Röntga eller inte?

liiinnea

Trådstartare
Hej!

Jag har hittat en 4 åring som jag gillar. Han var röntgad som 3 åring och ska röntgas av säljaren i nästa vecka igen, mest för att hon själv ville kolla att allt såg bra ut innan hon skulle sälja honom.

Har fått en bra uppfattning av säljaren, känns kunnig och ärlig.

Så min fråga är egentligen, skulle ni på en besiktning röntga igen eller tror ni det räcker med att få röntgenbilderna av säljaren och kontrollera dem med en egen vetrinär?
 
Hej!

Jag har hittat en 4 åring som jag gillar. Han var röntgad som 3 åring och ska röntgas av säljaren i nästa vecka igen, mest för att hon själv ville kolla att allt såg bra ut innan hon skulle sälja honom.

Har fått en bra uppfattning av säljaren, känns kunnig och ärlig.

Så min fråga är egentligen, skulle ni på en besiktning röntga igen eller tror ni det räcker med att få röntgenbilderna av säljaren och kontrollera dem med en egen vetrinär?
Nu vet jag inte prisnivån eller vilka bilder som tagits men jag hade bett min Vet titta på bilderna för att få en egen uppfattning. Min erfarenhet är dock tyvärr att det som senare har kommit fram på de hästar jag har köpt som varit röntgade har varit på andra ställen eller i andra vinklar än en standard exportröntgen, så nej jag hade inte gjort en likadan röntgen igen.
 
Nu vet jag inte prisnivån eller vilka bilder som tagits men jag hade bett min Vet titta på bilderna för att få en egen uppfattning. Min erfarenhet är dock tyvärr att det som senare har kommit fram på de hästar jag har köpt som varit röntgade har varit på andra ställen eller i andra vinklar än en standard exportröntgen, så nej jag hade inte gjort en likadan röntgen igen.
Nej man ska väll inte stirra sig blind på röntgen heller iof… 🥲 Kostar 150” och tävlat 1 meter i år felfritt.
 
Hej!

Jag har hittat en 4 åring som jag gillar. Han var röntgad som 3 åring och ska röntgas av säljaren i nästa vecka igen, mest för att hon själv ville kolla att allt såg bra ut innan hon skulle sälja honom.

Har fått en bra uppfattning av säljaren, känns kunnig och ärlig.

Så min fråga är egentligen, skulle ni på en besiktning röntga igen eller tror ni det räcker med att få röntgenbilderna av säljaren och kontrollera dem med en egen vetrinär?
Tycker det låter skumt att röntga en häst bara för att, hade hon hittat något även om det inte påverkade hade det sänkt priset på hästen väldigt. Antar att hästen inte känts helt fräsch och att hon därför röntgat den.
 
Jag kommer inte att köpa någon mer häst utan att röntga undersidan av halsen efter ECVM efter att ha avlivat en 7 åring med misstänkt ECVM och misstanke om att även hennes tvååriga avkomma har detsamma.
 
Jag skulle inte röntgat om. Sen är jag typen av hästköpare som gör lite knasiga chansningar.
Om jag och mitt försäkringsbolag fick tillgång till plåtarna ( och de inte visade några allvarliga förändringar) skulle jag inte röntga om. Men jag har också gjort riskfyllda köp och förlorar på det.
 
Hej!

Jag har hittat en 4 åring som jag gillar. Han var röntgad som 3 åring och ska röntgas av säljaren i nästa vecka igen, mest för att hon själv ville kolla att allt såg bra ut innan hon skulle sälja honom.

Har fått en bra uppfattning av säljaren, känns kunnig och ärlig.

Så min fråga är egentligen, skulle ni på en besiktning röntga igen eller tror ni det räcker med att få röntgenbilderna av säljaren och kontrollera dem med en egen vetrinär?
Jag hade bett om att få vara med vid undersökningen och få höra vad den undersökande veterinären säger.
 
När jag besiktade min häst för några veckor sedan så ringde jag upp köparen efteråt och så gick veterinären genom protokollet med köparen.
Mycket bra och då kunde även frågor ställas.
 
Tycker det låter skumt att röntga en häst bara för att, hade hon hittat något även om det inte påverkade hade det sänkt priset på hästen väldigt. Antar att hästen inte känts helt fräsch och att hon därför röntgat den.

Finns folk som röntgar inför försäljning utan att vara skumma? De vill veta vad de säljer och ev kunna åtgärda innan. Istället för att stå där när den planerade köparen röntgat och inte vill ha pga fynd.
 
Finns folk som röntgar inför försäljning utan att vara skumma? De vill veta vad de säljer och ev kunna åtgärda innan. Istället för att stå där när den planerade köparen röntgat och inte vill ha pga fynd.
Det är få som gör, som sagt om man skulle hitta någonting så är värdet på hästen mer eller mindre borta även om det inte är någonting som behöver påverka hållbarheten eller funktionen. Skelettförändringar är ju inget heller som går att åtgärda, det är bara att konstatera att såhär ser det ut.

Om man börjar leta fel på en häst så är det oftast av en anledning. Röntgenförändringar säger liksom inte så mycket om hållbarhet eller funktion alltid. Är hästen frisk och fräsch och rör sig bra finns ingen anledning att börja leta fel.
 
Det är få som gör, som sagt om man skulle hitta någonting så är värdet på hästen mer eller mindre borta även om det inte är någonting som behöver påverka hållbarheten eller funktionen. Skelettförändringar är ju inget heller som går att åtgärda, det är bara att konstatera att såhär ser det ut.

Om man börjar leta fel på en häst så är det oftast av en anledning. Röntgenförändringar säger liksom inte så mycket om hållbarhet eller funktion alltid. Är hästen frisk och fräsch och rör sig bra finns ingen anledning att börja leta fel.

Du menar samma värde som minskar när köparens röntgen visar problemet?
 

Så det är skillnad om värdet minskar vid köp än innan köp enligt dig? Det du ser som skumt, ser jag som ärlighet. Och jag som köpare skulle hellre få veta innan jag fastnat för hästen, än stå där med ett köp som inte blir av pga anmärkning på röntgen. Men det är klart, det blir ju mindre spännande så.
 
Det är få som gör, som sagt om man skulle hitta någonting så är värdet på hästen mer eller mindre borta även om det inte är någonting som behöver påverka hållbarheten eller funktionen. Skelettförändringar är ju inget heller som går att åtgärda, det är bara att konstatera att såhär ser det ut.

Om man börjar leta fel på en häst så är det oftast av en anledning. Röntgenförändringar säger liksom inte så mycket om hållbarhet eller funktion alltid. Är hästen frisk och fräsch och rör sig bra finns ingen anledning att börja leta fel.
Jag känner ändå flera folk som röntgar innan försäljning. Detta helt utan skumma baktankar men för att veta status på hästen. Flera av dessa föder upp hästar på hobbynivå. Den ena hade tex en unghäst som visade sig så dålig i status (inget som syntes förutom på röntgen) så den fick somna in. Personen har året innan såld en 1års för 100k. Tycker faktiskt det är rätt vettigt att göra så.
 
Jag känner ändå flera folk som röntgar innan försäljning. Detta helt utan skumma baktankar men för att veta status på hästen. Flera av dessa föder upp hästar på hobbynivå. Den ena hade tex en unghäst som visade sig så dålig i status (inget som syntes förutom på röntgen) så den fick somna in. Personen har året innan såld en 1års för 100k. Tycker faktiskt det är rätt vettigt att göra så.
Så en helt frisk och fräsch häst utan några tidigare problem togs bort pga röntgenfynd som den inte hade ont av? Det är ovanligt.

Tycker inte det är vettigt att börja leta fel fören hästen faktiskt visar symptom. majoriteten av fynd påverkar övht inte hästens hållbarhet om man rider korrekt.

Sen så säger det ingenting för övrigt om hållbarheten heller även om hästen är fri från röntgenfynd, det går liksom inte att veta.
 
Så det är skillnad om värdet minskar vid köp än innan köp enligt dig? Det du ser som skumt, ser jag som ärlighet. Och jag som köpare skulle hellre få veta innan jag fastnat för hästen, än stå där med ett köp som inte blir av pga anmärkning på röntgen. Men det är klart, det blir ju mindre spännande så.
Ärlighet är att låta köparen göra som den vill, det är upp till köparen om den vill leta fynd på en frisk häst som förmodligen inte betyder någonting alls.

Jag har inte träffat en enda veterinär som har sagt att det är positivt att röntga igenom hästen och leta fel när hästen är frisk och fräsch och igång. Det är inget jag skulle göra vid köp av ny häst heller då man riskerar att backa på en häst som kanske hållit utan minsta problem.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 268
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
393
Senast: Sirap
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
337
Senast: liiinnea
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 893
Senast: Valle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp