Bukefalos 28 år!

6 månader

@TinyWiny - jag brukar försöka säga att hon ska använda sina ord istället och att jag inte hör vad hon säger när hon använder den gnälliga, skrikiga rösten. Det funkar oftast, men det beror också på vad hon gjort tidigare på dagen, hur trött hon är. Det faller ju tillbaka lite på mig själv också, att jag måste bryta tidigare för att hon inte ska bli för trött. Då får jag bara argskriket vid uppbrottet och slipper tröttskriket. Men det är inte alltid lätt, speciellt inte när jag själv är lite seg, då är det ju så bekvämt när hon leker med någon annan så att jag får andas lite :angel: Men kompromisser börjar funka. Idag insåg hon till slut att om hon inte slutade skrika och började sköta sig så blev det inget popcorn, och då gav jag mig lite med läggdagstiden så hon fick vara uppe lite längre när hon tvärvände och började sköta sig toppenbra! :)

Åh, du kan få låna henne när hon är glad och snäll, hon älskar att läsa! :) Bråkungen kan du få slippa ;)

Det är jättebra! Då är du på rätt väg :) Visst kan man tänka i efterhand att om jag hade, jag borde, jag skulle ju... Men släpp det. Självklart måste du få hämta andan ibland också och leker hon då bra så varför ska man gå in och bryta bara för att man tänker att annars blir hon för trött? Nä, det hade inte jag heller gjort utan istället fortsatt uppmuntra användandet av ord istället. Ett tips för att slippa argskriket vid uppbrottet (brukar fungera efter ett tag) är att säga till henne en stund innan att nu ska vi gå hem om en halvtimme t ex. Sen upprepar man det efter tio minuter och sen efter fem minuter så att hon kan avsluta leken i lugn och ro. Jag menar inte att du gör så men endel föräldrar tänker inte på att barnet faktiskt håller på med något viktigt när hen leker och att det är som om någon skulle komma när du är helt inne i en bok och säga att du ska komma omedelbart och sluta läsa. Då är det bättre att någon kommer och säger, -läs slut det kapitlet så gör vi xxx sedan.

Det är super när de inser själva att om de gör något så får det konsekvenser, både positiva och negativa. För då kan man ge dem enkla val. Man kan säga att du kan välja att fortsätta skrika och då blir det inget popcorn eller så kan du sluta skrika så att vi kan ha trevligt istället och då på samma gång uppmuntra till att istället för att skrika berätta vad felet är.

Haha kan man välja alltså ;) Jag som trodde att treåringar vände på en femöring ;) Nä, men skämt åsido. Hade jag kunnat så hade jag ställt upp på alla världens ensamstående föräldrar till treåringar för det är en jobbig tid men det kan komma så mycket gott ur det om man verkligen orkar hålla på att det man säger, det kan de lita på.
 
Det är jättebra! Då är du på rätt väg :) Visst kan man tänka i efterhand att om jag hade, jag borde, jag skulle ju... Men släpp det. Självklart måste du få hämta andan ibland också och leker hon då bra så varför ska man gå in och bryta bara för att man tänker att annars blir hon för trött? Nä, det hade inte jag heller gjort utan istället fortsatt uppmuntra användandet av ord istället. Ett tips för att slippa argskriket vid uppbrottet (brukar fungera efter ett tag) är att säga till henne en stund innan att nu ska vi gå hem om en halvtimme t ex. Sen upprepar man det efter tio minuter och sen efter fem minuter så att hon kan avsluta leken i lugn och ro. Jag menar inte att du gör så men endel föräldrar tänker inte på att barnet faktiskt håller på med något viktigt när hen leker och att det är som om någon skulle komma när du är helt inne i en bok och säga att du ska komma omedelbart och sluta läsa. Då är det bättre att någon kommer och säger, -läs slut det kapitlet så gör vi xxx sedan.

Det är super när de inser själva att om de gör något så får det konsekvenser, både positiva och negativa. För då kan man ge dem enkla val. Man kan säga att du kan välja att fortsätta skrika och då blir det inget popcorn eller så kan du sluta skrika så att vi kan ha trevligt istället och då på samma gång uppmuntra till att istället för att skrika berätta vad felet är.

Haha kan man välja alltså ;) Jag som trodde att treåringar vände på en femöring ;) Nä, men skämt åsido. Hade jag kunnat så hade jag ställt upp på alla världens ensamstående föräldrar till treåringar för det är en jobbig tid men det kan komma så mycket gott ur det om man verkligen orkar hålla på att det man säger, det kan de lita på.
Jag försöker säga till i tid innan och med nedräkning och så men det funkar sällan. Hon har nog inte tillräckligt bra begrepp om tid än. Sen har hon börjat leka massor med grannpojken hos mormor (nyinflyttad) och den familjen har väldigt annorlunda tider mot oss. När jag och A ska hem och sova så har han inte ätit middag än... Då blir det krockar! Inte så lätt att få min tjej att äta middag när hon ser honom vanka på gatan utanför :/

Men hörni, inte bara du TW utan alla ni andra, ni avlastar ju genom att bolla sånt här med mig! :) Det är ju såna här samtal man har med den andra föräldern normalt, nu har jag er istället :) :love:
 
Utan dig hade jag nog inte stått upp efter den första natten. Du räddade mig inte bara professionellt utan också som vän. Du gav lugn och trygghet och jag är dig evigt tacksam för det! :love: Har flera ggr tänkt att jag ska skicka något till dig, en blomma eller något sånt, men det känns inte tillräckligt. Hoppas kunna visa min tacksamhet personligen om det blir bilsemester nedåt i sommar istället :)

Och ja, precis så är treåringar! Vill du låna? :angel: "jag vill inte!" är en välanvänd kommentar här hemma, oavsett vad det gäller. Det är tur att kärleken flödar minst lika mycket som alla de andra känslorna, då står man ändå ut ;)

Men kära du, det var faktiskt inte någon större sak. Jag är glad att jag kunde hjälpa.
Du är så välkommen!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag känner mig konstant sysselsatt. Trots att jag bara jobbar 25%. När försäkringsbolaget skulle boka tid för husbesiktning så hade vi...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
5 657
Senast: Wille
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 189
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 362
Senast: Whoever
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 757

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp