Är det bara jag som irriterar mig på ICA?

Jag förstår faktiskt inte varför det ylas om det här nu. Det har som sagt gjorts för länge sedan av flera olika företag. Gevalia har haft mindre förpackningar (450 g) i flera år på vissa varianter.

Ojoj, en liten notis blev att yla. Jag har aldrig klagat tidigare. Jag ville bara påvisa att att Gevalia som många andra "ylar" åt är inte dom enda som gör så här.
Nu har jag ylat klart :)
 
Ojoj, en liten notis blev att yla. Jag har aldrig klagat tidigare. Jag ville bara påvisa att att Gevalia som många andra "ylar" åt är inte dom enda som gör så här.
Nu har jag ylat klart :)

Nejnej, jag menade inte att du ylade utan ICA och i media! :D Just för att det verkligen inte är en nyhet.

Förlåt att jag var otydlig :)
 
  • Gilla
Reactions: MM
Det känns som att det snart bara finns ICA-brandade varor på ICA?
Mer och er av de sakerna jag brukade handla tas bort och ersätts av ICA:s eget sortiment.
Det är väl en sak om ersättningsvaran är lika bra som originalet , men när det är sämre! Samt är svårt att utläsa var det kommer ifrån/är tillverkat.

Senast i går fanns inte kycklinglårfilé kvar. Men ICA:s kyckling översvämmade disken.
En speciell kryddsås var också ersatt med ICA:s. Smakar inte lika bra och lämnar dålig andedräkt.
Och det var bara vad jag lade märke till när jag veckohandlade i går.
Vi har inte så många alternativ på matbutiker, så för att handla mycket av det vi brukade ha, får vi åka 5 mil.
Vilket känns onödigt men som vi gör ibland för att fylla på förråden av det som inte längre finns på ICA.

Hur upplever ni det?
Håller med! Vi har gjort samma notering på Maxi och överväger att byta affär till veckohandlingen. Ska vi stödhandla så är det närmaste vi har en Ica Nära och den funkar till just stödhandling, men inte övrigt sortiment. Nu är jag blivit ganska lat också och vill gärna handla "allt" på samma affär, jag hatar att åka till flera ställen, t.ex om jag skulle köpa bara mat på en affär, hygienartiklar på en annan osv... :o
 
Det känns som att det snart bara finns ICA-brandade varor på ICA?
Mer och er av de sakerna jag brukade handla tas bort och ersätts av ICA:s eget sortiment.
Det är väl en sak om ersättningsvaran är lika bra som originalet , men när det är sämre! Samt är svårt att utläsa var det kommer ifrån/är tillverkat.

Senast i går fanns inte kycklinglårfilé kvar. Men ICA:s kyckling översvämmade disken.
En speciell kryddsås var också ersatt med ICA:s. Smakar inte lika bra och lämnar dålig andedräkt.
Och det var bara vad jag lade märke till när jag veckohandlade i går.
Vi har inte så många alternativ på matbutiker, så för att handla mycket av det vi brukade ha, får vi åka 5 mil.
Vilket känns onödigt men som vi gör ibland för att fylla på förråden av det som inte längre finns på ICA.

Hur upplever ni det?
Upplever detsamma, finns en affär, iofs ICA den med, som jag kan handla vettigt ris i. De övriga har ICA ris, Coop ris, Hemköpsris eller dyl, det är bara inte lika bra! (gillar basmatiris). All torkad frukt från annat än ICA (och Saltå kvarn som jag undviker) är borta också så jag har slutat äta torkad frukt som mellanmål (kanske lika bra det). Äter ICA varorna när de är bra dock. Men är ändå irriterad.

Oroar mig över den dagen som Kungsörnens mjöl och Ramlösa kvarn mjöl försvinner. Iofs gillar jag lokalmalet men det är så långt att åka.

De hade en drive ett tag för att driva ut Uggelsta lokalproducerade ägg till ICA ägg, gissar jag. Det var vansinnigt billigt med ICA ägg i flera veckor. Men folk verkar ha framhärdat och Uggelsta är kvar.
 
Det känns som att det snart bara finns ICA-brandade varor på ICA?
Mer och er av de sakerna jag brukade handla tas bort och ersätts av ICA:s eget sortiment.
Det är väl en sak om ersättningsvaran är lika bra som originalet , men när det är sämre! Samt är svårt att utläsa var det kommer ifrån/är tillverkat.

Senast i går fanns inte kycklinglårfilé kvar. Men ICA:s kyckling översvämmade disken.
En speciell kryddsås var också ersatt med ICA:s. Smakar inte lika bra och lämnar dålig andedräkt.
Och det var bara vad jag lade märke till när jag veckohandlade i går.
Vi har inte så många alternativ på matbutiker, så för att handla mycket av det vi brukade ha, får vi åka 5 mil.
Vilket känns onödigt men som vi gör ibland för att fylla på förråden av det som inte längre finns på ICA.

Hur upplever ni det?
Ja, jag stör mig på att ICAs egna varor tar så mycket större plats på hyllorna.
Blir det värre, så bojkottar jag. ICAs egna smakar aldrig lika bra som andra tillverkares.
 
Det känns som att det snart bara finns ICA-brandade varor på ICA?
Mer och er av de sakerna jag brukade handla tas bort och ersätts av ICA:s eget sortiment.
Det är väl en sak om ersättningsvaran är lika bra som originalet , men när det är sämre! Samt är svårt att utläsa var det kommer ifrån/är tillverkat.

Senast i går fanns inte kycklinglårfilé kvar. Men ICA:s kyckling översvämmade disken.
En speciell kryddsås var också ersatt med ICA:s. Smakar inte lika bra och lämnar dålig andedräkt.
Och det var bara vad jag lade märke till när jag veckohandlade i går.
Vi har inte så många alternativ på matbutiker, så för att handla mycket av det vi brukade ha, får vi åka 5 mil.
Vilket känns onödigt men som vi gör ibland för att fylla på förråden av det som inte längre finns på ICA.

Hur upplever ni det?

Så olika det kan vara, men det kanske beror på vilka varor man handlar?
Jag tycker att "mitt" ICA bara blir bättre. Det har tex börjat med lokalproducerad mjölk som bara åkt någon kilometer till affären. Den mjölken kommer i flaskor, och det enda som finns på etiketten är gårdsnamnet och ett mobilnummer :D
Dessutom upplever jag att det blir mer svenska varor, och mycket mer ekologiskt. Utbudet av produkter utan kött/mjölk tycker jag också blir bättre. Mandelmjölken finns det 3 eller 4 märken av tex.
 
Jag gillar verkligen inte EMV, speciellt inte ICAs. De är så stora att de kan pressa producentpriserna något fruktansvärt samtidigt som de behåller sin egen vinstmarginal. Jag har absolut inget emot att ett företag går med vinst men med tanke på vinstfördelningen mellan producent - säljare när det gäller EMV tycker jag att det är uppåt väggarna galet.

Så ja, jag försöker verkligen välja bort EMV och har hittills inte hittat någon EMV som är överlägsen i smak eller funktion.

Samma här - och av samma anledning! D v s om man väljer en ICA-ost tillverkad av svensk mjölk så innebär den att bonden fått ÄNNU lägre ersättning för mjölken än om man istället väljer en ost från Norrmejerier t ex.

Den enda ICA-produkt vi brukar köpa ibland är inlagd fetaost - då maken gillar den väldigt mycket och inläggningen är gjord på olja som hans fru godkänner (rapsolja).

Till skillnad mot många andra i tråden upplever vi att vår lokala ICA-butik är väldigt lyhörda för kundönskemål. Den enda stora invändning jag har mot dem är väl att de säger sig inte kunna skänka bort (eller sälja billigt) grönsaker som idag kastas för att de inte går att sälja - utan hänvisar till att det strider mot deras regler. Mina höns skulle mer än gärna äta en stor del av det som nu kastas...!
 
Hur ICA beter sig beror väl väldigt mycket på den lokala ICA-handlaren?

Jag gillar ICA i min stad. De är välsorterade och trevliga och har väldigt brett sortiment för att bara vara en Kvantum-butik. Tror jag kan påstå att de har det bredaste sortimentet av varor i stan.

Idag ska jag åka till Coop dock för de är de enda som har Valios Gårdsgoda. Enda smårgåsklistret jag gillar riktigt mycket. :D
 
Fast du vet väl att Kvantum inte är "bara", eller hur @tanten? ;) Det är ICA:s premiumkoncept :D

Nära är närbutik med begränsat sortiment, Supermarket standardaffär, Kvantum premiumsortiment och Maxi stormarknad med sällanköpsvaror. Det styrs både av omsättning och läge.
 
Jag har en ganska liten Ica butik och mer och mer varor börjar bli Icas egna. Köper rätt mycket Ica grejer ändå men jag vill ändå kunna välja.
Vissa grejer är ju kassa medans andra är likvärdiga med det ''bättre'' märket.

Ica basic är ju inte att tala om smakar typ euroshopper :yuck:
 
Jag har en ganska liten Ica butik och mer och mer varor börjar bli Icas egna. Köper rätt mycket Ica grejer ändå men jag vill ändå kunna välja.
Vissa grejer är ju kassa medans andra är likvärdiga med det ''bättre'' märket.

Ica basic är ju inte att tala om smakar typ euroshopper :yuck:
Många av Ica basics varor kommer från det som hette euroshopper. Håller med om :yuck:
 
Nej, jag är jätteless på EMV sedan många år tillbaka. Utvecklingen har blivit precis så trist som jag befarade när trenden startade .
 
Det går inte att påverka den butik jag har i min närhet hemma iaf.

Den lokala butiken här (ICA) har changerat rejält på ett år (jag har handlat här sedan 2010). Sämre sortiment och det är väldigt ofta att "oftaköpsvaror" är slut vilket är ett big no-no i branschen. Jag misstänker att det inte går att påverka den speciellt mycket heller. Det har resulterat i att jag storhandlar i stan (Östersund) om jag ändå har ett ärende dit, eller åker till en annan ICA ca 20 min söderut.
Att det inte skulle gå att påverka verkar underligt. Om ingen köper en viss produkt kan de väl inte fortsätta att ha den på lager?
 
Varje gång jag ser sammanställningar på vad Icadirektörerna tjänar så blir jag råkommunist och vill handla någon annanstans. De är så satans rika. Det som gör att jag inte byter är att deras konkurrenter antagligen tjänar lika bra. :meh:

Min närmaste är en Ica Kvantum och en ovanligt lyxig sådan. De har ovanligt stort utbud, jättefin delikatess, eget bageri osv. Men t ex apelsinerna jag köpte häromdagen var 11 spänn billigare per kg på en Maxi som jag passerade. :cautious:
 
Det stör sjukt mycket, ICAs sortiment här har knuffat ut flera vegetariska frysta saker och deras egna smakar fruktansvärt. :yuck:
 
Varje gång jag ser sammanställningar på vad Icadirektörerna tjänar så blir jag råkommunist och vill handla någon annanstans. De är så satans rika. Det som gör att jag inte byter är att deras konkurrenter antagligen tjänar lika bra. :meh:

Min närmaste är en Ica Kvantum och en ovanligt lyxig sådan. De har ovanligt stort utbud, jättefin delikatess, eget bageri osv. Men t ex apelsinerna jag köpte häromdagen var 11 spänn billigare per kg på en Maxi som jag passerade. :cautious:

När jag jobbade på ICA sades det att en ICA-handlare som inte var miljonär inom 2 år hade gjort ungefär allt fel :meh: Dvs det var nästan omöjligt att misslyckas.
 
Stör mig också på att allt mer varor blir bortträngda av ICAs egna produkter. Och gillar det inte!
Den ICA familjen handlat mest på tidigare (Kvantum) har bara blivit sämre och sämre. Dels i princip bara ICAs egna produkter, men också bara sunkigt överlag.
Inser nu att jag faktiskt bara varit riktigt nöjd med en ICA butik någonsin, en Maxi Stormarknad i Sthlmsförort på H sydöst om Sthlm. Undrar om det inte är den @Idas tänker på också?
Tyvärr ligger den lite väl långt bort (ca. 40 min enkel väg) :(
Så vi har börjat handla på Coop istället, som vi upplever är mycket bättre!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp