Är det bara jag som irriterar mig på ICA?

@Badger jag tycker du ska läsa mina inlägg en gång till och framförallt de jag besvarar. Jag försöker bara föra fram lite fakta i den här, ganska ofta polariserade debatten, som faktiskt inte leder till något gott alls för Sveriges bönder utan snarare tvärtom.
Jo fast du debatterade inte med mig och mina argument just, utan med en annan person som bojkottar och är arg på Arla ;) Jag är lite arg på Arla, eller undrar lite över hur de tänkte. Men jag bojkottar dem inte. Jag är inte polariserad i den här debatten, så då blir det lite underligt att svara mig som om jag vore det. :p

Man kan ju se fördelarna, när jag var liten köpte man mjölk hos Arla och Glass hos GB. De gick båda internationellt och förlorade lite järngreppet om mitten av Sverige. Fördelen är att en massa småföretag har dykt upp även här med god glass och lokal mjölk. Nackdelen är väl att svenska bönder påverkas mer av internationella mjölkpriser och att det är fullt av Magnumglassar som jag tycker illa om på de platser som bara säljer GB (över hela nedrans Europa :eek:) :D
 
Senast ändrad:
Jo fast du debatterade inte med mig och mina argument just, utan med en annan person som bojkottar och är arg på Arla ;) Jag är lite arg på Arla, eller undrar lite över dem. Men jag bojkottar dem inte. Jag är inte polariserad i den här debatten, så då blir det lite underligt att svara mig som om jag vore det. :p

Hm, det var ju du som började med att besvara mig...?

Jag hoppas jag har fått fram något klokt med mina inlägg iaf. Och själv fortsätter jag att köpa k-mjölk varannan gång från Värmlands mejeri, varannan gång från Arla :).
 
Hm, det var ju du som började med att besvara mig...?

Jag hoppas jag har fått fram något klokt med mina inlägg iaf. Och själv fortsätter jag att köpa k-mjölk varannan gång från Värmlands mejeri, varannan gång från Arla :).
Jo jo, men sedan besvarade du mig som om jag vore polariserad, istället för funderande. :)
 
Nu är ju tack och lov Arla inte hela Sverige utan vi har fler mejerier, bl a Skåne och Norrmejeriet som inte blivit slukade. Jag beklagar att Milko blev uppköpta och det gör nog alla deras mjölkbönder som känner sig lurade av tomma ord.
 
Jag beklagar att Milko blev uppköpta och det gör nog alla deras mjölkbönder som känner sig lurade av tomma ord.

Där är jag helt säker på att du har fel. Ja, man trodde nog att utvecklingen skulle bli annorlunda, men jag tror inte någon av dem hade velat att Milko skulle funnits kvar i sin dåvarande form. Man kunde säkert ha gjort på ett annat sätt men där och då var inte valmöjligheterna fantastiskt många. Dessutom fanns inte det konsumenttryck vi ser idag öht. Det har gjort otroligt stor skillnad för branschen, se bara på dagens presentation av Lantbruksbarometern!
 
Där är jag helt säker på att du har fel. Ja, man trodde nog att utvecklingen skulle bli annorlunda, men jag tror inte någon av dem hade velat att Milko skulle funnits kvar i sin dåvarande form. Man kunde säkert ha gjort på ett annat sätt men där och då var inte valmöjligheterna fantastiskt många. Dessutom fanns inte det konsumenttryck vi ser idag öht. Det har gjort otroligt stor skillnad för branschen, se bara på dagens presentation av Lantbruksbarometern!
Jag vet att de ändra hämtningen trots att de lovade att den inte skulle påverkas.
 
Nej. Jag menar att Arla har, som jag skrev ovan, mottagningsplikt. Vilket gör att de kan ha otroligt höga kostnader för väldigt lite mjölk. Jag menar att det är Arla som verkar på den globala marknaden, vilket gör att de måste hålla ett världsmarknadspris. Jag menar att Arla är de som förser oss med bulken - den "ingen" tjänar särskilt mycket pengar på. Det är en guldsits att som Värmlands mejeri eller Arvika kunna plocka russinen ur kakan och sälja k-mjölk till ett högt pris utan att behöva ta reda på överskott av det ena eller det andra. Dessutom splitlevererar alla utom en leverantör till Värmlands mejeri (av 15) och båda som levererar till Arvika - dvs mejerierna kan inte ta hand om all mjölk från gårdarna utan mjölkproducenterna är HELT beroende av att Arla tar emot deras mjölk.

Ett par läsvärda länkar:

http://www.ja.se/artikel/47849/debatt-arla-tar-ansvar-for-den-svenska-mjolken.html
http://www.lantbruk.com/debatt/att-forstora-ett-varumarke-och-bygga-sitt-eget

Ja, jag känner till att bönderna som levererar till Nysäters och Arvika mejeri split-levererar till Arla. Men deras mål är att utöka så att bönderna inte behöver det. Jag minns inte när Milko la ner, tio år sen? Milko var inget pluttmejeri som de två jag nämnde nyss! Folk i Värmland med omnejd ville ha det kvar och köpte skapligt mycket med mjölk o fil, men alldeles för lite ost. Jag tror inte att majoriteten förstod allvaret innan det var försent. Nysäters mejeri kanske inte kan bli ett nytt milko, men som sagt det kommer att växa! Och nu är folk medvetna. Det stämmer inte att du kan bli Arla-leverantör hur lite mjölk du än har. Dom har en minimigräns, och den är inte per år utan månad. Vet inte riktigt hur låg, men du kan i alla fall inte ha bara fem kossor!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp