Älskade getter!

Jaxonmaxon

Trådstartare
Alltså, jag älskarom!

Mina goskitar, Kenny har jag haft runt 8 år nu tror jag och han är som en alldeles underbar hund, han kan hoppa in i bilen och följa med lite varstans och han kan hänga med ut på körturer/ridturer.
Viktor har jag bara haft sen påsk och han är lika underbar han.
Dom går lösa på gården, sover antingen i gamla hundgårn som alltid står öppen för dom (hundhuset är upphalmat och där finns alltid hö) ibland sover dom i lösdriften ibland inne i boxarna hos hästarna, och ibland på altanen ;) Dom gör helt enkelt som dom vill och lämnar inte gården, kommer skuttandes när man ropar :heart

Nån fler som har såna här godingar som sällskap?

10406380_10154336306150165_689408466729768855_n.jpg

734576_10154106491205165_5591157327393593206_n.jpg

Vaktgetter!
1798176_10153993847570165_1701360533_n.jpg

Han somnade såhär
1780912_10153885424060165_857014033_n.jpg

Vilar huvudet på ryggstödet ^^
960121_10152856183145165_565873012_n.jpg


Vore kul å få se eller höra om några fler godingar :)
#crazygoatlady ^^
 
Farligt forum att läsa i det här, det har redan fått mig att skaffa höns :) och nu efter att ha läst ditt inlägg funderar jag även på att ha några getter för det är trevliga djur.
 
Senast ändrad:
Farligt forum att läsa i det här, det har redan fått mig att skaffa höns :) och nu efter att ha läst ditt inlägg funderar jag även på att ha några getter för det är trevliga djur.

Getter är underbara! Dock skaffade en kompis till mig dvärggetter (som jag har) i våras och dom har väldiga problem med att få dom att hålla sig på plats. Var o varannat fb inlägg handlar om rymmande getter och olika stängsel . Ska man ha dom instängda så krävs det ett rejält nät , typ hundgård och det är inte helt gratis.

Nu bor vi längs en enskild väg och mina vet vart gårdsgränserna går , visst dom har ibland varit över till grannen o spanat, spec om det varit "dött" på vår gård och dom har varit ute o pysslat.

Ska man ha blommor ute har jag kladdat in dom med antibit medel från hästarna o de har funkat bra :-)
 
Hur mycket måste man skydda sina träd, går de på och gnager bark även från lite större träd om man åter dem gå fritt?
 
Hur mycket måste man skydda sina träd, går de på och gnager bark även från lite större träd om man åter dem gå fritt?

Tja, jo de gör dom väl, står gärna på bakbenen mot trädet/burken o äter. Nu har väl inte vi så gröna fingrar så här spelar det ingen jätteroll men har man nåt man är rädd om så bör man nog skydda det.
Men jag tror inte dom varit på nåt där dom inte nått bladen om du förstår hur jag menar...
 
@Jaxonmaxon Ååååå... jag vill också ha! Vilket toppenliv de verkar ha.
Vad äter de förutom hö? Är det svårt att verka klövarna (?) på dem?

Dom äter de mesta, matrester o lite bröd o kornkross osv

Jag har aldrig behövt klippa klövarna på han jag haft längst, han går såpass mkt på varierat underlag så han noter ner dom själv. Den nya var nyklippt när jag köpte han men hans klövar är mkt finare nu när han går fritt :-)
 
Tja, jo de gör dom väl, står gärna på bakbenen mot trädet/burken o äter. Nu har väl inte vi så gröna fingrar så här spelar det ingen jätteroll men har man nåt man är rädd om så bör man nog skydda det.
Men jag tror inte dom varit på nåt där dom inte nått bladen om du förstår hur jag menar...
Det låter perfekt att de tar mindre grenar så långt de når men inte ger sig på stammen, trädgården här är mer som en park och stora delar behöver kontinuerligt röjas för att inte helt växa igen och gratis hjälp hade inte varit dumt. Jag läste lite mer om getter och kanske det blir några av Svensk lantras, om inte i höst så nästa år.
 
Det låter perfekt att de tar mindre grenar så långt de når men inte ger sig på stammen, trädgården här är mer som en park och stora delar behöver kontinuerligt röjas för att inte helt växa igen och gratis hjälp hade inte varit dumt. Jag läste lite mer om getter och kanske det blir några av Svensk lantras, om inte i höst så nästa år.
Fast av någon anledning har dom nog aldrig varit o betat där det som mest behövs ;-) sen får man gå o sopa upp lite bajspluttar med jämna mellanrum men det är de åxå värt B-)
 
Dom äter de mesta, matrester o lite bröd o kornkross osv

Jag har aldrig behövt klippa klövarna på han jag haft längst, han går såpass mkt på varierat underlag så han noter ner dom själv. Den nya var nyklippt när jag köpte han men hans klövar är mkt finare nu när han går fritt :-)
Ge dem absolut inte mjukt bröd för det kan de dö av. Knäckebröd älskar de!
 
Från personalen på Valla Ponnyklubb. De har haft problem med folk som matat getterna med mjukt bröd och en del av getterna hade tom dött :(
Tydligen förstör mjukt bröd bakteriefloran i någon av deras magar.
 
Från personalen på Valla Ponnyklubb. De har haft problem med folk som matat getterna med mjukt bröd och en del av getterna hade tom dött :(
Tydligen förstör mjukt bröd bakteriefloran i någon av deras magar.

Aha, hittade den sidan åxå.

Getter är idisslare , och spec dvärggetter går upp väldigt lätt i vikt och har en stor aptit på det dom tycker är riktigt gott så jag skulle kunna tänka mig att dom har sådana regler för att getterna ska få äta hyfsat "nyttigt".
Det står även på deras hemsida att man kan ge dom kli, men att man måste blöta det eftersom det sväller , nu har jag ingen superkoll på just kli men betfor som åxå sväller ska man ju ge osvälld till idisslare.
Nu har jag som sagt aldrig fodrat något djur med kli.

O det enda jag inte gett mina getter är godis/choklad.
Annars så äter dom det jag antingen inte vill ha eller det som "ser tråkigt ut" utan att för den skull va dålig.

Sen är det väl så som med allt, det är ju skillnad på om dom har en bra stabil foderstat (typ fri tillgång på hö vilket dom klarar sig fint på) o om man kastar åt dom nå extra nån gång i veckan, skulle dom få onyttigheter flera ggr per dag skulle dom nog rulla fram tillslut och det är ju inte hälsosamt.
 
Fast jag känner dem på Valla och jag vet att de har fått avliva getter för att besökare gett dem mjukt bröd. Även på alternativ.nu nämner någon att mjukt bröd kan bilda en degklump i vommen som och att det inte är bra.
 
Jag tycker getter är super trevliga djur och vill definitivt skaffa några i framtiden när jag förhoppningsvis äger en gård. Läste föresten en studie om att hundar får som mest oxytocin (må bra hormon) av att umgås med getter av alla olika djur :D

Som @fejko skrev så har valla fått avliva flera pga matning med mjukt bröd, däribland min skötget jag hade när jag red där. Innan sköthäst fick man sköta get :up: Vet att det nu sitter lappar hos getterna om att man gärna får mata men inte med mjukt bröd.
 
Så fina! :)

Vilken ras är det och har du tänkt använda dem för mjölk och kött eller är de bara sällskaps/buskröjare?

Det är en gammal allmogeras; göingegetter. Tanken är att de ska hjälpa till att äta upp sly i skogen. De är också genbanksgetter för rasen som är utrotningshotad.

Den stora mjölkar fortfarande, men det är inga mängder. Mjölken får katterna :)Det skulle vara roligt att få killingar framöver, men jag har inte bestämt mig än. I så fall blir det ju mer mjölk som kan användas till... något? Har ätit mycket god getost från en getfarm, så det vore kul att försöka sig på. T ex getfeta eller åtminstone färskost.

Men allra mest har jag dem för att det är trevligt :)
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 137
Senast: nullo-modo
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 734
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
4 595
Senast: Milosari
·
Kropp & Själ Vet inte riktigt vart jag ska börja, eller ens varför jag skriver om jag ska vara helt ärlig, för att känna mig mindre ensam kanske? Har...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 310
Senast: whyme
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp