90 dagar - 2024 Edition

F

Fruentimber

FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar.
2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av skottår.

Trådar från tidigare år:
2021
2022
2023
2023 - Fall edition

Idén är alltså att inom en tidsperiod av 90 dagar införa en eller hundra nya rutiner eller vanor och hålla dessa under 90 dagar, alternativt lyckas med ett särskilt mål inom sagda tidsperiod. Det kan vara allt från att springa milen varje morgon (hujedamig), skriva fem sidor smutty fanfiction, laga samtliga recept ur Husmoderns kokbok från 1941 till att assembla ett dockhus från scratch - inget är för litet eller för stort!

Tips från coachen:
- Vi håller tråden fri från fokus på vikt, då vikttrådar redan finnes. Däremot helt ok att vilja fokusera på t ex motion eller att få i sig frukost varje morgon.
- Ha en plan B vid sjukdom eller annat förhinder om du t ex hade tänkt dig daglig ultralöpning eller andra ExTrEmA hittepå, så faller du inte ur lika lätt.
- Det behöver inte vara samma sak under 90 dagar, utan kan delas upp i t ex 30 dagar akvarellmålning, 30 dagar oljemålning och 30 dagar graffiti, eller t ex 5 dagar med godis, 2 utan i tre månader osv osv osv.
- En habit tracker kan hjälpa dig hålla koll på att det du svurit vid blir gjort! Antingen gör du en själv, eller så köper du och laddar enkelt ner en mall från t ex Etsy (ej spons, men borde bli, med tanke på föregående trådars inköp).

Och så självklart - skriv ett inlägg med vad du tänkt hitta på, och uppdatera hur det går längs vägen här i tråden! Håll dig själv och oss andra accountable!

WEIGH ANCHOR!
HOIST THE SAILS!


pirate-of-the-caribbean-bye-salute-d9do17vsy9o6jurx.gif
 
Dammsuga (minst 5 på 10-gradiga skalan) och torka golven minst en gång per vecka

(PS Alla vet inte att dammsuga bedöms enligt Tiogradiga Skalan: 1=ta fram dammsugaren, 2=springa runt med den innan man får besök och så vidare upp till 10=dammtorka innan, lyfta undan möbler och mattor för att komma åt bakom, byta munstycken och köra textilier, element och lister etc)
 
Jag känner att jag borde haka på och ha något med städning faktiskt. Det blir liksom inte av för det är ju det tråkigaste som finns. Men jag gillar ju när det är städat såklart. Antingen det eller typ få tummen ur kring andra femtioelva pågående projekt som finns i huset. Får klura lite.
 
Funderar på att vara med och ha någon typ av utmaning där jag dagligen gör något för min egen skull. Hela 2023 har jag vänt ut och in på mig själv för att sköta om andra, det har inte blivit så bra (för mig då). Har tom satt normala basbehov åt sidan till förmån för bebis, hund och sambo. Slut med det nu, jag måste också må bra och få utrymme för mitt. Får fundera lite till på vad jag kan hitta på.
 
Jag kör samma som förra året, dvs gå och lägga mig i tid när jag ska jobba dagen efter. Jag höll i det ganska bra under våren men tappade det under sommaren när det är ljust på kvällarna.
Jag fixar jobbet utan problem, men är jag sedan trött på kvällen är det för lätt att skippa t ex träning (både min egen och med hunden) och hamna i soffan med godis i stället.

Och tre träningspass i veckan på minst 15 min. Har en app där de kortaste passen är 15 min så därför den gränsen. Ett ashtangayoga-pass och ett kondition, det tredje vad jag känner för.
Skulle jag bli sjuk gills hundpromenader och yinyoga som träning, men inte annars.
 
Jag har fått tillsägelse från kiropraktorn att behöva träna upp vissa muskelgrupper. Som ryggen och musklerna där. Så målet blir att komma igång mer med detta igen. Har funderat hur jag ska lägga upp det bäst. Just nu gör jag en 15 min varannan dag med fokus på ryggen men tveksamt om det räcker. Ska testa ett nytt gym som öppnats så ska kolla om det är bra
 
Då jag omges av människor som verkar samla på allt och hysteriskt köper nya saker hela tiden har jag bestämt mig för ett köpstopp av allt som inte är nödvändigt i 90 dagar. Jag avser även att lägga 30 minuter i veckan på att sortera och kasta saker som inte används och 15 minuter om dagen för att städa/plocka undan.

Sen ska jag lägga en timme ungefär om dagen till att göra något jag tycker är kul som inte kombineras med något annat, typ läsa eller spela tv-spel. Sån egentid har det varit dåligt med väldigt länge och jag orkar helt enkelt inte längre ha dåligt samvete för att jag vill ha och behöver egentid.
 
Jag har samma mål som innan i höst (typ) de första 30 dagarna.

Första veckan får vara att bara plocka fram mina träningsgrejer (det är jobbigast av allt), sen vill jag fokusera på styrka på överkroppen och bålen.
7 träningspass totalt i januarimånad.

En lunchrast i veckan ska det lyssnas på meditation/affirmations av något slag.

Cykla två gånger med hunden.
 
Nu trooooor jag att jag är färdig med att plita ner januaris mål i min habit tracker!
Mina generella mål för 90 dagar:
- Återuppta min habit tracker!
- Yoga varje dag
- Inköpsstopp på klädesplagg
- Göra träningsschema för både mig och hundarna
- Överlag ta bättre hand om mig själv både psykiskt och fysiskt :)

ht januari 2024.png
 
Dammsuga (minst 5 på 10-gradiga skalan) och torka golven minst en gång per vecka

(PS Alla vet inte att dammsuga bedöms enligt Tiogradiga Skalan: 1=ta fram dammsugaren, 2=springa runt med den innan man får besök och så vidare upp till 10=dammtorka innan, lyfta undan möbler och mattor för att komma åt bakom, byta munstycken och köra textilier, element och lister etc)
Jag vet att det låter helt VANSINNIGT att köpa en dammsugare (om man tex som jag redan hatar att dammsuga). Men, skaftdammsugare har räddat upp vårt hem iaf. Den är liksom på skala 1 hela tiden (ful kanske, men mycket lättillgänglig) och det går att iaf köra skala 2 till 3, kanske ännu mer utan att det känns som ett projekt. Det blir liksom "många bäckar små"-principen. Funkar över förväntan för min del. Dessutom är batteritiden typ 20 minuter så man behöver inte oroa sig för att städningen ska dra ut på tiden. Nör det är slut så är det slut. Kanske lite ot men jag var bara tvungen att skriva det.
 
Jag ska fokusera på att inte svara direkt utan faktiskt tänka efter innan jag svarar. Många svar är ryggmärgssvar och det blir tråkigt! Nu vill jag tänka efter och våga säga: Jag vill fundera på detta, om jag känner jag behöver det. Jag är kass på att säga att jag behöver tid.
 
Efter år av failande med rutiner så har jag krupit till korset och skaffat mig en habit tracker i förhoppning om att det är lösningen på alla mina problem :D

Min ambition blir helt enkelt att ta bättre hand om mig själv, att vara mer hälsosam och kreativ än vad jag varit under det senaste året. Hösten och vintern 2023 har varit katastrof med hög stressnivå och förkylningar som avlöst varandra. Mindre skärmtid är ett måste. Städrutinen jag hade innan har helt försvunnit och den tänker jag plocka upp igen.

Så här ser planen för januari ut, den kommer nog att följa med i februari och mars med vissa ändringar.
ht-2024.jpg


Givetvis har jag redan 10 dagar där en hel del dagliga mål inte är applicerbara. Eftersom det är en skidresa där mentalt och fysiskt mående förhoppningsvis kommer skjuta i höjden så tänker jag nog kryssa 100% på allt under de dagarna ändå :p Annars har jag försökt att bara ha dagliga habits i januari som går att klara av så länge jag inte är helt sängliggande.
 
Nu har jag kommit på vad min utmaning ska vara. Blev inte ett så fint schema som vissa av er har men jag laddade hem någon typ av enklare habit tracker som får duga. Det blir träning minst 15 minuter dagligen, varav ett pass ska vara ett "Fribergpass" (Sandra på YT) och ett ska vara ett MTB-pass. Har i övrigt inga krav på vad passen ska innehålla, det kan vara allt från knipövningar till teknikträning med cykeln (gärna fokus på hopp/drop). Jag vet att jag mår bäst när jag får röra på mig och ta ut mig fysiskt så jag hoppas att detta blir bra för både kropp och själ.
 
Äsch, nu när jag äntligen fick över mitt ark på datorn fattar jag inte hur man tar Printscreen och ännu mindre var man hittar skiten sedan. Så får bli så här istället.


Mina dagliga mål:
  • Inga impulsköp.
  • Ansiktsvård.
  • Äta frukost.
  • Ta migränmedicin.
  • Ta kosttillskott.
  • Äta frukt/grönt.
  • Promenera på gåband eller ute.
  • Duolingo.
  • Duscha.
  • Läggdags 22–23 vardagar.
  • Ingen läsk.
  • Inga färdigrätter.
  • Valfri träning.

Mina veckomål:

  • 5:2 diet x 2.
  • Skriva på mitt manus.
  • Veckostäda.
  • Yoga.
  • Slänga kartonger.
  • Öva engelska.
  • Läsa 2 kapitel.
  • Fotvård.

Mina mål för månaden:
  • Hårinpackning x 2.
  • Kloklipp.
  • Pälsvård.
  • Kolla utbildningar.
 
Jag hakar på!

Dagligt:
  • Stegmål (skaffat gymkort för att slippa halka omkring utomhus när det är som värst)
  • 30-dagars yogan with Adriene i januari, gärna fortsätta minst 5 dagar i veckan efter det.
Veckomål:
  • Läsa mina nya böcker.
  • Följa Skillsharekurs i ngt ämne.
  • Laga matlådor så det finns till varje arbetspass.
  • Städa.
 
Jag hakar på!

Dagligt:
  • Stegmål (skaffat gymkort för att slippa halka omkring utomhus när det är som värst)
  • 30-dagars yogan with Adriene i januari, gärna fortsätta minst 5 dagar i veckan efter det.
Veckomål:
  • Läsa mina nya böcker.
  • Följa Skillsharekurs i ngt ämne.
  • Laga matlådor så det finns till varje arbetspass.
  • Städa.

Jag kör också 30 dagar med Adriene som start! :)
 
Gör ett nytt försök! 🫣😄

2024 kommer jag sträva efter:

*förbättra mitt mående och minska I vikt (jag/vi har åtminstone betydligt mindre godis från årsskiftet denna gång varav till största delen lakrits så kaaaanske ett bättre utgångsläge, haha 😇) för hälsan skull och för att känna mig smidigare igen....(Rent konkret äta mindre onyttigt och långsammare)

*gnälla (nej jag sysslar inte med dubbelmoralen att klaga när andra gnäller och göra det själv), älta och oroa mig mindre

*inte ta ut händelser i förväg- ta det när det kommer, OM det kommer- som morfar så många gånger klokt sagt ❤.

*våga uppleva och göra mer, begränsa mig mindre

*lita på mina egna kunskaper och förmågor jag har och fortsätta säga ifrån.

*minska skärmtiden och leva mer i nuet.....Och ja ni vet ju- livet blir lite vad man gör det till ❤. (Konkret läsa el annat istället för att slösurfa)
 

Liknande trådar

F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 146
Senast: Fruentimber
·
F
Tjatter ROPEN SKALLA, 90 DAGAR ÅT ALLA! (Fruktansvärt dålig slogan, men fantasin räckte inte till annat) Tidigare år: 2021 2022 Skamlöst taget...
16 17 18
Svar
357
· Visningar
15 622
Senast: _Elly_
·
F
Tjatter Men vi kör väl ytterligare en omgång för att inviga nya året? Idén är alltså att inom en tidsperiod av 90 dagar införa en eller hundra...
24 25 26
Svar
513
· Visningar
24 139

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp