Bukefalos 28 år!

Ännu en ny sadel...

Sv: Ännu en ny sadel...

Jag var sponsrad av Torsion för ngt år sedan och red i dressagen och fick en massa extra till den. jag trivdes verkligen inte i den och tycker den är mer skogsridningssadel än det syfte jag ville ha den till.
men kul att den funkar till olika ryttare:)
 
Sv: Ännu en ny sadel...

Men kan du inte tävla några lokala tävlingar? Vad jag vet kan man få tävla ponny fast man är vuxen, så länge ekipaget är proportionerligt.

Nira: Jag har fått ditt mail och tagit en snabbtitt på bilderna, och jag har en del att säga, men jag har inte varit på topp den senaste tiden och har inte orkat svara på alla mail, så jag har nu närmare 30 mail att svara på :crazy:

P_A: Det är en den nackdelen jag kommer på - den passar inte riktigt för att lulla i skogen. Jag sitter helt katastrofalt om jag kortar lädrena ett hål bara så det är ju lite dumt... Men har jag dressyrläder sitter jag jättebra!
 
Sv: Ännu en ny sadel...

Jag vet inte exakt hur det funkar inom dressyren. Men jag skulle gissa på att det faktiskt beror på om ridskolan känner för det eller inte. Men jag tänkte försöka snika in mig på lokala som blir nästa gång där jag rider lektion (jag har haft stallchefen som ridlärare å hon är schyst så där går det nog), fast om jag hamnar bland storhästar eller ponnysar har jag ingen anning om.
 
Sv: Ännu en ny sadel...

Diabolical_Kitten skrev:
Men du kan nog hitta en Torsion begagnat... Du behöver väl 16-17"? Har sett några begagnade i Sverige och i Danmark... Jag får ju 10 000 till sadlar av farsan, och som tur är så kostar den här nåt sånt....

Ja det har du rätt i, kollade lite på Torsions beg.sida men där hade dom bara en och det var "fel" sadel, får kika vidare.
Ja jag har 16-17". Eller motsvarande.

Jag betalar ju all utrustning själv så jag tänker faktiskt börja spara, så fattig är jag ju inte så det kanske blir en till våran *hoppas* :)
 
Sv: Ännu en ny sadel...

Nuuuu har jag ridit i den.. Skrittade bara förstås då hästen inte har ridits på typ 2½ vecka men det kändes väl bra... Jag hamnade snett (till höger) men jag tror det beror på stiglädrena. Jag hade en filt över sadeln så jag såg inte vad som var mitten av sadeln, och jag hade inte lagt på sätet så himla noggrannt, upptäckte efter att jag hade hoppat av att stiglädrena hade snurrat ett varv, så de var nog olika långa. Så jag ska rida imorgon igen... Men vid en nära inspektion kunde jag inte se några defekter på den iaf. :D Ska rida utan filt imorgon så jag ser om det är något fel. Men jag tror inte det....

Hästen avr skitglad över att bli riden...
 
Sv: Ännu en ny sadel...

Ja :banana: Och det verkar inte som att det är något fel på den ;) Kan du tänka dig! Det är inget fel på den... Det känns nästan konstigt att skriva så efter all skit med sadlar ;)

Kan tillägga att jag nästa vecka skulle ha varit utan sadel i 6 mån. Men nu kan väl inget mer hända... (Bara för att jag skrev så kommer hästen vara död i hagen imorgon...)
 
Sv: Ännu en ny sadel...

Diabolical_Kitten skrev:
(Bara för att jag skrev så kommer hästen vara död i hagen imorgon...)


:rofl: :rofl:
Hoppas inte!

Ang. sned i sadeln så kan det ju vara så att DU är sned, alla sitter ju mer på sitt ena sittben. Och du märker det mer i Torsion, det gjorde jag när jag fick min. :o
 
Sv: Ännu en ny sadel...

Jag är inte sned, och hästen är inte sned. Har inte suttit snett i FF, Barefoot eller Torsion (hade ju en provsadel)...
Men jag tror det var stiglädrena som hade snurrat sig, ska kolla det idag.
 
Sv: Ännu en ny sadel...

Diabolical_Kitten skrev:
Jag är inte sned, och hästen är inte sned. Har inte suttit snett i FF, Barefoot eller Torsion (hade ju en provsadel)...
Men jag tror det var stiglädrena som hade snurrat sig, ska kolla det idag.

Alla människor står mer på sitt ena ben (sitter mer över till ena sittbenet), hur lite det än är. ;) Det är lika naturligt som att vi är höger- eller vänsterhänta! :idea:

Dessutom är det ju oftast så att det vi som individer upplever som att vi sitter/står rakt kanske inte alltid är rakt, just för att vi lite "sneda" från början och har vant oss vid det.
När jag sitter rakt över hästen känns det som att jag hänger ner som en säck på hästens högra sida, bara för att jag "normalt" sitter ganska mkt över till vänster.

Men självklart kan det med din sadel bero på stiglädret också, detta var bara en liten spinoff från min sida. :) Men alla är sneda (använder ena benet mer, tar längre steg med det, går före med sin ena höft/axel) mer eller mindre, var så säker. :D
 
Sv: Ännu en ny sadel...

Jo, jag vet det, men det är såpass lite vid mig att det inte är något som känns. Jag är stelare i min vänstra sida, vilket gör att jag sitter högre upp med det benet (drar upp hälen, och alltså sitter mer på det högra sittbenet) men i Torsionsadeln kan jag rätta till det genom att flytta bak vänstra höften. Och när jag sitter som jag ska är stiglädrena jämnlånga och jag sitter rakt över hästen. Ingen bomsadel och ingen av de bomlösa har hamnat på sned när jag har ridit, förutom min förra FF som var snedsydd och låg snett på hästen och bocken.
 
Sv: Ännu en ny sadel...

Ingen av mina bomlösa har heller legat SNETT på hästen, bara glidit lite fram eller bak. Och då är jag ändå sned som en ruskigt vind banan. :banana:

Så egentligen så vet jag inte om jag håller med alla som säger att bomlösa visar hur sned man är. :crazy: Jag märkte hur sned hästen var (sned i SI leden) eftersom han kuna röra mig genom sadeln (putta över mig till höger) men inte hur sned jag var (det märkte jag först med hjälp av en tränare och en bra bomsadel).
 
Sv: Ännu en ny sadel...

Vad är SI leden? Märker man såna saker stillastående (t.ex. om man tar ut en ET) eller märks det bara under arbete?
Vad fick dig att upptäcka att du var sned? (vad gjorde tränaren?)
 
Sv: Ännu en ny sadel...

Diabolical_Kitten skrev:
Vad är SI leden? Märker man såna saker stillastående (t.ex. om man tar ut en ET) eller märks det bara under arbete?
Vad fick dig att upptäcka att du var sned? (vad gjorde tränaren?)


Jag är inte helt haj på det här med leder (när jag inte har mina böcker och anteckningar :angel: ) men den sitter i länden.

ET/kiropraktor/massör kan hitta det, dvs det märks i stillastående eftersom musklerna kring problemet är spända och "låsta".

På Owe märktes det under arbete att han puttade över mig till höger. Han tog i mer med vänster sidas bakben för att han ville ha mig på höger sida, bära mig där.

Jag har alltid tagit för givet att jag inte är symmetrisk.
När jag började fundera lite över det här med ridning och analysera mig själv (under ridning och annars i vardagen, hur jag går/står osv) så kom jag väl mer eller mindre på var och hur jag var sned.
Det kom jag alltså på själv, men när jag sedan åkte iväg till en tränare över jullovet så visade hon mig mer tydligt hur/var/när osv.
Detta genom diverse övningar till häst där jag skulle forma hästens kropp med min egen, då märks det ju sablarns tydliget vad man själv har problem med, var man är kortare i sin muskulatur och var man inte är det. Vilken sida man sitter mer på osv.


Gud vad dålig jag är på att förklara. :o
 
Sv: Ännu en ny sadel...

Okej, vilka böcker är det du har läst? Kan låna hem och kolla i dom.

ET kollade Nasse i juni, men efter det har han ju varit halt och har inte haft en passande sadel... Men jag tycker inte han verkar spänd nånstans. Nu när jag har ridit lite med olika sadlar har han byggt upp en del muskler och han är jämn och fin.

Bilder från drygt 2 veckor sen:

Nasse74.jpg


http://photobucket.com/albums/y169/Diabolical_Kitten/Nasse jan 2006/
 
Sv: Ännu en ny sadel...

Jag tycker att ABC of the horse är den absolut bästa boken om man ska titta på hästens skelett/leder och sådant.

Du får väl ta ut ET och kolla honom igen om du är osäker! :)
Har du själv varit och kollat din egen kropp hos en osteopat/ortoped el. likn.?
 
Sv: Ännu en ny sadel...

Lyxigt värre!
Snabb fråga, du har ju sett bilderna på min häst. Kort bred rygg, bred manke. Inte spikrak. Tror du att han kan ha en Cliff Barnsby Whitaker flatback?
Jag har ju tyvärr inte råd att köpa någon sadel nu, alla pengarna har gått till veterinärräkningar, men drömma kan man ju... Jag formligen ÄLSKAR den sadeln, sätter mig i bra sits och klossarna passar perfekt!
 
Sv: Ännu en ny sadel...

Vart kan man köpa den där boken, ABC?
 

Liknande trådar

Utrustning Funderar på det här med att köpa sadel när man inte har tillgång till utprovare... hur gör man? Sadelutprovning verkar inte förekomma i...
Svar
14
· Visningar
2 163
Senast: Luem
·
Utrustning Är sadeln för smal eller är det mina hjärnspöken? Det var ett jämnt tryck under sadeln när jag kände med handen. Vid bommen var det...
Svar
1
· Visningar
1 088
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
5 654
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 186
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp