Äldre hästar!

Sv: Äldre hästar!

Okej. Men under hur många av dessa åren tror du jag man kan rida normalt, alltså allt från mysiga långa uteritter, till hoppträningar i ridhuset? Sen skulle jag gärna tävla en del, inte nödvändigtvis så högt, men vore ju skitskoj om man kunde tävla lite lätta klasser iaf. Skulle vilja tävla främst hoppning, men även starta någon dressyrtävling (kanske lämpligare med tanke på åldern) och kanske även någon debutant i fälttävlan eller så. :)

Vet att det låter elakt, men vill nog inte ta emot hästen om man nu kanske bara kan rida hästen normalt i ett år eller så från att man fått igång den helt, för att sedan bara motionsrida lite lätt för att hålla igång den, iom. att jag ändå har en del mål med ridningen och iaf. vill ha möjlighet att utveckla min ridning även om jag inte nödvändigtvis behöver hoppa några jättehöjder (tex.) med denna häst.
Men tänkte att man kan försöka utvecklas så mycket som möjligt och det finns ju betydligt många fler svårigheter med tex. hoppning än just höjden, och det borde man ju kunna träna på (?).

Så kanske man kan ta och satsa på att komma upp på lite högre hinderhöjder men hästen efter denna. :)

Men som sagt, vill ju inte ta på mig en häst som jag ändå inte kommer kunna rida på ett sätt som tillfredställer mina träningsbehov, det är ju varken sjysst mot hästen eller mig, isf. är det nog bättre att jag väntar och försöker hitta ngn yngre.

Men om ni tror att man kanske skulle kunna träna och tävla lite lagom på typ 1m eller kanske 110 i några år framöver, ja då är det ju en annan sak. :laugh:
 
Sv: Äldre hästar!

Jag tror att du absolut ska överväga 18åringen, är hästen skadefri sedan tidigare och frisk i ben o rygg fortfarande så har den troligtvis flera fina år kvar. Är den välutbildad dessutom så har du säkert en kanonhäst där.
Vi köpte vår ponny 21år gammal o han fyller nu i årsskiftet 23år o är fortfarande i full gång. Körs o rids regelbundet. Det som faktiskt varit hans räddning är att han går på lösdrift! Han blir aldrig stel som på box o slipper stressen in o ut. Det har gett honom några år tillbaka.

Har hästen gått i en kuperad lösdriftshage så kan jag nästan garantera dig att hästen har bra grundkondition fortfarande även om själva styrkan fattas, vårt fjordsto flyttade ut på lösdrift i våras o efter det har hon blivit en helt annan häst. Jag har inte arbetat henne speciellt mkt mer än vanligt men nu redan efter ett halvår med lösdrift så är hon tillbaka där hon var för 6-7år sedan.

Men viktigt att tänka på är att hästen inte får ha onaturliga förslitningar pga åldern, hästen kommer att behöva ridas regelbundet om den ska hålla, kan behöva mer uppvärmning/avskrittning än en yngre ridhäst.Kanske behöver extra tillskott (det är så olika på äldre hästar) men i gengäld har du troligtvis en häst som kan lära dig mer än du kan tänka dig om både ridning o hästägande o dessutom är hästen vettig får du en trygg start på ägandet. En äldre häst som sköts med omsorg kan ridas o tränas lång in på ålderns höst.
Jag skulle dock inte räkna med att du kan klättra i klasserna med denna häst mer än nått år om det är tävla du vill göra. Däremot kan den ge dig rutin i de lägre klasserna för att du sedan byter till en lite yngre utbildad häst som DU kan ge rutin.

Nu vart det nog rörigt svar men sån är jag!! :angel:
 
Sv: Äldre hästar!

Jag köpte min när han var 16, hade då vilat i 8år, han rids fortfarande (20 i årsskiftet) 6 dgr i veckan både hoppning o dressyr. Han har inga som helst problem att hänga med de yngre hästarna, går banor på ca 110 o LA dressyr.

Däremot får man ju tänka efter lite så man tar hand om sin gamling ordentligt, extra mat och såna saker men jag är supernöjd med min häst. Inge begränsningar, snarare tvärtom, eftersom man lär sig så mkt. :love:
 
Sv: Äldre hästar!

Nu har jag iofs aldrig tävlat men min fjording var i toppenform fram tills han blev ungefär 27. Då började han falla ur och fick bara promenadridas de sista åren.
Givetvis anpassar man efter hästens förmåga, men även när han var 25 var det ingen som trodde han var en dag över 18. Så det är nog väldigt individuellt från häst till häst. Men vi gjorde ALLT, hoppade, red långturer, badade, dressyrtränade osv...

Min gammeltant är 20 nu och jag tycker inte det är nån ålder alls. Hon är lite stel i början av ridpassen men det är bara att man får ta en längre uppvärmning. (sen har jag även back-on-track-täcke en stund innan ridning och extra tillskott i maten+ att hon går på lösdrift för att kunna röra sig hela tiden för att motverka stelhet och vi stretchar en del. Men det hade förmodligen funkat även utan dessa saker, men varför testa? :))

Men som sagt, jag har ju absolut inga tävlingsambitioner. Men rida någon liten jakt eller så kommer vi väl göra och det ska inte vara några problem alls som jag kan se det.
Lycka till med hästköp iaf. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Äldre hästar!

Min vallack som jag fick i mars, är 18 år. Det var inga som helst problem att rida igång honom (stått i tio år, men gått på lösdrift)

Jag tycker inte att 18 år är någon ålder på en häst, om hästen inte haft skador osv innan och vet. inte kan hitta något tycker jag du ska köra på (förutsatt att du trivs med hästen förståss)! Jag rider min häst svettig och han klarar de utan problem.

Chappo Speed, 18 år
7126_285772615073_738105073_9300333_4358985_n.jpg
 
Sv: Äldre hästar!

Köpte min ponny när han var 21. Hade inte gått ordentligt på ca ½ år (inte så farligt nu när man läser de andra inläggen men ändå), han var innan han köptes ridlägerhäst som lånades ut resten av året, har bland annat varit på flera ridskolor = ganska hårt liv

Trots detta har han varit pigg och fräsch, visst han har varit halt 2 gånger under de snart 3 åren jag har haft honom , men de skadorna har inget med åldern att göra eftersom båda har hänt i sommarhage som konsekvens av för mycket spring och bus... :p (Röntgen visar inga förändringar i leder eller annat)

Innan skadan reds han 7 dagar i veckan, 2 dagar i ridhuset eller ridbana varav 1 gång för tränare. Resten ut i naturen.

Så, precis som de andra skriver, de går!
Lycka till med hästköpet!
 
Sv: Äldre hästar!

Svar till alla som har skrivit!:

Hej igen, har nu fått lite mer info av tjejen som har hand om stallet jag kommer stå i, för hon hade fått tag på de nuvarande ägarna.
Den ska tydligen gått en del hoppning (vet dock inte hur högt eller så) och ska ha hoppstam.
Fick bara reda på vem hästen var efter och det var någon hopphingst (eller?) vid namn Pepe, och jag som annars har hyffsat bra koll på de flesta hingstar som används inom aveln idag har inte en aning om vad det är för någon, men det är ju kanske inte så konstigt iom. att denna hästen blev påtänkt ungefär samtidigt som jag själv haha (ett år efter men iaf. :d).

Någon som känner igen namnet eller vet något om hingsten? :)
 
Sv: Äldre hästar!

Hittade lite info när jag googlade.

http://www.blup.se/sv-SE/horses/4937-pepe

Vet inte vad jag tycker om att hingsten ska ha varit knätrång fram osv., men det är ju som tur är inget som nödvändigtvis måste ha slagit igenom på avkomman.

Men i övrigt verkar det väl helt okej, ingen stjärnförvärvare kanske, men ändå, mycket blod i sig, så den lär väl ge rätt sportiga avkommor, och sen så är han ju iaf. ue. Utrillo, och det är ju inte helt fel, även om det inte hade skadat med Utrillo som farsa ist. för morfar. :D

Aja, vet något mer om honom och/eller vad han lämnar/lämnat för avkommor får ni gärna dela med er! ::laugh:
 
Sv: Äldre hästar!

Hittade även detta, även om det inte är överrelevant.

En häst som kom tvåa i sexårschampionatet för några år sen var ue. Pepe. Men vad den gjort efter vet jag inte, men enligt vad som står i artikeln (http://www.hastfolk.se/index.php?option=com_content&task=view&id=206&Itemid=74) hette den Sandor, reds av Pontus Westergren och skulle enligt planerna när artikeln skrevs gå som skolhäst på Strömsholm.

Så förmodligen lär ju den ha haft hyffsat bra temperament osv., men sen vad som beror på Pepe-blodet eller inte har man ju ingen aning om, och miljön har ju även stor inverkar, så det känns lite väl långsökt att försöka dra några slutsatser på bara en avkomma med 25% gener från Pepe. Men men, om någon gått på Strömsholm och vet vad det är för häst är det ju bara att säga till.

Själv var jag där på öppet hus (för ridsportsgymnasiet) för något år sen osv. Kom ju in men fick inte gå för mina päron, wohoo, INTE. :/ Men men, det ska jag försöka ta igen nu istället haha! :d
 
Sv: Äldre hästar!

har du möjlighet att få ha den på foder tills den är igångsatt? jag skulle nog helst vilja ha hästen på foder först om den har varit avställd, förhoppningsvis så får man en uppfattning om vad hästen kan användas till. :)
jag tycker absolut du ska överväga att ta över den, en frisk 18-åring har mkt kvar att ge. självklart kan du tävla på lätt nivå, är hästen pigg o fräsch så är det bara att köra på tycker jag. :laugh:

känner en som tävlade sin 20-åring i 1,10-klasser, tränade på träning 1,30 (men efter en tragisk hagolycka var pållen tvungen att avlivas tyvärr). på en terrängträning i höst hade vi med en 22-åring, den var en av de piggare hästarna ;) har en kompis som tävlar sin 18-åriga varmblodstravare i LA.

själv har jag en kallblodstravare på 18 år. vi håller på med allt möjligt! på träning hoppar vi hinder upp mot 1,25 o vi ska starta vår första lokala 1 nov. :D dressyren ligger vi på tävlingsnivå på LC, men på träning håller vi på med skänkelvikning, skolorna osv. det roligaste som hästen o jag vet är att rida terräng, har som mål att starta debutant fälttävlan under 2010. :)

bilder kommer i nästa inlägg..
 
Senast ändrad:
Sv: Äldre hästar!

Ajo har oxå tänkt att det vore smart att börja med foder så man får en bättre uppfattning om hur man kommer kunna använda hästen. :)

Klart jag har sett din bushäst förr, så fin så! :love: Haft koll på er nästan enda sen jag skaffade min profil här på buke! :D
 
Sv: Äldre hästar!

Jag håller med övriga som skrivit i tråden att jag tycker att du ska satsa på den här 18-åringen!

Jag själv tog över min medryttarhäst i somras, en fd ridskolehäst som är född 1988.
Han är fortfarande pigg och fräsch, dock lite stel i början av passen men fortfarande glad och framåt! Jag har under det året jag kännt honom inte märkt av några problem med honom alls.
Jag rider 5-6 dagar i vecka och varierar skogsridning med dressyrträning (hoppa tycker varken jag eller han om och jag tycker det är en onödig risk att påfresta hans ben med det).

Jag får se om vi inte kan ta oss ut på dressyrtävlingar till våren, någon LB ska vi nog klara av!

Min prins, Achilles:
DSC_3706.jpg

AchillesTrningfrAnn5.jpg
 
Sv: Äldre hästar!

:love: Efter ha sett alla svar här så har jag blivit ännu säkrare på att skaffa mig en liten åldring om jag någon gång skaffar mig en häst :D


För min egen del tycker jag att det hela låter toppen efter ha läst alla inlägg - det låter också som en möjlighet som kan bli en fantastisk erfarenhet i framtiden! :)
 
Sv: Äldre hästar!

*kl*

Jag har skrivit i den här tråden tidigare men glömde lägga in bild..

Här är min ponny -87 från framridningen till knock out-dressyrens första omgång i somras. Om två veckor rider vi finalen (LB för stor häst).
En start i LA har det blivit sen skadan, LA:1 på 64%, efter finalen är det färdigtävlat för i år.

 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 281
Senast: Miiikaela_
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 346
Senast: Sirap
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 919
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 220
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp