ännu en dragbils tråd

Buck

Trådstartare
vet att det finns hundratals olika trådar i detta ämnet men gör en ny bara för att ;).

söker en bil som är
billig i inköp (begagnat)
inte är hutlöst dyr i reservdelar
inte är super duper dyr att köra med.
lätt klarar av ett släp på 2580kg, alt 2350kg (så får man ändå plats med 2 stora hästar i släpet.)
gärna finnas med diesel.
dvs billig men stark ;). ingen pickup men behöver inte vara en 4 dörrars heller (det hamnar ändå bara massa skräp där bak :p).

största kravet är att den ska vara smidig att köra med, dvs den ska inte ha en svängradie på 50m då man backar med släp.
 
Lurigt när du behöver så hög dragvikt.
Jag hittade en bra lista från Vi bilägare med bilar med högst dragvikt, men billig är ju ett relativt begrepp.

19. Volvo XC90, 2.0 D5 4WD Inscription Auto: 2700 kg.
20. Ssangyong Rexton, diesel 155 hk 4WD, 5vxl automat Sapphire: 2600 kg.
21. Hyundai Santa Fe, 2.2 CRDi-R M6 4WD Comfort-5: 2500 kg.
22. Kia Sorento, 2.2 CRDi AWD Komfort: 2500 kg.
23. Mercedes GLK, 350 CDI 4MATIC Sport Edition: 2500 kg.
24. Volkswagen Multivan, 2.0 TSI 204 hk DSG 4Motion Highline: 2500 kg.
25. Audi A6 Allroad quattro, 3.0 TFSI 333 hk S tronic quattro: 2500 kg.
 
Lurigt när du behöver så hög dragvikt.
Jag hittade en bra lista från Vi bilägare med bilar med högst dragvikt, men billig är ju ett relativt begrepp.

19. Volvo XC90, 2.0 D5 4WD Inscription Auto: 2700 kg.
20. Ssangyong Rexton, diesel 155 hk 4WD, 5vxl automat Sapphire: 2600 kg.
21. Hyundai Santa Fe, 2.2 CRDi-R M6 4WD Comfort-5: 2500 kg.
22. Kia Sorento, 2.2 CRDi AWD Komfort: 2500 kg.
23. Mercedes GLK, 350 CDI 4MATIC Sport Edition: 2500 kg.
24. Volkswagen Multivan, 2.0 TSI 204 hk DSG 4Motion Highline: 2500 kg.
25. Audi A6 Allroad quattro, 3.0 TFSI 333 hk S tronic quattro: 2500 kg.

ja billigt i detta fallet är typ i klass med en bil från 90-talet som är inne på sin 5e ägare ;).
dvs kollar just nu på landrover, nissan och jeep cherokee.(dvs de jag vet får dra mycket och är erkänt bra dragbilar.) vilket iofs varken är så värst billiga att köra eller hitta reservdelar till. behöver bara kunna dra ca 2400kg då jag nog sällan behöver lasta 2st 800kg hästar, för det mesta är det en häst på 650kg som ska dras runt med, men man vill ju ha möjlighet att köra 2st "normalstora" hästar om man ska samåka nånstans. (när man äntligen har ett släp som får ta det :))

med nuvarande bil får jag lasta ca 800kg i släpet med, men det är en svag bil som hade problem med det gamla 1300kg släpet i uppförsbackar.
så vill ha en bil som jag kan lita på startar och inte behöver ta sats 1km innan varje backe med..
 
Landrover har inte billiga reservdelar och mycket är beställningsvara. Tyvärr är det så med dessa att om dom är bra och inte rostar så säljer man dom inte, så begagnade är ofta inte billiga att äga alls.
Vi har en Dodge Durango inköpt för 30 000 som galant klarar att dra vår släp med två stora hästar i. Innan hade vi en Mercedes kombi (kommer inte ihåg betäckningen) som köptes in för 4500, som en nödlösning när Landrovern fick elfel och den höll i två år, innan växellådan packade ihop. För övrigt en riktigt bra dragbil som klarade att dra fullt släp över Hallandsåsen utan problem.
 
Kompromissen finns inte, framför allt inte med de vikterna, det har jag för länge sedan förlikat mig med. Skallkraven billig att köpa, billig att köra, billig att underhålla, smidig att köra och dragvikt uppåt 2,5 ton är helt enkelt inte förenliga med varandra, hur mycket man än hoppas och vill. :meh:
(I de flesta trådar behöver bilen ifråga ju dessutom vara en komfortabel och krocksäker jobbpendlarbil... :cool: )

Det närmaste man kommer är nog en gammal XC90, eller en VW Transporter/Caravelle (Multivan är bara att glömma att hitta beg till bra pris men en o annan Transporter får dra mer än 2 ton beroende på version och årsmodell), eller möjligen någon jänkepickup. Det ligger en Ford F150 ute som får dra 2550, och en handfull billiga gamla Cheva Blazer där somliga får dra 2500-2600.
 
Landrover och Jeep hade jag hållt mig långt ifrån, det är dyra bilar i reparationer. Och det kontot blir frekvent nyttjat tyvärr...

Jag är Volvofrälst i ryggmärgen, men skulle aldrig i hela livet ha en XC90. Haft en vecka och aldrig någonsin mer.
 
Kompromissen finns inte, framför allt inte med de vikterna, det har jag för länge sedan förlikat mig med. Skallkraven billig att köpa, billig att köra, billig att underhålla, smidig att köra och dragvikt uppåt 2,5 ton är helt enkelt inte förenliga med varandra, hur mycket man än hoppas och vill. :meh:
(I de flesta trådar behöver bilen ifråga ju dessutom vara en komfortabel och krocksäker jobbpendlarbil... :cool: )

Det närmaste man kommer är nog en gammal XC90, eller en VW Transporter/Caravelle (Multivan är bara att glömma att hitta beg till bra pris men en o annan Transporter får dra mer än 2 ton beroende på version och årsmodell), eller möjligen någon jänkepickup. Det ligger en Ford F150 ute som får dra 2550, och en handfull billiga gamla Cheva Blazer där somliga får dra 2500-2600.
Man får väll drömma ^_^. Men så länge man inte måste tanka var 5e mil så kan jag vara nöjd. (Pickup vill jag dock inte ha, alldeles för stort och otympligt att köra släp med.)

bilen jag har nu är en Volvo v70 med ngt fel som gör den svag och högst motvillig till fuktigt väder. Kommer dock köra den tills den dör, så är inget akut bil letande, mest att jag vill hålla ögonen öppna om det skulle dyka upp en bra dragbil.
 
Senast ändrad:
vet att det finns hundratals olika trådar i detta ämnet men gör en ny bara för att ;).

söker en bil som är
billig i inköp (begagnat)
inte är hutlöst dyr i reservdelar
inte är super duper dyr att köra med.
lätt klarar av ett släp på 2580kg, alt 2350kg (så får man ändå plats med 2 stora hästar i släpet.)
gärna finnas med diesel.
dvs billig men stark ;). ingen pickup men behöver inte vara en 4 dörrars heller (det hamnar ändå bara massa skräp där bak :p).

största kravet är att den ska vara smidig att köra med, dvs den ska inte ha en svängradie på 50m då man backar med släp.
Har letat samma men landat i att det inte går att hitta. Har vid båda billetaromgångarna landat i Pajero, först en shogun (ääääälskar den) men nu har jag en vanlig lång. Drar typ 1,1 diesel oavsett om man drar men är smidig och du kan inte hitta ngt som drar bättre:) leta lastbilsreggad shogun så har du en smidig bil med bara halvdyr skatt. Nu har jag en från 2010 som är personbilsreggad och då är skatten motsvarande det för min gamla lastbilsreggade, dock kostade första bilen, den äldre, 50000 och denna över 200. Har kvar min gamla och skulle om jag orkade byta bränslepump (läs investera pengar och låta sambo byta) säkert få en bit över 30 för den fastän jag sunkat ner den med hästgrejer och hund i 5 år sen jag köpte. Den var ett bra köp helt enkelt!
 
Alla dessa listade är ju rätt dyra att ratta runt och jag har tidigare haft ett antal Subaru Legacy's som dock bara får dra 1800 kilo, men de susade alltid rakt igenom besiktningarna.
Landrovers är dålig kvalite.
Har nu en Huyndai med V6 som får dra 2,3 Ton som jag köpte för 52.000:-, tyvärr inte diesel.
 
(Pickup vill jag dock inte ha, alldeles för stort och otympligt att köra släp med.)
Nu är iofs F150 en förhållandevis smidig och liten jänkepickup som nog i praktiken är lättare att köra och backa släp med än många SUV:ar och personbilar (bl a tack vare längre överhäng), men smaken är ju som baken. :p
Alla dessa listade är ju rätt dyra att ratta runt
Jag tror att man behöver skapa sig en bild över hur mycket man kör med respektive utan hästtransport efter bilen. Mot bakgrund av det kan man avgöra var/hur man kan kompromissa på driftekonomi mm. I mitt fall landade jag och min ex i att det bästa var att ha en dedikerad hästdragbil (där litet högre bränsleförbrukning och litet lägre komfort inte spelade någon avgörande roll) och en dedikerad jobbpendlarbil (komfortabel, bränslesnål etc). Best of both worlds liksom.
 
Kia Sorento 2,5 CRDI EX får dra 3500 och gör det som en gud. Tyvärr så är den dyr i drift. Hög årskatt, hög förbrukning (~1 l diesel/mil men drar inte mer med släp på) och ganska dyra (läs udda) delar. Men den går att få till lågt pris. Jag hade en Sorento förut och den är helt underbar att dra med. Tyvärr så krävde den reparationer som jag inte ville kosta på den. Nu har jag en mindre och nyare dragbil som ändå får dra 2100 kg men dricker hälften så mycket diesel och kostar hälften i årskatt. Trots det högre inköpspriset så är min bilekonomi betydligt bättre.

Kontentan är att det är svårt att få ihop hög dragvikt, billig i inköp och billig i drift.
 
Jag drar med en Jeep från 06. Finfin.

Mem budget då skulle jag köpa en Opel Frontera. Jag har en sådan som pensionerades pga brand men före det så drog jag mycket med den, lika bra som Jeepen (som är en Grand Cherokee med 218 dieselponnyer) så länge man drar som en genomsnittlig hästmänniska, dvs lugnt och städat.
 

Liknande trådar

Fordon Jag vet, jag har startat ett antal trådar genom åren på samma tema men nu är det dags på riktigt. Min lilla V40 hade stora problem med...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 781
Senast: super
·
Utrustning Vår gasdrivna subaru har förmodligen tackat för sig och det är antagligen dags att titta på ny dragbil. Om man vill ha något som är i...
Svar
8
· Visningar
1 114
Senast: Gnapp
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att jag måste köpa en ny hästtransport. Den jag har nu kommer inte hålla så länge till och jag vill inte lägga...
Svar
9
· Visningar
1 411
Hundavel & Ras Hejsan, Postade även detta på vovve-forumet men tänkte att det kanske finns folk här också med intressanta åsikter! :) Dvs detta...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 026
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp