Bukefalos 28 år!

Är den här hästen halt?

Sv: Är den här hästen halt?

Du har väl inte så farligt långt till Mantorp? Det är väl det som är närmst. Jag själv måste upp till Strömsholm med en av mina på måndag:crazy:
 
Sv: Är den här hästen halt?

Jag tycker oxå du ska åka till en annan klinik. Pselma har ju vekare kotor än din, och har aldrig varit halt eller tassig! Och det trots att jag har fått ta ut en kass hovslagare nu eftersom min andra blev gravid!

Jag tycker att de på mantorp är bra,(med vissa reservationer, PMa om du vill veta vilka jag tycker är bäst, har ju haft praktik där i sammanlagt 6 veckor!) men du kan ju alltid ge dig iväg längre oxå om du vill det!

Vill du åka långt så skulle jag åka till någon med en sån där springmatta, det är ju väldigt många hästägare som har hyllat dem väldigt mkt. Jag har aldrig varit själv dock, jag tyckte nte det kändes sjysst att åka 8 timmar transport på en dag när hästen var så pass halt på 3 ben. Så därav valde jag en närmre klinik, hade han inte varit så mkt halt och på så många ben hade jag helt klart provat där dock! (glömt bort vad den heter....)
 
Sv: Är den här hästen halt?

Ja, tyvärr känns det som det enda rätta. Det förslag jag fått från min klinik är att sko om hästen, vänta och se om hältan ger med sig. Men jag har verkligen ingen lust att låta honom gå halt en längre tid, om det är så att problemet inte sitter endast i kotan.

Hur är det med försäkringbolagen, täcker de en ytterligare utredning? Eller brukar de tycka att det räcker med en kliniks utlåtande?
 
Sv: Är den här hästen halt?

Iomed att hästen inte är frisk så är det väl klart att de täcker den? Allt annat känns helt otänkbart!

Jag skulle inte ens fundera på det faktiskt :p

De har ju mer eller mindre sagt att de inte vet vad det beror på, och gett upp! (det är ju iaf så jag tolkar din text!) och det är ju klart att man då måste åka till någon annan!
 
Sv: Är den här hästen halt?

Hur är det med försäkringbolagen, täcker de en ytterligare utredning?

Tror jag att de gör:)!

Jag mejlade agria angående min shettis för ett par månader sedan:

Jag upplever kommunikationsproblem med min nuvarande veterinär, och att han inte tar oss riktigt på allvar. Han har ännu inte behandlat hästen, utan endast röntgat och ultraljudat, och det känns som om vi inte kommer mycket längre tillsammans. Skulle vilja byta klinik, men måste då veta att jag har ekonomiskt utrymme för att få gjort en ny hältutredning plus behandling. Blir det problem med att få ut ersättning om jag "avbryter" hos en klinik och åker till en annan?

De svarade mig så här:

Om du inte är nöjd med din veterinär och vill åka till en ny klinik så kan du alltid göra det. Vi kommer inte att ändra någon beslutsfattning pågrund av det.

Mejla och fråga du också, om du vill känna dig säker!
 
Sv: Är den här hästen halt?

Mantorp är närmst, men nu tror jag att jag kör på Strömsholm eftersom jag tror de har flest kunniga veterinärer. Jag är evinnerligt trött på att vara orolig, så hellre att köra dit en gång än till närmre klinik fyra ggr, som jag redan gjort.

Vad ska du till Strömsholm för? Du har väl också en bra bit dit?
 
Sv: Är den här hästen halt?

Intressant det du skriver om springmatta. Jag tror jag vet vad du menar, men vet inte heller vad den heter. Har du någon aning om vilken klinik som hade en sådan?
 
Sv: Är den här hästen halt?

Jättetack, jag ska nog dubbelkolla med försäkringbolaget först.

kimmis: mina veterinärer tror absolut att det har med de veka kotorna att göra, och jag har förstått att nästa steg är en annorlunda skoning och väntan. Men själv köper jag inte att han skulle bli halt på så många ställen (sammanlagt 5-6) på grund av detta. Är det så att de ställer samma diagnos på Strömsholm kan jag köpa det hela, men i dagsläget finns det för mycket frågetecken tycker jag.
 
Sv: Är den här hästen halt?

Hej Amk, jag har skrivit tidigare i tråden om min mystiskt halta ponny som senare visade sig ha blödning och inflammation i ringsenan (?) i kotan vä bak. Blödningen är nu (efter ca 1 mån) borta:D! Så det är försiktig rehablitering som gäller nu, varit halt sedan februari.

Jag var först inne på en klinik, där ställdes fel diagnos, behandlades med butta, friskförklarades när den inte var bra m.m. Senare bytte jag till en annan veterinär när ponnyn blev halt igen. Det var det bästa jag gjort!! Nya veterinären är super!
Skicka PM om du vill veta mer, veterinären finns i halland / västra götaland.
 
Sv: Är den här hästen halt?

KL
Håller med Kimmis, det finns ett par verkligt duktiga veterinärer på M-torp, jag har otroligt förtroende för dem! erbjuder samma - pma om du vill ha namn.
 
Sv: Är den här hästen halt?

Mantorp är närmst, men nu tror jag att jag kör på Strömsholm eftersom jag tror de har flest kunniga veterinärer. Jag är evinnerligt trött på att vara orolig, så hellre att köra dit en gång än till närmre klinik fyra ggr, som jag redan gjort.

Vad ska du till Strömsholm för? Du har väl också en bra bit dit?

Jag måste dit imorgon med en för en hovspricka som inte är så kul. Det tar 3timmar att åka dit, men jag måste till Strängnäs och hämta hästen först. Hon är hos hingsten där och sen upp till Strömsholm och sen tillbaka för att ev sko henne på andra fram och sen hem.. Så det kommer att bli riktigt sent.. Härifrån till Strängnäs tar 2,5timme och sen därifrån och till Strömsholm tar 1 tim..

Jag ringde för en vecka sen och fick tid till i morgon så det är ingen större kö tydligen. Så ring dom och be om en tid.:)
 
Sv: Är den här hästen halt?

Tackf ör tips om veterinärer. men den här gången åker jag till Strömsholm. Ska ringa hovslagare och Strömsholm imorgon, och se när jag kan få tid.Hästen behöver skos snart, och då måste jag ändå åka till klinik för att få det gjort... kanske har de en hovslagare på Strömsholm som kan sko honom, det hade varit det bästa.
 
Sv: Är den här hästen halt?

Tackf ör tips om veterinärer. men den här gången åker jag till Strömsholm. Ska ringa hovslagare och Strömsholm imorgon, och se när jag kan få tid.Hästen behöver skos snart, och då måste jag ändå åka till klinik för att få det gjort... kanske har de en hovslagare på Strömsholm som kan sko honom, det hade varit det bästa.

På M-Torp har de John som är hovslagarmästare inne ett par dagar vecka, Jack ska till honom imorgon. Nu åker han till England och tävlar på Tisdag men i fortsättningen om du verkligen behöver en verkligen professionell hovis så rekommenderar jag honom starkt
 
Sv: Är den här hästen halt?

John har jag träffat, han verkade super! Jag har en tid inbokad hos honom om två veckor, men om jag ändå åker till Strömsholm är det bättre att sko där, sås slipper jag åka till Mantorp också.
 
Sv: Är den här hästen halt?

Själv är jag väldigt förvirrad, och vet inte vad jag ska tro. I dagsläget, två veckor efter förra behandlingen, är hästen tydligt halt på höger fram.

Har en känsla av att grundproblemet inte sitter i fram öht, därför skulle nog jag också bytt klinik för att få ett par nya ögon på problemet.

Min häst visade tilltagande hälta vb, kort därefter även hälta vf och hf av varierande intensitet. Vid klinikbes konstaterades kotledsinflammationer båda fram med rena rtgplåtar, och som källa till all hälta nydiagnosticerad spatt i vb. Den dubbelsidiga hältan fram släppte inte trots upprepade behandlingar i leden, och vb visade markering/hälta i ca 6 mån innan processen avstannat, men ömheten fram fanns kvar, och försvann inte förrän hästen behandlats av kiropraktor för dels en gammal låsning i nacken men framför allt för rejält stela muskler i hela framkärran från bogbladsspets till carpus. Trolig orsak var överbelastning av framdel pga spatten bak.

Lycka till på kliniken! Håller tummarna och fortsätter läsa tråden.
 
Sv: Är den här hästen halt?

John har jag träffat, han verkade super! Jag har en tid inbokad hos honom om två veckor, men om jag ändå åker till Strömsholm är det bättre att sko där, sås slipper jag åka till Mantorp också.

Jag var hos Micke på Strömsholm igår och han var verkligen kanon. Han tyckte dock att hästen var liite stor och tung.;) Men hoven ser hyffsad ut. Jag pratade dock med John idag för nu måste fröken varmskos hemma istället under ett år framöver. Jag kan avslöja att han precis anlänt till London och väntade på sitt bagage just när jag ringde;) *bra tajmat..*
 
Sv: Är den här hästen halt?

................................
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är den här hästen halt?

Hej på er! Jag har varit på semester ett tag, så jag har varit Bukefri. Hästen har nu behandlats sammanlagt tre gånger, med DMSO och kortison i båda framkotorna samt med kortison i ena framknät. Veterinärerna tror på att han ömmat i kotorna på grund av att han trampar igenom så pass mycket som han gör, och har rekommenderat att sko honom med ringsko för att hjälpa honom att gå mer upprätt med kotorna.

Själv är jag väldigt förvirrad, och vet inte vad jag ska tro. I dagsläget, två veckor efter förra behandlingen, är hästen tydligt halt på höger fram. Det var han också vid det senaste besöket. Jag är trött på att behandla utan att veta exakt var problemen sitter, och att behandlingarna inte har full effekt. Mitt tålamod är lite utslitet, med andra ord. Funderar i dagsläget på att åka till en annan klinik, för att få en second opinion. Det verkar inte som att veterinärerna på "min" klinik har någon annan teori än att det beror på detta med de svaga kotorna, men jag tvivlar på att de skulle ge hälta även i framknäna, och också i bakknä ( där han visat hälta vid böjprov tidigare).

Alltså: en viss förbättring har skett, men nu är hästen tydligare halt på ena fram. :(

Jag tycker det låter postivt att hästen markerar mer tydlig hälta på höger fram! Det tyder på att nån hälta är släckt nu och eftersom hästen inte längre är dubbelsidigt halt, vilket kan vara svår att se, så markerar den istället tydligt hö fram. Ett gott tecken tycker jag. Nu vet jag inte vilket framknä de behandlat men är det vänster så är det ju solklart att den primära orsaken är hö framknä och sekundära hältor kotor bä fram. Är det hö framknä de behandlat så räcker det oftast inte med en behandling utan iaf två är att rekommendera särskilt då hästen gått ofärdig en längre tid.

Jag vill påstå att den allra vanligaste sekundära hältan sitter i just kotorna och den primära i knäna. Har de gått ett tag med ont i knäna så får kotorna ta hela smällen varvid de ofta blir ofräsha även där.

Nu är du ju äntligen hältan på spåret:)
 
Sv: Är den här hästen halt?

Håller med Jesse ang. sekundär och primär hälta. I ditt fall amk så har du ju uppenbarligen sekundära problem på hästen som orsakats av ngn primärt problem som sitter ngnstans. Att det nu renodlats och är mer tydligt på ett ställe snarare än diffust runt om, håller jag med Jesse om, är positivt, om man nu kan hitta ngt positivt när det blir ett sånt här plockepinn och det är svårt att hitta vart original problemet sitter eller skilja hönan från ägget.

Tror det är klokt att ta in hästen på en ny utredning där ngn med fräsha ögon kan titta på hästen och gå igenom den igen. Jag rekommenderar ingen att byta veterinär efter ett eller två genomgångar men nu har du ju hållt på ett tag, så jag tycker du har lite att förlora på att prova ett annat ställe. Det viktiga är att känna förtroende för behandlande veterinär och hitta någon man litar på, som man sen kan anförtro att låta gå till botten med det hela, även om det kan bli uttdraget och ta sin tid.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 980
Hästvård Hej har ett litet problem som jag hoppas kunna få lite åsikter och tankar om.. För 6 veckor sen tog jag hem en ny häst, 2 veckor efter...
Svar
7
· Visningar
1 947
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Hej, jag skriver på ett anonymt nick eftersom jag inte vill att hästägaren eller någon annan ska bli inblandade eller känna igen...
Svar
8
· Visningar
2 282
Senast: Nielaa
·
Hästmänniskan hej, jag har lånat ut min tävlingshäst till en fodervärd under en tid då jag inte har möjlighet. Fodervärden är en av mina bästa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 734
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp