Bukefalos 28 år!

Äldre kvalitetssläp vs nyare lågprissläp

Angående mustangs golv.
Jag är skeptisk mot alla golv utom plyfa, av den enkla anledningen att man inte ser då ett alu eller glasfiber golv börjar bli dåligt (och kostar skit mycket att byta ut).

Plyfa vet man håller i en 10 år även om man missköter det. och man ser tydligt då den börjar murkna vid kanterna. alu och glasfiber däremot går från ok till att hästen trampat igenom på bara en natt. Man ser sällan då det börjar bli försvagat förrens det är försent.

Så jag har mycket hellre plyfa golv och byter vart 10 år för 4" än har ett alu eller glasfiber golv som jag aldrig vet när det är försvagat tills man måste lägga ut 16" på en gång för att golvet plötsligt är helt kaputt.
 
Trampar hästarna igenom aluminium och glasfiber då? På många låter det ju som att de golven håller för evigt, typ..
Enligt min sambo kan man på glasfiber se när det är skadat/dåligt genom att det blir sprickor.
 
Självklart försvagas alla material. Aluminium och glasfiber också. Det jag inte gillar med glasfiber är dess pålitlighet vid punkttryck som blir med en hästhov. Inte alls jämförbart med t ex tak, väggar och båtar.
 
Självklart försvagas alla material. Aluminium och glasfiber också. Det jag inte gillar med glasfiber är dess pålitlighet vid punkttryck som blir med en hästhov. Inte alls jämförbart med t ex tak, väggar och båtar.
Kan man läsa mer om detta med punkttryck på kompositmaterial någonstans?
 
Med tanke på att Fautras, som ändå får ses som kvalitetssläp, lämnar livstids garanti på sitt glasfibergolv så tror jag att det håller många år.
Tyvärr är min bror som är lite av material expert bortrest så jag kan inte fråga honom men jag vet att när jag frågade i samband med köp av mitt släp så sa han i alla fall att det är ett väldigt hållbart och segt material. Hittade detta på nätet:
Glasfiber är en typ av plast som är förstärkt med fibrer. Förstärkningarna är gjorda av ett speciellt glasfiber. Glasfibrer kan vara slumpvis anordnat men är oftast vävd till en matta. Plasten som man använder till är oftast ett härdat plastmaterial som epoxy, polyester harts- eller vinylester eller termoplast. Glasfibrerna är gjorda av olika typer av glas som kan innehålla kiseldioxid eller ett silikat med en varierande mängd oxider av kalcium, magnesium och även bor.Att använda glasfiber ger fördelar för det är ett starkt material, det är starkare än plåt. Det har också en lång hållbarhet. Glasfiber har även hög motståndskraft mot korrosion, det rostar inte. Det tål salt och har en bra bärighet. Perfekt för att finnas i vatten. Det är ogenomtränglig för röta som ofta förstör trä och metall. Är det tillverkat på rätt sätt så kommer den inte att bli förstörd av ett intensivt solljus.
 
Tack för infon @super
Nu blev tyvärr just denna vagn såld innan jag hann titta på den men jag behöver läsa på så att jag verkligen kan slå till snabbt på det jag önskar nästa gång!
En kompis har en Boj från -99 som ska säljas, det kanske kan vara nåt...
 
Jag har ett Ifor Williams 00 som jag köpte nytt och en boj 05, tror jag, som jag köpte för något år sedan begagnad. Bojen har i efterhand visat sig vara dåligt servat innan jag köpte den. Den gick igenom besiktning men bromsarna hade kärvt ihop totalt och det var risk att det skulle behövas bytas axlar. Om du ska köpa ett äldre kvalitetssläp rekommenderar jag att du kollar att den är regelbundet servad av verkstad som kan släpvagnar. Jag har lagt en förmögenhet på reparationer av Bojen förutom inköpspriset. Ifor har varit okomplicerad i skötsel och är bra att dra efter bilen och har hög åkkomfort för hästen. Älskar mitt Ifor Williams.
 
Med tanke på att Fautras, som ändå får ses som kvalitetssläp, lämnar livstids garanti på sitt glasfibergolv så tror jag att det håller många år.
Tyvärr är min bror som är lite av material expert bortrest så jag kan inte fråga honom men jag vet att när jag frågade i samband med köp av mitt släp så sa han i alla fall att det är ett väldigt hållbart och segt material. Hittade detta på nätet:
Glasfiber är en typ av plast som är förstärkt med fibrer. Förstärkningarna är gjorda av ett speciellt glasfiber. Glasfibrer kan vara slumpvis anordnat men är oftast vävd till en matta. Plasten som man använder till är oftast ett härdat plastmaterial som epoxy, polyester harts- eller vinylester eller termoplast. Glasfibrerna är gjorda av olika typer av glas som kan innehålla kiseldioxid eller ett silikat med en varierande mängd oxider av kalcium, magnesium och även bor.Att använda glasfiber ger fördelar för det är ett starkt material, det är starkare än plåt. Det har också en lång hållbarhet. Glasfiber har även hög motståndskraft mot korrosion, det rostar inte. Det tål salt och har en bra bärighet. Perfekt för att finnas i vatten. Det är ogenomtränglig för röta som ofta förstör trä och metall. Är det tillverkat på rätt sätt så kommer den inte att bli förstörd av ett intensivt solljus.
Så Fautras lämnar livstidsgaranti på golven, har alltid gjort? Ska kika på en från 2002 som passande nog finns nästgårds.
 
Jag pratade med Fautras återförsäljare och enligt honom är det livstidsgaranti på golvet så länge det inte är importerat (jag antar att det är ÅF som lämnar garantin...). Det är dock inte glasfibergolv utan plast (minns inte vad materialet heter).

Släpet, Fautras oblic thropee 2001, står nu på min gårdsplan för att provlastas och provköras, väldigt generöst av säljare.
Någon som har erfarenheter? Detta är tydligen en väldigt ovanlig modell, bara en framdörr och hästarna står inte diagonalt som i andra Oblic-vagnar.

Är det en ide att lämna in släpet på verkstad för genomgång innan man köper?
 
Får du ta den till verkstad för koll så är det ju super bra :).
Låter som en snäll säljare som låter dig provlasta också :)
 
Verkligen
Får du ta den till verkstad för koll så är det ju super bra :).
Låter som en snäll säljare som låter dig provlasta också :)
Verkligen snällt! Vi känner till varandra sen innan så det känns bra. Skönt att få prova step-up också, eftersom jag inte vet hur min häst reagerar.
Det är förvisso ingen sadelkammare på denna men ofantligt stort utrymme framtill så kanske kan man utnyttja det på ett bra sätt ändå. Funderar på om man kan sätta upp sadelhängare direkt på väggen (är det en dålig ide?) montera en till dörr med dörrhängt sadelskåp eller bara köpa ett ordentligt sadelskåp.
 
Verkligen

Verkligen snällt! Vi känner till varandra sen innan så det känns bra. Skönt att få prova step-up också, eftersom jag inte vet hur min häst reagerar.
Det är förvisso ingen sadelkammare på denna men ofantligt stort utrymme framtill så kanske kan man utnyttja det på ett bra sätt ändå. Funderar på om man kan sätta upp sadelhängare direkt på väggen (är det en dålig ide?) montera en till dörr med dörrhängt sadelskåp eller bara köpa ett ordentligt sadelskåp.
Ska du inte använda frontutlastningen så kan du ju sätta ett dörr hängt sadelskåp där det inte finns en dörr :p. Blir ju bättre än bara en sadelhängare :). Fautras har ju också träns skåp vilket man kan ha på dörren :) så får du plats med allt ^_^
 
Ska du inte använda frontutlastningen så kan du ju sätta ett dörr hängt sadelskåp där det inte finns en dörr :p. Blir ju bättre än bara en sadelhängare :). Fautras har ju också träns skåp vilket man kan ha på dörren :) så får du plats med allt ^_^[/QUOTE
Det är ingen fronturlastning på denna, bara en skötardörr..
Det är ingen fronturlastning på denna, endast en skötardörr fram..
 

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: iNHALE
·
Fordon Jag har smått uppgivet insett att min gamla trotjänare på fyra hjul är på väg att ge upp. Den är av årsmodell 2010 och har gått som en...
Svar
4
· Visningar
1 030
Senast: aiquen
·
Utrustning Har sålt mitt gamla umesläp och ska byta upp mig. När jag kollar runt så för samma pengar som jag får ett ume- eller bojsläp från 04-06...
Svar
19
· Visningar
2 287
Senast: EZMK
·
Utrustning Jaha, står i träsket, behöver en ny transport. Ber om ursäkt över en rörig tråd med mycket om och men. Vad är era bästa tips för att...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
9 112
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp