Älskade getter!

Vilka fina getter! Killingar är ju så söta å roliga så man smälter ju totalt! De måste ju vara rena agility-mästarna!

Hur gamla ska killingarna vara, när de kan flytta hemifrån?
Vilken ras blir mest tillgiven, eller tam?
Vilken ras skulle du rekommendera?
 
Hur ofta är getterna brunstiga och hur blir de då?
Vilken ras är lämpligast som sällskapsget? Är Afrikanska dvärggetter trevliga? De har ju lämplig storlek för att hålla bara som husdjur! :love:

Vad gör du med dina getter? Har du lärt dem något speciellt, eller gör de nånting lite speciellt av sig själva?
 
Alla dvärggettter är mysiga husdjur. Om man inte är rädd om bilar, fruktträd, inomhusväxter och vad nu mer man kan äta eller hoppa upp på. Getter har fantastiska personligheter men man måste vara medveten om att dom är krävande husdjur som rymmer även om du har bästa hagen i gethänseende.
 
Kan man som privatperson hyra några getter på sommaren? Vad kostar det att skaffa SE nummer och vad innebär det?

Vi hade getter på sommarlovet när jag var liten, de var ju tama som hundar och hängde med överallt! Skulle gärna vilja ha getter själv nu, när jag har barn! Det var så kul och mysigt!
 
Vilka fina getter! Killingar är ju så söta å roliga så man smälter ju totalt! De måste ju vara rena agility-mästarna!

Hur gamla ska killingarna vara, när de kan flytta hemifrån?
Vilken ras blir mest tillgiven, eller tam?
Vilken ras skulle du rekommendera?
Vet inte om du frågar mig, men jag svarar på det jag kan :)
Killingarna ska vara helst fyra månader när de flyttar hemifrån, har jag fått lära mig.
Mina är göingegetter och det är den enda erfarenhet av getter som jag har. Anledningen till att jag valde en allmogeget är att bl a att jag ville vara med och bevara en utrotningshotad gammal ras. Mina getter är genbank.

Afrikanska dvärggetter tål inte kyla bra. Det gör allmogegetterna. Däremot gillar getter inte väta. Det finns mycket bra info om getter att läsa på www.alternativ.se.

Mina getter är hur tama som helst, men det var de inte i början. Så man får ägna tid åt dem. De är väldigt milda och gosiga. De älskar att bli kliade och borstade, ja över huvud taget att få uppmärksamhet. När de är i hagen vill de gärna ha kontakt via "talet". De bräker när de hör/ser att jag är ute.

Getter är duktiga på att rymma ut ur hagen, rent generellt. Man behöver ha högt och tätt stängsel om trädgården ska få vara ifred. Det är ett jättejobb att stängsla! (Att göra hästhagar är plättlätt jämförelsevis.) Mina har rymt från hagen ett par gånger, men de sticker ingenstans utan vill bara sällskapa.

Getter vill ha kuperad och stenig mark med mycket sly, blandat barr- och lövskog. De äter helst löv och tunn bark samt barr. Det är ett måste. Man kan inte bara ge hö. På vinterhalvåret sågar jag ner småträd åt dem varje dag. Därutöver får de bra hö, viltsaltsten, olika mineraler och vitkål, morötter, äpple osv. De får absolut inte äta bröd.

Det är svårt att hitta vettigt hö. De ska ha "kalvhö"; fina strån från helst en äng med olika örter. De ratar mycket av höet och det som hamnar på golvet äter de inte. Man måste ha en foderhäck. De är känsliga för listeria, så ensilage vågar inte jag ge dem.

Getter är intelligenta och lär sig fort, både sådant man vill och inte vill. Jag har inte lärt mina några trick, men de vet vad de heter och de kommer när jag ropar. Jag har dem lösa och går på promenad med dem. De gillar att umgås och vill helst vara med hela tiden. De är mörkrädda!

Det kostar inget att skaffa SE-nummer. Jordbruksverket har information om detta på sin hemsida.

Jag gillar verkligen mina getter och tycker att de är fantastiska djur. Personliga och smarta. Men de är inte lättskötta gällande hagar, stängsling och foder. Det är vanligt att folk tror att getter äter allt, men så är det inte. Åtminstone inte om de ska ha det bra.
 
Hur stora hagar har du till dina getter @aprilmaj ? :) Vi planerar att skaffa lappgetter senare, för mjölk och genbank - men det dröjer nog för jag är väldigt orolig över vad våra grannar ska tycka om dom hittar en get i sin trädgård.... Fattar dom att dom ska rymma "hem" och inte till grannarna?

Hur rymningsbenägna dom är verkar varera mkt. Var på en 4h-gård där de haft vanlig gärdsgård utan problem. :eek: Dom hade inga stora hagar, men iof kanske inte så mycket utanför som lockade heller. Jag funderar på om det kanske kan funka bra med fårnät samt en låg el-tråd innanför nätet och en tråd över nätet för att få lite höjd.
 
Hur stora hagar har du till dina getter @aprilmaj ? :) Vi planerar att skaffa lappgetter senare, för mjölk och genbank - men det dröjer nog för jag är väldigt orolig över vad våra grannar ska tycka om dom hittar en get i sin trädgård.... Fattar dom att dom ska rymma "hem" och inte till grannarna?
Hur rymningsbenägna dom är verkar varera mkt. Var på en 4h-gård där de haft vanlig gärdsgård utan problem. :eek: Dom hade inga stora hagar, men iof kanske inte så mycket utanför som lockade heller. Jag funderar på om det kanske kan funka bra med fårnät samt en låg el-tråd innanför nätet och en tråd över nätet för att få lite höjd.
Vad roligt att du funderar på att skaffa getter! Speciellt lappgetter då de är ännu mer hotade än göingegetter, som jag har. Getter är supertrevliga djur! Gillar speciellt den här kombinationen av mildhet och intelligens. De kan vara rätt tuffa mot varandra men är så himla försiktiga mot människor, i alla fall mina.

Jag vet faktiskt inte hur stora mina hagar är. Inte jättestora än, mest pga att det är så svårt att få ner stolp i min kuperade och steniga mark. Det tar tid att stängsla! Jag utökar hagarna hela tiden och stödfodrar med hö och träd som jag sågar ner. Det finns säkert info på alternativ.nu (inte .se som jag skrev i ett tidigare inlägg). Tanken är att de när jag stängslat klart kommer att ha drygt tre hektar skogshagar att variera mellan. Det tror jag räcker för att de ska klara sig utan hö på sommarhalvåret. (Mina vill dock hem till gethuset på natten och där lär jag även fortsättningsvis få ge hö så att de har något att käka på natten.)

De föredrar att inte bara äta gräs, blandskog med mycket sly är toppen. Vissa tider på året föredrar de vissa träd, som de i ett senare skede ratar.

Mina kan rymma om de vill och har gjort det ett par gånger. Men de har stannat här. Dock har jag tagit det säkra före det osäkra angående stängslingen just för att inte riskera att de söker sig till grannar. Men jag tror att de skulle hålla sig hemmakring. Om man inte har grannar precis intill förstås. Vid brunst är de dock mer rymningsbenägna, sägs det.

Jag har mina lösa när jag går ut och går med dem, så de är vana vid att följa mig. I början hade jag ledargeten i koppel och så följde småttingarna efter. Jag tog dem till skogen så att de fick kalasa på sly mm. Då lärde de sig att det är bra att följa med :) Det har jag nytta av även i andra lägen, t ex om de skulle rymma.

Fårnät med låg och hög eltråd funkar säkert utmärkt. För mig var det enklare att köra enbart eltrådar. (Fårnäten är tunga!) Dessutom är det enklare med trådar när det är kuperat. Trådar ger också rovdjursskydd - och även mot ev lösspringande hundar som kanske är ett större hot. Tror att man kan få något ekonomiskt stöd för att göra rovdjursstängsel, men det har jag inte brytt mig om att söka.

Det finns en hemsida om allmogegetter, men det står tyvärr inte så mycket information där. Jag rekommenderar hellre www.alternativ.nu och deras getforum.
 
Vad roligt att du funderar på att skaffa getter! Speciellt lappgetter då de är ännu mer hotade än göingegetter, som jag har. Getter är supertrevliga djur! Gillar speciellt den här kombinationen av mildhet och intelligens. De kan vara rätt tuffa mot varandra men är så himla försiktiga mot människor, i alla fall mina.

Jag vet faktiskt inte hur stora mina hagar är. Inte jättestora än, mest pga att det är så svårt att få ner stolp i min kuperade och steniga mark. Det tar tid att stängsla! Jag utökar hagarna hela tiden och stödfodrar med hö och träd som jag sågar ner. Det finns säkert info på alternativ.nu (inte .se som jag skrev i ett tidigare inlägg). Tanken är att de när jag stängslat klart kommer att ha drygt tre hektar skogshagar att variera mellan. Det tror jag räcker för att de ska klara sig utan hö på sommarhalvåret. (Mina vill dock hem till gethuset på natten och där lär jag även fortsättningsvis få ge hö så att de har något att käka på natten.)

De föredrar att inte bara äta gräs, blandskog med mycket sly är toppen. Vissa tider på året föredrar de vissa träd, som de i ett senare skede ratar.

Mina kan rymma om de vill och har gjort det ett par gånger. Men de har stannat här. Dock har jag tagit det säkra före det osäkra angående stängslingen just för att inte riskera att de söker sig till grannar. Men jag tror att de skulle hålla sig hemmakring. Om man inte har grannar precis intill förstås. Vid brunst är de dock mer rymningsbenägna, sägs det.

Jag har mina lösa när jag går ut och går med dem, så de är vana vid att följa mig. I början hade jag ledargeten i koppel och så följde småttingarna efter. Jag tog dem till skogen så att de fick kalasa på sly mm. Då lärde de sig att det är bra att följa med :) Det har jag nytta av även i andra lägen, t ex om de skulle rymma.

Fårnät med låg och hög eltråd funkar säkert utmärkt. För mig var det enklare att köra enbart eltrådar. (Fårnäten är tunga!) Dessutom är det enklare med trådar när det är kuperat. Trådar ger också rovdjursskydd - och även mot ev lösspringande hundar som kanske är ett större hot. Tror att man kan få något ekonomiskt stöd för att göra rovdjursstängsel, men det har jag inte brytt mig om att söka.

Det finns en hemsida om allmogegetter, men det står tyvärr inte så mycket information där. Jag rekommenderar hellre www.alternativ.nu och deras getforum.
Jag är på båda sidorna sen länge. Har klurat på getter länge och pratar med genbanksansvariga och andra. Men ju mer man fäRgar runt desto mer förstår man att folk har ganska olika erfarenheter så jag frågar fler. :) jag skulle egentligen åka runt och hälsa på folk men änsålänge har gården krävt tiden till annat. Vi har ca 2 ha skog som jag tänkte använda, jag hoppas att det ska räcka, men det är mest stängslingen jag tycker är svår. Känns som att trådar är lättare att rymma igenom men så är det kanske inte. Vad har du för aggregat? Hur stark ström? Jag har redan ca 7 ha hägnat åt hästarna så jag tror att gethagen måste ha ett eget aggregat.
 
Jag är på båda sidorna sen länge. Har klurat på getter länge och pratar med genbanksansvariga och andra. Men ju mer man fäRgar runt desto mer förstår man att folk har ganska olika erfarenheter så jag frågar fler. :) jag skulle egentligen åka runt och hälsa på folk men änsålänge har gården krävt tiden till annat. Vi har ca 2 ha skog som jag tänkte använda, jag hoppas att det ska räcka, men det är mest stängslingen jag tycker är svår. Känns som att trådar är lättare att rymma igenom men så är det kanske inte. Vad har du för aggregat? Hur stark ström? Jag har redan ca 7 ha hägnat åt hästarna så jag tror att gethagen måste ha ett eget aggregat.
Jo, trådarna är nog lättare att rymma igenom. Jag har satt mina sex/sju (minns inte) trådar ganska tätt, kanske 10-15 cm emellan, tätare nertill och glesare upptill. Men de glappar efter ett tag och det är då som de har hoppat igenom vid två tillfällen. Så spänna om behöver man nog göra efter vintern.

Å andra sidan kanske fårstängsel blir för lågt även om man har eltråd överst? De hoppar säkert 150 högt om inte mer.

Jag provade med fårstängsel först, men jag orkade inte släpa runt på den där förbenade rullen. Det hade nog inte gått ändå med tanke på att jag har så kuperat.

Men jag tror att om man har en liten flock som trivs och som har bra hagar och mat och som man hinner umgås med så att de blir tama, så har de kanske inte så stort behov av att rymma. Om de inte blir skrämda av en iller... :D Och om de då rymmer stannar de hemikring, tror jag.

Jag ska kolla vilket aggregat jag har när jag går ut och nattar dem senare ikväll. Det behövs i alla fall starkare än till hästar.
 
Vad har du för aggregat?
1250859375216329333_1716408871_bo_pa_landet_66d5b07ebf359926afb694f10d6f0189.jpg

Edit: Fattar inte varför "adressen" kom med på bilden. Det har det aldrig gjort förut.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 137
Senast: nullo-modo
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 734
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
4 595
Senast: Milosari
·
Kropp & Själ Vet inte riktigt vart jag ska börja, eller ens varför jag skriver om jag ska vara helt ärlig, för att känna mig mindre ensam kanske? Har...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 310
Senast: whyme
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp