Bukefalos 28 år!

Abrahamitiska religioner och Jerusalem

Jackies

Trådstartare
Jag håller på med en skoluppgift och har fastnat lite.

Det handlar helt enkelt om att Jerusalem är en helig stad för dessa tre religioner men frågan är varför eller på vilket sätt alla gör anspråk på staden.

Är det någon som har lite koll på ämnet har några ideér som kan hjälpa mig igång?
 
Jag håller på med en skoluppgift och har fastnat lite.

Det handlar helt enkelt om att Jerusalem är en helig stad för dessa tre religioner men frågan är varför eller på vilket sätt alla gör anspråk på staden.

Är det någon som har lite koll på ämnet har några ideér som kan hjälpa mig igång?
Hittade en tidningsartikeln (jag hade inte använt det som källa, men den var lättförståelig och du kanske får lite insyn) http://www.sydsvenskan.se/2006-04-14/det-heligaste-for-judar-muslimer-och-kristna
 
Kanske några timmer vid datorn, där flitigt googlande söker rätt på fakta om Jerusalem och de olika religionerna, samt att prova med att använda t.ex. Nationalencyklopien (på internet eller papper) för att läsa mera vore bra.

Man kan antagligen inte bara göra en st googling, utan man behöver göra flera, med olika nyckelord, och verkligen scrolla mer än en sida, och läsa många artiklar med källkritiska ögon.

/skogaliten, som tycker att det är viktigt att lära sig söka efter fakta själv, och göra sina egna skoluppgifter, istället för att fråga "någon annan".
Ställer gärna upp med att hjälpa till med att googla, eller att analysera (källkritik och trovärdighet) de olika fakta man får fram, men inte genom "att ge svaret", även om jag råkar kunna det. Tycker att hjälpa till med att "peka åt rätt håll" är viktigare än att ge ett svar.
Och så vill jag gärna peka på andra källor till information än nätet...
 
Wikipedia är ofta ett bra ställe att börja på. Ofta är informationen helt OK, men det viktigaste är att där finns (ska finnas) länkar till det som skrivs. Om man går in på de länkarna får man mer info, hittar ytterligare länkar och så vidare.

Att bara ha en källa är aldrig bra, i synnerhet när det handlar om ett så stort och omstritt problem som Jerusalem.
 
Tack för svar!
Ja tanken är förstås inte att någon ska ge svaret åt mig :) Jag har spenderat ex antal timmar vid google och i skollitteratur men det känns inte riktigt som att jag hittar det jag söker. Vet inte om jag kanske missuppfattar frågan varför eller på vilket sätt alla gör anspråk på staden.

Skulle ni ta det som att vad man idag gör aktivt för att ha rätt till staden/återfå staden eller varför man anser att man har rätt till staden? (sett till ett religöst perspektiv, hur allt började osv)

Hoppas någon förstår hur jag menar...
 
Oj, vilken fråga, jag hade ju trott att de menar nu, men å andra sidan gör ju inte de kristna något direkt anspråk på staden så det vet jag inte om det är rätt. Jag hade nog skrivit en kort historik till varför den anses viktig inom religionerna och sedan även skrivit hur judar och muslimer gör anspråk på den idag. Vad är det för nivå uppgiften ligger på? Tänker att det borde räcka som svar för gymnasienivå men behöva utvecklas för universitetsnivå...
 
Tack för svar!
Ja tanken är förstås inte att någon ska ge svaret åt mig :) Jag har spenderat ex antal timmar vid google och i skollitteratur men det känns inte riktigt som att jag hittar det jag söker. Vet inte om jag kanske missuppfattar frågan varför eller på vilket sätt alla gör anspråk på staden.

Skulle ni ta det som att vad man idag gör aktivt för att ha rätt till staden/återfå staden eller varför man anser att man har rätt till staden? (sett till ett religöst perspektiv, hur allt började osv)

Hoppas någon förstår hur jag menar...
Den fråga du formulerat här, behöver du ställa till den som gett dig uppgiften.

Det är en klok och insiktsfull fråga.

Endera så finns svaret på den frågan i uppgiften du fått (titta igenom formuleringarna igen), eller så är uppgiften vagt formulerad.

Vore jag din lärare/handledare, så skulle jag uppskatta om du försöker förstå vad det är för uppgift du ska lösa.
 
Oj, vilken fråga, jag hade ju trott att de menar nu, men å andra sidan gör ju inte de kristna något direkt anspråk på staden så det vet jag inte om det är rätt. Jag hade nog skrivit en kort historik till varför den anses viktig inom religionerna och sedan även skrivit hur judar och muslimer gör anspråk på den idag. Vad är det för nivå uppgiften ligger på? Tänker att det borde räcka som svar för gymnasienivå men behöva utvecklas för universitetsnivå...
Nja, kristna fundamentalister har tämligen starka åsikter om tillgänglighet till Jerusalem.

Vad begreppet "gör anspråk på" betyder kan variera, det måste ju inte vara fullständig kontroll, utan kan lika gärna betyda "ha tillgång till" för att kunna besöka religiöst betydelsfulla platser.
 
Nja, kristna fundamentalister har tämligen starka åsikter om tillgänglighet till Jerusalem.

Vad begreppet "gör anspråk på" betyder kan variera, det måste ju inte vara fullständig kontroll, utan kan lika gärna betyda "ha tillgång till" för att kunna besöka religiöst betydelsfulla platser.
Jag håller väl inte riktigt med där att striderna och konflikterna idag, att de kristna GÖR ANSPRÅK som jag tolkar det på staden, å andra sidan räknas inte konflikten i de kretsar jag rör mig i som en religiös konflikt. Att staden är viktig för alla tre religionerna och att alla tre har viktiga landsmärken i den tycker jag är en annan diskussion.
 
Tack för svar!
Ja tanken är förstås inte att någon ska ge svaret åt mig :) Jag har spenderat ex antal timmar vid google och i skollitteratur men det känns inte riktigt som att jag hittar det jag söker. Vet inte om jag kanske missuppfattar frågan varför eller på vilket sätt alla gör anspråk på staden.

Skulle ni ta det som att vad man idag gör aktivt för att ha rätt till staden/återfå staden eller varför man anser att man har rätt till staden? (sett till ett religöst perspektiv, hur allt började osv)

Hoppas någon förstår hur jag menar...
Jag vet inte men jag kunde ju inte låta bli att fundera...

Det är tre abrahamitiska religioner med enligt deras teori en Gud. De kommer alla från gamla kulturella områden Mellanöstern där civilisationens vagga anses finnas..

Det du eventuellt söker är utövarnas åsikt om hur dagens samhälle, dvs tillgång till en historisk stad, ska fördelas. Det är politik. Jag tror, tror du letar fel. Inrikta dig på politik, sök politik och då framförallt efter ww2 . Israels rätt till sitt land. Uppdelningen av Israel, Jerusalem. Krigen, etc.

Det som är riktigt intressant tycker jag är att DNA har visat att palestinier och judar är släkt, dvs genetiska likheter. Så de slåss med sina släktingar.

Leon uris har skrivit bra, fängslande böcker om Israels skapande, exodus 1 , exodus 2 om de är partiska så är det möjligt men tragedin var på många sätt monumental för alla.
 
Lite OT om kristna o Jerusalem. Det finns ett par miljoner kristna amerikaner som på riktigt tror på Jesu återkomst, detta kan inte ske innan templet i Jerusalem är återuppbyggt.
Detta lär ligga till grunden för USAs massiva stöd till staten Israel det senaste halvseklet.
 
Lite OT om kristna o Jerusalem. Det finns ett par miljoner kristna amerikaner som på riktigt tror på Jesu återkomst, detta kan inte ske innan templet i Jerusalem är återuppbyggt.
Detta lär ligga till grunden för USAs massiva stöd till staten Israel det senaste halvseklet.
Sedan har du en del ortodoxa judar som tror att Messias ska komma föra bildandet av staten Israel, varför de inte erkänner Israel, eftersom Messias inte kommit.
 
Känns som att det skulle vara intressant att veta vilken nivå skoluppgifter ligger på för att veta hur utömmande svaret bör bli. Som du ser ts är det ingen liten uppgift och det finns både en politisk, religiös och historisk synvinkel, även för ett svar som utgår från religionerna...
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
40 849
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
670
Senast: Ramona
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
11 135
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 141
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp