Jen84

Trådstartare
Får en häst på 4 år vara med på PP? Att de inte får gå CR innan de är 5 och tävlingsklasser innan 6 har jag koll på, men vad gäller vid en PP? Får den vara med som miljöträning?
 
Sv: 4 åring

Om det är en PP som inte är ansluten till någon tävling och därmed inte går under ridsportsförbundet så är det upp till arrangören.
Men ärligt talat, till vilken nytta? Hästen ska jobbas upp långsamt, kanske sent på hösten att det kan vara en ide att åka ut på en pp, men annars? Miljöträning kan du lika gärna få på en pay and jump isf. Och den miljön är nog bra mkt stökigare oxå ;)

Det finns ju inget som hindrar att du springer upp och har nån annan som "besiktar" hästen även på en pay and jump om du skulle vilja det :)
 
Sv: 4 åring

Tänkte i så fall på hösten som 4 åring, innan dess känns det lite onödigt. Men likaväl som att rida längre i ganska lågt tempo på träning så kanske det kan vara minst lika givande att göra det under mer tävlingslika förhållanden (med andra hästar runt om kring och den delen). Så slipper hästen få en chock som 5 åring på en CR som är längre än en PP.. Tänkte att det kanske är bättre att ta "chocken" som något yngre, men på en kortare sträcka...
 
Sv: 4 åring

Aldrig varit med om någon häst som fått chock pga sträckan. Är det tävlingsplatsen du tänker på så kan du ju som sagt köra en pay and jump, du kan ju anmäla till 10 cm om du är rädd för att hoppa, och sedan skritta hela banan. Då har du ändå tränar på tävlingsmomentet :D

Men annars får du leta lite, de är inte så himla många som tillåter 4 åringar.
 
Sv: 4 åring

Vi arrangerar varje år utbildningsritter som brukar vara 12 eller 18 km, då får fyraåringar vara med. Jag tycker det är toppen. Framförallt för att de får träna på veterinärbesiktningen, pulsningen. Den kan man inte träna på samma sätt hemma.
 
Sv: 4 åring

Det är lite så jag tänker, det är en del som är nytt, och som är svårt att träna hemma. Då tycker jag att det känns bra att kunna träna det på bortaplan och ändå att det inte är någon särskilt lång ritt. Dessutom tycker jag det skulle kännas bättre att ha tränat på de delarna utan att det är ett tävlingsmoment (eller i CR där det i alla fall finns krav på prestation även om de är lägre). En CR som 5 åring vill jag ju att hon klarar, en PP känns inte alls lika allvarlig, utan bara som ett träningstillfälle som vilket annat som helst bara att det inte är hemma.

Men då får jag till nästa år kolla runt om det finns några träningsritter eller PP som hon får vara med på som fyraåring.
 
Sv: 4 åring

Aldrig varit med om någon häst som fått chock pga sträckan. Är det tävlingsplatsen du tänker på så kan du ju som sagt köra en pay and jump, du kan ju anmäla till 10 cm om du är rädd för att hoppa, och sedan skritta hela banan. Då har du ändå tränar på tävlingsmomentet :D

Men annars får du leta lite, de är inte så himla många som tillåter 4 åringar.

Menade inte att hon skulle få en chock pga att det är längre, snarare så att det är mycket som kommer vara nytt och det kan vara bättre att ta det nya ihop med en kortare sträcka att rida.
 
Sv: 4 åring

Jag undrar också till vilken nytta du vill ta ut en fyraåring. Varför behöver hon miljötränas just i den åldern - tävlingskarriären börjar inte förrän vid sex. Jag är genuint nyfiken. Jag tror också att några starter i lätta dressyrklasser eller en pay'n'jump kan vara en lämpligare sätt att introducera tävlingsplatser och resande.

Ofta handlar en prova på om att rida en sträcka av en tävling (dvs omkring 2 mil i sträck). Tillsammans med allt det nya som du vill öva på, kan det vara en tuff uppgift för en så pass ung häst (inte minst som en distansritt ofta innebär en längre resa och man sällan har möjlighet att övernatta i samband med en prova på. Att stå ett par timmar i en transport är också jobbig, särskilt om det sker på trötta ben).

Att hästarna får gå CR som femåringar tolkar jag som att man bedömt att hästarna är mogna för miljöträningen då. Att som femåring gå en eller ett par prova på och en eller två CR kan vara lämpligt. Det är inte heller helt fel att inleda säsongen som sexåring med en CR.
 
Sv: 4 åring

Det beror ju på vad du vill med hästen. Vill man rida unghästfinalen tex kan man inte ta det så lugnt som du skriver.
 
Sv: 4 åring

Miljöträning tycker jag gott att man kan börja med väldigt tidigt. Redan som åringar om man vill det. Tror inte det är ett dugg ohälsosamt att gå på promenader i samhällen och andra konstiga saker. Presenterar man "läskiga" saker i den åldern och kommer över rädslorna så sitter det i hela livet är min erfarenhet. Riktigt effektivt.

Själva tävlingsmomentet kan man ju träna på många andra ställen än distans. Men är det så kort som Limonas PP så tycker jag det är helt ok för en 4 åring. Men jag har aldrig sett så korta PP här i närheten tyvärr. Då har det varit tävling samtidigt och då får man ju inte rida en 4 åring.

Dock Limona så håller jag kanske inte med om att man inte kan ta det så lugnt om man vill rida unghästfinalen. Visst behövs det väl bara 1 CR för att få delta? Eller har jag fått det om bakfoten?? Även om det skulle vara 2 st så tycker jag lätt att man borde hinna det, säsongen är ju ganska lång, och unghästfinalen brukar ju verkligen vara en av de sista tävlingarna.
 
Sv: 4 åring

Är det inte två Godkända cr och sen finalen? Så att den måste gå minst tre tävlingar som femåring? Ska kolla, blev osäker nu..
 
Sv: 4 åring

Det är som jag skrev, och för att få högsta poäng ska de gå finalen på 12-15 km/h.
 
Sv: 4 åring

KL

Jag har en tanke med Angelique att hon i alla fall ska ha chansen att vara med på unghästfinal som 5-åring, vilket jag ser som att hon kommer ha prestationskrav redan då. Att då redan på hösten som 4 åring fått möjligheten att vara med på en kortare träningsritt/Prova på ser jag då som något positivt. Att hon för att kvala till unghästfinalen måste ha två godkända CR innebär i min värld att det inte riktigt finns utrymme som 5 åring att prova på att rida en delsträcka under en CR bara som miljöträning, så många tävlingar inom rimligt avstånd finns det inte. Sen vill jag gärna ha att det finns utrymme för att någon CR som 5 åring inte går med ett godkänt resultat utan att det för den skull är kört med resten av säsongen. Miljöträningsdelen tycker jag gärna kan få sitta innan.

Men jag får kolla runt om det under nästa höst eller så anordnas några utbildningsritter, prova på eller liknande där hon kan få vara med redan som 4 åring. Om inte annat så är det ju nyttigt att komma iväg, se andra hästar och vara i en annan miljö. Sen om det heter Prova På eller något annat spelar mindre roll. Målet med tanken är att hon ska vara så väl förberedd som 5 åring som det går. Just nu övar vi på att kika på fordon, traktorer och lastbilar. :)
 
Sv: 4 åring

Annars så dra ihop ett gäng, åk iväg och besiktiga varandras hästar och rid tillsammans. :)
 
Sv: 4 åring

Fast det är ju krav som "vilken normal häst som helst" borde klara av tycker jag. Även för att få högsta poäng, 12 km/h är ju inte direkt fort. Och får man inte en CR tidigt på säsongen och man blir godkänd där så är man ju halvvägs.

Sen kan ju alltid oförutsedda saker hända, men sånt är ju livet.

Jag har aldrig haft en häst som har reagerat nåt speciellt på distanstävlingar. Allt går ju i regel väldigt lugnt till om man jämför med tex dressyr/hopptävlingar. Det blir mer som att bara åka iväg o träna.
 
Sv: 4 åring

Nu är ju jag inte direkt känd för att rida långsamt.
Men 12-14 km i timmen i 5 mil ÄR FORT för en 5-åring. Man har knappast tid att skritta, utan får trava på raskt hela vägen.

Man ska inte börja förakta hastigheterna när det gäller unga individer.


Uttrycket man hör ibland "jag ska ut och lalla lite på en CR" känns lika fånigt varje gång jag hör det.
Det är ju inte direkt så att man kan skritta sig runt på en CR om man ska snitta över 12.
 
Sv: 4 åring

Min häst flippade totalt på sin första tävling. :p Hon blev utesluten i första grinden pga att hon inte var hanterbar. När jag tänker tillbaka på det så kan jag knappt fatta hur det gick till så stabil som hon är :D Hon var ändå inte helt grön då, hade gått löp som tre-åring.
 

Liknande trådar

Fritid Vi tänkte besöka Gotland (på försäsongen) i sommar med vår 4-åring. Vår första gång där! Tips på vad vi inte får missa och plats som är...
Svar
1
· Visningar
231
Senast: Karfitsa
·
Hästvård Hej! Jag har hittat en 4 åring som jag gillar. Han var röntgad som 3 åring och ska röntgas av säljaren i nästa vecka igen, mest för...
Svar
19
· Visningar
1 668
Senast: Grazing
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
340
Senast: liiinnea
·
Hästvård Jag undrar om någon av er gjort/gör det på era hästar. I så fall får ni gärna svara på nedanstående frågor. Ilöpande text eller...
Svar
5
· Visningar
760
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp