90 dagar - 2024 Edition

Ett år var den här tråden stor anledning att jag kom igång och tränade hemma vilket har lett till att jag numera är en fullfjädrad gymråtta och hänger med världens bästa människor på gymmet :love:

Jag hoppar på årets tråd med köpstopp på allt som inte är nödvändigt, och att bara handla mat som är planerad plus matlåda varje dag.
 
Jag har lite märkliga månader framför mig, så jag ska ha enkla och väldigt övergripande mål.
Jag ska försöka spendera pengar med lite mer eftertanke. Finns mycket jag kommer behöva, men jag ska försöka undvika kläder och prylar jag egentligen inte behöver. Helt enkelt försöka bryta mönstret och tänka efter innan inköp. Har gått för mycket pengar de senaste månaderna.

Jag ska också försöka hålla ordning, det kommer komma in en hel del grejer i förrådet, jag ska försöka rensa lådorna innan jag ställer dit dom och verkligen fundera var prylarna ska hamna i slutändan.
 
Ett år var den här tråden stor anledning att jag kom igång och tränade hemma vilket har lett till att jag numera är en fullfjädrad gymråtta och hänger med världens bästa människor på gymmet :love:

Men GRYMT ju! :D:love:
 
Min första dag gick väl lite sådär, ur träningsaspekt i alla fall! Tydligen fixar mitt löpband som jag köpt begagnat inte min vikt. Det skulle ju vara min biljett till promenader och börja-springa-pass. Nu står jag här och vet inte riktigt hur jag ska lägga upp konditionsträningen hemma.

Nåja. I-landsproblem. Resten gick bra i alla fall. Har ändrat lite ordning och lagt till yoga dagligen.

DE2446FE-E8E4-4B79-BFBE-8A818BE18900.png
 
Kör 90 dagar med frukost, lunch och middag! Är en riktig slarver med mat, vilket jag tror har större effekt på min hälsa och mående än vad jag egentligen tror. Hoppas på jämnare energinivå och färre dippar vilket gör att jag trycker i mig socker/bröd/det som kommer i min väg. Sen ska jag dricka minst två glas vatten om dagen (vilket jag typ tycker är svårt för normalt dricker jag bara kaffe och cola zero).

Och på det så gå minst 10 000 steg om dagen (men tror inte det är så svårt, har ett fysiskt jobb så många steg kan jag ta på jobbet).
Men gör den här utmaningen med ett gäng på mitt jobb så känns som vi kommer peppa varandra och att det inte blir alltför svårt? 🙂
 
Jag har satt mål för hela året men skriver dem här ändå, vill ändå hålla koll kvartalsvis hur jag ligger till :)

Under 2024 vill jag:
  • Träna 100 pass
  • Läsa 30 böcker
  • Lägga 5 pussel
Per kvartal blir det alltså 25 träningspass, 7-8 böcker och så tänker jag mig 2 pussel under Q1 och 3 pussel under Q4.
 
90 dagar - dag 2! Hur har det gått för er som startat upp? :)

Dag 1 var enkel pga ledighet och hög motivation. Det blev en långpromenad vid havet följt av grundlig städning av sovrummet. Läste ett helt kapitel i boken som jag tänkte börjat på i november och kladdade lite i min skissbok. Extra allt liksom 😅

Idag är det desto tyngre att komma igång. Lång arbetsdag, iskallt och blåsigt slaskväder, är redan godissugen, trött i huvudet osv 🤣 siktar på att kryssa allt men det blir garanterat bara the bare minimum.
 
Har fått ihop mina korta träningspass men fick pausa mitt i allt idag för byte av bajsblöja :cautious: (obs! Inte min egen).

Funderar på hur jag ska få in cyklingen under veckans utlovade snöstorm. Men jag har cyklat i snö förr (dock inte utför).
 
90 dagar - dag 4! Hur ser statusen ut för er? :)
Jag har modifierat min habit tracker redan. Hade glömt att lägga till 15 min daglig städning, och tog bort dusch (inget behov av att ha det som daglig vana). På mitt veckoschema har jag lagt till två pass styrketräning. På grund av lätt förkylning blir det inte några sådana pass denna vecka, men hoppas att komma igång nästa. Något jag också ville göra i år är att ta mig tiden att se mer film (älskar film!) och därför lade jag till en rad under Notes om vilka filmer jag sett under månaden precis som med vilka böcker jag läst. Kommer dock endast att lägga till filmer jag inte sett förut.

I helgen är planen att träna hund och städa hönshuset!

ht januari1.png
 
Var lite irriterad på mig själv då jag trodde att jag inte städat som jag skulle då jag loggar allt i en app, min sambo påminde mig om att jag visst gjort det men i hyperfokus vilket ofta resulterar i att jag glömt av att jag gjort det. Och uppenbart glömmer logga det. 😅

Men jag håller timmen med något kul varje dag och har faktiskt lyckats planera hållbart så allt ska bli gjort på veckorna. Så till helgen väntar en garderobsrensning.
 
90 dagar - dag 4! Hur ser statusen ut för er? :)
Jag har modifierat min habit tracker redan. Hade glömt att lägga till 15 min daglig städning, och tog bort dusch (inget behov av att ha det som daglig vana). På mitt veckoschema har jag lagt till två pass styrketräning. På grund av lätt förkylning blir det inte några sådana pass denna vecka, men hoppas att komma igång nästa. Något jag också ville göra i år är att ta mig tiden att se mer film (älskar film!) och därför lade jag till en rad under Notes om vilka filmer jag sett under månaden precis som med vilka böcker jag läst. Kommer dock endast att lägga till filmer jag inte sett förut.

I helgen är planen att träna hund och städa hönshuset!

Visa bifogad fil 136170
Perfekt plan med filmer! Jag norpar den + lägger till TV-serier.

För min del går det helt ok. Jag har modifierat min tracker också, vet inte om jag känner att den är färdig än heller. Har också saker i min tracker som jag inte egentligen har som daglig rutin. T.ex. dusch. Jag har mest med det för att ha koll på mitt mående, men satsar snarare på att duscha varannan dag eller var tredje. Mer sällan och jag har mått kasst. Alltid bra att ha koll på det. Samma med min sömnrutin, det är bara vardagar och inte helg, men känns som att jag behöver ha det uppskrivet för att påminna mig själv att inte lägga mig 02 en vardag.

I övrigt helt ok. Funderar just nu på hur jag sa lösa min veckopromenad. Känns måttligt roligt att ge sig ut i snön och på isen, och gåbandet är inget alternativ. Ett träningspass istället kanske? Jag ska ju ändå ha styrketräning, så kan ju slänga in konditionsträning med.

288D32C2-6577-4C42-A2FF-3982D2C611A5.png
 
Jag hoppar in lite sent, men började egentligen strax före nyår. Min plan är att minska mina matinköp. Inte för att jag i nuläget spenderar några överdrivna summor på det, utan för att jag alltid passar på att handla när det är nedsatt pris och nu är frysen och skafferiet överfulla så jag inte får in vissa saker som jag egentligen skulle vilja ha där (som tex några färdiga matlådor i frysen). Jag ska helt enkelt i mesta möjliga mån laga mat utifrån det som finns hemma, och bara komplettera sånt jag absolut måste (vilket också kommer minska onödiga impulsinköp av onyttigheter). Målet är att äta ur frysen, inte stoppa in något nytt otillagat förrän minst hälften är tömt och då fortsätta äta upp det som legat där längst tills innehållet är uppdaterat till 2024. Skafferiet kommer då hänga med automatiskt.
Och så ska jag prova att baka surdegsbröd, för hemmabakat är mycket mer tillfredsställande på flera plan än vad köpebröd är (pris, smak, färskt, känslan av att ha gjort själv).

En del i planen är även att så diverse grönsaksfrön. Jag vill inte betala för smaklösa tomater eller hutlösa pengar för en liten ask av någon bättre variant när jag kan ha egna plantor på balkongen. Däremot har jag nu, efter att ha impulsköpt frön från en privatperson, lärt mig att tomater från the dwarf project inte alls är söta små körsbärstomatplantor som kan stå på fönsterbrädan, utan omkring 100 cm stora som ger bifftomater 😂. Tur att jag valde ut några microdvärgsorter också, och så glömmer jag tanken jag hade om att inte så lika många sorter som förra året :angel:.
 
Min första bom igår (hade inte tid att träna helt enkelt). Kompenserade med längre pass idag. Får ge mig själv en klapp på axeln för att jag prioriterade träning (eget behov) framför att hänga tvätt (familjens behov). Cyklingen blir det tyvärr värre med. Hoppas kunna få in ett pass nästa helg när sambon är hemma.
 
Jag hakar på!

Dagligt:
  • Stegmål (skaffat gymkort för att slippa halka omkring utomhus när det är som värst)
  • 30-dagars yogan with Adriene i januari, gärna fortsätta minst 5 dagar i veckan efter det.
Veckomål:
  • Läsa mina nya böcker.
  • Följa Skillsharekurs i ngt ämne.
  • Laga matlådor så det finns till varje arbetspass.
  • Städa.
✅️ Yoga - genomfört alla videos hittills, även om jag inte klarar allt och själva flow delen är ouppnåerlig just nu.

✅️ Stegmål - inte nått alla individuella dagar, men genomsnittet för veckan når målet.

✅️ Matlådor - inte förberett så mycket som jag vill, men haft med mig varje dag jag jobbat.

✅️ Läst några kvällar i veckan. Har boken vid TVn för de tillfällen jag inte vet vad jag är sugen att titta på.

⚠️ Städa - har inte blivit av som kag velat, diskmaskin och tvätt görs, men att ta hand om det rena behöver jag hitta rutin för.

❌️ Skillshare - har jag glömt av.



Jag ska försöka avsätta tid för städningen, och inte glömma av skillshare🙈
Allt som allt en bra start på utmaningen😊
 
Jag har startat bra, inga spontana inköp än varken i form av onödiga inköp av prylar eller mat. Önskar att det var någon av butikerna som hade onlineshopping med utlämning på söndagar, det hade underlättat enormt för mig. Men ingen i min stad har det.
 

Liknande trådar

F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 237
Senast: Fruentimber
·
F
Tjatter ROPEN SKALLA, 90 DAGAR ÅT ALLA! (Fruktansvärt dålig slogan, men fantasin räckte inte till annat) Tidigare år: 2021 2022 Skamlöst taget...
16 17 18
Svar
357
· Visningar
15 838
Senast: _Elly_
·
F
Tjatter Men vi kör väl ytterligare en omgång för att inviga nya året? Idén är alltså att inom en tidsperiod av 90 dagar införa en eller hundra...
24 25 26
Svar
513
· Visningar
24 433

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp