Bukefalos 28 år!

ännu en sadeltråd :P

PrittePuff

Trådstartare
Har nu ögnat igenom ett gäng sadeltrådar, och insett iaf att det borde gå att kunna köpa en vettig begagnad sadel.
Men då jag inte riktigt vet vad jag kan behöva leta efter för modell/ storlek så behöver jag lite mer hjälp i djungeln.

Men iaf, sadeln ska passa tinker, (mhm det sa väl allt ;) :rofl: )
Behöver inte va nåt speciellt flashigt då sadeln ska användas för att lulla runt i skogen med, alltså inget showsadel behövs :)
Har suttit i några olika men det jag har typ tyck var skönast för mig var en "bob" sadel, vet inte egentligen vad det är för nåt, men men

Och jag själv har jäkligt korta ben, och relativt bred rumpa :P

Kommer kunna fixa lite bilder på hästens rygg om någon vill hjälpa mig :)
 
Lägg in en bild på din häst rakt från sidan och om möjligt så man får en uppfattning om hur hen ser ut över ryggen.
Har själv en sadel till salu men vet ju inte alls om den kan passa. Men kan kanske annars komma med något förslag i alla fall. :)
 
Tack för att du intresserar dig! Jag ska absolut fixa ett kort!!

Räcker det med kort rakt från sidan? Behövs inget framifrån/uppifrån eller så?
 
Har nu ögnat igenom ett gäng sadeltrådar, och insett iaf att det borde gå att kunna köpa en vettig begagnad sadel.
Men då jag inte riktigt vet vad jag kan behöva leta efter för modell/ storlek så behöver jag lite mer hjälp i djungeln.

Men iaf, sadeln ska passa tinker, (mhm det sa väl allt ;) :rofl: )
Behöver inte va nåt speciellt flashigt då sadeln ska användas för att lulla runt i skogen med, alltså inget showsadel behövs :)
Har suttit i några olika men det jag har typ tyck var skönast för mig var en "bob" sadel, vet inte egentligen vad det är för nåt, men men

Och jag själv har jäkligt korta ben, och relativt bred rumpa :P

Kommer kunna fixa lite bilder på hästens rygg om någon vill hjälpa mig :)


Boben var säkert en Bob Loomis och de brukar kosta runt 13-15.000:- begagnade :)

Vilken prisklass har du tänkt dig? Är alltid lättare att hjälpa till med vilka märken som finns och är vettiga om man vet vilken prisnivå du ligger på :)

Kan tänka mig att du behöver ganska vid vinkel på en tinker, så FQH, XFQH eller draft skulle jag kolla på om jag var du. Sätesstorleken är jättesvårt att säga, det beror lite på hur bred din rumpa är :)
 
Tack för att du intresserar dig! Jag ska absolut fixa ett kort!!

Räcker det med kort rakt från sidan? Behövs inget framifrån/uppifrån eller så?
Det är svårt att säga vad som behövs. Det beror så mycket på kortet/korten. Men en beskrivning av hästen behövs i alla fall. Som du själv poängterade så säger tinker inte så mycket, de verkar komma i alla modeller och storlekar :) Skulle vilja ha kort bakifrån, snett framifrån, osv. men problemet är att hästar är långa och att det är lätt att bilden luras. Om man får en uppfattning om hur överlinjen ser ut från sidan och hur rund/smal/ bred osv ryggen är så kan man göra sig en uppfattning. Sen måste sadeln ändå provas i slutänden men... Specialbeställde en sadel från USA och då skickade jag ner en massa kartongbitar med mått tagna från min hästs rygg.
Om du börjar med bild från sidan, och lite beskrivning av hästen, storlek, sov så får vi börja därifrån.
 
Skulle nog hellre tro att en "Bobsadel" är en Bob's Custom kanske? :-)

Kom på det sen, att det ju faktiskt kan ha vart en sån hon menade :) De är ju dyrare än Loomisen dock, men så är ju kvaliteten också snäppet bättre :)

Dock så har de Saddlesmithsadlar som jag ridit i vart otroligt sköna att rida, så var nog därför Loomisen var den första jag tänkte på :)
 
Det är svårt att säga vad som behövs. Det beror så mycket på kortet/korten. Men en beskrivning av hästen behövs i alla fall. Som du själv poängterade så säger tinker inte så mycket, de verkar komma i alla modeller och storlekar :) Skulle vilja ha kort bakifrån, snett framifrån, osv. men problemet är att hästar är långa och att det är lätt att bilden luras. Om man får en uppfattning om hur överlinjen ser ut från sidan och hur rund/smal/ bred osv ryggen är så kan man göra sig en uppfattning. Sen måste sadeln ändå provas i slutänden men... Specialbeställde en sadel från USA och då skickade jag ner en massa kartongbitar med mått tagna från min hästs rygg.
Om du börjar med bild från sidan, och lite beskrivning av hästen, storlek, sov så får vi börja därifrån.










Hästen är ca 150-151 cm mkh, smalare över ryggen än de flesta tinkrar ;)
4år, nyss påbörjad inridning, så kanske breddar sig lite till. Rids nu på en textan (20-15år gammal, värderad till 12 000kr) troligen är bommen FQ(eller Qbom?).
Har fått erbjudande om att köpa den sadeln, men vill veta hur jag ser om den passar eller ej.

Eller har ni fler förslag på sadel?

Prisklass jag har tänkt mig är 5-7000kr (max 10 000kr)
 
Först och främst: Kolla så att bommen inte ligger över bogbladen när sadeln ligger i rätt läge, sadla inte för långt fram! Lädret spelar ingen roll om det ligger över eller inte, utan det är bommen som är det viktiga. Bakåt ska inte bommen ligga mot höftens kant, ligger lädret mot kan du ha en längre pad så det inte skaver.

Känn efter hur sadeln ligger, den ska följa hästen bra och när du trycker framtill respektive baktill ska den ligga still och inte rocka fram och tillbaks. Ruska lite på den också, det ska inte gå att ruska runt den utan även här ska den ligga rätt still.

Rid hästen svettig och kolla hur det ser ut under sadeln efteråt.

Hästen ska vara jämnt svettig under sadeln (där bommen är), har du torrfläckar har du antingen tryckpunkter där eller så ligger sadeln inte an där. Det syns på pälsens ruggning om den legat relativt stilla eller inte. Den behöver inte ligga heeelt stilla, men den ska inte röra sig massor.
 

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 813
Senast: lillamy73
·
Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 216
Senast: Emiro
·
Utrustning Nu har jag letat sadel så länge att hästen tappat muskler och inte alls ser ut som han gjorde när jag började leta. Jag är...
Svar
2
· Visningar
1 116
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 198
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp