Bukefalos 28 år!

Ägaren vill höja priset på foderhäst.

Sv: Ägaren vill höja priset på foderhäst.

Eller betydligt mindre, det är inte gratis att ha en häst hos ett försäljningsstall och säljaren ska ha sin provision.

Provisionen läggs på priset!

och de flesta stall kan man dis om hur betalningen skall gå till. De har dessutom försäkringar som täcker skador på hästarna vilket nog inte en fodervärd har
 
Sv: Ägaren vill höja priset på foderhäst.

Alla fodervärdshästar är ju knappast outbildade unghästar.

Dessutom så är det STOR risk att låna ut häst på foder.

här såg en av mina ut när jag hämtade hem den

Borta på foder i 3 månader för ev köp av fodervärden.

Har dessutom lånat ut svårklasshästar som jag fått tillbaka i dåligt skick där värdet minskat istället.

Så ja jag anser att fodervärdar i princip rider gratis eftersom det alltid är ägaren som får stå kastet om det händer något, både när det gäller värdeminskning och kanske så illa som vid avlivning..

Ja det är en risk med att lämna ut en häst på foder för senare köp/på prov. Jag skulle nog inte gjort det alls. Man kan gardera sig mot detta i viss mån. Gäller det en provperiod kan man avtala om en handpenning på 10-20% för omkostnader alternativt en hyra som dras av om man köper hästen. Då minimerar man även risken att folk egentligen är ute efter en billig ridhäst. Förutom då att i kontraktet precisera att hästen endast tas tillbaks om den är i samma skick (i och för sig som gjort för tvist).
 
Sv: Ägaren vill höja priset på foderhäst.

Klart att det är stor risk att låna ut sin häst på foder, inget snack om saken. Men det är väl där man som hästägare får gå in och vara säker på sitt val av fodervärd.
Båda parterna får ju dessutom förhandla fram ett avtal, och även om hästägaren har bestämmanderätt över sin häst så har ju fodervärden möjlighet att sätta sina villkor också. Sen är det ju självklart upp till var och en om man vill gå med på det helt enkelt.

Jag skulle aldrig lämna ut en häst till en tveksam fodervärd exempelvis, men när jag hittade ett helt fenomenalt hem till min valack så var det definitivt värt att förhandla fram ett avtal som vi båda var nöjda med.
As simple as that.

Däremot skulle jag aldrig ta en häst på foder utan att ha ett fast pris inskrivet i kontraktet.
 
Sv: Ägaren vill höja priset på foderhäst.

Är det din drömhäst? Köp den direkt till ett bra pris! Vad väntar du på?

/Gg

Instämmer i detta! Det är ju nu du har chansen att köpa hästen till ett bra pris. Tycker säljaren verkar lite väl godtrogen som går med på att lämna ut på foder först.
 
Sv: Ägaren vill höja priset på foderhäst.

Provisionen läggs på priset!

och de flesta stall kan man dis om hur betalningen skall gå till. De har dessutom försäkringar som täcker skador på hästarna vilket nog inte en fodervärd har

Hur man räknar provision är likgiltigt så din passus där ser jag mest som att märka ord, provisionen är en kostnad.

Försäkringen är förmodligen ytterligare en kostnad, man kan avtala att fodervärden står för den medan ett försäljningsstall knappast betalar den biten. Att ha en obruten försäkring underlättar försäljning och försäljningstall har nog oftast krav på att det finns en försäkring på hästen. Visst kan ett försäljningsstall/folk som tar emot hästar till försäljning/tillridning ha ansvarsförsäkring, men räkna inte med det.
 
Sv: Ägaren vill höja priset på foderhäst.

Ja det tycker jag, annars får du ju köpa loss den redan nu


Har ni inget kontrakt?? Annars hade det varit en möjlighet för dig att skriva in att du har rätt att lösa ut hästen för en viss summa.

Men i sakfrågan så tycker jag att ägaren kan göra så

Håller med dig Olga.. satt just o funderade på hur jag skulle formulera mig på ett bra sätt..
 
Sv: Ägaren vill höja priset på foderhäst.

Jag håller faktiskt med dig Olgaklara!

Att låna ut hästar är en risk. Jag har gjort det några gånger med blandade resultat. Och hädanefter så är jag mycket restriktiv med det. Det kan komma tillbaka en halt häst, en tunn häst och man kan få tillbaka en häst mycket tidigare än väntat med. Och anledningen till fodervärd är "oftast" att man inte har tid/lust/ork eller nåt då, men inte vill sälja. Rids hästen som den ska så kan en värdehöjning bli av hästen, men den kan också blir värdeminskad..

Som hästägare kan man ställa i stortsett vilka krav som helst genom kontrakt, men är dom alldeles för orimliga så kommer ingen fodervärd vilja ta hästen. Det är upp till fodervärden vilka krav den går med på.

Så om TS vill ha hästen och inte bekymmra sig om värdeökning för ägaren, så köp den nu(sälj den isf om du vill när den uppnått sin värdeökning). Annars gilla läget, skriv på eller leta annan häst.
 
Sv: Ägaren vill höja priset på foderhäst.

Hej, jag anser inte att hästägaren kan ta ut ett högre pris pga ökat värde när du tränar hästen. Att det som flera påpekar är en stor risk att låna ut en häst påfoder tycker jag inte är relevant i detta fall. Ifall du väljer att inte köpa hästen och dessutom lämnar tillbaka den i sämre skick så skyddas ju inte häsägaren av upplägget att hästen ökar i värde vid rätt träning. Hästägaren ju däremot ta ut hyra för den tiden du provar hästen.
 
Sv: Ägaren vill höja priset på foderhäst.

I princip håller jag med, det är upp till ägaren att sätta vilkor, men jag hade själv aldrig gått med på annat än ett fast pris (tror nog aldrig att jag bett om att få en häst på foder först heller men det beror lite på omständigheterna) och att kunna sätta ett helt fritt pris. Huvud orsaken till att jag begärt ett fast pris är osäkerheten i vad hästen kan komma att bli värd och om hästägaren sätter ett just pris. Det är enligt mig alltså helt okej att betala en slant i hästhyra (eller handpenning) för att täcka ägarens risk om jag inte köper. Vad jag inte vill är att tvingas att i slutet av kontraktstiden betala ett överpris för att jag är förtjust i hästen eller att ägaren tar hem hästen när jag vägrar betala och sedan behåller hästen glad för att ha fått en billig igångsättning/tillridning.

Man kan inte utgå från att ägaren har ärligt uppsåt om denne vägrar avtala om ett pris.
 
Senast ändrad:
Sv: Ägaren vill höja priset på foderhäst.

Jag hade min hæst på prov ett halvår och fick ge en tredjedel så mycket efter provtiden.. vi hade ju inte skrivit i kontraktet att jag skulle få løpa hæsyen før en viss summa och ægaren måste ju sjælv få bestæmma vilket pris hon vill sælja sin hæst.
Jag godtog det eftersom hon faktiskt læt mig ha hæsten på prov och det kunde medført en hel del bry før henne om det inte fungerat.. det var en risk hon tog.
 
Sv: Ägaren vill höja priset på foderhäst.

Men det kunde slutat med att ägaren kräver det dubbla eller tiodubbla priset om det är upp till ägarens godtycke.
 
Sv: Ägaren vill höja priset på foderhäst.

Svar till Olgaklara: Tanken är att jag SKA köpa honom, vill bara vara helt säker på att vi passar ihop, rida gratis tycker jag inte att jag gör, då jag betalar både foder,boxplats,träningar och utrustning (han hade i princip bara en grimma).
 
Sv: Ägaren vill höja priset på foderhäst.

Svar till Olgaklara: Tanken är att jag SKA köpa honom, vill bara vara helt säker på att vi passar ihop, rida gratis tycker jag inte att jag gör, då jag betalar både foder,boxplats,träningar och utrustning (han hade i princip bara en grimma).

Gratis är kanske fel uttryckt, men allt det du räknar in i inlägget ovan är ju eg saker som gynnar dig som ryttare förutom foder och box.

Träning och utrustning kan du jag ta med dig vidare.

Som ägare till häst så står man alltid med det slutgiltiga ansvaret och kan få tillbaka en häst som kanske är förstörd för all framtid, och det är en stor risk att ta

Och även du som fodervärd kan ju faktiskt bli av med hästen som kanske är din drömhäst om ägaren inte vill sälja utan ta tillbaka den
 
Sv: Ägaren vill höja priset på foderhäst.

Och även du som fodervärd kan ju faktiskt bli av med hästen som kanske är din drömhäst om ägaren inte vill sälja utan ta tillbaka den

Det beror på hur kontraktet är formulerat, det som står där gäller, åtminstone om det inte bryter mot någon lag/regel.
 
Sv: Ägaren vill höja priset på foderhäst.

*kl*

Jag har läst tråden o kan förstå bådas sidor även om jag mest är inne på TS linje, då nåt liknande hände mig med en av mina nuvarande hästar.

Jag blev erbjuden att ta hästen på foder, det var inte jag som sökte upp hästen. Han var då inte regelbundet riden på över ett år och helt ur kondition, men jag såg det som en möjlighet att få låna en bra häst mot att jag la ner jobbet på honom. Ägaren ville låna ut honom för att hon hade "dåligt samvete", hon bad mig - jag gjorde henne en tjänst. Det var snack om foder, inte köp. Dumt nog skrevs inga papper.
Ett halvår senare när hästen började bli i hyfsad form och vi började tävla, då ville ägaren plötsligt sälja honom till mig. Jag sa okej till att köpa honom för det pris han hade varit värd när jag tog honom, men hon ville ha priset hon kanske kunnat sälja honom för vid det tillfället, efter mitt jobb. Det blev långa diskussioner o tandgnissel och jag bad henne till sist komma o hämta sin häst, men att jag skulle ha betalt för jobbet jag lagt på hennes häst. Det slutade med att hon insåg att hon ville sälja till mig o fick göra det för "mitt" pris.

Dock lärde jag mig att inte göra samma sak igen. När jag lånade ut en annan häst på foder (sto som gått i avel, ur form) så skrev jag in i kontraktet att om hästen såldes x antal månader efter kontraktets utgång så har fv förköpsrätt för en förutbestämd summa, lägre än marknadsvärdet då det är fv som lagt ner jobbet med att sätta igång hästen. Nu planerar inte jag att sälja hästen, men om så skulle ske så ska inte fodervärden känna sig utnyttjad. Dessa vilkor skrevs och accepterades innan hästen åkte till fv.

Jag lärde mig av mitt misstag och skulle aldrig ta en häst på foder utan tydligt kontrakt och vid ett "igångsättningsfall" en på förhand bestämd summa vid eventuell försäljning.
 
Sv: Ägaren vill höja priset på foderhäst.

jag har en häst på "foder" där priset kommer att öka och givetvis är det ju jag som gör arbetet för att få den att öka i värde. dock, om hästen säljs men inte till mej får jag xx % utav försäljningssumman. jag tyckte dealen var helt ok då jag redan nu vet att jag inte har råd att köpa hästen i den summan den står i idag. men ett kontrakt är alltid bra att ha om det skulle vara något.
 
Sv: Ägaren vill höja priset på foderhäst.

Jag hade som säljare inte gått med på att lämna ut hästen på foder till att börja med, vill man ha hästen så får man köpa den direkt.

Det som jag kom att tänka på, i och med att det verkar vara en häst som kan betinga ett högre värde om den sätts igång, är att inget hindrar fodervärden från att sälja hästen i samma ögonblick som den köpt den.

Om då hästen köps för det den är värd otränad så skulle jag som hästägare vilja ha väldigt goda garantier för att fodervärden faktiskt tränar hästen för sin egen skull, inte bara för att sälja den vidare när den kommer i form. Är det fel att tjäna pengar på hästaffärer, nej, men

1. Under fodertiden då hästen tränas står ägaren för risken att hästen inte håller och då kan ju fodervärden bara lämna tillbaka hästen och satsa på en annan att tjäna en hacka på. Om man vill rida till hästar och sälja vidare tycker jag det är ärligare att köpa hästen själv från början och stå med risken under träningen.

2. Jag som mjäkig hästägare vill ju att hästen ska komma till den bästa av ägare och det kanske den gör, men jag kommer inte att ha någon som helst kontroll över vidareförsäljningen.

Så jag kan förstå att hästägaren vill höja priset på hästen när den blir mer tränad, köp den med en gång istället om du är intresserad.

Varje gång jag annonserat ut hästar till försäljning får jag x antal mail med erbjudande om att ta hästen på foder, spelar ingen roll om det är en ridhäst eller ett föl. Lite tröttsamt tycker jag.
 
Sv: Ägaren vill höja priset på foderhäst.

Jag gör en snabb koppling till någonting som hände grannarna under min mamma för något år sedan.

Hyresvärden är minst sagt pinsamt dålig på att få saker gjorda, mamma var utan värme vintertid i 16 år innan felet åtgärdades. Grannens kök under var mycket gammalt och undermåligt och de hade bett om ett nytt väldigt länge. Efter några år gjorde de slag i saken och fixade ett nytt kök alldeles själva, för 80 000 kr. De gillade ju lägenheten och hade bott där länge, var gamla och tänkte bo där i många år till.
Hur reagerade hyresvärden på detta?
"Jamen, nu när lägenhetens standard är höjd så måste jag höja er månadshyra med 2000 kr också. Höjningen gäller från och med nästa månad."

På allvar.

Nu var det här inga stora pengar för just det här paret, uppenbarligen, men behöver jag säga att de flyttade på en gång? Självklart ska man inte behöva betala extra för att man förbättrar marknadsvärdet på en vara. Det är ju banalt.
 

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
22
· Visningar
1 093
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 937
Senast: Juli0a
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
994
Senast: Queen
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 435

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp