Bukefalos 28 år!

Abortgränsen - bör den ändras? (utbruten från Bukes valvaka del 2 - regeringsbildningen)

Medicinska skäl/vid sexuella övergrepp ska alltid vara tillåtet. Däremot inte rutinaborter så som man får göra upp till v18 nu.
Man bestämmer över sin egen kropp men när man medvetet väljer att utsätta sig för risken att bli med barn så får man vara beredd att dela sin kropp med en annan individ om man inte tagit sitt ansvar.
Fast varför? Vad är syftet med att använda barn som någon form av straff?
 
Jag var precis på ultraljud i v. 13 och det är svårt att inte se ett barn. För mig. Men oavsett hur en känner personligen så kan jag inte se något argument för att kvinna ska tvingas föda barn när hon inte vill, eller att ett oönskat barn ska komma till världen. En kan tycka att abort är hur sorgligt som helst, både tidigt och sent, men jag ser alternativen som betydligt sorgligare.
 
Du vill alltså ta den väldigt lilla grupp kvinnor som av någon anledning gör abort mellan vecka 12 och vecka 18 utan medicinska skäl (eller sexuella övergrepp) och istället tvinga dem att föda barn? Som straff för att de inte skyddat sig när de haft sex? Och som kanske inte upptäckt att de var gravida förrän efter vecka 12? Jag undrar fortfarande varför? Vad är det i samhället eller för de inblandade individerna som blir bättre av den här förändringen?

En kan ju bli gravid även med skydd, kan ju också tilläggas. Känner ett syskonpar varav ett av dem är ett p-piller barn och det andra ett spiralbarn.

EDIT: Sen på bollen.
 
Medicinska skäl/vid sexuella övergrepp ska alltid vara tillåtet. Däremot inte rutinaborter så som man får göra upp till v18 nu.
Man bestämmer över sin egen kropp men när man medvetet väljer att utsätta sig för risken att bli med barn så får man vara beredd att dela sin kropp med en annan individ om man inte tagit sitt ansvar.
Info från socialstyrelsen om sena aborter;
  • En majoritet av ansökningarna, 65 procent, berodde på att kromosomavvikelser/ skador upptäckts hos fostret. Andra orsaker var sociala problem och fysisk eller psykisk sjukdom hos kvinnan.
Så du tycker att folk ska tvingas föda barn som har stora skador så de kanske inte ens överlever? Eller barn som de känner inte kan få ett bra liv? Eller att någon som har svår psykisk sjukdom ska tvingas fortsätta en graviditet? Blir det bra för barnet? Vilket liv får det barnet?
 
Medicinska skäl/vid sexuella övergrepp ska alltid vara tillåtet. Däremot inte rutinaborter så som man får göra upp till v18 nu.
Man bestämmer över sin egen kropp men när man medvetet väljer att utsätta sig för risken att bli med barn så får man vara beredd att dela sin kropp med en annan individ om man inte tagit sitt ansvar.
Jag har sett att du gillar SD. Förklara en sak- om du tycker livet är heligt- varför är det inte viktigt att rädda de människor som flyr från krig och som redan lever? Men foster som är svårt sjuka ska räddas till varje pris?
Jag ser sällan att de människor som vill inskränka abort eller är mot abort göra något för att hjälpa utsatta barn.
 
Jag har sett att du gillar SD. Förklara en sak- om du tycker livet är heligt- varför är det inte viktigt att rädda de människor som flyr från krig och som redan lever? Men foster som är svårt sjuka ska räddas till varje pris?
Jag ser sällan att de människor som vill inskränka abort eller är mot abort göra något för att hjälpa utsatta barn.
Man skriker väldigt mycket om fostrets rättigheter och rätt att leva. När barnen väl föds är det plötsligt väldigt tyst :meh:
 
Jag har sett att du gillar SD. Förklara en sak- om du tycker livet är heligt- varför är det inte viktigt att rädda de människor som flyr från krig och som redan lever? Men foster som är svårt sjuka ska räddas till varje pris?
Jag ser sällan att de människor som vill inskränka abort eller är mot abort göra något för att hjälpa utsatta barn.

Nu kan ju jag som också är öppen med att jag röstar på SD säga min mening. Aborträtten har jag redan skrivit eget inlägg om. Och SD har ändrat sig sedan förra valet iom så många inte kunde ställa sej bakom SD iom abortfrågan. Vet många som avstått rösta på SD just för att de fortfarande tror SD vill sänka aborträtten (vilket jag som sagt verkligen inte är för)...
Och som SDare skulle jag tom kunna engagera mej mer i politiken om de skulle svänga igen. Men det känns inte som att pendeln är för lägre aborträtt längre...

"varför är det inte viktigt att rädda de människor som flyr från krig och som redan lever?"
Nej det är inte lika viktigt att alla som inte väljer att bo kvar i sina hemländer måste till Sverige. Vill påstå att det är väldigt oviktigt. Många flyr inte ens krig. En del är enbart här för de "har de så såligt" i sina hemländer. Glömmer aldrig en intervju med en viss typ av invandrare från en stor grupp. De fick frågan varför de sökte sej till Sverige. Svaret var "det finns inte ens el i hemlandets bostad".. Jaha ??? Verka för en drägligare miljö, bygg upp landet du kommer ifrån i stället för att bara lämna. Att det inte finns el i bostaden i hemlandet är INTE ett asylskäl enligt mig... Krig är i sak skäl, men återigen det finns ett tak på hur många som kan tas hand om. Att fly fattigdom och elände är inte skäl i sej, som i fattigdom och elände så ger jag mer för SDs linje att man hjälper de länder i landet än att ta hit deras innevånare...
 
Ja och jag kan bli riktigt irriterad med tanke på hur mkt jag vet att bekanta kämpar som har barn med stora behov och att de inte får det stöd de behöver.
Jag tänkte också på det, det här engagemanget för foster är otroligt sällan ett engagemang för funktionsrätt eller andra mänskliga rättigheter, det är ett engagemang som försvinner så fort barnet har fötts. Bara för att ett foster ser ut som ett barn på ett ultraljud så betyder det tyvärr inte att samhället kommer behandla individen som en människa när den väl kommit till världen.
 
Jag var precis på ultraljud i v. 13 och det är svårt att inte se ett barn. För mig. Men oavsett hur en känner personligen så kan jag inte se något argument för att kvinna ska tvingas föda barn när hon inte vill, eller att ett oönskat barn ska komma till världen. En kan tycka att abort är hur sorgligt som helst, både tidigt och sent, men jag ser alternativen som betydligt sorgligare.
Jag tror att väldigt många som gör abort också ser ett barn. Aborten kan vara jättesvår och vi ska inte göra den till ett större trauma genom att förbjuda eller försvåra den ytterligare. (Inte riktat till dig som så, bara fortsatte på tanken.)
 
Nu kan ju jag som också är öppen med att jag röstar på SD säga min mening. Aborträtten har jag redan skrivit eget inlägg om. Och SD har ändrat sig sedan förra valet iom så många inte kunde ställa sej bakom SD iom abortfrågan. Vet många som avstått rösta på SD just för att de fortfarande tror SD vill sänka aborträtten (vilket jag som sagt verkligen inte är för)...
Och som SDare skulle jag tom kunna engagera mej mer i politiken om de skulle svänga igen. Men det känns inte som att pendeln är för lägre aborträtt längre...

Halvt Ot, men det är väldigt riskabelt att tro att ett parti i grunden ändrat sin syn på något, när det oftast bara är taktik när de märker att det gör att de tappar en del röster. Kan bara ta sannfinländarna här i finland som exempel. Vi finlandssvenskar har alltid varit en nagel i ögat för dem, men de har de senaste åren försökt bli mera rumsrena och salongsdugliga och tonat ner sitt agg mot oss och "tvångssvenskan".

Tills i höst, då var deras kampanj mot "tvångssvenskan" tillbaka i full kraft i deras partiprogram, vi är i princip roten till allt det som går fel för den finsktalande befolkningen.
 
Nu kan ju jag som också är öppen med att jag röstar på SD säga min mening. Aborträtten har jag redan skrivit eget inlägg om. Och SD har ändrat sig sedan förra valet iom så många inte kunde ställa sej bakom SD iom abortfrågan. Vet många som avstått rösta på SD just för att de fortfarande tror SD vill sänka aborträtten (vilket jag som sagt verkligen inte är för)...
Och som SDare skulle jag tom kunna engagera mej mer i politiken om de skulle svänga igen. Men det känns inte som att pendeln är för lägre aborträtt längre...

"varför är det inte viktigt att rädda de människor som flyr från krig och som redan lever?"
Nej det är inte lika viktigt att alla som inte väljer att bo kvar i sina hemländer måste till Sverige. Vill påstå att det är väldigt oviktigt. Många flyr inte ens krig. En del är enbart här för de "har de så såligt" i sina hemländer. Glömmer aldrig en intervju med en viss typ av invandrare från en stor grupp. De fick frågan varför de sökte sej till Sverige. Svaret var "det finns inte ens el i hemlandets bostad".. Jaha ??? Verka för en drägligare miljö, bygg upp landet du kommer ifrån i stället för att bara lämna. Att det inte finns el i bostaden i hemlandet är INTE ett asylskäl enligt mig... Krig är i sak skäl, men återigen det finns ett tak på hur många som kan tas hand om. Att fly fattigdom och elände är inte skäl i sej, som i fattigdom och elände så ger jag mer för SDs linje att man hjälper de länder i landet än att ta hit deras innevånare...

Alltså jag förstår att sverigedemokrater tar varje chans de får att ösa ur sig sitt invandrarhat.

Men du missade helt poängen med inlägget du svarade på.
 
Nu kan ju jag som också är öppen med att jag röstar på SD säga min mening. Aborträtten har jag redan skrivit eget inlägg om. Och SD har ändrat sig sedan förra valet iom så många inte kunde ställa sej bakom SD iom abortfrågan. Vet många som avstått rösta på SD just för att de fortfarande tror SD vill sänka aborträtten (vilket jag som sagt verkligen inte är för)...
Och som SDare skulle jag tom kunna engagera mej mer i politiken om de skulle svänga igen. Men det känns inte som att pendeln är för lägre aborträtt längre...

"varför är det inte viktigt att rädda de människor som flyr från krig och som redan lever?"
Nej det är inte lika viktigt att alla som inte väljer att bo kvar i sina hemländer måste till Sverige. Vill påstå att det är väldigt oviktigt. Många flyr inte ens krig. En del är enbart här för de "har de så såligt" i sina hemländer. Glömmer aldrig en intervju med en viss typ av invandrare från en stor grupp. De fick frågan varför de sökte sej till Sverige. Svaret var "det finns inte ens el i hemlandets bostad".. Jaha ??? Verka för en drägligare miljö, bygg upp landet du kommer ifrån i stället för att bara lämna. Att det inte finns el i bostaden i hemlandet är INTE ett asylskäl enligt mig... Krig är i sak skäl, men återigen det finns ett tak på hur många som kan tas hand om. Att fly fattigdom och elände är inte skäl i sej, som i fattigdom och elände så ger jag mer för SDs linje att man hjälper de länder i landet än att ta hit deras innevånare...
Men det var inte frågan du fick. Frågan du fick är varför det ska göras skillnad på barn och barn; ett liv ska räddas och ett annat inte - eller menar du att det inte finns barn i världen som flyr för sina liv?
 
Nu har vi ju inte en vård som utgår från att vi behöver göra "rätt" för att förtjäna den heller, varvid det är fullständigt irrelevant om kvinnan har ett "godkänt skäl" eller ej till varför hon vill genomföra en abort.

Rökare som får KOL får vård.
Missbrukare som överdoserar på illegala droger får vård.
Extremsportare såväl som klumpiga motionärer som råkar skada sig när de utövar sin sport får vård.

Och det hade varit helt absurt om det förhöll sig annorlunda?
 
Ja, fri abort borde sänkas till vecka 12 och abort där särskilda skäl föreligger sänkas till vecka 18.

Att sänka gränsen för fri abort skulle inte påverka antalet aborter som sker. Det skulle 1. öka byråkratin men det kanske du är okej att lägga på eller 2. leda till illegala och osäkra aborter vilka vi vet leder till skada och död bland gravida och foster.

Enda anledningen till att sänka gränsen är för att på sikt inskränka ännu mer i aborträtten.
 
Medicinska skäl/vid sexuella övergrepp ska alltid vara tillåtet. Däremot inte rutinaborter så som man får göra upp till v18 nu.
Man bestämmer över sin egen kropp men när man medvetet väljer att utsätta sig för risken att bli med barn så får man vara beredd att dela sin kropp med en annan individ om man inte tagit sitt ansvar.
"Rutinabort" vad menar du med det? Tänker du på det extremt lilla fåtalet personer som gör många upprepade aborter? Det är oftast väldigt mycket dysfunktion hos dessa personer. Exakt VAV tänker du skulle bli bättre av att dessa tvingades bära sina barn till fullgånghet? Tror du att verkligen att dessa personer skulle ta ansvar för fostren i magen? Att de ska sköta sig och barnen inte kommer behöva omhändertas som abstinenta nyfödda? Att personen skulle förändra sitt beteende?
Knappast, det enda vi då skulle få är mer illegala aborter och fler trasiga barn.
 
"Rutinabort" vad menar du med det? Tänker du på det extremt lilla fåtalet personer som gör många upprepade aborter? Det är oftast väldigt mycket dysfunktion hos dessa personer. Exakt VAV tänker du skulle bli bättre av att dessa tvingades bära sina barn till fullgånghet? Tror du att verkligen att dessa personer skulle ta ansvar för fostren i magen? Att de ska sköta sig och barnen inte kommer behöva omhändertas som abstinenta nyfödda? Att personen skulle förändra sitt beteende?
Knappast, det enda vi då skulle få är mer illegala aborter och fler trasiga barn.
Det är ju inte som att "oj, jag får visst inte göra abort längre" kommer göra att Lisa snappar ur sin psykos, slutar knarka och börja ta hand om sig och sitt kommande barn, äta sin folsyra, gå på sina ultraljud, skaffa sig en bostad och så lever alla lyckliga i alla sina dar...
 
Det är ju inte som att "oj, jag får visst inte göra abort längre" kommer göra att Lisa snappar ur sin psykos, slutar knarka och börja ta hand om sig och sitt kommande barn, äta sin folsyra, gå på sina ultraljud, skaffa sig en bostad och så lever alla lyckliga i alla sina dar...

Äh, men vad f… du bara suger hoppet ur kroppen på en. Allt som behövs är väl att prinsessan pussar en groda och så blir allt bra?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp