Bukefalos 28 år!

Adoptera..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Adoptera..

Det här om att båda måste skriva på, du nämner ju faktiskt att han inte finns med i bilden, går de inte då att säga det till dom som sköter adoptionen? att han inte finns med i bilden dvs, hur ska dom ta reda på vem han är?
 
Sv: Adoptera..

wingil skrev:
verkar sjukt att båda måste skriva på med tanke på att ena personen inte ens varit delaktig sen den sekund han fick veta om det utan flydde hals före huvud.

Det är väl för barnets bästa...Det kan ju faktiskt vara så att pappan motsätter sig just adoption, det är ju ett väldigt "definitivt" beslut man i så fall tar.
 
Sv: Adoptera..

I sverige går det inte att adoptera bort sitt barn.

Har fått den infon från en som jobbar med dessa frågor.

Utan svenska barn får fosterföräldrar som sen kan adoptera efter ett visst antal år. Men det verkade på henne som att de alltid hamnar i akuta fosterhem eller barnhem först.

Har en vännina som har fått skriva på ett papper att hon och hennes man är ansvariga för barnet i 19 år. Han var inte mer än 5-6 mån när han kom till dem. Men de får inte adoptera honom.
 
Senast ändrad:
Sv: Adoptera..

Mitra skrev:
I sverige går det inte att adoptera bort sitt barn.

Har fått den infon från en som jobbar med dessa frågor.

Det tror jag nog, fast det är ytterst ovanligt. Dock är familjehem det mest vanliga i dag. Tanken är ju att de flesta barn i familjehem ska kunna komma tillbaka till sina biologiska föräldrar...
 
Sv: Adoptera..

Jag känner till ett fall av "inhemsk" adoption som var aktuellt när jag var i min adotionsprocess. Föräldrarna fick hämta barnet på BB. I Sverige.
 
Sv: Adoptera..

Mitra skrev:
I sverige går det inte att adoptera bort sitt barn.

Har fått den infon från en som jobbar med dessa frågor.

Utan svenska barn får fosterföräldrar som sen kan adoptera efter ett visst antal år. Men det verkade på henne som att de alltid hamnar i akuta fosterhem eller barnhem först.

Har en vännina som har fått skriva på ett papper att hon och hennes man är ansvariga för barnet i 19 år. Han var inte mer än 5-6 mån när han kom till dem. Men de får inte adoptera honom.

Orsaken i just ditt specifika fall beror nog på att föräldrarna inte vill adoptera bort barnet.
 
Sv: Adoptera..

Information om hur man går tillväga finns redan i tråden. Jag ville bara säga att jag skulle inte råda någon att adoptera bort. Däremot en fosterfamilj, stödfamilj eller liknande kan rädda situationen. Och skulle mamman senare hamna i en situation där barnet kan flytta hem igen så finns det möjlighet till det. Adoption är slutgiltigt och då kan mamman inte ens få uppgifter om barnet senare.

Stort beslut det där (Kramar om)
 
Sv: Adoptera..

"Finns det inga svenska barn att adoptera?
Man kan inte önska svenskt barn, ställa sig i kö för svensk barn eller något sådant. Ungefär 20 svenska barn per år adopteras bort i Sverige.
Om ett svenskt barn ska adopteras bort får mamman framföra önskemål om barnets föräldrar. Ett lämpligt par som matchar mammans önskemål och som är på gång att adoptera internationellt kan bli tillfrågade om det svenska barnet."

http://www.adoptera.nu/braattveta.jsp
 
Sv: Adoptera..

Jag vet ett par som blev med barn, de var dock under 18 år om det kanske gör någon skillnad. Och när hon hade fött barnet så tittade hon inte ens på det utan det fick flytta till sina "nya" föräldrar direkt.
Givetvis ett tungt beslut men dt beror ju på vad det finns för grunder bakom.
 
Sv: Adoptera..

_saga_ skrev:
Det här om att båda måste skriva på, du nämner ju faktiskt att han inte finns med i bilden, går de inte då att säga det till dom som sköter adoptionen? att han inte finns med i bilden dvs, hur ska dom ta reda på vem han är?
Men det är klart pappan borde få skriva på ett papper. Hur kan adoptionscentrat veta att mamman talar sanning? Tänk om allt är klart, barnet kommer till ny familj och så dyker en förtvivlad biologisk far upp...
 
Sv: Adoptera..

oz_joj skrev:
Men det är klart pappan borde få skriva på ett papper. Hur kan adoptionscentrat veta att mamman talar sanning? Tänk om allt är klart, barnet kommer till ny familj och så dyker en förtvivlad biologisk far upp...

Ja visst har du rätt, men i just detta fall så verkar de inte som att så skulle vara fallet med denna pappan.
 
Sv: Adoptera..

oz_joj skrev:
Men det är klart pappan borde få skriva på ett papper. Hur kan adoptionscentrat veta att mamman talar sanning? Tänk om allt är klart, barnet kommer till ny familj och så dyker en förtvivlad biologisk far upp...

En faderskaps utredning görs alltid först, om föräldrarna är ogifta, så att ett barn skulle bli bortadopterat utan faderns vetskap verkar ganska omöljligt.
Det är svårt att vägra att uppge fader till barnet, familjerätten blir alltid aktuell i sådana här lägen.

Dags att ropa på Görel om ni vill bringa klarhet i hur det praktiskt skulle gå till.
 
Sv: Adoptera..

Fosterhem är kanske inte alltid bättre för barnet än adoption. Det är sprlittrande att inte veta riktigt var man hör hemma, att inte höra till en familj som är och alltid kommer vara MIN familj. Istället riskerar man som fosterbarn att få byta familj. Det är inte en speciellt avundsvärd situation.
 
Sv: Adoptera..

Det går visst att adoptera bort sitt barn i Sverige!

Jag jobbar som familjerättssocionom, och vet att det är en handfull svenskfödda barn som adopteras bort varje år.
 
Sv: Adoptera..

Kontakta familjerätten i den kommun där du är folkbokförd.

Du behöver inte bestämma dig för adoption innan barnet är fött. Om du innan förlossningen sagt att du vill adoptera bort ditt barn har du tre veckor (eller kanske mer, minns inte exakt) på dig att ångra ditt beslut.

Barnets far måste lämna sitt medgivande till adoption.

Föräldrabalken säger att det åligger socialnämnden att utreda faderskapet om en ogift kvinna föder barn. En annan paragraf säger att faderskapsutredningen får läggas ned om barnet ska lämnas till adoption. Det informationen kan man välja att hantera hur man vill...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har en äldre vän som sagt rakt ut att jag inte ska ha några barn med motiveringen att jag alltid är trött. (Vilket inte ens...
Svar
6
· Visningar
1 078
Gravid - 1år Jaaaahapp.. jag startade en tråd för ett tag sen om hur man ska veta om man vill ha fler barn eller inte. Jag har två sen innan och...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 341
Senast: Fille
·
Övr. Barn Ni som har separerat. Hur har ni gjort när era barn inte vill till den andra föräldern? Kanske främst ni som har små barn. Pappan är bra...
Svar
7
· Visningar
886
Senast: Blyger
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 998
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp