Är den person som startar en tråd viktigare än....

Status
Stängd för vidare inlägg.

KungTulle

Trådstartare
ämnet tråden berör? Det har jag undrat många gånger efter att ha suttit och varit aktiv på buke under flera år!

Om man kollar in de trådar som får extremt många svar på kort tid alternativt hålls aktiva väldigt länge så är det oftast samma människor som startat trådarna. Vad för tema eller ämne tråden berör verkar faktiskt betyda mindre för ämnesområdena varierar rejält.

Det är ju inte så konstigt att trådar i dagsaktuella ämnen väcker intresse, men man reagerar lite när först en person som uppenbarligen inte tillhör "poppisbukarna" postar en tråd och ingen eller ett fåtal svarat i tråden....men sedan kanske bara några timmar eller någon dag senare en "poppisperson" startar en tråd som är mycket näraliggande ämnesmässigt så flödar svaren och inläggen in och det kan bli kanske 50-100 poster i tråden på kort tid.

Vad som är signifikant är också att när en "poppisbukare" postar en tråd med närmast nonsenstema...typ "kolla in vilken fin avloppsrensare jag köpte igår..." så får den också grymt mycket aktivitet.

Vilka är då poppispersonerna? Jag tänker inte namnge några här och det är inte samma personer som HELATIDEN är poppis. Man kan säga att innegänget varierar över tid. Vissa som varit riktigt höjda till skyarna under några månader eller ett år eller så, kan sedan störtas ner i misär och i princip bli utskällda oavsett vad dom skriver eller gör! Likaså kan en sedan innan obemärkt bukefalist plötsligt höjas upp till en bejublad celebritet!

Feniomenet är ganska intressant att studera då det på många vis är en spegel av den riktiga världen :).

Vad som också är tänkvärt är att "svansen" också är de samma...det finns en positiv svans och en negativ svans. Den positiva går in och hissar så fort tillfälle ges och den negativa går in och dissar.

Sedan finns ju "one day of fame svansen" dvs de personer som går in i de trådar som startats av populära personer och gör inlägg uppenbarligen i hopp om att själva stiga till "poppisperson". Dvs nästan allt de skriver går ut på att stryka poppispersonerna medhårs....

Kanske ett ämne för en universitetsuppsats? Internetforumens psykologi och mekanik....:rofl:..


Oavsett så är buke ett intressant fenomen väl värt att studera!

/KT
 
Senast ändrad:
Sv: Är den person som startar en tråd viktigare än....

Lite handlar det nog också om hur duktig man är att hålla liv i sin egen tråd. Jag är usel på det.
 
Sv: Är den person som startar en tråd viktigare än....

Du är ju inte den första som postar en liknande tråd.
För mig spelar trådskaparen ingen som helst roll,om det inte är någon jag haft kontakt med.Då kollar man väl även om ämnet inte verkar intressant för mig. Annars så upprör jag mig inte heller över dom som får många svar.
 
Sv: Är den person som startar en tråd viktigare än....

Jag bruka rkolla i "nya inlägg".

Ser jag något intressant ämne där så kollar jag tråden.

Strunt samma vem som startat den.
 
Sv: Är den person som startar en tråd viktigare än....

Har också tänkt på det där ibland!:D

Men kanske är dessa personerna duktigare på att hålla liv i sina trådar!
Jag är ett skräckexempel på hur man inte ska göra!:angel:

F.ö så blir det nog en masspsykos.
En tråd som inte verkar intressant och som man inte har kikat in i tidigare kan väcka intresse just för att man ser att den fortfarande "brinner" efter ett tag.
Då är det ofta en diskussion som har utbrutit och man kastar sig in fastän trådens innehåll inte lockade från början.

Om ni förstår vad jag menar?
 
Sv: Är den person som startar en tråd viktigare än....

har oxå observerat detta... men vist känenr jag igen fenomenet, och känner igen mig en hel del i vissa av "sätten" som du beskriver oxå.. :o

går främst på ämnet av tråden dock, men sen kan det vara kul att vara med i trådar som spårar ut lite tycker jag.. och eftersom de oftast startas av de "populära" som du säger.. jaja.. då blir det ju kul att svara i dem.. :angel:

vet att jag är "svag"... menmen :)

den intresanta frågan är ju, om nån annan än du (dvs nån mindre känd) hade startat tråden, hade lika många svarat?
 
Sv: Är den person som startar en tråd viktigare än....

den intresanta frågan är ju, om nån annan än du (dvs nån mindre känd) hade startat tråden, hade lika många svarat?


Jag känner mig inte direkt som en av de som är mer känd och är faktiskt litet förvånad över att så många svarat redan i tråden....

Fast ämnet kanske intresserar i det här fallet?

/KT
 
Sv: Är den person som startar en tråd viktigare än....

ja hade defenitivt definierat dig som en av de mer kända på buke...

Ämnet är förstår mycket interesant oxå.. :angel: :D
 
Sv: Är den person som startar en tråd viktigare än....

Det där känner jag igen till fullo.

Jag är inte jätteaktiv på senior längre, men jag läser ibland och skriver nån tråd i bland.
Skapar jag en tråd här så får jag knappt några svar.
Många som läser, visst, men väldigt få svar.

Känner att det kan vara så på de andra forumen också ibland.
Jag är väl varken poppis eller intressant :smirk:
 
Sv: Är den person som startar en tråd viktigare än....

En tråd som inte verkar intressant och som man inte har kikat in i tidigare kan väcka intresse just för att man ser att den fortfarande "brinner" efter ett tag.
Då är det ofta en diskussion som har utbrutit och man kastar sig in fastän trådens innehåll inte lockade från början.

Om ni förstår vad jag menar?

Jo, här känner jag igen mig.
Trådar som TS drog som exemplel "Titta på min fina avloppsrensare" skulle jag nog ändå inte läsa hur heta de än var, men ofta läser man nog trådar som verkar välbesökta i hopp om en intressant diskussion. :D
 
Sv: Är den person som startar en tråd viktigare än....

Tja ... vissa användare känner en massa andra användare, både "på riktigt" och bara genom buke. Om någon jag känner startar en tråd går jag gärna in och säger "hej" typ.

Men flest svar tycker jag trådar som handlar om sex och avföring får. Undrar vad det säger om oss?:crazy:
 
Sv: Är den person som startar en tråd viktigare än....

Jag är också mycket fascinerad av fenomenet "de som aldrig skriver i nån annans trådar". Bara startar egna trådar, gärna direkt riktade till ett par andra användare, inget som helst allmänintresse. Sen sitter tre pers i tråden och gör den hur lång som helst med bara en massa internt dravvel.
 
Sv: Är den person som startar en tråd viktigare än....

För mig är trådinnehållet avgörande. Är det en "interntråd" så brukar jag inte bry mig om att läsa hela.
 
Sv: Är den person som startar en tråd viktigare än....

*kl*

Jag har aldrig fattat vilka som är med i det s.k. innegänget, och eftersom det ofta beskylls för det ena och det andra skulle det ju vara kul att veta vilka de är som ingår i det.:angel:
 
Sv: Är den person som startar en tråd viktigare än....

Din iaktagelse stämmer bra.
Det krävs antingen en speciell skribent eller ett speciellt ämne(som berör alltså, eller retar upp) för att tråden ska bli ngt.
Behöver dock inte vara en skribent som är speciellt "poppis", kan även vara en som har starka åsikter, egna åsikter & som vågar stå för dem & därför kan reta upp massan.I de trådarna brukar det bli livat:angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp