Äldre hästar!

Weeazel

Trådstartare
OBS!
Kolla inlägget under detta inlägg för en kortare sammanfattning om ni inte orkar läsa igenom hela det här inlägget!

Hej!

Jag har letat häst ett bra tag men av olika anledningar har det inte blivit köp av, det har varit oseriösa säljare och kotledsinlammationer och allt möjligt skit.
Så jag har tyvärr börjat tappa suget lite, eller inte på hästlivet, men på hästletandet osv.

Så nu häromdagen fick jag ett samtal från hon som har hand om stallet där jag har fixat en stallplats (vi är förövrigt lite bekanta sedan tidigare, därav den bra kontakten).
Hon sa att en bekant till henne hade ett halvblod på 18 år som de ville hitta ett bra hem till och jag har blivit erbjuden att ta över den.

Då är frågan, är detta något att ha om man letar efter mer än en sällskapshäst/skogsmulle.

Hästen i fråga ska (enligt mina uppgifter) inte ha blivit riden på ett par år pga. att dottern i familjen tappat intresset, så den har bidat sin tid på lösdrift tillsammans med sin ponnykompis. Men den ska trots detta vara hyffsat musklad och i rätt okej grundkondition (tack vare lösdriften).

Tidigare har jag aldrig övervägt att ha en äldre häst iom. att jag inte har råd att göra en så pass stor förlustaffär det ändå är att köpa en äldre häst som snabbt tappar stora delar av sitt värde. Även om det kanske hade varit bra eftersom jag nu letar efter min förstahäst. Men i detta fallet skulle jag ju inte behöva lägga ut något för hästen och därmed inte få någon kapitalförlust.

Men jag vill ju ändå inte ta över en häst och lägga ner jobb på en igångsättning för att behöva pensionera lagom tills jag fått upp hästen i en ordentlig kondition igen.
Jag vill ju ha en häst som man delvis ska kunna ha mycket kul ihop med och ta långa turer i skogen på tillsammans med kompisarna, men även träna lite allound och testa på det mesta tillsammans med. Kanske även tävla lite lätta klasser i både det ena och det andra.

Tror ni detta är möjligt eller anser ni att detta är en häst som inte ska mer än promenadridas lite? Eller kan den kanske träna och tävla på en lättklassnivå något/några år. Skulle självklart tänka på hästens ålder och se till att gymnastisera den ordentligt osv.

Nu vart det visst jättelångt, men om ni orkat läsa igenom får ni hemskt gärna skriva ett svar då ja verkligen inte vet vad jag ska göra. Vad jag förstått ska den vara väldigt trevlig i temperamentet och har inga tidigare skador, så om nu inte själva åldern är något jätteproblem känns det ju som att det kanske skulle kunna vara en perfekt förstahäst, en superbra kompis liksom.
Men samtidigt vill jag ju inte ta på mig en häst som jag inte kommer kunna rida på det sättet jag vill pga. att den är för gammal och ska pensioneras, för bara lite motionsridning täcker tyvärr inte mina behov.

Så dela med er av era erfarenheter och ge mig så många råd ni bara kan, och om ni sitter på några äldre hästar som är fullt igång och tränas ordentligt får ni gärna lägga in lite inspirerande bilder och kanske tom. filmer! :)

MYCKET tacksam för svar då jag verkligen är villrådig! :confused: :bow:

Mvh / Weeazel
 
Senast ändrad:
Sv: Äldre hästar!

Oj jäklar va långt det blev, ska korta ner!

Har blivit erbjuden ett halvblod på 18 år, inte blivit riden på ett par år, bara gått på lösdrift med sin ponnykompis, är dock i hyffsat god form och rätt bra musklad.
Inga tidigare skador eller något, endast avställd pga. att familjens dotter tappade ridintresset.
Den ska ha trevligt temperament osv.

Är det någon idé för mig att ta den, letar efter min förstahäst och en äldre läromästare kanske vore super för mig, men mina funderingar går kring hästens ålder, är den för gammal för att vara läromästare för mig? Alltså, bör hästen bara motionsridas lite lätt om man nu ska rida, eller kan jag sätta igång den ordentligt och träna den på riktigt med lite krav (dock kommer jag ju ha hästens ålder i tanken) och kanske tävla lite lättare klasser i både det ena och det andra, eller iaf. träna på den nivån, alltså kanske 1,0-1,1 hoppning och la dressyr, eller är den för gammal?

Söker ingen tävlingsmaskin, men en bra kompis man kan ha kul med, både i skogen och på tränings-/tävlingsbanan i ett par år framöver, inte bara en pensionär.

Hur ska jag göra? Kan detta mycket väl vara ett perfekt val för mig eller bör jag leta efter en yngre häst som kan täcka mina behov när det kommer till den mindre kravlösa delen av ridningen?

Jättetacksam för svar då jag inte har en aning om hur jag ska göra. :confused: :bow:

Mvh / Weeazel

PS. Har ni själv någon aktiv gamling får ni jättegärna visa bilder/filmer för lite positiv inspiration! :) DS.
 
Senast ändrad:
Sv: Äldre hästar!

vår ena häst va 19 år när vi köpte den.
Då hade den vilat i ca 6 år pga ryttarbrist (riden ngn gång ibland dock av grannbarn..) Ett halvår efter köpet tävlade vi LA (dressyr) öch då red vi ändå hästen bara sporadiskt och lugnt eftersom den sattes igång försiktigt. (mest i skogen eftersom vi hade den uppstallad på landet utan träningsmöjligheter)
Hann bara rida igång den, sedan blev den betäckt och har vilat återigen mycket fram tills nu när fölet håller på att vänjas av. Nu håller vi på att sätta igång henne igen (hons ka fylla 21 snart...)hon är MKT pigg att rida! man skulle kunna tro att hon va MKT yngre. Denna häst rids mest i skogen, är som en trevlig vän! men tränas ibland för skojs skull. Kommer nog tävla den lite nästa år.
 
Sv: Äldre hästar!

Ok, det lät ju trevligt! :)

Så du tror alltså inte att det är någon omöjlighet att träna och kanske även tävla på kanske lb/lb nivå eller något sånt? Eller ja, dressyren kan man nog gå längre i än hoppning antar jag, men ändå?

Vill ju ha en rolig bästa kompis, men också en träningskompis liksom, vill ju ändå rida lite målinriktat och inte behöva sitta och känna att och så fort jag kräver något av hästen i dressyren eller hoppar en studsserie att jag pressar hästen för hårt. Dock skulle jag ju se till att hästen är ordentligt igångsatt innan jag börjar rida med lite krav såklart, men ni förstår vad jag menar. :)

Vill ju själv komma längre med min ridning än den nivån jag kommit upp till på ridskolan och på medryttarhästarna vilket är typ lb-la dressyr och lc hoppning och det är väl också själva tanken med att skaffa en läromästare, inte bara lulla runt kravlöst. :)
 
Sv: Äldre hästar!

Är hästen frisk så hade jag absolut kunnat tänka mig att köpa.

Jag tog mitt fälttävlanskort på en 19-åring och det var bra mycket mer krut i den kusen än i många av de yngre som var med på samma kurs. Red samma häst året efter och då hoppade vi bana runt metern och det seglade han över med lätthet. Nu är han 22 och still going strong.
 
Sv: Äldre hästar!

Hejsan!
Jag ser inte heller något "fel" med att köpa en äldre häst som ännu kan ha många år kvar! :)
Har själv börjat ta upp ridningen igen efter många års vilande och de hästar jag börjat med är snart 17 och nästan 24 år, halvblod som är helt underbara och har funderingar på att starta de lite smått i lättare tävlingar så snart de fått tillräckligt kondition, man fått ordning på alla nya regler och så vidare!

photo.php
 
Sv: Äldre hästar!

Svar även till Madamm.

Så ni tror alltså inte att åldern bör vara ett problem, har ju inte lust att hela tiden behöva sitta och tänka, ne nu måste jag ta det lugnt och försiktigt för han (tror att det var en valack) är ju trots allt 18 år. Utan att man kan rida ordentligt och på "riktigt" som på en yngre häst när den väl är igång igen? Alltså, klart att man ska ha åldern i åtanke under träningsupplägget osv., men jag ska inte behöva sitta och vara rädd för att rida hästen svettig liksom?
Eller?

Tacksam för svar.
 
Sv: Äldre hästar!

Svar även till Madamm.

Så ni tror alltså inte att åldern bör vara ett problem, har ju inte lust att hela tiden behöva sitta och tänka, ne nu måste jag ta det lugnt och försiktigt för han (tror att det var en valack) är ju trots allt 18 år. Utan att man kan rida ordentligt och på "riktigt" som på en yngre häst när den väl är igång igen? Alltså, klart att man ska ha åldern i åtanke under träningsupplägget osv., men jag ska inte behöva sitta och vara rädd för att rida hästen svettig liksom?
Eller?

Tacksam för svar.



När jag rider den äldsta, hon är ännu i dålig kondition och svettas fort även om man tar det lugnt har jag lagt upp träningen så att vi började med 15-20 minuters turer i skritt, sedan trav och mycket backklättring och har ökat successivt.
Något positivt som jag märkt snabbt är att hon var väldigt svankryggig så jag var rädd att sätta mig först men hon har höjt upp sig redan och nu har jag börjat rida mycket böjda spår och plockar med henne så halsen och nacken börjar komma med!
Den erfarenheten jag har sedan förr (har alltid haft förkärlek till "gamla och förbrukade" hästar) är att när väl konditionen kommit och de fått muskler och inte har några andra skador naturligtvis är åldern inget problem. Se till att hellre ta det lilla lugna lite för länge än att utmana för snabbt bara så ska det nog inte vara något problem! :bump:


En liten parantes som är lite skoj också:
Den ena (äldsta) damen jag rider frågade jag om hur länge sedan hon reds kontinuerligt och fick till svar att "det inte var sååå länge sedan..." och tanten infklinade att "tja, jag har ju varit här i nio år och på den tiden är det ingen som ridit henne... *asg* Allt är relativt! :D
Tidigare gick hon fälttävlan och älskar än idag att hoppa, så smått har vi börjat med några skutt över låga hinder och hon är piggare och har levt upp som en helt ny häst! :love:

10122_103488756332408_100000138510629_101621_2248587_n.jpg
 
Sv: Äldre hästar!

Jag har en kille som nu är 19 år, blir 20 i årsskiftet. Men det märks inte det minsta. Har inga problem med benen, pigg som aldrig förr.

Var ut och red nu på morgonen och han brallade och far runt!! :) Så jag tycker inte att man ska stirra sig blind på åldern. Se till hur hästen i fråga är. :)
 
Sv: Äldre hästar!

Min pålle köpte jag som 16 åring för ett år sen och jag räknar med att han ska vara fullt ridbar och fräsh i många år till:) Startade distans för första gången nu som 17 åring och vi satsar på att rida fem mil i vår och eventuellt kanske någon 8 milare så småning om. Han har fått väldigt mkt beröm av vetrinärer för att han är så fräsh och pigg och ingen tror att han är medelåldersgubbe när han kommer skuttandes;)
Har suttit på många 20 plussare som fortfarande hoppar ordentligt(skolanshästar, vi hoppade väll mellan 1m-12o på dem) och var väldigt pigga och busiga fortfarande.
 
Sv: Äldre hästar!

Min förra D-ponny, var visserligen yngre än "din", men hon var 15 år och hade i princip stått i två år.
Innan dess hade hon stått på en ridskola hon inte trivdes på, och innan dess hade hon bott hos en hästhandlare.

För att göra en lång historia väldigt kort så - det går! Jag tog det extremlugnt i början, köpte en ny sadel (fick i princip inte med annat än grimma), ägnade mycket tid åt henne, promenerade vid hand. Hon var snart en trevlig allroundponny, ingen stjärna kanske, men en fin läromästare som var bra på lite av varje. Jag ångrar inte en sekund att jag tog hem den lilla fina D-ponnyn som har gett mig så mycket.

Idag var det 2,5 år sedan jag sålde henne till en liten tjej (då 13 år). Och hon fortsatte på mina banor, idag är dom ute och tävlar lätta klubbtävlingar och hon är absolut i gång, rids varje dag och ser ut att njuta av livet.

Nej - det är inte försent :D

M-oaa
 
Sv: Äldre hästar!

En bekants till mig dotter tävlar med 24-åring i dressyr. Det verkar gå riktigt bra. Min häst är visserligen pensionerad nu men blir 35 härnäst. Han reds till för cirka tre år sedan även om det då absolut bara var lättare motionsträning.
 
Sv: Äldre hästar!

Det hänger ju lite på hur fräsch den är när man rider igång den. Det värsta för en äldre häst är just att bli avställd.
Men om du ska satsa på den och den är hel och fräsch i grunden så gäller det bara att rida igång den väldigt lugnt och seriöst så att den hinner med att sätta rätt muskler och att lederna hänger med med den ökade belastningen.
Det tar nästan lika lång tid att sätta igång en häst som tiden den har stått.

Annars är 18 år ingen speciell ålder. Vår häst är 24 år och rids fortfarande normalt, dock ingen direkt hoppträning.
 
Sv: Äldre hästar!

kolla igenom den av en veterinär, så du inte får tråkiga överraskningar. sen tycker jag inte att 18 är någon vidare ålder på en häst, min gubbe är tjugo, och INGEN har trott mig när jag har berättat hans älder. är dom bara friska så... men som sagt, det enda du kanske får ha i bakhuvudet är att värma upp riktigt ordentligt och verkligen vara noga med detta, samt att starna upp honom lungt och försiktigt, men det gör man ju å andra sidan med alla hästar om man är rädd om dom..
 
Sv: Äldre hästar!

*kl*

Jag köpte min nuvarande häst när han var 18 år, då hade han varit avställd i dryga året. Vi red igång lugnt och försiktigt och har sen tränat och tävlat aktivt i dressyr. Han är idag 22 år och nyligen tillbaka efter konvalecens pga hovbensinflammation. Han är seg, han var uträknad för två år sen när han fick borrelia och prognosen den här gången var inte heller god, men han kämpar vidare som om ingenting har hänt! Han mår som allra bäst när han får jobba, ju mer dessto bättre, men jag försöker lägga det på en lagom nivå. Riktigt dåligt mår han både fysiskt och psykiskt när han inte kan eller får jobba, som nu när han var skadad.

Alltså, är hästen bara fräsch och framförallt fortfarande tycker det är kul att arbeta så bör det inte vara något hinder att den är gammal. Äldre hästar kan man behöva tänka på att de t ex behöver lite längre uppvärmning och behöver jobba lite lättare men regelbundet för att hålla bäst och tänk framförallt på att rida igång den väldigt försiktigt annars är det nog ingen fara, lycka till! :D
 
Sv: Äldre hästar!

Jag har en "gamling" på 19 år, som inte känns ett dugg gammal.

Vi hade en häst på ridskolan där jag red förr,jättefin häst som var väldigt populär och gick lika mycket som de andra hästarna, var med på många tävlingar. En riktigt fin häst.
Sen så fick de helt plötsligt reda på att hästen inte alls var 16 som de trodde, utan 22-23 nånting. Och då plötsligt fick hästen inte gå lika mycket som de andra, de som red honom skrittade av honom för hand och han reds mycket försiktigare än förut.

Detta tycker jag var så otroligt löjligt. Bara för att hästen fick en annan siffta på bokdörren, så blir han ju inte äldre i kroppen än han varit innan.
Inget fel med att skritta av för hand (det brukar jag också göra, men det gör jag inte för att hästen är så ofantligt gammal att han trillar ihop annars.:angel::p)

Behandla hästen för vad den är. Vissa hästar blir ju stela och skraltiga när de är 20, andra när de är 35, så varför gå på siffror. Sunt förnuft och lyssna på hästen räcker fint!
 
Sv: Äldre hästar!

Tack Elina8 och alla andra för alla bra svar!

Har bestämt mig för att jag ska ringa och prata med ägarna och förhoppningsvis åka och kika på den, ska försöka ta en massa bilder så kan jag ju lägga upp här och så kan ni få säga vad ni tror om hästens förutsättningar iom. att det låter mycket som att det i stor mån hänger på i vilken kondition han är nu.

Håller tummarna för att han är pigg och fräsch! :D

Haha, och jag som tidigare känt såhär när jag läst annonser: 9 år... näää d e nog lite för gammalt! XD

Även fast jag vet att jag är så himla larvig och så när det gäller åldern på hästarna, men det är främst för att jag gärna vill kunna behålla mig blivande häst så länge som möjligt och för att jag tycker att halva glädjen ligger i att göra framsteg tillsammans och inte sätta sig på en färdig häst och rida, men men, en läromästare är nog det som egentligen vore bäst för mig och för att jag ska utveckla min ridning på ett bra sätt.

Men men, som sagt, ska försöka kika på den och sen fatta ett beslut, och lova att kommentera bilderna som förhoppningsvis kommer! :D
 
Sv: Äldre hästar!

Jajo precis, hade ju isf. tänkt lägga hela vintern på att bara mjukstarta med skrittturer i skogen osv. Har otroligt mycket fina ridvägar (mer eller mindre kuperat dock) häromkring i skogarna med mycket backar osv.) sen kan man väl förhoppningsvis börja träna lite mer seriöst och inte bara mysrida utan krav framåt våren/sommaren och då finns ju allt från ridhus till galoppbana på ridavstånd och en utebana här på gården, så det ska nog gå bra.

Jag har inte så bråttom. :)
 
Sv: Äldre hästar!

Har dessutom en väninna som hållt på med hästar i hela sitt liv som säger att kommer de upp en bit i åren är de ofta hållbara. De som inte är det har fallit ifrån tidigare. Vet inte om det är helt sant men de hästar som varit gamla som vi haft, vilka faktiskt är en hel del, har det stämt på.
 
Sv: Äldre hästar!

jag hade min förra häst tills hon var 29 och började tunna ur. Reds i stort sett som vanligt fram till 25 års åldern innan hon blev sparkad på ena benet. Promenadreds i stortsett dagligen fram tills hon avlivades.

Så du kan ha mer än 10 år kvar med denna häst!
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 281
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 919
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 220
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 482
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp