33 i bomstorlek...

C

Chough

Är det vid bom?
Finns det någon tabell för olika bomstorlekar?
 
det beror på vilket märke, 32 på stübben är vid bom och 33 på appaloosa är normal bom
 
aha...det är en appaloosa :)

Så skillnaden Normal - Vid kan vara ganska stor?

33 i en bom på en sadel, och 33 i en annan - Kan det vara helt olika storlek? :eek:
 
Det kan variera enormt mellan märkena (tråkigt nog).

På denna sidan finns det en del märken:

http://www.stalleldshestra.nu/


T.ex. hos Appaloserna är det en rätt smal eller normal bom, lite beroende på vad man är van vid. Den ligger på 79 grader.

89 (32) grader hos t.ex. stubben räknas som vid.


Ta och titta runt lite där inne. På de märken där hon har minst 3 olika storlekar ligger ju oftast normal i mitten.
 
Hmm..
jag har en zaldi (star hoppsadel) med bomvidd 30.......enligt tabellen på den där sidan är det 78°.
Har även en appaloosa dressyrsadel med bomvidden 33, enligt tabellen 79°.

Alltså borde det inte vara någon större skillnad på dessa sadlar?
 
Ja. Själva bomvidden som företagen anger säger inte ett piss (tyvärr!)

Ja de borde ligge lika just för bredden sett.

Är du säker på att din häst har runt den graden i sadlar. det är rätt smalt...fast jag har ju igen koll på vad du har för häst heller så. :angel:
 
haha nej du nu ere nått som är skumt här!

Zaldin passar verkligen inte min häst...sitter som en klädnypa på honom....appaloosan ligger jättebra...enligt henne vi köpte den av var den 19 tum i sitsen (Finns det ens, känns som den är 18)....Och 33 i bommen....
Fasst jag tycker den är mycket vidare än zaldin.
Båda av dom ligger i och försig bra vid manken, inget tryck över den..

Hmm jag måste nog kolla upp det där med storleken på appaloosan, står det någonstans på sadeln?

På zaldin har jag riktiga bevis, där står det under kåpan :)
 
Hm...kanske där så olikt formade att den ena sadel går "ihop" bakåt (blir smalare) och den andra är lika bred hela vägen?

19tum är ju jäkligt stort. Vet inte om det finns...men att special beställda finns det kanske. :confused:


Borde väl stå någonstans tycker jag, men jag har aldrig kommit i kontakt med en Appaloosa så jag vet inte var.
 
Jag tror inte de måtten stämmer riktigt. Appalosans grader MÅSTE vara högre än så. För en 37 ligger BRA på min fjorda (97 grader enligt detta) och de andra sadlar hon haft som oxå är ok breddmässigt är Lewa 105 grader, Griffin 105 grader, Cliff Barnsby 110 garder. Så jag tror Appalosan är betydligt vidare än så..vore kul om ngn annan kunde kontrollmäta.
 
Jag har också en Prestige 37 bom, och den är breeed... Tror det var sleepy som hade printat ut det där bomviddsschemat, och hade mätt vidd 37 till minst 110 grader med sin gradskiva. Så den infon som finns på eldhestra är INTE tillförlitlig, tyvärr!!

Bomvidd 34 på Prestige passar min andra häst, han är inte spec bred. 34 är normal, lite åt det vida hållet, 33 normal, 32 normal mot smalt.

Sen så tror jag tjejen du köpte den av inte verkar veta sadlen storlek, 19 tum!!?? Då kanske hon har fel på vidden också... Kolla under kåpan, där finns det några tal och bokstäver. På min står det 17L37 tror jag, dvs 17 tum, large på kåpan och bomvidd 37.
 
Nej hon som köpte verkade inte ha någon koll..tror det är 18 tum, ska mäta idag..Hur mäter man tummen?

Zaldin är väldigt mycket smalare tycker jag. Den bommen kallas väl smal? (30).

Jag har ingen gradskiva men finns det något annat sätt man skulle kunna mäta? Vill gärna veta den EGENTLIGA storleken på appaloosan, eftersom den ligger väldans bra på pållen.
 
Jag kom på en sak, men det tar lite tid. :D Om du printar ut storlekskartan, så kan du göra mankmallar för alla bomvidderna, och se vem som passar i just den sadeln du har! :idea:

Men kolla under kåpan, det bör stå där!
 
Jaaaa, vad du är bra!!!

Jag har funderat över detta med bomvidderna på Prestige för jag ska värma om min sadel och nu äntligen, tack vare dig Centaur och din länk kan jag mäta vinkeln på sadeln!

Jag skrev ut länken och mätte med en gradskiva helt enkelt, och sedan har jag försökt mäte ryggvinkeln mha en tumstock som jag lagt som ett uppochnervänt v över ryggen och jippi - det kan fungera!
 
Vänta, vänta an stund, det måste vara nåt knas någonstans! Om denna tabell stämmer är den smalaste bommen jättesmal, typ 35 grader i vinkel och den vidaste över 110, det är väl ändå inte möjligt???

Är detta bara en schablonbild över hur det funkar och i själva verket skiljer vinklarna mycket mindre?

Jag uppskattade min hästs ryggvinkel till ca 95-100 grader och tror att den 35:a skulle kunna passa, men nu blir jag ju jättetveksam iallafall, enligt eldhestras mätningar skiljer vinkeln bara någon enstaka grad och det tycker jag ändå verkar mera sanningsenligt.

Vilken häst har en vinkel på ryggen under 60 grader, liksom?
 
Jag tror att det kan skilja på åren på sadlarna också!
Jag hade en gammal stubben och den hade den bredden i bommen...

Vet inte hur nya är. De har ju ändrat en del på dem.
Hm...funderar på om det inte var 31 grader...

Måste kolla...
Inne på den hemsidan jag redan länkat till så står det att 32 i bommen är 89 grader...
 
hmm..varför kan de inte bara göra det lite lättare så varje sadeltillverkare har en bra tabell över sina sadlar.. :smirk:
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har en äldre dressyrsadel från Crown där det står 29 i bomstorlek, men hur jag än letar på nätet kan jag inte få fram om det...
Svar
0
· Visningar
494
Senast: AnnaLof
·
Utrustning Hej. Ny behöver jag er hjälp. Har precis hämtat hem min nya häst. Vid provridningen hade han en äldre Stubben dressyrsadel märkt 32 i...
Svar
4
· Visningar
318
Senast: sweep
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
250
Senast: Fiorano
·
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
923
Senast: Anna-KarinO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Burkfisk
  • Svensk politik nr 3
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp