Bukefalos 28 år!

Active stable

Sv: Active stable

Det var ett svar på ett svar som inte alls stämde med vad jag skrivit.

Själva "vilket klokt svar" var ironiskt, vilket kanske inte framgick eftersom jag inte hade med någon (mer eller mindre) spydig smiley! ;)

Jag skrev ju i mitt första inlägg att jag gillar grundidén med actice stable, men skulle vilja göra vissa ändringar (t ex för att få bort de problem jag sett med vaktande vid foderautomater). Sen fick jag som svar på det att jag skulle träna mina hästar istället för att ha dem på lösdrift, vilket i mina öron låter jättkonstigt. Speciellt som jag inte alls nämde något om att slippa träna hästen som anledning till att tycka om lösdrifter, active eller ej.
 
Sv: Active stable

Jag är lite förvånad själv att jag missade att sätta in någon passande smiley, jag som missbrukar dem ganska gravt annars.. :D
 
Sv: Active stable

Fast man vill man inte träna hästen så är det bättre med lösdrift än uppstallning :). Jag kan förstås inte förstå varför det skulle vara ett argument emot att ha hästar i lösdrift.
 
Sv: Active stable

Håller med dig helt och fullt!
Finns väl absolut ingenting som säger emot träning av hästen bara för att den står på lösdrift? Tvärtom borde det underlätta i många fall...
 
Sv: Active stable

Det är inte idén som jag fått den förklarad för mig, angående active stable.
Angående lösdrift så är det inte min uppfattning heller, att det är till för att man ska slippa träna hästarna.

Jag tycker att någon typ av lösdrift är det bästa för de flesta hästar, oavsett hur mycket de tränas eller inte tränas för den delen (förutsatt att lösdriften är välplanerad och sköts rätt såklart).

Med minskad träning så är det minskad uppvärmning jag fått höra mestadels man behöver "bara rida något varv åt varje håll innan man börjar träna om hästen står på lösdrift/active stable" säger de "lärda" :grin:.
 
Sv: Active stable

Ja man kan säkert minska tiden man skrittar fram hästen något, men det kan man även göra när man har hästen ute i hagen hela dagen och hämtar den därifrån, i synnerhet om man har 500 m att gå med hästen i hagen som jag ;). Tiden man tränar påverkas väl inte nämnvärt förutom att en häst som rör sig i lösdrift inte tappar kondition lika snabbt vid vila. Jag kan inte se det som en direkt nackdel utan om något tvärt om.
 
Sv: Active stable

Eftersom det nu finns blåsta hästägaren och teoretiker inom alla inriktningar vare sig det gäller ridning eller uppstallning så kan det kanske vara lättare att diskutera ämnet utan att utgå från de värsta inom lösdriftsbiten och de bästa inom "hålla på box" biten.
Det hade nog blivit betydligt enklare.

Till tråden i allmänhet:
Jag har själv bara sett stallen i teorin och enbart sett foderautomater praktiskt i kolösdrifter.
Där vet jag att de kostade 120 000kr för 3st. Nackbanden med chip kostade 500kr/ko.
Nu är det bara spiltor så det kostar säkert mer med en hagvariant som gör att de kan få äta i lugn och ro. Men den summan tycker jag inte är stor i jämförelse med hur mycket jobb som försvinner (tid = pengar).
Jag kan helt ärligt säga att jag vill jobba så lite som möjligt och ha så mycket tid som möjligt över till annat vettigt: så som att träna hästarna eller bara umgås med dom.

Jag kan se stora fördelar med det inom aveln. Alltså uppväxt för unga hästar. Jag har hälsat på i stall som har "naturlig" lösdrift...så som jag uppfattat att active stable ska hänga ihop med (?). Det är lugnt i flocken, inga hispiga unghästar att hantera och de är extremt sociala eftersom de inte blir påtvingade människor "dygnet runt". Bara att sätta igång när de ska ridas in utan att de får tokslaget för att de har så mycket energi att de inte vet var de ska bli av.

Foderautomaterna enbart för att slippa lägga tid på sånt. Helt krasst. Jag bryr mig inte om hästarna mår bättre av det (så länge de inte mår sämre givetvis) än "hålla på box" variant. Det är helt och hållet för att slippa större delen av tiden i ett stort stall och på så sätt spara pengar och ha mer tid till sånt som faktiskt genererar pengar.


Jag hade mer än gärna haft ett sånt upplägg. Sen givetvis: genomtänkt, välskött och utifrån varje individ (alla passar inte in).


Blev bara lite trött på diskussionen mellan de värsta inom en variant och de bästa inom en annan...ger absolut inget alls att diskutera på det sättet. Jämför de sämsta med de sämsta och de bästa med de bästa.
 
Senast ändrad:
Sv: Active stable

;)och kon prestera väl och tjänar pengar också - eller?;)

Jag tror jag förstår hur du menar och det kan jag hålla med om att det är mer och just focus på kraftfoder är inte bra.
 
Sv: Active stable

Jag tycker inte om iden med kraftfoderstationer, om en häst behöver kraftfoder är det bättre att ta in den en stund och låta den äta ifred. Annars gillar jag iden för övrigt. Kraftfoder är en stress grej för många individer och det kan bli mkt bråk i såna situationer, det bör inte ske i flock enligt mig alls.
 
Sv: Active stable

Jag tycker inte om iden med kraftfoderstationer, om en häst behöver kraftfoder är det bättre att ta in den en stund och låta den äta ifred. Annars gillar jag iden för övrigt. Kraftfoder är en stress grej för många individer och det kan bli mkt bråk i såna situationer, det bör inte ske i flock enligt mig alls.

Men om hästarna står på box blir det väl ofta tjaffs mellan boxgaller vid kraftutfodring också? Det är i alla fall vad jag upplever i vårt stall. Självklart är inte alla hästar griniga vid detta tillfälle - men det blir genast en ganska hög ljudnivå i stallet och en del hugg mot boxgrannens galler.

Hur löser man detta? Heltäckande boxväggar? Aldrig, hästar är flockdjur och behöver närhet. Tjaffset tillhör väl också ett flockbeteende?!

Absolut skall en ranglåg häst få sin mat. Tycker bara att både lösdrift och box har sina för- och nackdelar.
 
Sv: Active stable

Jag tycker automatiska kraftfoderstationer fyller en funktion om hästarna av någon anledning äter mycket kraftfoder som bör delas upp på flera måltider eller om hästarna inte rids regelbundet men ändå behöver något extra (t.ex unghästar). Får hästarna bara en lite för att få i sig mineraler och rids ofta och regelbundet så känns det onödigt.
 
Sv: Active stable

Beror enbart på hästen. Jag tror inte att dagens hästar "lider" av att stå på box X timmar om dagen eller skulle må bättre av att vara ute.

Och jag tycker att det säger sig självt att det blir både en fysisk och psykisk påverkan på ett djur som i frihet rör sig ca 18 h per dygn med utspridda, korta vilopauser ifall man istället låter den stå i en box 10-14 h/dygn under större delen av året! Rörelse är ju A ochO för hästens cirkulation, och dagens installade hästar kommer ju inte i närheten av att ströva så många timmar och km som de borde! Snittåldern på en häst i Sverige är 7 eller om det är 8 år och jag har läst ngnstns att 90% av våra hästar tas bort pga skador i rörelseapparaten.

Jag skulle tycka det var väldigt intressant att se en välgjord jämförelse av hästhälsa, lösdrift vs uppstallning, men till dess kan jag i alla fall bjuda på två fallbeskrivningar:
Vår ena häst sparkade i väggarna, hade många tappskor (dels för att hon sparkade dem på sniskan i boxen och dels för att hovkvalitéten inte var den bästa) och var gallig för jämnan och halt till och från under sin tid på stall. Nu, på lösdrift, är hon harmonisk och sparkar aldrig, hon har haft en enda tappsko på fyra år, hovkvalitéten är avsevärt mycket bättre och hon är alltid torr och fin i benen. En knäskada pga yttre våld, men annars helt ohalt.
Vår andra häst, sliten efter hårt liv som travhäst, fick vi linda och linimenta i hopplösa försök att hålla benen fina över natten och hon har haft klippkort på djurdjukhus. Nu är hon 22 år gammal och fräschare än någonsin förr, lösdriften har helt klart gett henne/oss så här långt fyra bonusår!
 
Sv: Active stable

KL

Har inte läst hela tråden så kanske redan står. Men jag tror det krävs en viss sorts häst för active stable, tex hade inte min häst klarat av stressen att behöva vänta utanför på sin mat när den andra är inne och äter. Tror det hela hade blivit en stor stress för honom. Han passar bättre på vanligt lösdrift och jag tycker om upplägget på vanligt mera. En stor bra hage där hästarna rör sig äter och sover när dom känner för det, ingen stress vid maten eller liknande.

Dom active stable jag har sett har dessutom varit ganska så små och trånga hagmässigt, känns inte bra helt enkelt. Men som sagt, det passar säkert en viss typ av hästar, den lugna lite mera obrydda sorten kan jag tänka mig.
 
Sv: Active stable

Hur löser man detta? Heltäckande boxväggar? Aldrig, hästar är flockdjur och behöver närhet. Tjaffset tillhör väl också ett flockbeteende?!

Problemet oftast med boxar och stall är att folk ställer hästar som inte passar ihop. Min häst fungerar inte alls på stall, jag måste ha boxgardiner och stänga för så han inte ser någon annan häst, han behöver lugn och ro i sin box annars blir han stressad och han trivs faktiskt med att inte direkt se och ha närhet till andra i boxen, alla hästar klarar inte av att ha det så att dom når varandra, vissa behöver mera utrymme. Ute i hagen däremot fungerar det bra med andra och maten, aldrig problem där.

Tycker ofta man hör när hästar sparkar och dönar och har sig i boxarna att dom bara är sånna, att dom är stökiga osv utan att bry sig om problemet. Sånna hästar är ju stressade av en anledning och den anledning borde man hitta och göra något åt. Inte bara sätta upp gummiskivor på väggarna osv så sparkarna hörs mindre.
 
Sv: Active stable

Och jag tycker att det säger sig självt att det blir både en fysisk och psykisk påverkan på ett djur som i frihet rör sig ca 18 h per dygn med utspridda, korta vilopauser ifall man istället låter den stå i en box 10-14 h/dygn under större delen av året! Rörelse är ju A ochO för hästens cirkulation, och dagens installade hästar kommer ju inte i närheten av att ströva så många timmar och km som de borde!

Håller väldigt mycket med, hästar är faktskt gjorda och uppbyggda för att röra på sig dygnet runt nästan, det bör vara självklart att dom inte fysiskt och ofta psykiskt klarar av att stå på box såpass många timmar som många gör.

Sen tycker jag också att det är så otroligt många hästar som stökar i boxarna, biter och sparkar på väggarna och har sig. Folk döljer problemen med gummiväggar så det inte hörs för mycket och sätter antibit på väggarna för att boxen ska hålla. Dom kanske borde se över problemet och inse att hästen faktiskt inte trivs istället.

Sen visst finns det hästar som mår bra i boxar om dom har längre utevistelse, box är ju inte helt dåligt men otroligt många indivder mår inte bra i stall och det är synd att så många förnekar det.
 
Sv: Active stable

Problemet oftast med boxar och stall är att folk ställer hästar som inte passar ihop. Min häst fungerar inte alls på stall, jag måste ha boxgardiner och stänga för så han inte ser någon annan häst, han behöver lugn och ro i sin box annars blir han stressad och han trivs faktiskt med att inte direkt se och ha närhet till andra i boxen, alla hästar klarar inte av att ha det så att dom når varandra, vissa behöver mera utrymme. Ute i hagen däremot fungerar det bra med andra och maten, aldrig problem där.

Tycker ofta man hör när hästar sparkar och dönar och har sig i boxarna att dom bara är sånna, att dom är stökiga osv utan att bry sig om problemet. Sånna hästar är ju stressade av en anledning och den anledning borde man hitta och göra något åt. Inte bara sätta upp gummiskivor på väggarna osv så sparkarna hörs mindre.

Jo nog borde man göra något åt hästar som inte trivs i sin box och enligt mig är det inte en bra lösning med att varken gummiskivor eller boxgardiner. Tar man din häst som exempel så har den uppenbarligen inga problem med problem med andra hästar då den går i hagen. Jag tolkar det snarare som att det är någon aspekt av att befinna sig i boxen som är ett problem än hästarna runt omkring, det är bara symptomen som varierar. Tar man bort stimuli som att se andra hästar kanske man får bort symptomen (eller förändrar dem) men frågan är om hästen mår bättre?
 
Sv: Active stable

Jo nog borde man göra något åt hästar som inte trivs i sin box och enligt mig är det inte en bra lösning med att varken gummiskivor eller boxgardiner. Tar man din häst som exempel så har den uppenbarligen inga problem med problem med andra hästar då den går i hagen. Jag tolkar det snarare som att det är någon aspekt av att befinna sig i boxen som är ett problem än hästarna runt omkring, det är bara symptomen som varierar. Tar man bort stimuli som att se andra hästar kanske man får bort symptomen (eller förändrar dem) men frågan är om hästen mår bättre?

Min häst står bra i boxar sålänge inga andra hästar tränger sig på, så det är hästarna han inte vill ha nära sin box och mat. Inget konstigt med det tycker jag, han känner väl sig trängd.

Och han har ett otroligt rörelsebehov som jag inte kan tillfredställa sålänge han står på box, så även om han är lugn i boxen utan andra hästar så vet jag att han inte mår bra av såpass mycket stillastående och rutiner, han blir stressad av det helt enkelt. Därför jag flyttade runt tills jag hamnade med honom på ett lösdrift och han har aldrig mått så bra som han mår idag.

Tror många hästar mår som han gjorde i uppstallade bara det att många hästar visar inte det så tydligt som min gör, såfort det är någonting som han inte mår bra av syns det direkt. Önskar att flera hästar visade tydligt vad dom tycker, och framförallt att ägarna kan vara såpass lyhörda och se vad hästarna visar.

Jag ställler aldrig min häst på box igen, han mår helt enkelt inte bra av livet i stall med rutinerna och dom andra hästarna osv, han behöver utrymma från dom andra, kunna känna att han kan gå iväg ifrån dom om han vill och det kan han aldrig göra i ett stall.
 
Sv: Active stable

Eller så är hästen stressad och en häst nära innebär extra stress, nu spelar det mindre roll oavsett vilket så var lösdrift uppenbarligen en mycket bättre lösning tur att pållen hade en förstående matte :). Och jag tror att får hästarna välja så är det bara ett fåtal som föredrar box och ytterligare några som har särskilda behov eller är sjuka som mår bättre på box. Sedan är ju hästar vanedjur så det kan ta tid att vänja om.
 
Sv: Active stable

Eller så är hästen stressad och en häst nära innebär extra stress, nu spelar det mindre roll oavsett vilket så var lösdrift uppenbarligen en mycket bättre lösning tur att pållen hade en förstående matte :). Och jag tror att får hästarna välja så är det bara ett fåtal som föredrar box och ytterligare några som har särskilda behov eller är sjuka som mår bättre på box. Sedan är ju hästar vanedjur så det kan ta tid att vänja om.

Ja han blir stressad av att ha andra så tätt inpå sig, skriver ju det. Därför han inte mår bra, han behöver utrymme helt enkelt, kunna känna att han kan gå därifrån när han vill.

Dom hästarna som föredrar boxar det är hästar som antagligen aldrig heller fått vara ute särskillt mycket, dom ser sin trygghet i boxen. Dom vet oftast inget annat. Och det får folk då att tro att dom trivs. Men fysiskt så mår dom sällan helt bra. Även om dom klarar av det psykiskt.

Sjuka hästar ska tas om hand på det sättet som krävs, man släpper inte ut skadade hästar. Då får dom tyvärr tåla att vara i box ett tag oavsett, och den förhoppningsvis kortare perioden på box som behövs får dom stå ut med helt enkelt. Min häst trivs också i sin box han har nu som han får gå in i om det är för dåligt väder ute, då står han gärna där inne en natt eller två.

Jag tycker ju alla hästar bör lära sig att kunna stå i box om det behövs. Det är endå en viktig del av hästens liv. Däremot att komma in vid fyra och gå ut vid 9 på morgonen, det är sånt jag tycker är fel rakt av.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
886
Senast: Ananazen
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
21
· Visningar
937
Hästmänniskan Hej, ridlärare (27 år) här. Hoppas att detta är okej att fråga här, annars får ni säga till, vet inte vilket annat forum man kan vända...
Svar
2
· Visningar
822
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 259
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp