Bukefalos 28 år!

Ännu en ny sadel...

Diabolical_Kitten

Trådstartare
Kan jag ha hittat rätt nu?

Fick en demosadel förra veckan. Det var först strul att få tillbaka pengarna för Freeformen (var sned) och då erbjöd sig Torsion att skicka en demosadel (dressagen) till mig gratis (utan deposition) som jag fick använda så länge allt detta pågick, så en :bow: för Torsion. Som tur var så löste det sig med Linda förra veckan, så en :bow: för henne också för att vara tillmötesgående.

Första ridturen satt jag och balanserade på en söm på sätet (sätet är egentligen för litet för sadeln, men det ska komma större säten längre fram) och hästen flög runt som en idiot och bockade så fort han hörde nåt, men jag satt kvar! Och sadeln låg kvar!
Dessutom kunde jag hoppa upp i den utan att den rörde sig alls! (jag blev såhär :eek: )

Märkte också i Torsion att jag flyttade fram ena höften mer än den andra. Men i Freeformen gick sånt inte att korrigera så lätt, (jag kände mig låst ibland, det förvärrades mycket av att sadeln la sig på sned hela tiden), men det gjorde det i Torsionsadeln. Så nu när jag har ridit i den kanske 4 ggr har jag inte det problemet längre.

Och för varje ridtur blev det bättre, flyttade bak sätet lite så slutade jag balansera på sömmen, och det har gått riktigt bra när jag har ridit! Sista gången jag red började han krulla ihop sig till en liten boll efter en stunds ridning, jag släppte efter på tygeln, och efter en liten stund började han ta för sig. Varje gång jag tog i yttertygeln krullade han ihop sig, men när jag släppte efter gick han i en mer avslappnad form. Han kändes riktigt behaglig, mjuk i munnen och jag kände att jag satt bra och fick en bra känsla. Utan tvekan är det den bästa dressyrsadeln jag har ridit i!

Jag trodde den skulle avra som Barefooten, alltså väldigt mjuk och väldigt bred, men den är betydligt smalare att sitta i och betydligt hårdare. Torsionsadeln är hård om jag jämför med Freeformen och Barefooten som är hur mjuka som helst (att sitta i), och den är inte lika smal som Freeformen att sitta i, men man sitter smalare än när man rider barbacka. I Barefooten kändes det som att jag satt på en flyttkartong typ. Det kändes som en fyrkantig sadel på en rund häst.... (nu har jag även haft en pad som har varit tjockare vid ryggraden, så den känns lite smalare av den anledningen också)

Jag är så glad över att vi äntligen har en sadel nu! :banana: :banana: :banana:
Den ska bara betalas, sen är det klart!

Och vad skulle mina trådar vara utan några bilder? :p

På hästen:
http://i5.photobucket.com/albums/y169/Diabolical_Kitten/Torsion/Torsion7.jpg
http://i5.photobucket.com/albums/y169/Diabolical_Kitten/Torsion/Torsion8.jpg
http://i5.photobucket.com/albums/y169/Diabolical_Kitten/Torsion/Torsion9.jpg
http://i5.photobucket.com/albums/y169/Diabolical_Kitten/Torsion/Torsion10.jpg

Ryggen utan sadel:
http://i5.photobucket.com/albums/y169/Diabolical_Kitten/Torsion/Nasse74.jpg

Hästen:
http://i5.photobucket.com/albums/y169/Diabolical_Kitten/Torsion/Nasse60.jpg
http://i5.photobucket.com/albums/y169/Diabolical_Kitten/Torsion/Nasse61.jpg
http://i5.photobucket.com/albums/y169/Diabolical_Kitten/Torsion/Nasse63.jpg
 
Sv: Ännu en ny sadel...

Jo, jag är jättenöjd med min Torsion. Kul att du också tycks ha hittat något som du kan rida i:bow:
 
Sv: Ännu en ny sadel...

Vilken underbart vacker "sagohäst" du har och vilken härlig man!

Var tvungen att kommentera... Vet att det var sadeln du frågade om :o
 
Sv: Ännu en ny sadel...

Den gillade jag! Men jag har ju en Endurance själv, som jag är kalasnöjd med. Hoppas nu att ni hittat rätt!!!! :)
 
Sv: Ännu en ny sadel...

Tack tack ;)

AnnaKarin: Det jag gillade med Dressagen var att man fick en sån bra kontakt med hästen, men ändå kändes den stabil. Och man sitter så himla bra i den! Det var ovant att sitta i en så lodrät sits men man vänjer sig snabbt.

Förhoppningsvis åker vi och hämtar den nya sadeln i helgen... Men för att vara säker på vad jag köper har jag fått se bilder på sadeln, så nu ska det inte vara nåt som är fel!
 
Sv: Ännu en ny sadel...

Grattis! Vad härligt för dig och pållen!:bump:
 
Sv: Ännu en ny sadel...

Du får komma hit så får du låna den ;) Tyvärr har ju jag fått problem nu (står i en annan tråd som är uppe just nu på utrustning) så jag kan inte rida på ett tag verkar det som... Så jävla pissigt. Men.. Nu ska vi inte förpesta den här tråden med det, det här ska vara en glad tråd ;)

Freeformen: 7500 + pad 1800 = 9300
Torsion: 8200 + pad 1500 = 9700

Torsion har dock höjt priserna nu, så de kostar typ 8900 eller nåt (dressyren), men jag får köpa för det gamla priset...
 
Sv: Ännu en ny sadel...

Jag gillar min Torsion för att det finns inget som låser fast benen, jag måste börja RIDA för att få en bra sits! Jag är en sån som benen fladdrar över hela hästen när jag rider, och i min M&N dressyr får man så bra stöd överallt så man sitter bra bara av att sitta, liksom. Men i Torsionsadeln får man rida lite mer, och det gillar jag!

Många tycker att stiglädrena sitter långt bak, och det håller jag med om, men man motverkar ju ev. stolsits... :D

Och jag håller med dig, det är underbart att sitta så "nära" hästen! :)
 
Sv: Ännu en ny sadel...

Oj hade glömt bort att du hade en haflinger, varför har jag fått för mig att du har vanlig ridhäst egentligen?

Vad skoj att du kanske har hittat en sadeln nu. Funderade på en sådan där själv, men man får ju inte tävla i dom :(
 
Sv: Ännu en ny sadel...

Jag sa ju att du skulle testat en Torsion Dressage från början. ;)
Lycka till!
 
Sv: Ännu en ny sadel...

GRATTIS :bow: Det var på tiden ;)

Jag vill ha en Torsion Standard i födelsedagspresent, Barefooten funkar bra, helt ok, men det är ju trots allt ingen dyr sadel och den är ju inte perfa.
Farmor har sagt att hon vill ge mig något dyrare (fyller 20) vågar man önska sig en sadel tro?!
Eller en halv sadel åtminstone :p
Det går ju ut på typ 7700 kr typ.. :crazy:
 
Sv: Ännu en ny sadel...

Vänta bara du tills i sommar :devil: :D

Då kommer jag och hälsar på både dej och din underbara häst :banana:
 
Sv: Ännu en ny sadel...

Ja, stiglädrena sitter väldigt långt bak, men som du säger, ingen risk för stolsits! Även om man måste rida mer i den här än i en vanlig dressyrsadel med bom så känns det ändå behagligt. Den hjälper till att sätta en i en bra sits, men man måste hitta sin balans i den. När man väl hittar hur man ska sitta så sitter man där man sitter. Glider inte fram eller bak eller nånting. (sadeln är väldigt stor, men man sitter helt still i den!)
 
Sv: Ännu en ny sadel...

Man kan ju tävla småtävlingar i den, men jag har accepterat att jag inte kommer kunna tävla något vidare i den. Men efter alla sadlar så skiter jag faktiskt i det... Jag har fått ge upp hoppningen och jag kan lika gärna ge upp tävlandet om det ska vara så. Jag och hästen har hittat en bra sadel och det viktigaste är ju faktiskt att jag kan rida och ha kul, för ska jag leta efter en sadel som jag får tävla i kommer jag avra sadellös i många månader till.....
 
Sv: Ännu en ny sadel...

Ja, det är lätt att vara efterklok ;) Kunde jag inte ha köpt den här för 2 år sen när jag skulle köpa en dressyrsadel istället för Globusen? Hade jag sparat mycket pengar på...
 
Sv: Ännu en ny sadel...

Men du kan nog hitta en Torsion begagnat... Du behöver väl 16-17"? Har sett några begagnade i Sverige och i Danmark... Jag får ju 10 000 till sadlar av farsan, och som tur är så kostar den här nåt sånt....
 
Sv: Ännu en ny sadel...

Jo, när man har så problematiskt att försöka hitta en sadel så blir det så.

Själv har jag ju medryttare som tävlar å håller på å skulle helst vilja hålla på själv. Just för att hästen går så jäkla bra just nu...
 
Sv: Ännu en ny sadel...

Vad roligt för dej!
Jag kanske ska beställa en torsion jag med, efter det senaste sadelprovar-äventyret... Har du läst mitt mail förresten?
 

Liknande trådar

Utrustning Funderar på det här med att köpa sadel när man inte har tillgång till utprovare... hur gör man? Sadelutprovning verkar inte förekomma i...
Svar
14
· Visningar
2 163
Senast: Luem
·
Utrustning Är sadeln för smal eller är det mina hjärnspöken? Det var ett jämnt tryck under sadeln när jag kände med handen. Vid bommen var det...
Svar
1
· Visningar
1 088
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
5 654
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 186
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp