Bukefalos 28 år!

Är alla svenska fraktföretag lika dåliga ?

gylle

Trådstartare
Alltså vad är det för fel på svenska fraktföretag ?
Nästan varenda gång man har med dem att göra så strular de och varenda människa har liknande historier att berätta.

Hade iofs en välfungerande frakt med UPS förra veckan men nu var det dags igen denna gången var det DHL.

Iofs var det även en väldigt seg säljare i england som aldrig skickade spårningsnumret till mig förrän jag drog åt tumskruvarna när paketet ännu inte dykt upp som borde varit här i början på förra veckan.

Vad har då hänt jo tydligen har paketet (för övrigt en värdefull sadel dessutom skickad med extra försäkring i värde) enligt dem varit ute för utleverans förra veckan men tack o lov får man väl säga så vägrade mottagaren ta emot det...
Tack o lov säger jag för här har de inte varit så de har helt enkelt försökt leverera det till någon helt annan om denna tagit emot det hade det ju blivit jättekul att försöka få rätt på det hela. För det är inte ens till någon granne eller liknande de har försökt kränga iväg.

Vad gör de då efter att det kommit så här långt, jo de gör inte ett skit de tar paketet med sig till sin terminal och gör ingenting.

De har namn, fullständig adress, telefonnummer och dessutom email. Såväl till mig som till den som sänt iväg det, men de gör ingenting, inget meddelande alls utan de låter bara paketet ligga där.

Man kan ju undra hur mkt paket som ligger i deras gömmor av sådana som folk inte är lika på hugget för att få alternativt inte ens vet om att de är på väg och därför inte efterlyser dem.

Man kan ju verkligen undra vem de tänkte ge bort min redan betalda och dessutom försäkrade sadel till och när det väl uppdagades hade de då envist hävdat att den var levererad till mig så att jag hade kunnat se mig i månen efter ens försäkringspengarna.

Finns det egentligen något fraktbolag som sköter sig ?
 
Sv: Är alla svenska fraktföretag lika dåliga ?

Tokigt då. Jag nyttjar olika fraktföretag relativt ofta; DHL, Schenker, Bussgods mfl och har faktiskt aldrig haft några problem. Flyter på fint.
 
Sv: Är alla svenska fraktföretag lika dåliga ?

Jag beställde hästtäcken förra veckan på tisdagen på torsdagen så hade DHL levererat till min närliggande Coop
 
Sv: Är alla svenska fraktföretag lika dåliga ?

Jag tror inte att det är så stor skillnad mellan de olika bolagen. De har lite olika rutiner men arbetssätten är ganska likartade.
De allra flesta försändelserna kommer fram som de ska, men det finns alltid undantag och det är ju oftast dem man märker, när man råkar ut för dem.
 
Sv: Är alla svenska fraktföretag lika dåliga ?

Alltså vad är det för fel på svenska fraktföretag ?
Det är inte bara de svenska, utan mer ett systemfel som nog till stor del bottnar i transportbranschens konkurrens- och affärssituation.

Under de senaste 10 åren har jag skickat eller tagit emot runt 200 styckegodsfrakter i jobbet och privat, med en sammanlagd felfrekvens, eller snarare strulfrekvens, på runt 50%. Det handlar om några typfel som att avtalade hämtningar inte dyker upp, anlänt gods inte aviseras, utkört gods hamnar på fel adress mm.

Min rätt tydliga analys är att man som kund är för långt ifrån den faktiske utföraren för att uppdragen ska löpa smidigt. Beställer jag en frakt av ett bolag kan uppdraget mycket väl köras av 2-3 andra, som i sin tur fått körningen flera led under det bolag jag beställde av. Och den detaljerade fraktinformation och kontaktuppgifter som jag lämnat följer sällan eller aldrig med till den chaufför som har godset i verkligheten.

En annan faktor som jag upplever - nu duckar jag strax - är att det ofta men långt ifrån alltid är personal med högt utvecklad servicekänsla och yrkesstolthet som jobbar i styckegodssektorn inom transportnäringen. Det är nog riskfritt att anta att det har med den utsatta konkurrenssituationen och den halv- eller helkassa lönsamheten att göra. Vilket i sin tur är precis det vi fraktkunder mer eller mindre skapat genom prispress och okritisk upphandling under många år...

Riktigt kritiska transporter beställer jag aldrig av stora kedjor eller åkerier. Min erfarenhet är att kvaliteten är oerhört mycket högre när jag köper en frakt direkt av ett litet åkeri eller en ensam enbilsåkare. Det gäller både in- och utrikes transporter.
 
Sv: Är alla svenska fraktföretag lika dåliga ?

Jag jobbar på DHL Express och det finns massor med rutiner för vad som händer med ett paket som man inte kan leverera. När man kommer in till stationen med ett paket där det inte fanns någon hemma så tar annan personal vid och både skickar SMS och en lapp med posten ifall det inte gick att lämna lappen direkt i postlådan när man var där och försökte leverera paketet.

Gick ditt paket med Express eller Freigh? De har ju lite olika rutiner.

Sen är vi ju alla bara människor. Det finns säkert de som glömmer av att SMS:a och då är det ju lite trist. Men man kan ju alltid logga in på www.dhl.com och spåra sitt paket så man vet exakt vart det är och vad som händer med det.
 
Sv: Är alla svenska fraktföretag lika dåliga ?

En annan faktor som jag upplever - nu duckar jag strax - är att det ofta men långt ifrån alltid är personal med högt utvecklad servicekänsla och yrkesstolthet som jobbar i styckegodssektorn inom transportnäringen.
Fast det håller jag inte alls med om. Och jag jobbar ändå med just bud.

Det jag dock tycker är enormt jobbigt som bud är att många adresser är totalt ofullständiga. Det kan stå "Thomas K, Ingenjörsgatan, Göteborg". Och inget telefonnummer så att man kan ringa till personen och fråga vart paketet ska levereras.

Skriv ordentliga läsliga adresser när ni skickar.
 
Sv: Är alla svenska fraktföretag lika dåliga ?

En annan faktor som jag upplever - nu duckar jag strax - är att det ofta men långt ifrån alltid är personal med högt utvecklad servicekänsla och yrkesstolthet som jobbar i styckegodssektorn inom transportnäringen. Det är nog riskfritt att anta att det har med den utsatta konkurrenssituationen och den halv- eller helkassa lönsamheten att göra. Vilket i sin tur är precis det vi fraktkunder mer eller mindre skapat genom prispress och okritisk upphandling under många år...
Det är väl också så att det i många fall inte direkt är de vassaste knivarna man kan hitta i lådan som hamnar bakom ratten...

(själv chaffis, men numera bara semestervikarie på somrarna)
 
Sv: Är alla svenska fraktföretag lika dåliga ?

Fast det håller jag inte alls med om. Och jag jobbar ändå med just bud.

Det jag dock tycker är enormt jobbigt som bud är att många adresser är totalt ofullständiga. Det kan stå "Thomas K, Ingenjörsgatan, Göteborg". Och inget telefonnummer så att man kan ringa till personen och fråga vart paketet ska levereras.

Skriv ordentliga läsliga adresser när ni skickar.

För mig som före detta schaufför hos DSV, var det stora problemet att avsändarens originalfraktbrev och/eller CMR från speditören sällan hade rätt leveransadress, utan det är gärna ställd till huvudkontor eller postbox, och hur enkelt är det att leverera 30 ton stål eller 80m3 madrasser i postbox egentligen.:banghead:
 
Sv: Är alla svenska fraktföretag lika dåliga ?

Ingen aning om vilket fick bara uppgift om DHL står inte heller något på spårsidan vilket av dem det handlar om, paketet har minst sagt varit ute och rest det är inte ursprungs skickat med DHL utan med annat bolag i england och gått med UPS först för att sedan plötsligt gå med DHL istället. Dock har jag exakt uppgifterna som DHL har och de innefattar såväl rätt adress som telefonnr och emailadress, så inga tveksamheter säljaren har också bekräftat att han skrivit alltihop även på lådan som extra säkerhet om ev fraktsedlar eller dylikt skulle försvinna och med tanke på att vi bor granne med ett företag som får leveranser flera gånger i veckan under perioder av alla de olika fraktföretagen har det heller aldrig hänt att någon haft svårt att hitta hit, för övrigt visar alla karttjänster rätt om man lägger in adressen så några svårigheter att hitta hit lär det inte bero på.

För övrigt om du läser så har jag inte haft något spårnummer det skickas liksom aldrig ut till mottagaren av bolagen utan man är utlämnad till att sändaren skickar det till en vilket denna inte gjorde förrän nu när det uppenbart var något galet med sändningen som inte kommit fram.
 
Sv: Är alla svenska fraktföretag lika dåliga ?

Jag jobbar med transporter och jag har väldigt dåliga erfarenheter av just DHL.

Jag kan utan att överdriva säga att få dem att kreditera en faktura är måtte vara fysiskt omöjligt för dem.

Fick jag bestämma skulle vi aldrig ta en pryl med DHL, jag har krångel med andra budfirmor men just DHL är i en helt egen klass gentemot att vara omöjliga att ha att göra med.

Tyvärr har jag liknande erfarenheter när det gäller deras stycke via flyg. Försök få dem att backa/räta upp en införtullning de gjort på fel bolag och du vinner garanterat storvinst på LOTTO!!

Grrrrrrrrrr
 
Sv: Är alla svenska fraktföretag lika dåliga ?

Det jag dock tycker är enormt jobbigt som bud är att många adresser är totalt ofullständiga. Det kan stå "Thomas K, Ingenjörsgatan, Göteborg". Och inget telefonnummer så att man kan ringa till personen och fråga vart paketet ska levereras.
Nej, då förstår jag att det är svårt eller omöjligt att leverera rätt. :mad: Fast jag inbillar mig att det är vanligare vid lokala eller regionala småbudningar än när man skickar en pall, 8 flakmeter eller en container nånstans. Har man inte bifogat rätt uppgifter har man inga gnällrättigheter.

Fast mina erfarenheter handlar mer om just litet större frakter, typ allt mellan en pall och en hel bil. Och med 100% rätt fraktinformation angiven vid beställningen, men som antingen inte följer med i alla nivåer av underleverantörer eller som helt enkelt inte respekteras om de nu följer med.
 
Sv: Är alla svenska fraktföretag lika dåliga ?

*kl*

Vi har haft problem med att de inte ringt innan och sedan hittar man en lapp om att de försökt leverera dagtid men ingen har varit hemma... De allra flesta människor yrkesarbetar väl utanför hemmet och då oftast dagtid?! En annan gång hade vi beställt från Ikea, vi var hemma men de ringde inte på dörren så vi hade ingen aning om att de ens varit här...
 
Sv: Är alla svenska fraktföretag lika dåliga ?

De allra flesta människor yrkesarbetar väl utanför hemmet och då oftast dagtid?!
Nej, väldigt många är hemma dagtid. Är de inte hemma så brukar de höra av sig och berätta det och ange en adress där de kommer att finnas, tex på jobbet eller en service point. Men majoriteten av de privatpersoner som jag levererar till på en dag är hemma.

Många sätter en fullmakt på dörren också, så man kan lämna paketet på trappan.
 
Sv: Är alla svenska fraktföretag lika dåliga ?

Eftersom jag bor på landet i en trakt där alla känner alla så spelar det ingen roll till vem åkaren kommer, den första som är hemma tar paketet om inte den som ska ha paketet är hemma och så är det problemet löst.

Största "paket" jag tagit emot var en skogsmaskin från norrland där inte åkaren hittat till gården den skulle till. :D
 
Sv: Är alla svenska fraktföretag lika dåliga ?

Nej, väldigt många är hemma dagtid. Är de inte hemma så brukar de höra av sig och berätta det och ange en adress där de kommer att finnas, tex på jobbet eller en service point. Men majoriteten av de privatpersoner som jag levererar till på en dag är hemma.

Många sätter en fullmakt på dörren också, så man kan lämna paketet på trappan.

Jag tror dig på ditt ord men det låter helt otroligt enligt mina egna erfarenheter och bekantskapskrets. Men ringer man före så finns ju möjlighet att man kan ta sig hem den utlovade tiden (levereras ngn gång mellan 08.00-14.00 göre sig dock ej besvär i vårt hushåll, för mkt tid borta från jobbet helt enkelt).
 
Sv: Är alla svenska fraktföretag lika dåliga ?

Men när vill du att folk som jobbar dagtid ska leverera ditt paket? Varför beställer du hemkörning ifall du vet att du inte är hemma? Och varför skriver du inte en fullmakt så att de som levererar paketet kan leverera det?

Du vet ju att du inte är hemma. De som kör bud har ju också arbetstider att följa.
 
Sv: Är alla svenska fraktföretag lika dåliga ?

KL

Just DHL har jag mycket goda erfarenheter av. Jag får inte så mycket paket privat, men till jobbet både får och skickar vi emellanåt.

Kanske beror det på personal? De som vi haft från DHL är, med ett undantag, serviceminded och gillar att möta människor. Det är "inga problem, det fixar vi". Sitter vi i fikarummet frågar de sig fram och knackar på.

Posten däremot :banghead: De lägger lapp i lådan att de varit hos oss och varken ringer eller kliver in. Som deras platschef sa - "man förstår att de inte vill gå in". Det finns nämligen en hel drös med utländska studerande i lokalerna med -herreguuud! - annan hudfärg.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 013
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 644
Senast: Nepenthe
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 187
Senast: Skjøldur
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 163
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp