Bukefalos 28 år!

Ännu en dum fråga

ishmanda

Trådstartare
Här kommer ännu en dum fråga från mig.
Har sutte och funderat länge på hur man vet att hästen jobbar med bakbenen och inte på framdelen. Vad har ni för syn på det???

När jag lärde mig rida på ridskolan var det att en häst som samlar sig trampar över bakhoven över framhovens. Men kan man säga så även när det gäller westernhästarna????
Vad har ni annars för knep för att se om hästen jobba rätt???
 
Sv: Ännu en dum fråga

Jag tycker att man känner om hästen jobbar rätt, med bakbenen under sig, lättare fram, med välvd rygg och i harmoni.
 
Sv: Ännu en dum fråga

ärlig talat är jag kass på att förklara, men "övertramp" är inte direkt något mått på att hästen jobbar bra, min gamla häst trampar över rejält (ca 20cm) i skritt med huvudet i skyn på långa tyglar när vi är ute...

Känslan av en välvd rygg som gör att ryggen känns som högsta punkten på hästen, att rörelserna går lätt och smidigt med "glädje", det är "jobba rätt" för mig, fast jag är bara en gräsrotsryttare hitills ;)
 
Sv: Ännu en dum fråga

Detta undrar jag med!

Det jag fått lära mig är att bakhoven (som är i backen) ska va under ryttarens "rumpa" följt av en mjuk båge från manke till huvud. Då får man en sträckt överlinje, men om detta stämmer vet jag inte till 100%... hmm

Någon annan som har en bra/rätt förklaring???
 
Sv: Ännu en dum fråga

Det är verkligen ingen dum fråga, utan ett jättebra sådan.
Däremot jättesvårt att förklara hur det känns. Men man känner det tydligt, ryggen höjs och hästen rör sig på ett helt annat sätt.

Jag som älskar att hitta på pedagogiska lösningar listade för ett par år sedan ut ett enkelt sätt för en ryttare att känna hur det kändes när det var rätt. Så här gjorde vi:

Leta reda på en brant nerförsbacke. Rid uppför och vänd sedan skritta neråt hemåt. Pga att det är hemåt och framför allt för att det går nerför så kommer hästen att ha en bra framåtbjudning.
Ta då och håll igen ordentligt med tyglarna så att hästen går sakta nerför, för att inte "ramla på näsan" så kommer den att måsta flytta vikten till bakdelen. Sitt "lös och ledig" i bäckenet och följ med i hästens rörelser.

Du kommer känna att den rör sig annorlunda i och med att vikten flyttas bakåt och ryggen höjs.

Så ska det sen också kännas när du på plan mark rider fram hästen mot bettet så att den kliver under sig och går i form.

Lycka till!
 
Sv: Ännu en dum fråga

Tycker din tumregel inte är så dum, tycker själv att det känns "trögare" när hästen är samlad, den blir kortare och rörelserna mer kontrollerade. All känsla av att hästen "springer ifrån" ryttarern är borta. Men om man bortser från ridkänslan så är din tumregel + höjd rygglinje en bra måttstock.
Mvh Mia
 
Sv: Ännu en dum fråga

Ingen dum fråga alls!

Personligen känner jag stor skillnad på när min häst väl slappnar av och arbetar korrekt. Istället för att rikta all energi framåt och vara lite spänd känner man när hon slappnar av, får in bakdelen och känner hur alla energi kommer bakifrån, och hon blir lite lättare fram... Detta händer vid få utvalda tillfällen än så länge, men vi jobbar på det.

Jag tror helt enkelt att om man inte känner om hästen jobbar korrekt - så gör den troligtvis inte det...

Har också en kamel som kan ha gott med övertramp utan att jobba det minsta korrekt:D
 
Sv: Ännu en dum fråga

Här kommer ännu en dum fråga från mig.
Har sutte och funderat länge på hur man vet att hästen jobbar med bakbenen och inte på framdelen. Vad har ni för syn på det???

När jag lärde mig rida på ridskolan var det att en häst som samlar sig trampar över bakhoven över framhovens. Men kan man säga så även när det gäller westernhästarna????
Vad har ni annars för knep för att se om hästen jobba rätt???

Alltså jag har fått lära mig känslan innan jag förstog vad som hände. När jag var ca 13 år hade vi en instruktör som alltid sa... DÄR känner du??????? Jo jag kände och lärde mig känslan och att se när det såg rätt ut. Sen när någon annan ridlärare började krångla till allt med att förklare enligt bok vad som händer så fattade jag typ inget. Jag hade bara en känsla och ett öga som sa att det var rätt. För mig är det en känsla i ryggmärjen :)
 
Sv: Ännu en dum fråga

Tycker din tumregel inte är så dum, tycker själv att det känns "trögare" när hästen är samlad, den blir kortare och rörelserna mer kontrollerade. All känsla av att hästen "springer ifrån" ryttarern är borta. Men om man bortser från ridkänslan så är din tumregel + höjd rygglinje en bra måttstock.
Mvh Mia

Funderar just på alla förklaringar här... och det är ju som sagt en svår förklarad känsla, men har jag fel när jag reagerar lite på ovanstående...

Om hästen känns "trögare" brukar jag uppfatta det som att det i det flesta fall tyder på att hästen går på bogarna istället för på bakdelen... Det är väl just det som lite är skillnaden, att framåtbjudningen måste vara kvar med påskutet bakifrån, trots att du har en avslappnad häst...

Men trög och tendens till "tung i mun/handen" då ligger belastningen på bogarna... även om hästen kanske är fint avslappnad... :smirk:
 
Sv: Ännu en dum fråga

ahh..du har alldeles rätt, men det är ju lite subjektivt det där med känsla...förtydligar iaf, tycker personligen att det är lite trögare, inte så att hästen blir trög, mer samlad helt enkelt, men definitivt inte tung i handen eller så, men först när hästen är i topptrim, kommer den där lätta känslan, men fram tills dess är det till att rida på, verkligen arbeta så att hästen håller ihop sig. Jag tycker inte det är att bara sätta hästen i form, sen behåller den det, utan man får jobba hårt själv för att den ska orka bära sig, sen skiljer det ju väldigt från häst till häst, en del orkar mer själva andra är tyngre och behöver mer stöd av ryttaren, men om man struntar i känslan som ju är subjektiv, så vidhåller jag ändå ts tumregel plus den förhöjda rygglinjen, för frågan var ju hur man enkelt visste att hästen jobbade korrekt, och vet man inte hur det riktigt ska kännas får man ha lite "fusklappar" att kolla på...
Mvh Mia
 
Sv: Ännu en dum fråga

ahh..du har alldeles rätt, men det är ju lite subjektivt det där med känsla...förtydligar iaf, tycker personligen att det är lite trögare, inte så att hästen blir trög, mer samlad helt enkelt, men definitivt inte tung i handen eller så, men först när hästen är i topptrim, kommer den där lätta känslan, men fram tills dess är det till att rida på, verkligen arbeta så att hästen håller ihop sig. Jag tycker inte det är att bara sätta hästen i form, sen behåller den det, utan man får jobba hårt själv för att den ska orka bära sig, sen skiljer det ju väldigt från häst till häst, en del orkar mer själva andra är tyngre och behöver mer stöd av ryttaren, men om man struntar i känslan som ju är subjektiv, så vidhåller jag ändå ts tumregel plus den förhöjda rygglinjen, för frågan var ju hur man enkelt visste att hästen jobbade korrekt, och vet man inte hur det riktigt ska kännas får man ha lite "fusklappar" att kolla på...
Mvh Mia

Exakt! :D

Jag gör mig ett dumdristigt försök på att förklara känslan ialf nedan ;)


Höjd rygg= du sitter som en drottning i sadeln (det blir flyt och ialf. jag får en känsla av att sväva på moln, istället för att harva runt i ridhuset/padocken/sanden el. vart man nu befinner sig) ;)

Hästen är allert och samarbetsvillig och har fin framåtbjudning men ändå avslappnad och lugn, lyhörd!

Kontakten med munnen är så lätt, så du får känslan av att inte behöva tyglarna alls- du håller i sytrådar utan problem (kan det kännas som för att ge ett exempel). = Hästen bär sig själv!

Ute och cyklar? Eller någon som har något att tillägga? Alla känner vi ju säkert lite olika och beskriva känslan kan ju vara svårt, men jag gjorde ett litet försök... :angel:
 
Sv: Ännu en dum fråga

tack för alla svar.

den känslan känner jag till när man rider.
Men hur e det om man står på marken och tittar på andra??
Hur ser man då om hästen jobbar rätt??? Vill lära mig se det.
vissa gärna bilder.
 
Sv: Ännu en dum fråga

När man ser på andra ekipage kan man ju se hur hästen är formad, hur den trampar, vart den har tyngdpunkten, se vinklarna i kroppen m.m. Där ser man ju helheten, vilket man aldrig gör när man själv sitter i sadeln.

Någon som jag tycker förklarar detta bra, oavsett vilken gren man sysslar med, är Bent Brenderup. Var på kurs för att se denna AR-guru och vad hans filosofi handlar om, och tyckte det var jätteintressant med teorigenomgångarna där man verkligen fick en aha-upplevelse gällande hästens anatomi och hur den optimalt ska använda sin kropp. Har läst en hel del anatomilära och fysisk träningslära för häst när jag gick i skolan, men han förklarade på ett par timmar det som lärarna inte lyckades med på 3 år:D

För mig var det verkligen värt jättemycket, trots att jag inte sysslar med AR. Var dock inte lika imponerad av de som red på kursen, men det är en annan historia...
 
Sv: Ännu en dum fråga

Jätteintressant ämne verkligen! :bow:
Jag anser mig dock inte tillräckligt skicklig för att kunna tillföra tråden så mycket, men kanske hålla med föregående talare att man känner när hästen går rätt och känner man det inte så går den troligtvis inte rätt. Typ. Men när jag skriver det tycker jag det låter lite halvkonstigt, alla lär väl inte vara födda med någonslags inbyggd känsla av hur en häst ska arbeta i korrekt form? Fast det kan ju å andra sidan vara något man lär sig att känna, men då borde man ju behöva hjälp på traven i början så man vet vilken känsla man ska leta efter? Hm.
Men jag kan varmt rekomendera Bent Branderup jag med. Hans teorilektioner är fantastiskt lärorika och han beskriver oxå ganska bra i sina böcker även om man förstår ännu bättre när man faktiskt är på hans kurser. Det är väl inte direkt någon låg westernform han är ute efter men man får väldigt mycket om anatomi och vad som händer i hästkroppen förklarat för sig. Otroligt intressant!
 
Sv: Ännu en dum fråga

Hej,
Det är verkligen ingen dum fråga!
Från marken kan man se om hästen är samlad, om den t.ex när den går på en volt trampar in med inner bakhov framför den yttre bakhoven och samtidigt rör sig framåt. Detta har jag fått lära mig på clinics och lektioner med John Moore.
Om du inte vet hur det känns när hästen gör så och du sitter på ryggen så ta hjälp av någon som står på marken och kan tala om när hästen trampar under sig. Ett sådan steg känns mer gungande och fjädrande än om t.ex hästen sätter inner bakhov bredvid den yttre.

Och så kan jag hålla med alla andra om att när hästen är väl samlad och trampar under sig så är allt motstånd borta, ryggen höjs och hästens rörelser i ryggen känns inte längre hårda utan mjuka.

Tips! Om du har möjlighet så gå på en clinic med John Moore.
 
Sv: Ännu en dum fråga

Ett sätt att se det litet mera långsiktigt är hur den sliter sina skor/hovar.
Min häst sliter (när hon är igång) bakskorna mera än framskorna.
 
Sv: Ännu en dum fråga

Fast det gör å andra sidan min pålle också även om hon ex. är i vila eller bara lufsar i skogen... Nog för att hon showar en del i hagen, men inte i den graden:D Det kan nog ha att göra med exteriören också...
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 876
Senast: Linda_A
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
688
Senast: Murray
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 274
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 368
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp