Bukefalos 28 år!

absurditet i USA... graviditet.

Jag kan ärligt inte se någon skilnad på att skjuta gravida och övriga. Ska vi värdera folks liv utifrån eventuell graviditet? Sen är det oklart om personen som sköt viste att kvinnan var gravid? Det är knappast så att som känner sig hotad frågar om någon är gravid innan de skjuter.
Givetvis är det makabert i vilket fall som. Men eftersom bråkat handlade om fadern till barnet samt att en hel del kvinnor är synligt gravida i månaden fem tycker jag att det är jävligt makabert.
Det verkar ju inte vara någon random kvinna på stan som hon muckat med?

Jag är inte en av de som tycker att gravida kvinnor är "heliga", så den diskussionen kan ta med någon annan.
 
Vilken absurd tråd. Det är ju helt irrelevant vad Alabama har för lagar eller hur sannolikt det är att bli skjuten när man agerar si eller så på gatorna där. Alabama som sådant är också helt irrelevant. Frågeställningen är precis densamma om vi placerar fallet på torget i Säffle istället. Att hon blivit just skjuten är också irrelevant.

Ska en kvinna kunna dömas juridiskt för att indirekt ha orsakat sitt ofödda barns död? Det är det som är frågan. Oavsett om hon har blivit skjuten pga att hon attackerat någon annan, om hon kört för fort mot färdriktningen och krockat, eller om hon överdoserat olagliga droger. I samtliga fall bör kvinnan rimligtvis inse att agerandet innebär en fara för fostret.
 
Vilken absurd tråd. Det är ju helt irrelevant vad Alabama har för lagar eller hur sannolikt det är att bli skjuten när man agerar si eller så på gatorna där. Alabama som sådant är också helt irrelevant. Frågeställningen är precis densamma om vi placerar fallet på torget i Säffle istället. Att hon blivit just skjuten är också irrelevant.

Ska en kvinna kunna dömas juridiskt för att indirekt ha orsakat sitt ofödda barns död? Det är det som är frågan. Oavsett om hon har blivit skjuten pga att hon attackerat någon annan, om hon kört för fort mot färdriktningen och krockat, eller om hon överdoserat olagliga droger. I samtliga fall bör kvinnan rimligtvis inse att agerandet innebär en fara för fostret.
Frågan är väl snarare om det är att betraktas som direkt eller indirekt. Rent krasst kan man försöka bli av med barnet genom att provocera till bråk.

Jo jag tycker det är fel om hon blir dömd, men beroende på hur man värderar fostrets liv och de händelser som ledde fram till skjutningen så kan det vara mer eller mindre vårdslöst. Mord kan jag inte på något vis se att det är om de inte avtalat att kvinnan ska bli skjuten i magen.
 
Vilken absurd tråd. Det är ju helt irrelevant vad Alabama har för lagar eller hur sannolikt det är att bli skjuten när man agerar si eller så på gatorna där. Alabama som sådant är också helt irrelevant. Frågeställningen är precis densamma om vi placerar fallet på torget i Säffle istället. Att hon blivit just skjuten är också irrelevant.

Ska en kvinna kunna dömas juridiskt för att indirekt ha orsakat sitt ofödda barns död? Det är det som är frågan. Oavsett om hon har blivit skjuten pga att hon attackerat någon annan, om hon kört för fort mot färdriktningen och krockat, eller om hon överdoserat olagliga droger. I samtliga fall bör kvinnan rimligtvis inse att agerandet innebär en fara för fostret.
Gå i trappor med Foppatofflor kommer bli åtalsbart med då.
 
Actually ... Jag kanner mig faktiskt pahoppad nar mina inlagg sa tydligt vinklas for att kastas tillbaka som anklagelser pa mig av personer jag inte alls upplevt att jag fortjanar det fran. Sa vitt jag vet har jag aldrig gjort dessa personer nagot ... eller sagt nagot olampligt till eller om dem.
Darfor ar det har mitt sista inlagg i den har traden. Jag tanker inte slass mot vaderkvarnar.

Synd, för dina förklaringar är intressanta.
 
Vad menar du att man behöver för bakgrundsfakta? Alabama har ju kommit med nya, betydligt sämre abortlagar. Det här går ju hand i hand med det, det handlar inte om vapenkulturen utan om kvinnosynen.

Det handlar väl om en kombination av vapenlag/vapenkultur och synen på när ett foster blir ett barn, och vilket ansvar den blivande modern har för sitt foster/barn?
 
Det handlar väl om en kombination av vapenlag/vapenkultur och synen på när ett foster blir ett barn, och vilket ansvar den blivande modern har för sitt foster/barn?
Nä, jag skulle säga att vapenkultur och -lag har att göra med hur folk använder sig av vapen och hur skjutningen bedöms, dvs gällande personen som skjuter. Huruvida en kvinna kan bli dömd för dråp för att någon annan skjuter henne i magen har inte med vapenlag att göra, utan kvinnosyn.
 
Nä, jag skulle säga att vapenkultur och -lag har att göra med hur folk använder sig av vapen och hur skjutningen bedöms, dvs gällande personen som skjuter. Huruvida en kvinna kan bli dömd för dråp för att någon annan skjuter henne i magen har inte med vapenlag att göra, utan kvinnosyn.
Kvinnosynen påverkar hur man ser på ansvaret och riskerna vid olika händelser som leder till fostrets död och att hennes agerande och bedömningar ska granskas ur det perspektivet.
Medan vapenkulturen bidrar till bedömningen att den aktuella situationen och hennes agerande i den skulle behöva betraktas som en betydande risk för fostrets liv.

Hade hon vådaskjutits medan hon satt på en buss som passerade två gängmedlemmar som sköt på varandra så hade hon väl inte påståtts vara vållande till fostrets död ens i USA (utgår jag ifrån).
Så båda har betydelse för hur det enskilda fallet bedöms. Kvinnosynen på en mer grundläggande, allmän nivå och vapensynen för de specifika omständigheterna.
 
Kvinnosynen påverkar hur man ser på ansvaret och riskerna vid olika händelser som leder till fostrets död och att hennes agerande och bedömningar ska granskas ur det perspektivet.
Medan vapenkulturen bidrar till bedömningen att den aktuella situationen och hennes agerande i den skulle behöva betraktas som en betydande risk för fostrets liv.

Hade hon vådaskjutits medan hon satt på en buss som passerade två gängmedlemmar som sköt på varandra så hade hon väl inte påståtts vara vållande till fostrets död ens i USA (utgår jag ifrån).
Så båda har betydelse för hur det enskilda fallet bedöms. Kvinnosynen på en mer grundläggande, allmän nivå och vapensynen för de specifika omständigheterna.
Och att man väcker ett sådant åtal mot en gravid, svart kvinna som blir skjuten efter att ha inlett ett gräl med foster-faderns andra kvinna - det säger väl ganska många, ganska sorgerliga saker om ett samhälle även utan att man anser att de inblandade är utan skuld. Om synen på ras, kön och klass. Att hon både var svart och betedde sig okvinnligt har nog inte försvårat beslutet att välja att inleda processen. Inte heller att hon var gravid utan en stabil relation med foster-fadern (som naturligtvis är skuldfri trots att han tydligen inte ställt upp för sitt barn, aka femmånaders-foster)

Samtidigt har USA annan syn på vapen och på skuld. Är du delaktig i ett brott som leder till att en annan människa dör (inklusive eventuella medbrottslingar) så kan du åka på det. Jag gillar till del den synen - t.ex. om man kör ihjäl någon på fyllan så saknas det subjektiva brottsrekvisitet (man avsåg inte att göra det) men man borde ha insett att det man gjorde var farligt. Ser man fostret som en separat individ är åtalet logiskt - samtidigt öppnar det för diskussioner: när börjar kvinnan vara mindre människa och mer behållare för en annan människa och när kommer den människan i sin tur att få sitt människovärde decimerat för att gynna en annan individ? (det blir konstigt oavsett) Hur långt är man ansvarig - hur avgör man vem som startade ett bråk? ska kvinnor stanna hemma och vara servila under en graviditet för att undvika att reta någon eventuellt beväpnad medmänniska (då måste hon dock vara försörjd, dvs sex kanske bara ska få förekomma inom äktenskapet)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Är det bara jag som är dum och tycker att farföräldrarna ska bry sig om sitt barnbarn? Börjar historien från början så kanske ni...
2
Svar
22
· Visningar
3 837
Senast: Sar
·
C
  • Låst
Övr. Barn ...när det gäller alla "regler" när man är gravid? (detta inlägg är lite långt, så hoppa över stycket mellan stjärnorna om ni inte...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 361
Senast: Elshacera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp