Är det bara jag som irriterar mig på ICA?

Jag tycker inte att det är så fel. Det är ett jäkla oskick att smyghöja priser genom att göra förpackningen mindre.
Nja, de är ju inte de enda precis. Det är ju som vid grönsak- och fruktdisken, för förpackningar- gärna med röd prislapp som lockvara. Ändå är dyrare per kg än lösvikten.
Så från mig får ICA ingen klapp på axeln.
 
Jag tycker det är så i alla större kedjor? Ex City Gross har sin "Favorit" utan alternativ att välja mellan. Och Coop har väl med något eget märke. Trist, för jag vill gärna kunna välja mellan olika sorter och de jag tycker är bäst.
 
Nja, de är ju inte de enda precis. Det är ju som vid grönsak- och fruktdisken, för förpackningar- gärna med röd prislapp som lockvara. Ändå är dyrare per kg än lösvikten.
Så från mig får ICA ingen klapp på axeln.
Jag har inte klappat någon på axeln. Talade bara om vad jag tycker om när man höjer priserna genom att minska förpackningen. Det är en smyghöjning, man räknar med att kunderna inte ska märka den eftersom priset är detsamma som förut.
 
Jag har inte klappat någon på axeln. Talade bara om vad jag tycker om när man höjer priserna genom att minska förpackningen. Det är en smyghöjning, man räknar med att kunderna inte ska märka den eftersom priset är detsamma som förut.
Just det kan jag hålla med om.
Men Gevalia är inte de enda som smyghöjts under åren. Men då ofta utan anmärkning.
 
Senast ändrad:
Varför skulle det vara det? Jag har aldrig sett några särskilda ursäkter när de minskat på varor. :confused:

EMV verkar de ju införa ändå, utan att behöva skylla på något.
Några andra kaffeleverantörer har även de minskat storleken. Att ICA väljer att just nu gå på Gevalia som då följer efter andra leverantörers paketminskningar ser jag bara som en ursäkt.
 
Just det kan jag hålla med om.
Men Gevalia är inte de enda som smyghöjts under åren. Men då ofta utan anmärkning.
Tycker också att ICA kunde ha kvar brett sortiment.
Vad gäller kaffet, om man nu vill skydda kunderna från höga kaffepriser, så blir det lite konstigt när det ligger kaffekapslar i samma hylla?
Så det kan inte vara för att skydda konsumenten för dyrt kaffe?
Det "dyra" Gevaliakaffet vi dricker kostar ca 1,30 per kopp. Kapslar kan man väl få från 3 kr/kopp och uppåt. Vilket passar en del och lönar sig för en del, och andra inte. Men valfrihet är bra. :)
 
Haha, där fick de. :laugh: Älskar nitiska konsumenter. Att inköpspriset sänkts är visserligen relevant, det är alltså enskilda handlare som ligger kvar på priset. Men för kunden spelar det ju ingen roll, den får en prishöjning.

Jag blir vansinnig (oavsett affär) när de inte sätter ut jämförpriset ordentligt. Det är inte ovanligt att det kan variera mellan olika produkter i samma segment (tex pris per kg, pris per liter osv blandat).

Då tar jag fram telefonen och använder miniräknaren :devil:
 
Bara en liten notis i kaffepratandet om att Lindvalls gjorde precis likadant med sitt kaffe när Gevalia minskade sina förpackningar.
Skulle köpa kaffe åt maken och dels hade dom då gjort om hela förpackningen och tagit ur 50 gram kaffe och behållit samma pris. Eller om det tom ökade nån krona. Där är jag osäker eftersom det är min man som dricker kaffe och håller koll på priserna. Sänkt var det dock inte så pass säker är jag.
Skitfult gjort är det!
 
Bara en liten notis i kaffepratandet om att Lindvalls gjorde precis likadant med sitt kaffe när Gevalia minskade sina förpackningar.
Skulle köpa kaffe åt maken och dels hade dom då gjort om hela förpackningen och tagit ur 50 gram kaffe och behållit samma pris. Eller om det tom ökade nån krona. Där är jag osäker eftersom det är min man som dricker kaffe och håller koll på priserna. Sänkt var det dock inte så pass säker är jag.
Skitfult gjort är det!

Jag förstår faktiskt inte varför det ylas om det här nu. Det har som sagt gjorts för länge sedan av flera olika företag. Gevalia har haft mindre förpackningar (450 g) i flera år på vissa varianter.
 
Finns det ingen möjlighet att påverka era butikers sortiment? Jag upplever att det kan skilja sig väldigt mycket butiker emellan och har aldrig upplevt att det inte finns ett alternativ till ICAs egna märkning i "min" butik.
 
Finns det ingen möjlighet att påverka era butikers sortiment? Jag upplever att det kan skilja sig väldigt mycket butiker emellan och har aldrig upplevt att det inte finns ett alternativ till ICAs egna märkning i "min" butik.
Jag påpekar ofta. Och motiverar varför. Men än så länge har jag inte fått gehör.
Kanske för konkurrensen inte är så gynnsam i mitt område? Man behöver inte eftersom alternativen innebär en längre biltur?
 
Det ser ju likadant ut hos alla kedjor. Egna varumärken tränger undan en del annat. Men i flera butiker där jag handlar regelbundet så är utbudet ändå rätt kasst. Är det inte egna varumärken så är det produkter från någon av de stora producenterna, som Zeta, Fontana eller Barilla. I de fallen spelar det mindre roll att man tar bort någon av de stora och ersätter med något eget, bredden påverkas inte ändå.
 
Det är rätt olika från olika butiker, våran "lilla" ica butik har väldigt mycket lokalproducerat, nu i veckan fick man ägg från ica, ett sexpack med ica-kortet, de hade inte ens icas ägg utan gav bort en lokal producents ägg istället. De har bara kött som de styckar i butiken, som kommer från ett lokalt slakteri, och vid frukt och grönt så är det alltid flera olika alternativ. Sen blir de självklart påtvingade en del varor från högre håll men butikerna kan göra egna val, sen vet jag inte hur mycket de behöver strida för det men det går uppenbarligen.
 
Finns det ingen möjlighet att påverka era butikers sortiment? Jag upplever att det kan skilja sig väldigt mycket butiker emellan och har aldrig upplevt att det inte finns ett alternativ till ICAs egna märkning i "min" butik.

Det går inte att påverka den butik jag har i min närhet hemma iaf.

Den lokala butiken här (ICA) har changerat rejält på ett år (jag har handlat här sedan 2010). Sämre sortiment och det är väldigt ofta att "oftaköpsvaror" är slut vilket är ett big no-no i branschen. Jag misstänker att det inte går att påverka den speciellt mycket heller. Det har resulterat i att jag storhandlar i stan (Östersund) om jag ändå har ett ärende dit, eller åker till en annan ICA ca 20 min söderut.
 
Det är rätt olika från olika butiker, våran "lilla" ica butik har väldigt mycket lokalproducerat, nu i veckan fick man ägg från ica, ett sexpack med ica-kortet, de hade inte ens icas ägg utan gav bort en lokal producents ägg istället. De har bara kött som de styckar i butiken, som kommer från ett lokalt slakteri, och vid frukt och grönt så är det alltid flera olika alternativ. Sen blir de självklart påtvingade en del varor från högre håll men butikerna kan göra egna val, sen vet jag inte hur mycket de behöver strida för det men det går uppenbarligen.
Upplever samma :) I min butik kan man köpa lågpastöriserad mjölk i glasflaska från lokala gårdar, bröd från närliggande bagerier, juice pressad i butiken osv. I Stockholm.
 
Jag påpekar ofta. Och motiverar varför. Men än så länge har jag inte fått gehör.
Kanske för konkurrensen inte är så gynnsam i mitt område? Man behöver inte eftersom alternativen innebär en längre biltur?
Lär göra stor skillnad ja. Vi har Coop Forum, Willys och Ica Maxi tillräckligt nära centrum för att alla ska vara ett alternativ. Bra bussförbindelser och tar väl 5-7 minuter att nå med bil. Ännu närmre finns typ 6 butiker jag vet om, både Coop och ICA i olika storlekar. Allihop satsar riktigt hårt på lokalproducerat och är väldigt måna om att gå kunder till mötes när det kommer till varufrågor. Har lyckats ta in alla möjliga saker till närmsta Konsumbutiken.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Valp 2024
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp