpa humle, plus att det kan användas till annat än öl. Man kan t ex ha kottar i en "sömnpåse" bredvid huvudkudden för att somna lättare.

Grön sparris är meckigt när man lägger sängarna, men sen är det ganska lättskött. Sparrisen bör gå att sälja till någon lokal grönsakshandlare eller stormarknad, det är underskott på närodlad sparris. Den är inte hysteriskt känslig när den är skördad, om man kylförvarar den, gärna stående i vatten, så kan man nog komma undan med att leverera till butik 2-3 gånger i veckan.
 
Om humle: det stämmer att marknaden för svensk, ekologisk humle håller på att explodera. En god vän till mig har köpt ett antal störar för att komma igång med odling. Hen handlade från Julita gård och har också fått tips och råd därifrån, så dit kan man vända sig.
 
@Myrten Kul! Jag grunnar själv på att avsätta en liten bit mark för ändamålet. Men idag läste jag att folk som velat gräva upp humleplantor har haft ett helvete med det och beskriver rötterna som "tjocka som människoarmar", så bäst att fundera både en och två gånger var man vill plantera... :)
 
Lät ju enkelt men jag tror det är svårare i verkligheten. Man behöver nog en rätt rejäl hönsflock på 20-25 höns som man säljer överskottsäggen av om det ska löna sig. Och hus går nog inte bara att ploppa upp. Jag har haft tankarna på att bygga ett attefallshus, men tror inte att det är en enkel sak att bygga. Man måste ändå ha en grund, man måste ha el och man måste ha avlopp och vatten. Sen vet jag inte var det där attefallshuset skulle kunna byggas. Får man bygga den på mark som har en annan fastighetsbeteckning än den marken där huvudbyggnaden står? Mitt ställe består egentligen av två samtaxerade fastigheter. Den större delen står huvudbyggnaden på och så hör åkrarna till den också. Åkrarna är nog inte lämpliga att bygga på. Den ena åkern lutar och den andra ligger lågt i en svacka.

Jag har inte haft woofare här men däremot har jag haft workawayers. De bodde i friggeboden, utom en som hade egen husbil.

Nu upplever jag att du bara ser problemen :).

20 höns, är du galen? Vet du hur mkt jobb det blir? För eget bruk räcker en pytteflock på 3 höns och 1 tupp. Hönsen är en del av kretsloppet, permakulturen. Dom äter rester, producerar gödsel och rensar ogräs. Inte tänkte jag dom som en pengamaskin inte. Det är dom inte bra på i liten skala, för hög arbetsinsats och skarpa regelverk vid försäljning.

Ploppa ner en stuga är enkelt. Antingen bygger du en med fyndat material (minimalt med pengar max arbete). Vatten och avlopp löses med mulltoa och tank.
Eller så köper du en färdig manskapsbod med kök och dusch, som du målar (minimalt med arbete max pengar).
Så länge den är flyttbar (står på ett underrede så den kan rullas eller lyftas bort) så är det lugnt i lagens ögon.

Plantera vinbärsbuskar är busenkelt. Känner du folk med egna kan du börja tigga småplantor redan nu ;).
 
Nu upplever jag att du bara ser problemen :).

20 höns, är du galen? Vet du hur mkt jobb det blir? För eget bruk räcker en pytteflock på 3 höns och 1 tupp. Hönsen är en del av kretsloppet, permakulturen. Dom äter rester, producerar gödsel och rensar ogräs. Inte tänkte jag dom som en pengamaskin inte. Det är dom inte bra på i liten skala, för hög arbetsinsats och skarpa regelverk vid försäljning.

Ploppa ner en stuga är enkelt. Antingen bygger du en med fyndat material (minimalt med pengar max arbete). Vatten och avlopp löses med mulltoa och tank.
Eller så köper du en färdig manskapsbod med kök och dusch, som du målar (minimalt med arbete max pengar).
Så länge den är flyttbar (står på ett underrede så den kan rullas eller lyftas bort) så är det lugnt i lagens ögon.

Plantera vinbärsbuskar är busenkelt. Känner du folk med egna kan du börja tigga småplantor redan nu ;).
Du nämnde förut att man har egna höns för att köpeäggen är dyra. Med bara 3 höns lär de egna äggen bli dyrare.

"Tiny house" är ett begrepp jag känner till. Jag har själv varit inne på att bygga en vagn att bo i men skrotade tanken p.g.a. att jag inte vill fylla någon vattentank på vintern och ej heller tömma någon avloppstank på vintern. Utan dusch och tvättmöjligheter vill jag inte bo och då är det fast rördragning som gäller för vatten och avlopp (och då kan nog inte vagnen räknas som tillfälligt uppställd längre). Jag tror det är ganska få som klarar att bo utan vatten och avlopp. Sådant funkar bara på sommaren och under en kort period.

Egna vinbärsbuskar har jag. Den svarta gav ingen skörd i år. De röda har jag fler av och de gav skörd även i år. Jag är egentligen inte så förtjust i vinbär.
 
Inte speciellt mycket skulle jag säga, men det tyckte jag å andra sidan inte när jag hade mångdubbelt fler heller..

Ska man ha höns och få in lite pengar på dem, så skulle jag rekommendera rashöns som man håller separerade i grupper och över säsongen säljer avelsägg från.
Jag hade tänkt ha en lantras.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp