Bukefalos 28 år!

Är den här hästen halt?

Sv: Är den här hästen halt?

KL

Det kan ju vara så att det gick jätte bra och att hon bara "glömt bort" tråden! Jag håller tummarna för det!
 
Sv: Är den här hästen halt?

Jag tycker han ser ömfotad ut, kan vara att ni springer på grus. Kolla även hovvinkeln, för långa tår gör att det blir eländigt i hovleden, och det syns inte eller känns med värme eller svullnad oftast, utan måste släckas vid hältutredning. Bara en teori från min sida, jag vet ju inte hur fötterna ser ut.
 
Sv: Är den här hästen halt?

ja, såg nu att jag missat en hel del :crazy: Så går det när man har bråttom
 
Sv: Är den här hästen halt?

Nu har jag äntligen möjlighet att uppdatera... jag har varit på reggaefestival i Tyskland, så uppkopplingen har varit begränsad. Till resultatet av veterinärbesöket: Mirabeau var nu halt på höger bak, vilket var det enda ben han inte visat tydlig hälta på under de tre tidigare veterinärbesöken. Han bedövades i knäet och hasens glidleder, vilket inte förbättrade rörelsemönstret. Nu har han alltså bedövats i samtliga ben, på minst tre ställen per ben, utan att han rör sig bättre. Vi röntgade båda haserna bak, och kunde utesluta spatt eller något annat relaterat till skelettet, då plåtarna såg bra ut.

Därefter togs blodprov, som visade att vita och röda blodkroppar var som de skulle, inte särskilt mycket antikroppar (mot fästingsjukdomar), och han har inte en muskelsjukdom som tydligen kan ge diffusa hältor. Dock skall veterinären återkomma med exakt tolkning av resultat för fästingsjukdomar, men damen i rådgivningen på Strömsholm tyckte inte att de var anmärkningsvärda.

Vi röntgade sedan nacke och rygg för att utesluta förändringar i överlinjen, och inga fynd gjordes. Vid det laget var vi alla rätt matta- det finns ju inga konstigheter! :confused: Veterinären tyckte inte heller att hans kotor var anmärkningsbart veka, och tyckte inte att vi behövde sko annorlunda, men att vi ska fortsätta jobba på att korta tån. Skönt!

Nu har hästen fått allmän kortsionbehandling under 2-3veckor, samt Gonex som är glukosamin i koncentrerad form. Jag har inte sett pålle på en vecka, så det ska bli intressant att se om han rör sig bättre eller oförändrat på kortisonet. Därefter ska vi fundera på hur vi kan gå vidare, beroende på resultat av behandlingen.

Alltså har jag en häst som på röntgen ser jäkligt frisk ut, men som rör sig konstigt oavsett var han bedövas. Jag är så otroligt glad att jag fått en veterinär som verkar villig att utreda tills vi hittar något, och som inte råder mig att vila honom för att se om förbättring sker. Jag blev verkligen tagen på allvar, vilket betyder massor.
 
Sv: Är den här hästen halt?

Låter ju lite som min kille, som var iofs 16 år. Han var halt på 3 ben, ont överallt, och förvisso blev det bättre vid bedövning... Helt ren på alla röntgen bilder (tillomed vääääldigt fina bilder tydligen på en så pass gammal häst!). Efter 11 veterinärbesök gav vi upp och dömde ut honom. Hittade aldrig grundorsaken tyvärr.


Det är nästan så att man funderar på om de kan ha nåt fel på nerverna så att de sänder ut felaktiga signaler om smärta!? :confused:

Jag hoppas att ni antingen hitta orsaken nästa gång, eller att han helt enkelt bara blir frisk! För det är ju det viktigaste igentligen!
 
Sv: Är den här hästen halt?

Stackars dig. Men GRATTIS till att ha hittat en veterinär du känner förtroende för och som är besluten att gå till botten med det hela, det är värt så otroligt mycket och gör hela skillnaden runt både hopp och ork!

Jag tycker nog att det kan vara positivt som jag varit inne på tidigare, att ni nu lokaliserat hältan till ett ben som inte bedömts varit problemet tidigare, och att inte de andra benen är inblandade. Kanske har ni nu hittat nära där skadan verkligen sitter. Finns ju många mjukdelar osv som inte kan hittas på röntken, ultraljudat eller scintat har ni inte gjort hitills eller?

Hoppas du fortsätter uppdatera tråden. Håller alla tummar för er!
 
Sv: Är den här hästen halt?

Mitt arabsto beter sig likadant fast på alla fyra. Vi har gått igenom allt på henne, höfter, rygg, fästingprover o.s.v. Veterinären förstår inte varför hon är så halt som hon är. Kan tillägga att min veterinär sa att dom fått in flera araber som är som min och att dom aldrig hittat orsaken. Hoppas du få reda på vad det är för fel på din häst. Lycka till!
 
Sv: Är den här hästen halt?

Problemet med att ultraljuda eller scinta är att även om hästen är mest halt på höger bak just nu, är han fortfarande inte ren i de andra tre benen. Och veterinären menade på att vi behöver ha ett ben som är permanent sämre än de andra för att det ska vara värt en sådan undersökning, annars kan vi lägga hur mycket tid och pengar som helst på det. Ett sätt att få fram ett sådant ben skulle enligt henne vara att rida igång hästen mjukt men kontinuerligt, och se om hältan visar sig tydligare på ett ben då.
 
Sv: Är den här hästen halt?

På vilken klinik har du varit någonstans? Hur ska ni gå vidare? Har hästen svarat på någon behandling?


*kl

Resultatet av fästinsjukdomarna visade inget konstigt, så de kan nog uteslutas. Däremot rör sig hästen helt bra nu när han får kortison, vilket jag ser som mycket positivt. Förhoppningsvis håller det i sig även efter kuren.
 
Sv: Är den här hästen halt?

Vill bara önska dig lycka till och säga att du är en underbar människa som vill ta tag i nåt som verkar vara ett litet obetydligt problem. (Vilket det kanske inte är nu...)

Har haft liknande problem med en tidigare häst, diffusa hältor fram, första vetten behandlade kotorna, sedan nästa gång var problemen i bakknä bahandling och hemskickad, efter några resor fram å tillbaka där jag inte tyckte det blev bättre så ansåg vetten att hästen behövde vila och smärtlindrande så jag fick åka hem släppa hästen på sommarbete, efter sommaren tog jag kontakt med en annan vet som läste alla gamla journaler och gjorde om hela hältutredningen, den nya vetten gjorde en helt annan bedömning.

Så håll ut för hästens skull!
Jag höll på att ge upp MÅNGA gånger.
 
Sv: Är den här hästen halt?

CA gör väl att de får problem med koordination, huvudskak osv och han hade iaf inget av dessa utan tvärtom var mkt säker på foten.

Dock så är det ju mkt man inte vet, det finns ju tex hästar som har CA (dna testat) men som inte har några symptom...

Så visst är det möjligt att det var CA, eller annan hittills okänd sjukdom. Nåt galet var det iaf.
Jag har efteråt fått reda på att han var halt på 3 ben när Mia (distansritt.nu) besiktade honom, och därav köpte hon honom inte givetvis. Så min tanke är iaf att det var nåt som fanns med honom redan när jag köpte honom. Och vi fick givetvis inte reda på detta av försäljaren utan flera år senare av Mia.

Hos mig höll han ju iaf i 8 år, så det måste väl nästan ses som en bedrift då kan man tycka :cool:

Men han hade alltid jätte stor underhals, tills vi bedövade "hela hästen", då försvann den, så jag tror han hade "nåt" nånstans helatiden tyvärr :(
 
Sv: Är den här hästen halt?

Tack för din uppmuntran! :) Av det här har jag lärt mig att jag ser direkt när mina hästar inte är helt hundra, och att jag måste lita på den magkänslan. Hade jag inte gjort det hade jag säkerligen varit ute i skogen och ridit nu, men det känns betydligt "roligare" att se honom må bra i hagen med sin kortisonkur, och se att han är glad.
 
Sv: Är den här hästen halt?

:)
Ja, precis det är ju en själv som känner sin häst bäst, och det märker man ganska fort.
Innan jag åkte till vet med min häst för hältutredning, så bad jag många att titta efter det jag såg/kände. Men ingen kunde se det jag menade, några av dom "såg" nån markering fast på ett annat ben än det jag å vetten såg först. Så sin egen magkänsla räcker långt :)
 
Sv: Är den här hästen halt?

Jag har varit på Stenestad hästklinik. Jag höll på i över ett år innan jag bestämde mig för att ge upp. Veterinären tyckte med att vi skulle ge upp för hästens skull. Vi hade kunnat göra en magnetröntgen men som veterinären sa, man hittar alltid fel på en 16-årig häst, problemet är att hitta vad det är som gör henne halt. Jag har valt att ha henne kvar här hemma på gården. Hon är pigg och glad i ögonen och anpassa sin motion till vad hon klarar av. Nu är ju din häst betydligt yngre och ska inte behöva pensioneras ännu. Jag håller tummarna att de hittar felet på din häst och att det går att bota.
 
Sv: Är den här hästen halt?

Nu verkar det som ett genombrott har skett! Veterinären ringde idag och berättade att Mirabeau hade mycket höga värden på antikroppar mot Borrelia, och jag ska ringa upp henne igen på fredag för att diskutera eventuell behandling, samt berätta att kortisonbehandlingen har effekt. Kanske kan pålle bli bra igen, om han får behandling mot Borrelian! :banana:
 
Sv: Är den här hästen halt?

Åh vad kul! Hoppas det blir bra med din häst nu då :)
(har följt hela tråden i tysthet)
 
Sv: Är den här hästen halt?

Ja, det vore fantastiskt. Men jag vet också att det inte är alla hästar som blir bra efter behandling mot Borrelia, men att en del har blivit det. Så man får hoppas!
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 642
Hästvård Hej har ett litet problem som jag hoppas kunna få lite åsikter och tankar om.. För 6 veckor sen tog jag hem en ny häst, 2 veckor efter...
Svar
7
· Visningar
1 931
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Hej, jag skriver på ett anonymt nick eftersom jag inte vill att hästägaren eller någon annan ska bli inblandade eller känna igen...
Svar
8
· Visningar
2 272
Senast: Nielaa
·
Hästmänniskan hej, jag har lånat ut min tävlingshäst till en fodervärd under en tid då jag inte har möjlighet. Fodervärden är en av mina bästa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 699
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp