Bukefalos 28 år!

Active stable

Rimfrost

Trådstartare
Vad är era åsikter och erfarenheter av Active stable? Är lite nyfiken på att höra vad andra tycker :)

(Active stable är lösdrift med foderautomater. Vatten, mat och ligghall är oftast också placerade strategiskt så att hästarna får röra på sig så mycket som möjligt)
 
Sv: Active stable

Det jag har tycker verkar negativt är att hästarna får stå på kö för att äta i kraftfoder automaten. Min erfarenhet (utan att sett ett active stable på nära håll men dock praktiserat, varit uppstallad och besökt en hel del andra stallar av olika storlek) är att en flock hästar vill äta samtidigt och det kan bli ett otroligt stressmoment om inte alla hästar får mat samtidigt och möjlighet att äta i lugn och ro.

Med kraftmatsstationerna i ett active stable kan det bli, om jag fattat det rätt "kö", till maten, en ranghög häst kan då stå bakom/utanför och stressa en häst inne i automaten. Men det beror ju också mycket på hur flocken ser ut och är sammansatt. Det allra bästa tycker jag är en flock hästar med likande behov och ett grovfoder med värden som passar just de hästarna så de kan ha fri tillgång utan att för den skull bli tjocka eller behöva speciellt mycket kraftfoder. Vilket många gånger inte är möjligt :crazy:

Så nej jag skulle inte vilja ha min häst på ett active stable däremot så har jag lösdrift och har löst det så att jag tar in hästarna ett par timmar för att ge hästen med det största näringsbehovet lucern och havre medan de andra får nöja sig med krubbskrammel. Fri tillgång på hö i hagen
 
Sv: Active stable

kl

Har vart uppstallad i ett ective stable.
För mig och min häst fungerade det inte.
Jag tycker att själva grundiden och tänket är mycket bra,Men min mycket ranglåga individ trivdes inte.

Jag upplevde att det var mycket kö runt foderstationerna , de ranghöga hästarna stod och vaktade på stationen ,gick in så snart de fick en chans för att testa om de kunde äta igen.Min häst blev även mycket rädd för kraftfodret ,då det skrammlade något väldigt när pelletsen landade.

Min häst fick inte heller lov att vara i ligghallen vid dåligt väder osv.
 
Sv: Active stable

Vad är era åsikter och erfarenheter av Active stable? Är lite nyfiken på att höra vad andra tycker :)

(Active stable är lösdrift med foderautomater. Vatten, mat och ligghall är oftast också placerade strategiskt så att hästarna får röra på sig så mycket som möjligt)

Helt värdelöst jag har varit runt på ett par active stable stall o hästarna har varit magra överlag (inte så illa att jag skulle anmält det men det var tillräckligt för att jag reagerade) hästarna var rädda för "foderportalerna". Ägarna verkade mer måna om att mocka "padocken" än att hästarna fick i sig så mycket mat som dom skulle. Så nej jag tycker det är förkastligt sätt att ha hästar på.
Att hästar skulle röra sig mer för att de behöver gå runt för att komma in i ligghall gör snarare att dom inte går in där utan står ute. Mer ett alternativ för hästägare som inte vill jobba så mycket med sina hästar tror jag.

Traditionel lösdrift eller vanlig stall+hage är iaf i mina ögon ett mycket bättre alternativ!
 
Sv: Active stable

Jag har min häst på Active Stable, han är relativt ranglåg men det har fungerat jättebra att ha honom uppstallad så.
Jag har inte upplevt det så att det har varit trångt vid matstationerna, vi har 5 höstationer och en för kraftfoder.
Hästarna i hagen brukar inte vara uppe vid matstationerna samtidigt, så min häst har alltid fått i sig den fodermängden som han ska ha per dag.
Visst det har hänt att han har stått i en station och den har kommit en häst som är högre i rang och "kört bort" min häst, men han har då bara lugnt gått ut och sedan väntat på att det blir ledigt igen eller gått till en annan station.

Men över lag är både jag och hästen jättenöjd, han har aldrig varit så lugn och fin i hullet/musklerna som han är nu när han rör sig så mycket som han gör i hagen.
 
Sv: Active stable

Jag säger ingenting om att du ogillar upplägget, men hur i hela fridens namn kan du lklandra actice stqble konceptet för att ägarna inte fodrar hästarna ordentligt (och hellre mockar)? Inte ogillar jag att ha hästar på stall trots att jag träffat på en kuf som mockade en gång i veckan (det stank).
 
Sv: Active stable

Jag har sett liknande problem som vissa andra här i tråden har sett, dvs trångt vid foderstationer och ranghöga hästar som står o vaktar.

Grundidén gillar jag dock skarpt men skulle nog vilja ändra lite saker, exakt hur har jag dock inte behövt klura på! :)
 
Sv: Active stable

Jag säger ingenting om att du ogillar upplägget, men hur i hela fridens namn kan du lklandra actice stqble konceptet för att ägarna inte fodrar hästarna ordentligt (och hellre mockar)? Inte ogillar jag att ha hästar på stall trots att jag träffat på en kuf som mockade en gång i veckan (det stank).

Eftersom svaret jag fick var att hästarna åt precis det dom skulle från sina automater...
Dom hade nått system som talade om hur mycket mat det skulle dela ut när dom gick in i automaten. Alltså en del i aktive stable konceptet med noga uträknade foderstater enligt båda ägarna. Rent skitsnack, dom var mer intresserade av att hålla framdelen av hagen ren från skit så att nya kunder skulle ställa sina hästar där. Hade jag enbart sett detta på 1 active stable så hade jag nog inte sagt något men när jag sett det på mer än 1 då kom droppen som fick bägaren att rinna över.
 
Sv: Active stable

Jag har sett liknande problem som vissa andra här i tråden har sett, dvs trångt vid foderstationer och ranghöga hästar som står o vaktar.

Grundidén gillar jag dock skarpt men skulle nog vilja ändra lite saker, exakt hur har jag dock inte behövt klura på! :)

Träna dina hästar istället för att dom ska träna sig själva i hagen?

Ge dom mat som vanligt istället så slipper man bry sig om rang o dylikt.

Enkel lösning på problemet i min mening.:bump:
 
Sv: Active stable

Men noga uträknad foderstat kan slå fel med eller utan active stable. Och idealet för hästars hull varierar från person till person.

Personligen är jag mer skeptisk till att hästarna inte kan äta samtidigt och att det finns risk att högrangiga hästar inte släpper fram de med lågrang. Matmängden kan man lätt ändra.
 
Sv: Active stable

Jag tycker att man inom active stable har fokuserat för mycket på kraftfoder-utfodring. När de säljer in systemet är det ett evigt snackande om kraftfodret, medan grovfoder-biten som vanligt hamnar i skymundan. Nej, om man ska ha active stable ska man verkligen veta vad man håller på med. Kraftfoder i automat och fri tillgång till grovfoder tror jag skulle funka, men då behövs inga dyra transpondersystem heller...
 
Sv: Active stable

Dessutom kan flertalet hästar nog klara sig utan kraftfoder om man har ett lämpligt grovfoder. Så de där kraftfoderautomaterna förstår jag inte att folk lägger pengar på faktiskt. Har inte studier visat att travhästar presterar som bäst på enbart grovfoder om grovfodret har lämpliga värden?

Bättre då att ha fler mindre lösdrifter där man anpassar flockarna efter deras näringsbehov så mycket som möjligt och har grovfoder med olika värden. En flock på 15 hästar eller mer tycker jag är i mesta laget, bättre med två, tre mindre flockar speciellt om flockarna inte är konstanta utan folk flyttar och tillkommer stup i kvarten. Blir alltid rörigt när det kommer ny häst och ju större flock desto längre tid tar det innan flocken stabiliseras igen är i alla fall min erfarenhet
 
Sv: Active stable

Jag har varit på studiebesök vid ett sånt stall. De hade två kraftfoderstationer och två grovfoderstationer (det var uträknat hur länge varje häst skulle behöva äta per dag för att få i sig ungefär rätt mängd), utöver detta hade hästarna även fri tillgång till halm i både ligghallen samt i häckar utomhus.
Ligghallen var stor och dessutom med avskiljare på mitten för att minimera risken att ranghöga jagar ut ranglåga.

De hade dessutom fått dit en ny häst, så vi även fick se hur det gick till. Den hade en liten hage + en del av lösdriften, där den skulle få gå i någon vecka tills hästarna hunnit hälsa på varandra och sådär. Den släpptes alltså inte in direkt, utan fick bekanta sig på säkrare avstånd till en början.
Hästarna såg fina ut i hullet och verkade harmoniska, även om det var lite mycket spring runt-runt-runt till kraftfodret. Kö var det enbart vid kraftfodret, inte vid grovfodret. Verkade som om hästarna inte brydde sig om grovfoderstationen om den var upptagen, men knatade dit när det blev ledigt. Vid halmen stod det dock hästar mest hela tiden.

Jag gillar systemet, men då måste man ju ha en flock som är väl sammansatt så det inte blir bråk i onödan.
 
Sv: Active stable

Kan ju då berätta om vår egen lösdrift med foderautomater från Active Stable. Det är inte foderautomater av typen "ätspiltor" som man oftast ser på större anläggningar utan helt enkelt en stor låda med hö i, med en lucka som går upp och ner, de får alltså äta 20 min 10 gånger per dygn.

Lösdriften är stor och kuperad, marken är sand/jord och mycket torr pga. att den ligger i en skogsbacke (då finns det alltid skugga också, förstås). Vi har två foderautomater som vi delat av till 4 platser. En thermobar på ca 150 liter och från och med i höst blir det även en kran direkt dit så man slipper köra vatten! Två ligghallar, den ena med "jordgolv" och den andra med en tjock permanentbädd av halm. De har fri tillgång till fräsch halm i en foderhäck och således alltid något att tugga på (alla våra hästar gillar att äta halm), även om nordisarna inte skulle fixa att ha fri tillgång till hö utan att bli alldeles för feta. Kraftfoder ger vi till dressyrhästarna (tävlingshästar som går i lösdrift!) i samband med ridning, saltsten i hagen, mineraler till nordisarna.

Det fungerar enormt bra, sparar otroligt mycket tid som istället kan gå till ridning, körning och skötsel i samband med det. Hästarna är piggare men utan överskottsenergi. Den äldre hästen har hållit sig frisk och fri från hälta, förmodligen för att hon fått röra så mycket på sig, hade hon stått i box + rasthage är det mycket troligt att hon hade fått tas bort för flera år sen då hon redan vid 10 års ålder hade problem med benen i box. När vi flyttade hade vi dem först i hage + utebox, sedan lösdrift med 5 manuella utfodringar och nu förra året blev det foderautomater.

Lite smågnabb kan det bli när de fördelar sig vid automaterna men trots att en av hästarna är mycket ranglåg och lättstressad kommer de till ro bara alla kommer på plats.

Naturbruksskolan byggde Active Stable förra året, har fungerat bra. Ridskolan ska precis börja skola in hästarna i foderautomaterna. Verkar fungera jättebra för dem, tidsbesparande förstås, och bra för hästarna. Jag rekommenderar lösdrift (med foderautomater och fri tillgång till halm) så ofta jag kan, då jag tycker att det tillfredsställer hästarnas tuggbehov och behov av rörelse enormt mycket bättre än traditionell hästhållning med box.
 
Sv: Active stable

Vilket klokt svar!

Du har ju liksom ingen aning om hur mycket eller lite jag skulle träna eventuella hästar jag skulle hålla i en eventuell lösdrift, eller vilka ändringar jag skulle göra.
 
Sv: Active stable

Vilket klokt svar!

Du har ju liksom ingen aning om hur mycket eller lite jag skulle träna eventuella hästar jag skulle hålla i en eventuell lösdrift, eller vilka ändringar jag skulle göra.

Släpper du ut din(a) hästar i hagen? I så fall har du ju samma problem, hur man nu kan se det som ett problem att hästarn aktiverar sig i hagen. Hästarna är bara ute längre. Och jag är övertygad om att det är ett minimalt och övergående problem den eventuella anpassning man behöver göra om hästarna går i någon form av lösdrift.
 
Sv: Active stable

Jag kanske är trött, men jag förstår inte riktigt vad du vill säga. :D
Vad är det minimala och övergående problemet och den eventuella anpassningen menar du?

Jag ser det inte heller som ett problem att hästarna aktiverar sig i hagen, utan tycker väl snarare att det är lite poängen med att ha hästar ute, att de ska kunna aktivera sig när de vill, och hade nog helst haft någon typ av lösdrift om jag hade egna hästar.
 
Sv: Active stable

Knapplån.

Det jag kan säga med säkerhet är att två russ inte får plats i automaten samtidigt :D
 
Sv: Active stable

Då missuppfatar jag dig totalt, vad menar du egentligen med:

Vilket klokt svar!

Du har ju liksom ingen aning om hur mycket eller lite jag skulle träna eventuella hästar jag skulle hålla i en eventuell lösdrift, eller vilka ändringar jag skulle göra.

Jag tolkar det som du ser det som ett problem med att hästar rör på sig i lösdrifter här, i bemärkelsen att du inte vet hur mycket de rör sig och föredrar att ha kontroll. Vad menar du egentligen? I active stable har du dessutom koll på maten.
 
Senast ändrad:
Sv: Active stable

Hej!

Nu har jag inte egen erfarenhet av active stable, men från många som sett det har jag hört att ranglåga hästar ofta har problem vid matstationerna. Fast om jag sen ser på min egen ranglåga häst så har hon jobbigt hur man än fodrar henne- i hagen i portioner får hon knappt nånting, i hagen med fri tillgång får hon när de andra vilar någon annanstans än vid maten. I boxen måste hon ha helvägg för att våga äta ifred..

Annars gillar jag idén, ffa att hästarna kan äta lite och ofta, som de ska och att de kan röra sej en stor del av dygnet (och tvingas göra det för att få mat- så de inte bara står vid en storbal "smörgåsbord" och äter dygnet om).

/Lavinia, med häst på lösdrift.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
886
Senast: Ananazen
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
21
· Visningar
935
Hästmänniskan Hej, ridlärare (27 år) här. Hoppas att detta är okej att fråga här, annars får ni säga till, vet inte vilket annat forum man kan vända...
Svar
2
· Visningar
822
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 259
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp