Bukefalos 28 år!

Äldre kvalitetssläp vs nyare lågprissläp

Aha, måste vara ett väldigt gammalt fautras då :).
Ingen bra koll på fautras mer än de nyare
Det är från 2001.

Passade på att kolla det ikväll när det hade regnat och det läcker in från takluckan samt är blött under mattan där framme. Nu finns det väl förvisso inget trä som tar skada men läckage kan väl aldrig vara bra..
 
Det är från 2001.

Passade på att kolla det ikväll när det hade regnat och det läcker in från takluckan samt är blött under mattan där framme. Nu finns det väl förvisso inget trä som tar skada men läckage kan väl aldrig vara bra..
Kan hända att det bara behövs lite ny silikon. Mitt ifor från 2001 läcker också in lite från taket och takluckan, har silikonat på insidan men behövs på utsidan också. Den gamla silikonen var liksom bara en remsa med torkad gummi :p.
 
Tillägger att min bil är en Volvo V70 D5 med awd. Den får dra 1800. Släpet jag har hemma nu är tungt, 1000 kg, jag har fått åsikter om att det kan bli svårt att dra med min bil. På pappret går det ju bra och jag får som sagt provåka, däremot är det ju inte särskilt halt nu så jag kommer inte kunna utmana och prova hur bilen klarar såna situationer.
 
Tillägger att min bil är en Volvo V70 D5 med awd. Den får dra 1800. Släpet jag har hemma nu är tungt, 1000 kg, jag har fått åsikter om att det kan bli svårt att dra med min bil. På pappret går det ju bra och jag får som sagt provåka, däremot är det ju inte särskilt halt nu så jag kommer inte kunna utmana och prova hur bilen klarar såna situationer.

Va är det för årsmodell på Volvon?
Tror att du måste komma upp till 06 el 05 för att motorn gjordes i 183 hk, äldre har bara 163hk.
Kan bli rejält segt att dra det tunga släpet med bara 163 hk.
 
Va är det för årsmodell på Volvon?
Tror att du måste komma upp till 06 el 05 för att motorn gjordes i 183 hk, äldre har bara 163hk.
Kan bli rejält segt att dra det tunga släpet med bara 163 hk.
Det är en 04:a och det stämmer nog att det är 163 hk.
Vad svårt det ska vara, det är så mycket som ska stämma. Boj är ju också ganska tunga, hur är det med Thules modeller med sadelkammare?
 
Det är en 04:a och det stämmer nog att det är 163 hk.
Vad svårt det ska vara, det är så mycket som ska stämma. Boj är ju också ganska tunga, hur är det med Thules modeller med sadelkammare?
Thules sadelkammarar släp är också ganska tunga.

Men vill man ha stort släp som är byggda för att lasta 2 stora hästar så får man i regel ordna med bil som orkar med det också.

Jag har en Volvo från 2001, och även om den inte hade haft problem med att den inte tar gasen lite då och då så hade jag inte vågat dra min ifor 510 med den om det finns minsta lilla risk för större backar eller lervälling..

Så kommer låna pappas pickup varje gång man ska ut på äventyr utanför platt skåne och grusade parkeringsplatser ;).
 
Thules sadelkammarar släp är också ganska tunga.

Men vill man ha stort släp som är byggda för att lasta 2 stora hästar så får man i regel ordna med bil som orkar med det också.

Jag har en Volvo från 2001, och även om den inte hade haft problem med att den inte tar gasen lite då och då så hade jag inte vågat dra min ifor 510 med den om det finns minsta lilla risk för större backar eller lervälling..

Så kommer låna pappas pickup varje gång man ska ut på äventyr utanför platt skåne och grusade parkeringsplatser ;).
Jag kommer bara att köra en häst.
Om jag inte vill byta bil men ändå vill ha en boogie (med sadelkammare, och en lastvikt på minst 700 kg) så är det kanske något av lågbudget-släpet som gäller trots allt?
Har tyvärr ingen pappa med pickup
 
Jag kommer bara att köra en häst.
Om jag inte vill byta bil men ändå vill ha en boogie (med sadelkammare, och en lastvikt på minst 700 kg) så är det kanske något av lågbudget-släpet som gäller trots allt?
Har tyvärr ingen pappa med pickup
Då hade jag kollat på Tule royal :), boggie, sadelkammare och lagom lätt :).
Inte lika lätt som billigare lågpris släp med sadelkammaren i häst delen men lättare än de större modellerna.
 
Nu har jag provkört med häst. Den gick rätt så bra efter bilen, körde lite grusväg med mindre backar och större väg. Dock har jag ju inte kunnat prova halka och geggig parkeringsplats a la tävling.
Step upen funkade bra in, ut blev det lite panik men det lär dom sig väl.
Jag tycker dock att den är lite osmidig med dörrarna, det krävs nästan tvåhandsgrepp överallt, även skötardörren har "container-handtag" med sprintar och det känns knöligt när man åker mycket själv och kanske har en häst i ena handen, eller en sadel för den delen.
Tack för all input, guld värt!
 
Jag har ett Boj-släp, det är inte mitt, men jag lånar det tack vare snäll(!) hästägare. Det köptes begagnat för ett par år sedan, årsmodell -05 och det är gigantiskt med extra sadelkammare osv. Kunde enkelt lasta in en 180+-bjässe i det utan problem. Men....vi kanske har fått tag i ett riktigt måndagsexemplar och det var nog inte speciellt välservat när det köptes då hela staget hade rostat/fastnat så hjulen gick helt skevt.... Ett tag var det på tapeten att byta helt alltet men de lyckades genom att mosa in hur mycket fett som helst att lossa det och nu funkar det någorlunda med regelbunden service.

Vi har i princip klippkort på servicestället, det har varit dels staget (inte vagnens fel), men även belysningen; blinkers, innerbelysning osv har strulat upprepade gånger så de har bytt både kablar och lampor hej vilt. Släpet är t u n g t!! Dvs allt är tungt, att lyfta dit mellanväggar och bommar är snortungt, baklemmen är snortung (fjädringen är fixad men den första decimetern upp från backen är en riktig ryggdödare).

Trots att släpet är så tungt så upplever jag att ekipaget går illa i högre hastigheter, speciellt vid blåst. Har ändå en hyfsat bra dragbil, Passat 4 motion, diesel men det har hänt många många gånger att hela ekipaget börjat svinga över vägen när man kör 70-80 km/h, sjukt obehagligt så jag vågar aldrig hålla maxfart. Det händer trots att jag kör tunga hästar (600-700 kg), vet inte om det beror på att vagnen är så hög att det blir ett för stort vindfång.

Dörrarna bak är smidiga och bra. Mindre bra är det om du har en häst som gillar att trycka sig bakåt när du ska lasta ut...dörrarna bågnar utåt/ger efter, och om du inte är snabb så riskerar du att de knäcks. Jag hade föredragit en vanlig bom alla dagar i veckan.

Ett plus är att släpet ÄR stabilt och stadigt att lasta i, men hade jag köpt ett släp idag hade jag satsat på ett begagnat Thule eller ännu hellre Ifor Williams. Tror dessutom att Bojsläpet jag har kostade mer än din budget, och ändå har det strulat så. Maximal otur för hon som köpte det kan jag tycka, och väldigt irriterande för en annan.
 
Jag har sett flera thule med dålig foliering. Står en hel hög hos fd thule återförsäljaren nu, misstänker att det är inbytes släp då de nu används som hyrsläp.

Men hittat man ett thule med avflagnad foliering så är det ett mycket bra släp ändå.
Och är väggarna bra så kan man måla dem och är de dåliga så går det att byta :).
 

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: iNHALE
·
Fordon Jag har smått uppgivet insett att min gamla trotjänare på fyra hjul är på väg att ge upp. Den är av årsmodell 2010 och har gått som en...
Svar
4
· Visningar
1 030
Senast: aiquen
·
Utrustning Har sålt mitt gamla umesläp och ska byta upp mig. När jag kollar runt så för samma pengar som jag får ett ume- eller bojsläp från 04-06...
Svar
19
· Visningar
2 287
Senast: EZMK
·
Utrustning Jaha, står i träsket, behöver en ny transport. Ber om ursäkt över en rörig tråd med mycket om och men. Vad är era bästa tips för att...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
9 112
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp