33 i bomstorlek...

Såvidt jag förstår så ska man göra en mankmall på sin häst och sen se vilken vidd den passar in i? Har inte provat själv! För det är ju inte vinklar som är på den sidan egt, men mankprofiler.
 
Hm...vet inte riktigt om jag förstår.

Jag tycker att deras ritningar ser bra ut (på länken), men den kanske inte stämmer i verkligheten? :confused:

De inne på eldhestras ska stämma... 95 till 100 grader låter rätt bra. Mitt halvblodssto ligger mellan 90 och 95 grader. Vet en häst som har 113 grader och det finns säkert störra. Hur smalt bland stora hästar som finns vet jag inte, men oftat tror jag att många har för smal bom för sin häst. Eller ja ofta vet jag inte, men det händer...
 
Jag vet inte heller om jag förstår ;).

Jag har gjort en mankmall på min häst plus lagt en tumstock över manken som ett upp och ner vänt v, och konstaterat att vidden på min häst är mellan 95-100 grader, och det är ju lätt att se om man tar en tumstock eftersom 90 grader är en rät vinkel och man kan få en hänvisning till om man ritat rätt och fått ungefär rätt siffror (tycker det är svårare att mäta efter mallen nämligen).

När jag sedan skrev ut länken med prestiges bomtabell (se tidigare länk) och mätte vinklarna på den så får jag gradtal fårn ca 35 grader upp till över 110, och det är då jag undrar om det verkligen kan stämma överens med verkligheten eller om den bara visar schablonmässigt att det finns 10 vidder och att de heter 28-37. Förstår ni nu vad jag menar?

I själva verket kanske vidderna ligger nära varandra och det skulle bli så otydligt att rita, så att man har förenklat och bara visar dem på detta sätt. Hoppas ni förstår vad jag menar.

På eldhestras sida har hon mätte vinklarna på "naken" bom och enligt de uppgifterna skiljer det bara någon enstaka grad mellan de olika vidderna, vilket jag tycker verkar mera trovärdigt. Vad tror ni och är det någorn som vet???
 
Jo jag tror som du...

Att de bara ritat upp det för att demonstrera det hela, inte för att det ska vara rätt grader...
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har en äldre dressyrsadel från Crown där det står 29 i bomstorlek, men hur jag än letar på nätet kan jag inte få fram om det...
Svar
0
· Visningar
494
Senast: AnnaLof
·
Utrustning Hej. Ny behöver jag er hjälp. Har precis hämtat hem min nya häst. Vid provridningen hade han en äldre Stubben dressyrsadel märkt 32 i...
Svar
4
· Visningar
318
Senast: sweep
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
243
Senast: Fiorano
·
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
922
Senast: Anna-KarinO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Svensk politik nr 3
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp