Bukefalos 28 år!

Ägaren vill höja priset på foderhäst.

V

vojlock

Hej!
Jag har letat häst ett tag och nu äntligen hittat drömhästen! Eftersom det är väldigt viktigt för mig att både jag och hästen trivs med varandra så har jag därför först tagit hästen på foder.
Ägaren har två andra hästar och hade ingen tid för "min" häst. Hästen har stått ett bra tag och är därför ur kondition, så jag måste lägga ner en hel del tid och jobb för att muskla och träna upp konditionen på honom.

Jag frågade såklart vad ägaren ville ha för honom när jag var och provred och fick då svaret: Han kostar xx nu , men priset kommer att öka ju bättre han blir.

Känns väl sådär med tanke på att det är JAG som kommer att göra allt jobb :/ .

Vad tycker ni?
Gör ägaren rätt i att höja priset?
 
Sv: Ägaren vill höja priset på foderhäst.

Nej, det tycker jag inte.
Det känns som om hon använder dig som billig arbetskraft (gratis..) för att sedan låta dig betala för en häst som du utbildade mer o.s.v

Jag skulle då inte valt att hjälpa till med det syftet, utan bett om ett kontrakt att han ska kosta xx om du köper honom men kan kosta xx för övriga.

Försök i såfall att få henne sätta en summa i kontrakter:
"vojlock får köpa häst xx för xx kr" (om det ens är möjligt?)
 
Sv: Ägaren vill höja priset på foderhäst.

Nepp det ska du inte acceptera.Eftersom du ska ha honom på foder så tar jag för givet att ni skriver ett ordentligt kontrakt och där kan man även skriva in vad du får köpa hästen för.
 
Sv: Ägaren vill höja priset på foderhäst.

Precis som de andra säger, ni bestämmer ett fast pris redan innan du tar honom på foder. Det är standard att man gör så, och det har jag gjort när jag har lämnat ut nån häst.
En sak att lägga till är dessutom att ni exempelvis skriver:
"Utifall hästen XXX ska säljas äger fodervärden XXX rätt att köpa denne till ett pris av XXX kronor. Detta gäller även inom X månader efter fodervärdskontraktets upphörande."
Eller nåt sånt. Då har du i alla fall en liten garant för att ägaren inte tar hem hästen från dig för att sedan sälja den två veckor senare. Antal månader får man väl komma överens om, min fodervärd och jag skrev på 6 månader. Form är ju en färskvara...
:)
 
Sv: Ägaren vill höja priset på foderhäst.

Hej!
Jag har letat häst ett tag och nu äntligen hittat drömhästen! Eftersom det är väldigt viktigt för mig att både jag och hästen trivs med varandra så har jag därför först tagit hästen på foder.
Ägaren har två andra hästar och hade ingen tid för "min" häst. Hästen har stått ett bra tag och är därför ur kondition, så jag måste lägga ner en hel del tid och jobb för att muskla och träna upp konditionen på honom.

Jag frågade såklart vad ägaren ville ha för honom när jag var och provred och fick då svaret: Han kostar xx nu , men priset kommer att öka ju bättre han blir.

Känns väl sådär med tanke på att det är JAG som kommer att göra allt jobb :/ .

Vad tycker ni?
Gör ägaren rätt i att höja priset?


Ja det tycker jag, annars får du ju köpa loss den redan nu


Har ni inget kontrakt?? Annars hade det varit en möjlighet för dig att skriva in att du har rätt att lösa ut hästen för en viss summa.

Men i sakfrågan så tycker jag att ägaren kan göra så
 
Sv: Ägaren vill höja priset på foderhäst.

Nej, det tycker jag inte.
Det känns som om hon använder dig som billig arbetskraft (gratis..) för att sedan låta dig betala för en häst som du utbildade mer o.s.v

Jag skulle då inte valt att hjälpa till med det syftet, utan bett om ett kontrakt att han ska kosta xx om du köper honom men kan kosta xx för övriga.

Försök i såfall att få henne sätta en summa i kontrakter:
"vojlock får köpa häst xx för xx kr" (om det ens är möjligt?)

Hur kan du se det så?

Hon får ju faktiskt rida gratis på en häst utan att behöva lägga ut dyra pengar för inköp.
 
Sv: Ägaren vill höja priset på foderhäst.

Håller med övriga, bäst är att ni nu och "idag" kommer överens om vilken summa som du får köpa hästen för och under vilka promisser.

Annars så tycker jag inte du ska ta hästen alls, alternativt att du istället för att ta hästen på foder tar betalt för att du sätter igång hästen.

Annars finns ju alt. tre köp hästen nu för det billigare priset och om den inte passar dig så säljer du själv hästen för ett högre pris efter att du satt igång den och du ändå känner att det är inte hästen för mig.
 
Sv: Ägaren vill höja priset på foderhäst.

Rida gratis?? :crazy:
De kostar vell lika mycket att ha en foderhäst som att ha en egen.

Självklart ska ni komma överäns redan innan du ska inte betala för dit eget jobb!!
 
Sv: Ägaren vill höja priset på foderhäst.

Rida gratis?? :crazy:
De kostar vell lika mycket att ha en foderhäst som att ha en egen.

Självklart ska ni komma överäns redan innan du ska inte betala för dit eget jobb!!

Ja det är väl att rida gratis när man inte behöver köpa en häst för tio tusentals kronor

Går man in i det så är det väl självklart som så att fodervärden utnyttjas på ett vis, men å andra sidan så kan hon ju köpa loss hästen nu istället, till en billigare peng.

Jag hade inte gått med på det i vart fall om det varit min häst. Trots allt så är hästen inköpt av mig och sedan är ju försäkring etc betald för den

Lånar man häst så vet man vad man gör och det är väl självklart att ägaren vill ha ut så mycket pengar som det går för sin häst.
 
Sv: Ägaren vill höja priset på foderhäst.

Håller med övriga, bäst är att ni nu och "idag" kommer överens om vilken summa som du får köpa hästen för och under vilka promisser.

Annars så tycker jag inte du ska ta hästen alls, alternativt att du istället för att ta hästen på foder tar betalt för att du sätter igång hästen.

Annars finns ju alt. tre köp hästen nu för det billigare priset och om den inte passar dig så säljer du själv hästen för ett högre pris efter att du satt igång den och du ändå känner att det är inte hästen för mig.

Knappast något alternativ anser jag och hade jag haft en häst som skulle ut på foder så hade denna inte fått ta hästen om ett sådant alternativ kommit upp.

Då kunde ju ägaren lika bra lämna hästen till försäljning och få ut betydligt mer.

Ser bara två alternativ, köpa hästen redan nu eller skriva kontrakt
 
Sv: Ägaren vill höja priset på foderhäst.

Ursäkta mig, jag menar inte att vara otrevlig men detta var bland det dummaste jag har hört.
Jag skulle aldrig betala MER pengar för en häst jag själv har utbildat och satt igång. Jag har heller aldrig hört någon annan resonera på det viset. Snarare brukar det vara tvärtom, att man får köpa till det pris hästen är värd som outbildad. Om man väljer att avstå köp så har säljaren ändå gjort en bra affär då de får hem en utbildad och igångsatt häst. (Något som man normalt sett får betala för.)


Mvh Jate Volim
 
Sv: Ägaren vill höja priset på foderhäst.

Det är ägarens häst och ägaren kan skriva dom villkoren hon önskar. Ditt val är att acceptera, strunta i hästen eller försöka förhandla med ägaren.
Men några rättigheter har du ju inte.

Ägaren tar ju också en risk när hon lånar ut hästen på foder, hon riskerar ju att få tillbaka en häst i sämre skick som kan kräva en lång och dyr konvalecens.

Själv hade jag aldrig skrivit på papprena om priset för vad du ska få köpa hästen för efter xx tid är inskrivet.
 
Sv: Ägaren vill höja priset på foderhäst.

Ja det är väl att rida gratis när man inte behöver köpa en häst för tio tusentals kronor

Går man in i det så är det väl självklart som så att fodervärden utnyttjas på ett vis, men å andra sidan så kan hon ju köpa loss hästen nu istället, till en billigare peng.

Jag hade inte gått med på det i vart fall om det varit min häst. Trots allt så är hästen inköpt av mig och sedan är ju försäkring etc betald för den

Lånar man häst så vet man vad man gör och det är väl självklart att ägaren vill ha ut så mycket pengar som det går för sin häst.

Fast jag förstår inte riktigt hur du tänker... OM alla som inte köpte en häst red gratis så skulle det ju innefatta alla som red på ridskola/hade foderhäst/medryttare osv, även fast de betalar en viss summa pengar varje månad/termin/år.
Det är ju väldigt vanligt att man i fodervärdskontrakt skriver in att om ägaren skulle önska sälja hästen så har fodervärden försköpsrätt på en viss summa, just för att inte fodervärden ska utbilda en liten unghäst till värdens superhäst och sen inte ha råd att köpa loss den när det endå är fodervärden som gjort allt jobb.
Visst, ägaren kanske betalar försäkringen men fodervärden står ju för allt annat.
Sen så i Ts fall så antar jag att det inte gäller under en längre period? Det tar ju inte månader att se om man passar ihop, och under två veckor till en månad så skulle jag inte tro att priset hinner öka markant för ägaren.
 
Sv: Ägaren vill höja priset på foderhäst.

Haha, så TS ska sätta igång hästen, utbilda den, och sedan få betala för jobbet hon själv har gjort? Brukar du själv få betala din egen lön när du jobbar också? :grin:
 
Sv: Ägaren vill höja priset på foderhäst.

Precis som de andra säger, ni bestämmer ett fast pris redan innan du tar honom på foder. Det är standard att man gör så, och det har jag gjort när jag har lämnat ut nån häst.
En sak att lägga till är dessutom att ni exempelvis skriver:
"Utifall hästen XXX ska säljas äger fodervärden XXX rätt att köpa denne till ett pris av XXX kronor. Detta gäller även inom X månader efter fodervärdskontraktets upphörande."
Eller nåt sånt. Då har du i alla fall en liten garant för att ägaren inte tar hem hästen från dig för att sedan sälja den två veckor senare. Antal månader får man väl komma överens om, min fodervärd och jag skrev på 6 månader. Form är ju en färskvara...
:)

Håller med Xenon skriv papper! Det finns mycker skitstövlar i hästvärlden. Och så fräckt sen att höja priset men det är nog för han ser att du gillar hästen och gärna vill ha den. Lycka till o bestäm pris innan!
 
Sv: Ägaren vill höja priset på foderhäst.

Haha, så TS ska sätta igång hästen, utbilda den, och sedan få betala för jobbet hon själv har gjort? Brukar du själv få betala din egen lön när du jobbar också? :grin:

Det är ju faktiskt en risk man tar som fodervärd, annars så får man köpa en EGEN häst!!
 
Sv: Ägaren vill höja priset på foderhäst.

Ursäkta mig, jag menar inte att vara otrevlig men detta var bland det dummaste jag har hört.
Jag skulle aldrig betala MER pengar för en häst jag själv har utbildat och satt igång. Jag har heller aldrig hört någon annan resonera på det viset. Snarare brukar det vara tvärtom, att man får köpa till det pris hästen är värd som outbildad. Om man väljer att avstå köp så har säljaren ändå gjort en bra affär då de får hem en utbildad och igångsatt häst. (Något som man normalt sett får betala för.)


Mvh Jate Volim

Som sagt :grin: så skriver man papper om det, gör man det inte så är det marknadsvärdet som gäller.

Vill man inte göra det så KÖPER man hästen direkt istället för att testa hästen gratis under en tid. Det är ju faktiskt STOR risk att något kan hända hästen under fodervärdstiden och vem är det då som står där med förlust :crazy: Knappast fodervärden!!

Och jag kan inte läsa någonstans att hästen är outbildad! Bara att den är ur kondition!
 
Sv: Ägaren vill höja priset på foderhäst.

Är det din drömhäst? Köp den direkt till ett bra pris! Vad väntar du på?

/Gg
 
Sv: Ägaren vill höja priset på foderhäst.

Fast jag förstår inte riktigt hur du tänker... OM alla som inte köpte en häst red gratis så skulle det ju innefatta alla som red på ridskola/hade foderhäst/medryttare osv, även fast de betalar en viss summa pengar varje månad/termin/år.
Det är ju väldigt vanligt att man i fodervärdskontrakt skriver in att om ägaren skulle önska sälja hästen så har fodervärden försköpsrätt på en viss summa, just för att inte fodervärden ska utbilda en liten unghäst till värdens superhäst och sen inte ha råd att köpa loss den när det endå är fodervärden som gjort allt jobb.
Visst, ägaren kanske betalar försäkringen men fodervärden står ju för allt annat.
Sen så i Ts fall så antar jag att det inte gäller under en längre period? Det tar ju inte månader att se om man passar ihop, och under två veckor till en månad så skulle jag inte tro att priset hinner öka markant för ägaren.

Alla fodervärdshästar är ju knappast outbildade unghästar.

Dessutom så är det STOR risk att låna ut häst på foder.

här såg en av mina ut när jag hämtade hem den

Borta på foder i 3 månader för ev köp av fodervärden.

Har dessutom lånat ut svårklasshästar som jag fått tillbaka i dåligt skick där värdet minskat istället.

Så ja jag anser att fodervärdar i princip rider gratis eftersom det alltid är ägaren som får stå kastet om det händer något, både när det gäller värdeminskning och kanske så illa som vid avlivning..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 377
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 366
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 287
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Lånar nick från en kompis, jag har inte skrivit här förut men läser ibland trådar och tycker många får bra tips. Har hästar i ett...
Svar
10
· Visningar
2 442
Senast: Spike
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp