Bukefalos 28 år!

Ägg till hund?

giowanna

Trådstartare
Hej alla glada! :D
Hoppas Ni är sugna på ännu en fråga! :crazy:

Jag har många bekanta som ofta sagt att de ger/har gett ägg till sina hundar. Vissa bara gulan, vissa hela ägget (utan skal :p ).

Vad säger Ni? Är det bra för hunden? Hur ofta kan man ge dem ägg i så fall? Min tanke är typ 1 ggr per vecka? :confused:

Vi provade för att se om Arne gillade ägg, och den saken fick vi svar på fort, det var mums! :p Skulle ju va toppen om det dessutom är nyttigt för dem! ;)
 
Sv: Ägg till hund?

Gulan har jag hört va bra att ge rå, men inte för ofta, vitan däremot är mindre bra.
 
Sv: Ägg till hund?

Man rekommenderar att micra vitan lite, eller ge lite finmalt äggskal tillsammans med vita+gula.
 
Sv: Ägg till hund?

Jag har hört att man kan ge hela ägget (utan skal ha ha!!)
Jag ger jycken ett ägg i månaden ungefär, när jag kommer på det. Ger henne annars matolja eller youghurt. *mums* säger Vera :d
 
Sv: Ägg till hund?

Jag har fått lära mig att det bara är äggulan som hunden ska ha. Om man ger hela ägget så "förstör" vitan det nyttiga i gulan. Och hela vitsen med ägg är ju då borta.

Men för att slippa slänga vitan kan man micra den tills den stelnat och sedan servera. Då går det bra.

En annan sak jag hört är att man kan ge hela ägget inkl skal (nermosat) för då tar skalet bort det som gör att äggvitan inte förstör äggulan. :D :D :D Ha ha vilken beskrivning! :p Var det någon som förstod??? :D :eek:
 
Sv: Ägg till hund?

Jag förstod. :D Låter knaprigt och gott.
 
Sv: Ägg till hund?

Varför man inte ska ge rå äggvita är för att det förstör B-vitaminet Biotin som finns i äggulan.
 
Sv: Ägg till hund?

Förstör det verkligen? Är det inte så att upptaget av biotinet försämras?
 
Sv: Ägg till hund?

Ok, då har vi kommit fram till följande!

Bra att ge till hund:

1. Bara gulan
2. Gulan lös + vitan stel
3. Hela ägget inkl. skal mosat tillsammans

Var det så? :p

Ngn sa en gång i månaden? Är det för ofta att ge ett ägg per vecka? Lillen är nu snart 4 månader, och väger ca 3 kg. Dvärgpinscher :bump:
PICT0003_006.sized.jpg
 
Sv: Ägg till hund?

Enligt veterinära utsagor ska man inte ge äggvita (rå) till vovvar för de hundar som är känsliga kan få klåda.

Jag vet, för jag har varit med om det på en av mina vovvar och det var ett frenetiskt kliande så det stämmer nog som vet. sa.
 
Sv: Ägg till hund?

Jag ger mina 1 ggr/v och det har mig veterligen fungerat bra. De har fått det i 4 års tid nu. Sedan varierar jag hur jag ger ägget, men på ett av de sätt Du nämnt.
 
Sv: Ägg till hund?

Ok, Tack för alla Era svar! Nu vet jag hur jag ska göra! :bow: :bow: :bow:

Ett ägg högst en gång per vecka, eller minst ett ägg en gång per månad! På ngt av de nämnda sätten! :d
 
Sv: Ägg till hund?

Och jag har hört att man ska ge hunden ett ägg om dagen (rått, utan skal), det ska tydligen vara bra för pälsen. Däremot har jag aldrig hört att det skulle vara något annat än hela äggen...!!!
Jag ger inte puppisen ägg, jag tycker att hans foder innehåller det han behöver.
 
Sv: Ägg till hund?

Du kan ge 1 äggula/dag, men den är fet (33 %)!
En så gott som komplett proteinkälla. (Minns inte vilken aminosyra som saknades, dock.)
Avidinet i äggvitan sägs neutralisera biotinet i äggulan, därför ger man det inte rått.

Har också hört att kalciumet i skalet ska ta bort denna effekt från Avidinet, och det låter ju rimligt med tanke på att djuren i vilt tillstånd knappast silar bort äggvitan!

(Samtidigt så är det kanske så att djur i naturen inte alltid får tag på helt nylagda ägg, så då är det ju mindre äggvita kvar...)
 
Sv: Ägg till hund?

Ett ägg om dagen till en liten vovve känns för mkt, ett ägg i veckan känns ju mer rimligt... Man får väl prova sig fram helt enkelt. :idea:
 
Sv: Ägg till hund?

Ja, det beror ju på om den har lätt att lägga på sig.

Det finns de som säger att man inte ska ge ägg så ofta, men en äggula om dagen är helt ok!
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 663
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Ska vi skapa oss en tröstetråd för oss som har hundar med kronisk sjukdom? Jag känner i vart fall att jag behöver det... Min förhoppning...
13 14 15
Svar
296
· Visningar
36 301
Hundträning Har funderat på en sak i många herrans år och tänkte höra om det jag kommit fram till är något som andra känner igen sig i. Jag tränar...
Svar
15
· Visningar
1 370
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 887
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Fästingmedel på innekatt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp