Bukefalos 28 år!

Active stable

Sv: Active stable

Men noga uträknad foderstat kan slå fel med eller utan active stable. Och idealet för hästars hull varierar från person till person.

Personligen är jag mer skeptisk till att hästarna inte kan äta samtidigt och att det finns risk att högrangiga hästar inte släpper fram de med lågrang. Matmängden kan man lätt ändra.

Det finns ju eg activ stable för kor också - när man mjölkar med robot. Transpondern talar om om kon fått sitt kraftfoder och i så fall blir det inget foder den gången. Kon slutar snabbt att "vakta" automaten så alla - även ranglåga kor - får äta sitt. Det går ju också att lösa så att det finns en "fålla" innan kraftfoderstationen där transpondern läses av och gallrar om det är dags för kraft eller ej och öppnar olika grindar.

Sen är det väl så att systemet även läser av transpondern och registrerar om djuret äter den mängd kraft den ska eller ej (funkar så på ko). Därefter är det ju skötaren som får se till att den som inte fått sin mat får den - och kanske inte alla passar i ett sådant system, även om jag vara hört mycket positivt om detta.
 
Sv: Active stable

Det finns ju eg activ stable för kor också - när man mjölkar med robot. Transpondern talar om om kon fått sitt kraftfoder och i så fall blir det inget foder den gången. Kon slutar snabbt att "vakta" automaten så alla - även ranglåga kor - får äta sitt. Det går ju också att lösa så att det finns en "fålla" innan kraftfoderstationen där transpondern läses av och gallrar om det är dags för kraft eller ej och öppnar olika grindar.

Sen är det väl så att systemet även läser av transpondern och registrerar om djuret äter den mängd kraft den ska eller ej (funkar så på ko). Därefter är det ju skötaren som får se till att den som inte fått sin mat får den - och kanske inte alla passar i ett sådant system, även om jag vara hört mycket positivt om detta.
De får inte allt kraftfoder i roboten. De får bara en lockgiva där och resterande kraftfoder i en annan kraftfoderstation. Där kan det vaktas och klättras en hel del. Nu får ju kor dessutom enorma mängder ensilage och behöver också tid för att idissla så springet i kraftfoderautomaterna blir inte så stort.
 
Sv: Active stable

Vilket klokt svar!

Du har ju liksom ingen aning om hur mycket eller lite jag skulle träna eventuella hästar jag skulle hålla i en eventuell lösdrift, eller vilka ändringar jag skulle göra.

Idén med active stable enligt båda stallägarna jag varit hos är för att man kan minska tiden man tränar hästarna samt tiden i stallet för både stallägaren och hästägaren. (sicken idé egentligen:crazy:)

Jag har hört samma från folk med lösdrift att de tränar hästarna mindre då dom rör sig mycket mer i hagen. Jag ser ingen anledning till lösdrift för tävlande/tränande hästar om det inte innebär en hälsoförbättring för dom (halshästar som inte tål damm tex). Active stable ideen är enbart till för att inte behöva lägga ner tiden i stallet som behövs. DVS du behöver inte åka dit om du inte vill, allt sköter sig själv. Detta gäller ju fram för allt stallägaren som inte behöver lägga ner mycket tid i stallet och ta mer betalt för avsevärt mycket mindre jobb.
Båda mina kunder har idag lämnat activestable och har hästarna i vanligt stall.
 
Sv: Active stable

Hej!

Fast du kan ju inte dra alla över en kam för att 2 stallägare har en helt puckad syn på det hela!

Jag har ju min häst på lösdrift och har aldrig fått rida så mycket som nu. Jo, visst, jag vet att hon rör sej även när jag inte är i stallet- hon kan gå runt i hagen dygnet runt, men inte 17 tar deras skrittande bort behovet av arbete- om man nu vill ha en häst i träning då såklart.

Min häst reds betydligt mindre när hon stog på stall och jag hade dessutom mer tid för henne då än jag har nu. Lösdrift är verkligen inte bara slänga ut hästen och låt den gå vind för våg.. Med såna stallägare förstår jag om du är negativ!

/Lavinia, lösdrift i kollektiv- då får man veta att man lever!

Idén med active stable enligt båda stallägarna jag varit hos är för att man kan minska tiden man tränar hästarna samt tiden i stallet för både stallägaren och hästägaren. (sicken idé egentligen:crazy:)

Jag har hört samma från folk med lösdrift att de tränar hästarna mindre då dom rör sig mycket mer i hagen.
 
Sv: Active stable

Jag tycker att man inom active stable har fokuserat för mycket på kraftfoder-utfodring. När de säljer in systemet är det ett evigt snackande om kraftfodret, medan grovfoder-biten som vanligt hamnar i skymundan. Nej, om man ska ha active stable ska man verkligen veta vad man håller på med. Kraftfoder i automat och fri tillgång till grovfoder tror jag skulle funka, men då behövs inga dyra transpondersystem heller...

Precis! Troligen bygger systemet på en mer 'kontinental' syn på hästutfodring?

För oss vanliga dödliga måste det väl ändå vara svårt att motivera den merkostnaden som en kraftfoderstation ger i förhållande till det arbete (?) det sparar och den hälsomässiga fördel (?) det skulle ge hästen?

Mitt lättfödda halvblod i normal träning hade garanterat tillhört de som hängt i tid och otid utanför kraftfoderstationen, för att där sedan få typ 3 kornkrossflingor i taget... =)
 
Sv: Active stable

Jag ser ingen anledning till lösdrift för tävlande/tränande hästar om det inte innebär en hälsoförbättring för dom (halshästar som inte tål damm tex).
[...]
Active stable ideen är enbart till för att inte behöva lägga ner tiden i stallet som behövs.

Du tror inte att det är generellt hälsoförbättrande för hästar att kunna röra sig fritt över hela dygnet? Istället för att stå på box x antal h/dygn?

Och tror du verkligen att folk bara har hästar i Active Stables och motsv för att spara arbets/stalltid?
 
Sv: Active stable

Det är första gången jag hör idén att man kan minska tiden man tränar hästarna, jag förstår inte riktigt hur man kan motivera det. En effekt är för all del att man inte behöver värma upp lika nogrannt då hästar i lösdrift/hage vanligen är mindre stela än de man tar ur boxen och en annan att en häst som rör sig kontinuerligt inte tappar kondition så snabbt, men så värst effektiv träning är det väl knappast att skrota omkring i en lösdrift.

När det gäller tiden man måste lägga ner i stallet på att göra rutinuppgifter som att mocka, packa foder etc så är det väl bra om man kan automatiserar/rationaliserar det. Det finns i min värld inget egenvärde i att mocka för hand eller packa hökassen själv, hästen lär inte bry sig om vilket då jag inte gör detta i dess närhet i vilket fall som helst. Givetvis ska man ha god tillsyn oavsett typ av uppstallning.

Det är väl bra om hästarna kan få sammma kvalitet på omvårdnaden till lägre kostnad?

Jag ser dock ingen poäng att ha hästen i active stable om de trivs sämre där eller mår sämre. Både jag och min häst föredrar lösdrift, active stable har jag inte testat men hade gärna testat under förutsättning att stället i övrigt verkar bra och anläggningen är väl fungerande. Jag ogillar dock tanken på att det kan bli strider om matplatserna.
 
Sv: Active stable

Vi har lösdrift för att få MER tid till ridning och körning! Vi spenderar MER tid med hästarna än förut. Foderautomaterna har vi för att höet är för näringsrikt för att vi ska kunna ha fri tillgång, däremot har hästarna alltid halm att tugga på, så på ett sätt har de fri tillgång. Lösdriften underlättar jättemycket om man åker iväg över dagen på tex. tävlingar. Eller på meeting när man är borta i några dygn, mycket lättare att "värva" hjälp som bara behöver fylla på automaterna, fylla hö, mocka i ligghallen (skötseln av lösdriften tar totalt ca 20-30 min) och titta till/visitera hästarna än att hitta någon som är beredd att fixa in- och utsläpp av fem hästar, fixa utfodringar, fylla 25 höpåsar och mocka fem boxar.
 
Sv: Active stable

Du tror inte att det är generellt hälsoförbättrande för hästar att kunna röra sig fritt över hela dygnet? Istället för att stå på box x antal h/dygn?

Beror enbart på hästen. Jag tror inte att dagens hästar "lider" av att stå på box X timmar om dagen eller skulle må bättre av att vara ute.

Och tror du verkligen att folk bara har hästar i Active Stables och motsv för att spara arbets/stalltid?

Ja om det inte var fallet så varför skulle man ha det annars?
Det kostar multum att bygga upp det så att tjäna pengar och spara tid är väl iaf 2 av dom stora anledningarna.
 
Sv: Active stable

Hej!

Fast du kan ju inte dra alla över en kam för att 2 stallägare har en helt puckad syn på det hela!

Jag har ju min häst på lösdrift och har aldrig fått rida så mycket som nu. Jo, visst, jag vet att hon rör sej även när jag inte är i stallet- hon kan gå runt i hagen dygnet runt, men inte 17 tar deras skrittande bort behovet av arbete- om man nu vill ha en häst i träning då såklart.

Då har du ju rätt syn på det hela till skillnad mot de flesta, dom gillar att ha hästen på lösdrift för att slippa jobbet o träna mindre. Om hästen mår bra av att röra sig mer kan man träna lite mer om man nu skulle vilja det.

Min häst reds betydligt mindre när hon stog på stall och jag hade dessutom mer tid för henne då än jag har nu. Lösdrift är verkligen inte bara slänga ut hästen och låt den gå vind för våg.. Med såna stallägare förstår jag om du är negativ!

/Lavinia, lösdrift i kollektiv- då får man veta att man lever!

Det är majoriteten av hästägare som har lösdrift tyvärr. Iaf dom bland jag träffat och jag är glad att det finns de som tycker tvärt om också! :)
Bör tilläga att dom flesta av hästar jag träffar står på box då det är tävlingshästar.
 
Sv: Active stable

Beror enbart på hästen. Jag tror inte att dagens hästar "lider" av att stå på box X timmar om dagen eller skulle må bättre av att vara ute.
Jag tror inte heller att hästarna lider, men jag tror att de håller sig allmänt friskare, piggare och gladare - även om man väl egentligen inte ska ge sig på att spekulera i vad hästarna "känner" då vi inte kan ta reda på det direkt. Men det är vad jag tror i alla fall. Om man HAR alternativet lösdrift - det är ju tyvärr inte alla som har den möjligheten - men ändå väljer att ha hästen på box (ännu sämre förstås, om hästen på dagarna står i en liten, platt gödselruta till hage), blir jag lite besviken. När det lärs ut att hästarna ägnar så pass stor del av dygnet (~18 h har jag läst nånstans, och det är väl liknande siffror på de flesta håll) åt att söka föda = rörelse och tuggande. Varför skulle en häst inte må bättre av att få sina behov mer tillfredsställda? Varför skulle tävlingshästar inte må bättre av att få sina behov mer tillfredsställda?

Ja om det inte var fallet så varför skulle man ha det annars?
Det kostar multum att bygga upp det så att tjäna pengar och spara tid är väl iaf 2 av dom stora anledningarna.
Det behöver nödvändigtvis inte kosta multum att bygga upp det, vi utnyttjade befintliga byggnader på gården till ligghallar, byggde staket, fixade vatten och installerade automaterna (även de i en byggnad som redan fanns på gården). Det skötselstall som vi inredde i ladugården har två boxar, där man kan stalla upp hästar tillfälligt, tex. om någon skulle bli sjuk eller skadad, eller en besökande häst. Skulle vi ha byggt ett "vanligt" stall med 5-6 boxar hade det inte rymts i ladugården och vi hade fått bygga nytt. Kostnaden hade förmodligen blivit större än den för automaterna och skötselstallet. Och självklart ville vi spara tid, för att kunna lägga den tiden på hästarna istället. Mycket trist att du sett bara dåliga exempel.

Sedan kan jag hålla med om att själva Active stable har sina brister, men konceptet lösdrift med foderautomater tycker jag är jättebra.
 
Sv: Active stable

De får inte allt kraftfoder i roboten. De får bara en lockgiva där och resterande kraftfoder i en annan kraftfoderstation. Där kan det vaktas och klättras en hel del. Nu får ju kor dessutom enorma mängder ensilage och behöver också tid för att idissla så springet i kraftfoderautomaterna blir inte så stort.

Väl medveten om detta. I stallet hemma med 140 lakterande kor är det inte mycket vaktande eller klättrande kring foderautomaterna - visst det händer men mest när nya djur sätts in, innan de vant sig.
 
Sv: Active stable

Väl medveten om detta. I stallet hemma med 140 lakterande kor är det inte mycket vaktande eller klättrande kring foderautomaterna - visst det händer men mest när nya djur sätts in, innan de vant sig.
Så sant, så sant... Jag misstänker att lugnet i koladugårdar med robot har med den fria tillgången till grovfoder i kombination med behovet att idissla att göra. Jag är inte alls emot lösdrift i sig, snarare tvärt om, men det var just fokuset på kraftfodret i active stable som stör mig. Att det är ekonomiskt och arbetsmässigt klokt med kraftfoderstation till 140 kor är ju givet. Men det är så oerhört mycket mer som spelar in när det gäller mjölkproduktion. När det gäller häst så ska den ju prestera och eventuellt tjäna pengar. Har svårt att tanka mig att en kraftfoderstation för häst egentligen betalar sig.
 
Sv: Active stable

Jag tror inte heller att hästarna lider, men jag tror att de håller sig allmänt friskare, piggare och gladare

Jag har sett raka motsattsen åtskilliga gånger tyvärr. Hästarna har blivit tröttare mindre villiga till arbete. Dock var detta inte hobby hästar utan högpresterande tävlings hästar.


Men det är vad jag tror i alla fall. Om man HAR alternativet lösdrift - det är ju tyvärr inte alla som har den möjligheten - men ändå väljer att ha hästen på box (ännu sämre förstås, om hästen på dagarna står i en liten, platt gödselruta till hage), blir jag lite besviken. När det lärs ut att hästarna ägnar så pass stor del av dygnet (~18 h har jag läst nånstans, och det är väl liknande siffror på de flesta håll) åt att söka föda = rörelse och tuggande. Varför skulle en häst inte må bättre av att få sina behov mer tillfredsställda? Varför skulle tävlingshästar inte må bättre av att få sina behov mer tillfredsställda?

Kanske för att dom inte presterar lika bra när dom inte får vila den tiden dom står på box?
En vän och kund till mig släppte ut alla sina på lösdrifter av mindre modell (2-5 hästar styck så dom gick med samma hästar dom gick i hagen med innan) samtliga hästar underpresterade. Många var avsevärt stelare vid behandling, när dom togs in på stall igen började dom flesta prestera bara några veckor efteråt. Tillfällighet? Knappast.

Det behöver nödvändigtvis inte kosta multum att bygga upp det, vi utnyttjade befintliga byggnader på gården till ligghallar, byggde staket, fixade vatten och installerade automaterna (även de i en byggnad som redan fanns på gården). Det skötselstall som vi inredde i ladugården har två boxar, där man kan stalla upp hästar tillfälligt, tex. om någon skulle bli sjuk eller skadad, eller en besökande häst. Skulle vi ha byggt ett "vanligt" stall med 5-6 boxar hade det inte rymts i ladugården och vi hade fått bygga nytt. Kostnaden hade förmodligen blivit större än den för automaterna och skötselstallet. Och självklart ville vi spara tid, för att kunna lägga den tiden på hästarna istället. Mycket trist att du sett bara dåliga exempel.

Automaterna kostar multum även om man har mark o byggnader till det andra. Om jag hittar ett possitivt exempel är jag inte sämre än att erkänna det, dock så har jag läst och sett tillräckligt för att inte tro att det finns något som kan få mig att ändra min uppfattning tyvärr. Men vi får se ;)

Sedan kan jag hålla med om att själva Active stable har sina brister, men konceptet lösdrift med foderautomater tycker jag är jättebra.

Det är ju just den delen som dom flesta ser som negativt. Foderautomaterna + flock kan = kaos om det minsta lilla händer. En jag varit hos hade gjort en liknande "lösdrifts" lösning med inomhus fodringar ger naturligtvis med jobb än en automat men kostnaden var nästan 0. Alltså hästarna fick gå in om de ville ha mat o vatten på dagarna året om stod på box nattetid. Klockrent i min mening inget sölande med foder i slaskiga hagar, inga sjöar vid ingången till hagen (den var inne i "lösdriften"). Så skulle jag gärna vilja ha det om jag skaffar hästar o gård igen. :)
 
Sv: Active stable

Jag har sett raka motsattsen åtskilliga gånger tyvärr. Hästarna har blivit tröttare mindre villiga till arbete. Dock var detta inte hobby hästar utan högpresterande tävlings hästar.

Ja det kan bli den effekten om hästen får annan stimulans, det innebär ju inte att hästen trivs sämre eller att den mår sämre. Frågan är väl snarast om det är rätt att stänga in hästen och hindra den att röra sig naturligt stora delar av dygnet för att få den att arbeta bättre.
 
Sv: Active stable

Dock var detta inte hobby hästar utan högpresterande tävlings hästar.

HAHAHAHAHAHA :rofl::rofl::rofl:

Jag förstår personligen inte hur du kan säga att hästar inte "lider" av att stå inne i en box X timmar om dygnet. Jag strävar efter att hålla mina ute så många av dygnets timmar som möjligt, i alla situationer!

Jag tror majoriteten av alla hästar skulle välja lösdrift före uppstallning (jag med om jag var en häst kan jag säga - vem tusan VILL vara instängd utan mat?), MEN en av våra hästar är väldigt frusen av sig och hon skulle inte passa till lösdrift av den anledningen. Däremot får hon vara ute på dagarna såklart, mätt i magen och med täcke på för att hon ska slippa frysa.

Har tyvärr inte sett någon "active stable"-anläggning vilket gör hela inlägget lite OT men ville bara svara på Civil action som tydligen tror att högpresterande tävlingshästar är nån annan art av djur.
 
Sv: Active stable

Jag har sett raka motsattsen åtskilliga gånger tyvärr. Hästarna har blivit tröttare mindre villiga till arbete. Dock var detta inte hobby hästar utan högpresterande tävlings hästar.

Kanske för att dom inte presterar lika bra när dom inte får vila den tiden dom står på box?
En vän och kund till mig släppte ut alla sina på lösdrifter av mindre modell (2-5 hästar styck så dom gick med samma hästar dom gick i hagen med innan) samtliga hästar underpresterade. Många var avsevärt stelare vid behandling, när dom togs in på stall igen började dom flesta prestera bara några veckor efteråt. Tillfällighet? Knappast.
Vår gamla tävlingshäst (har gått MSV:A dressyr och tränad för St:George) mår uppenbart mycket bra av lösdrift, inga hältor, pigg, presterar bra på tävling (L:A/MSV:C), mjuk och smidig, inga svullna ben ... Listan kan göras lång.

6-åringen och 7-åringen har sannerligen otroligt mycket energi trots lösdrift, 7-åringen skulle nog lätt kunna bli en sån där häst som blir galen om han får stå några dagar (om han hade stått på box).

Förmodligen behöver hästarna också vänja sig. Skulle vi börja gå dubbelt så mycket (eller mer) mot vad vi gör idag, ganska plötsligt, skulle förmodligen även vi bli ganska trötta ett tag.

Automaterna kostar multum även om man har mark o byggnader till det andra. Om jag hittar ett possitivt exempel är jag inte sämre än att erkänna det, dock så har jag läst och sett tillräckligt för att inte tro att det finns något som kan få mig att ändra min uppfattning tyvärr. Men vi får se ;)
Tror våra två automater + installation gick på runt 100 000, poängterar än en gång att det inte är några "ätspiltor". Har ingen aning om vad det kostar att bygga stall dock, men förmodligen mer ... Skulle man ge sig själv en anständig timlön i hästjobbet och jämföra tiden det tar med lösdrift respektive traditionell hästhållning sparar man nog in de där 100 000 rätt fort ...

Det är ju just den delen som dom flesta ser som negativt. Foderautomaterna + flock kan = kaos om det minsta lilla händer. En jag varit hos hade gjort en liknande "lösdrifts" lösning med inomhus fodringar ger naturligtvis med jobb än en automat men kostnaden var nästan 0. Alltså hästarna fick gå in om de ville ha mat o vatten på dagarna året om stod på box nattetid. Klockrent i min mening inget sölande med foder i slaskiga hagar, inga sjöar vid ingången till hagen (den var inne i "lösdriften"). Så skulle jag gärna vilja ha det om jag skaffar hästar o gård igen. :)
Har ingen erfarenhet av kraftfoderautomaterna. Men grovfoderautomaterna har fungerat mycket bra. Även vår ranglåga, lättstressade individ får mat. Avdelningarna är väggar upphöjda ca 50 cm från väggen, ca 3 meter höga, bakom väggarna finns upphöjda stockar för att det ska bli lite mindre värt det att gå runt och köra bort hästen som står bredvid. Har fungerat mycket bra. Hästarna flyttar lite på varandra när de kommer till automaterna, men efter någon minut har alla kommit till ro och står och äter. Såhär ser det ut: (snabbt, slarvigt ritat i paint)

Namnls.jpg


Luckorna som öppnar upp till höet i "lådorna" inne i magasinet går alltså upp i 15 minuter (20 min på vintern) 10 gånger per dygn.

För mig är grejen med lösdrift inte bara att hästarna får röra mer på sig och får mer social kontakt och ett aktivare liv. Utan också att hästarna får äta ofta! För har man inte fri tillgång eller foderautomaterna blir det onekligen ett gap på ca 10 h över natten, och det finns hur mycket fakta som helst som pekar på att hästarna inte mår bra av att ha en tom mage. Att de äter under så många timmar per dygn pekar ju liksom på det ...

Och visst finns det säkert billigare och bättre lösningar än just Active Stable. Men poängen är lösdrift, flockliv och täta utfodringar/fri tillgång, och jag tycker Active Stable är en bra bit på väg.
 
Sv: Active stable


Oj vad roligt man hade då..

Jag förstår personligen inte hur du kan säga att hästar inte "lider" av att stå inne i en box X timmar om dygnet. Jag strävar efter att hålla mina ute så många av dygnets timmar som möjligt, i alla situationer!

Det må vara din åsikt men verkligen inte min när det gäller tävlings djur och nej jag räknar inte hobbyryttare under nationell nivå för tävlingshästar.

Jag tror majoriteten av alla hästar skulle välja lösdrift före uppstallning

Det skulle jag också tro med tanke på att majoriteten av alla häst INTE är tävlings hästar :idea:

Har tyvärr inte sett någon "active stable"-anläggning vilket gör hela inlägget lite OT men ville bara svara på Civil action som tydligen tror att högpresterande tävlingshästar är nån annan art av djur.

Ja det är en annan ras inom rasen av djur kanske därför så många som "tävlings sattsar" inte kommer så långt heller :idea::bump:
 
Sv: Active stable

Hej igen:-)

Och jag känner travfolk som så fort det bara blivit någotsånär torrt ute slängde ut sina travare, för de presterade sååå mycket bättre när de gick ute dygnet om. Blev mycket mjukare och mer arbetsvilliga.

Min pålla är ingen skillnad i arbetsvilja, däremot har hon blivit mer flockbunden och därmed något mer ovillig att gå från stallet. Så fort vi kommit bort från stallplan går det lika bra som innan.

Jag tror det beror på individ och lösdrift mer än "generellt". Däremot kan jag hålla med om att active stable kan vara en dålig idé med hästar av mycket olika rang- fast det gäller ju flocksammansättning i allmänhet.

/Lavinia

Jag har sett raka motsattsen åtskilliga gånger tyvärr. Hästarna har blivit tröttare mindre villiga till arbete. Dock var detta inte hobby hästar utan högpresterande tävlings hästar.

En vän och kund till mig släppte ut alla sina på lösdrifter av mindre modell (2-5 hästar styck så dom gick med samma hästar dom gick i hagen med innan) samtliga hästar underpresterade. Många var avsevärt stelare vid behandling, när dom togs in på stall igen började dom flesta prestera bara några veckor efteråt. Tillfällighet? Knappast.
 
Sv: Active stable

Det är inte idén som jag fått den förklarad för mig, angående active stable.
Angående lösdrift så är det inte min uppfattning heller, att det är till för att man ska slippa träna hästarna.

Jag tycker att någon typ av lösdrift är det bästa för de flesta hästar, oavsett hur mycket de tränas eller inte tränas för den delen (förutsatt att lösdriften är välplanerad och sköts rätt såklart).
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
886
Senast: Ananazen
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
21
· Visningar
937
Hästmänniskan Hej, ridlärare (27 år) här. Hoppas att detta är okej att fråga här, annars får ni säga till, vet inte vilket annat forum man kan vända...
Svar
2
· Visningar
822
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 259
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp