Bukefalos 28 år!

7 anmälda till SM

M

Madde71

Med så få startande i ett SM känns det inte som att Sverige är redo för mästerskap på 160km.... Visst är ekipagen av hög klass men jag tycker ändå att ett SM med sju starter känns avslaget. Vad tycker ni?
 
Sv: 7 anmälda till SM

Beror det inte på något annat än just distansen då? Många kanske har skadade hästar, eller så passar inte just den tävlingen in i planeringen eller så är det kanske "fel" datum.

Jag tycker att sju startande inte känns som ett SM, men samtidigt är jag ju lite partisk och skulle vilja testa att rida SM någon gång i mitt liv och 16 mil lär jag aldrig klara av med min fjording. :(
 
Sv: 7 anmälda till SM

Jag vet ju tre stycken som avstår pga skada på sina hästar. Men trist att startfältet är så tunt.
 
Sv: 7 anmälda till SM

Håller med.
När vi har ett SM med 30 startande, varav 15 rider för medalj så börjar det likna nåt.
Samtidigt tycker jag ändå att ett SM ska hålla högsta klass, så då är det ju 160 som gäller.

Knepigt.

För övrigt, när jag ändå är känd för att sprida negativa vibbar, så blir jag iriterad på att läsa startlistorna, och hästarnas namn och deras härstamning är i samma storlek och typsnitt.
Jag tycker det är jättejobbigt att läsa, coh då har jag ändå bra syn, och känner till de flesta hästar.

Kan inte Ridsportförbundet göra ett studiebeök på en travbana?
 
Senast ändrad:
Sv: 7 anmälda till SM

Hej!

Jag skulle gärna vilja veta var jag kan hitta dennna typen av information. Har letat på Ridsportförbundets hemsida och inte lyckats hitta vare sig regler för SM eller de anmälda.

Jag undrar bl.a. om man måste kvalificera sig till SM och hur det i så fall går till, är helt enkelt nyfiken av mig.

Kan också tycka att 7 stycken anmälda låter väldigt lite, men sporten kanske inte är större än så i Sverige? Tävlar själv aktivt bl.a. i hundsporten agility och där är det stor skillnad. För att få möjlighet att starta SM i agility måste man kvala under ett helt år och det är de med mest poäng som får delta året därpå. Där är det "en strid på kniven" att få komma med till SM och agility räknas trots det inte som en stor hundsport inom Brukshundsklubben :grin: men den växer snabbast.
 
Sv: 7 anmälda till SM

så passar inte just den tävlingen in i planeringen eller så är det kanske "fel" datum.
:(

Ja så är det säkert men det känns trist att ett SM prioriteras så lågt att många av de ekipage som skulle kunna rida saknas....
 
Sv: 7 anmälda till SM

Kanske var det så att många valde bort SM då det var oklart ifall den skulle bli FEI eller inte? Nu blev den det, men det kanske var flera som valde danmark i stället för att vara säkra på att få en FEI ritt på 160 km. En "vanlig" 160km ger ingenting ifall man vill ta sig till EM och VM.
 
Sv: 7 anmälda till SM

Arrangörer får ansöka om att arrangera SM och Lag-SM.
Sen är det väl distanskommitten som väljer det som passar bäst.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter I helgen väntar lag-SM i dressyr, ett mästerskap som lockar ett stort antal ekipage till Grevagården utanför Skövde. Hela 29 lag är...
Svar
0
· Visningar
534
Senast: Gunnar
·
Hoppning Vilken nivå/höjd måste man tävla på för att kunna vinna prispengar på hopptävlingar i Sverige eller närliggande länder i Europa? När...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
10 257
Senast: Cambrie
·
Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
8 765
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 287
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp