Bukefalos 28 år!

Äldre kvalitetssläp vs nyare lågprissläp

emma-vsm

Trådstartare
Om ni hade runt 30 000 att lägga på ett släp, vad skulle ni leta efter?

Min magkänsla säger egentligen att jag borde hitta ett äldre Boj typ, men samtidigt känns det konstigt att köpa ett 15-20 år gammalt släp när man kan få ett betydligt nyare för samma peng.

Jag har hittat ett äldre Boj som jag kanske är intresserad av, vad bör jag tänka på och titta extra på när jag kollar på äldre släp? Den säljs av en återförsäljare.
Jag litar inte riktigt på mina egna kunskaper om jag ska åka och kolla och ev köpa, för mig är det ändå mycket pengar.

Tacksam för hjälp!

Emma
 
Och en fråga till: aluminiumgolv på ett Boj-släp fast med lös gummimatta (istället för gjutet), åsikter om det?
 
Hade samma budget och köpte ett "lågprissläp". En värmlandsvagn och är supernöjd :) Hästar som tidigare varit svårlastade gillar det här släpet och jag tycker det fungerar jättebra trots att det hör till ett billigare märke:)
 
Om ni hade runt 30 000 att lägga på ett släp, vad skulle ni leta efter?

Min magkänsla säger egentligen att jag borde hitta ett äldre Boj typ, men samtidigt känns det konstigt att köpa ett 15-20 år gammalt släp när man kan få ett betydligt nyare för samma peng.

Jag har hittat ett äldre Boj som jag kanske är intresserad av, vad bör jag tänka på och titta extra på när jag kollar på äldre släp? Den säljs av en återförsäljare.
Jag litar inte riktigt på mina egna kunskaper om jag ska åka och kolla och ev köpa, för mig är det ändå mycket pengar.

Tacksam för hjälp!

Emma


Jag hade valt ett äldre släp.
Det finns en anledning till att de nya "billiga" släpen är billiga.
Med vänlig hälsning
Pudlan
 
Värmlandsvagnen är skit på hjul. Skrangligt och ostadigt. Gjorde min häst olastbar!

Hade alla gångar köpt ett äldre kvalitetssläp. Boj, Ume, Böckmann. Var extra noga med att kolla golv samt allt som är slitdelar. Är det i plyfa ska du kolla jättenoga efter röta!
 
Tack!

Det Boj-släpet jag är intresserad av har aluminiumgolv med lös gummimatta, plyfaväggar där sidoväggarna och baklämmen är bytt för några år sedan. Framsidan (mot bilen och sadelkammaren) är mjuk (rutten antar jag), men det påverkar ju inte säkerheten för hästen egentligen och är kanske inte jättedyrt/krångligt att byta. Allt som är slitdelar, menar du typ bromsar osv? Bör man kolla gamla besiktningsprotokoll?
 
Hade samma budget och köpte ett "lågprissläp". En värmlandsvagn och är supernöjd :) Hästar som tidigare varit svårlastade gillar det här släpet och jag tycker det fungerar jättebra trots att det hör till ett billigare märke:)

Jag har också ett lågprissläp (CL). Fortfarande kanonnöjd efter 3 år, o det är hästarna också.

Hellre ett nytt, oanvänt billigare med garantier än ett gammalt som jag inte vet så mkt om.
Annorlunda om man vore teknikkunnig kanske, men det är inte jag. :)
 
Värmlandsvagnen är skit på hjul. Skrangligt och ostadigt. Gjorde min häst olastbar!

Hade alla gångar köpt ett äldre kvalitetssläp. Boj, Ume, Böckmann. Var extra noga med att kolla golv samt allt som är slitdelar. Är det i plyfa ska du kolla jättenoga efter röta!

Och mitt förra var ett äldre boj som båda mina hästar hatade. Konstigt att vi kan ha så olika uppfattning om vv, mitt går hur stadigt som helst :D
 
Tack!

Det Boj-släpet jag är intresserad av har aluminiumgolv med lös gummimatta, plyfaväggar där sidoväggarna och baklämmen är bytt för några år sedan. Framsidan (mot bilen och sadelkammaren) är mjuk (rutten antar jag), men det påverkar ju inte säkerheten för hästen egentligen och är kanske inte jättedyrt/krångligt att byta. Allt som är slitdelar, menar du typ bromsar osv? Bör man kolla gamla besiktningsprotokoll?
Hjullager också. Kulhandsken etc. Gamla besiktningsprotokoll säger inte mkt, mkt kan hända på 2 år. :)
 
Jag har tidigare hyrt vv från ett företag, de har haft nya vagnar, max något år gammalt. Har funkat jättebra och väldigt stabila. Tror det har varit runt 2010-2012 årsmodell. Stooooor skillnad mot de äldre (jag tänker främst på de där gröna vv).
Har nu ett Boj -04. Jättestabilt! Och hästen åker riktigt bra! Men han verkar inte gilla det, då han varit svårlastad sedan jag köpte det.

Jag tycker att du ska kolla på båda alternativen IRL. Det där med att byta väggar, det ska göras oxå. Min lem ruttnande i ena hörnet. Jag lämnade in den till Klippan släpservice (fd återförsäljare för boj). De tog typ 5000 för det, men jag fick det gjort och de gjorde det snyggt! Menar bara att det är svårt att få saker (som man kanske är osäker på hur) gjorda ibland.
Och vad är viktigt för dig och din häst. Ett nyare och billigare kanske uppfyller kraven mer än ett äldre i bra kvalité. Eller tvärtom.

Annars, hade jag haft 30'. Då hade jag letat efter ett Star/Thule eller Ifor Williams tror jag. Nyare har jag ingen alls koll på.
 
Hade jag haft 30" så hade jag köpt en kylinge apollo/eurotrailer, startrailer diamant, thule classic, ifor 505 eller ngn mellanstor boj.

Man får iofs inte så jätte mycket för 30". För 45" kan man få ett större släp med lite renoverings behov eller mellanstora släp som är nyrenoverade.

Hade aldrig köpt ett begnat nyare budgetsläp. Är bättre att köra ett äldre släp där barnsjukdommarna blivit utredda :). Är t ex enkelt att få reda på kylinge och ifors ruttna väggar, thules och startrailers flagnande färg och att bojs äldre släp ofta rostade i nederkant.

Men frågar man en återförsäljare om Cheval t ex så är de perfekta släp utan ngt fel öht.
 
Jag köpte ett nästintill oanvänt fem åt gammalt Thule för under 30000:- som jag är jättenöjd med. Tog ett tag med annonsletande och fick vara snabb som attans att tinga det när det kom ut så nog går det att hitta guldkorn.
 
Jag väljer Kylinge över Värmlandsvagnen alla dagar i veckan. De VV jag träffat på har varit av äldre modell, och skramliga.

Jag hade valt ett äldre släp, och räknat med att eventuellt få byta golvet om det är plyfa. Hade jag 30k hade jag nog tittat efter Kylinge (boggie) eller äldre Ifor Williams, eller Thule. Lite beroende på dragbil, körkort och behov av lastvikt.
 
Mina önskemål/krav är:
Boggi, sadelkammare (helst), totalvikt under 1800 kg, bra ventilation, enkla lösningar med bommar osv då jag oftast lastar själv, stadig att köra. Jag kör bara en häst, eller någon gång kör jag en kompis häst men oftast en.

Återförsäljaren som jag pratade med sa att de flesta lågprismärken inte har störtbågar, nu är hon förvisso partisk men säljer visst även ett lågprismärke, och det känns också som en viktig sak.
 
Mina önskemål/krav är:
Boggi, sadelkammare (helst), totalvikt under 1800 kg, bra ventilation, enkla lösningar med bommar osv då jag oftast lastar själv, stadig att köra. Jag kör bara en häst, eller någon gång kör jag en kompis häst men oftast en.

Återförsäljaren som jag pratade med sa att de flesta lågprismärken inte har störtbågar, nu är hon förvisso partisk men säljer visst även ett lågprismärke, och det känns också som en viktig sak.
Låter som att du vill ha en thule royal :).
Är sällan de finns ute och då så försvinner de snabbt. Men är bra stabila och smidiga släp som i alla fall jag ser som ett perfekt icke frontutlastnings släp :).

Och vill man ha ett bra släp till liten peng så får man ofta vänta länge och vara väldigt snabb för att få det. Min ifor köpte jag till en väldigt liten peng(en hel del renovering iofs) men ägarna hade knappt funderat på att sälja den. Dvs De hade inte kollat upp priset ordentligt ;). Var ngt jag hörde i förbifarten på en tävling och ngn vecka senare så var den min ^_^.
 
Titta runt så tror jag du har svaret själv.

Budgetsläpen har klenare lösningar, skramligare utförande och ofta mindre utrymme. Jag väljer alla gånger ett begagnat kvalitetssläp över ett nytt budget. Det blev väldigt tydligt hur mycket man köper ner sig när vi tittade på dyrare v/s billigare på samma ställe. Det kändes verkligen billigt när vi gick över efter att ha tittat på det dyrare och sedan slog en flukt på det billigare.
 
Tack för era åsikter och tankar. Nu ska jag bara hitta återförsäljare i min närhet där jag kan känna och klämma, det lutar åt Thule eller Boj. Det släpet jag är intresserad av är drygt 30 mil bort, känns långt för att klämma!
 
Tack för era åsikter och tankar. Nu ska jag bara hitta återförsäljare i min närhet där jag kan känna och klämma, det lutar åt Thule eller Boj. Det släpet jag är intresserad av är drygt 30 mil bort, känns långt för att klämma!
Mitt standardtips är att åka på tävlingar och titta runt på parkeringen. Fråga lite försynt om de du tycker ser intressanta ut. Är inte folket stressade brukar de ta sig tid för en pratstund.
 
Tack för era åsikter och tankar. Nu ska jag bara hitta återförsäljare i min närhet där jag kan känna och klämma, det lutar åt Thule eller Boj. Det släpet jag är intresserad av är drygt 30 mil bort, känns långt för att klämma!
Åk till tävlingar ^_^. Perfekt att kunna gå runt och jämföra olika släp :p, plus att man kan fråga ägarna om vad de tycker om släpet ^_^.
Jag lärde mig mycket om släp som parkeringsvakt på tävling. Parkeringen var på en lite småknölig åker så man såg verkligen hur bra släpens stötdämpning var ;).
 

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 584
Senast: iNHALE
·
Fordon Jag har smått uppgivet insett att min gamla trotjänare på fyra hjul är på väg att ge upp. Den är av årsmodell 2010 och har gått som en...
Svar
4
· Visningar
1 048
Senast: aiquen
·
Utrustning Har sålt mitt gamla umesläp och ska byta upp mig. När jag kollar runt så för samma pengar som jag får ett ume- eller bojsläp från 04-06...
Svar
19
· Visningar
2 301
Senast: EZMK
·
Utrustning Jaha, står i träsket, behöver en ny transport. Ber om ursäkt över en rörig tråd med mycket om och men. Vad är era bästa tips för att...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
9 130
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp