Är det bara jag...

Sv: Är det bara jag...

Nu var jag lite seg i skallen när jag läste första inlägget och trodde att du menade att folk hade dessa fördomar om dig för att du lyssnade på en rockkanal :p

Men nu är jag med, och jag håller också med. Tycker inte att sånt här ska få förekomma på arbetsplatser/utbildningar osv övht. Visst att vissa kan ta det med en klackspark men långt ifrån alla. Kan förstöra så otroligt mycket.
Har ett exempel från en utbildning jag skulle gå för något/några år sedan, en svetsarutbildning och vi var endast två tjejer. Så mycket sexistiska skämt som förekom att det tillslut blev outhärdligt, fick tom en lapp från en av lärarna med frågan "tar du den i 2:an?". Avbröt sedan utbildningen för jag orkade inte med det.
 
Sv: Är det bara jag...

Jag jobbar i ett mansdominerat yrke och det är inte bara en gång dom sagt saker till mig just för att jag är tjej. Jag tycker det är helt okej, så länge det är med glimten i ögat (vilket det dock inte alltid varit...). Det får jag bjuda på. Har också en del killkompisar som inte sparar på orden. Kanske är det jag som är skadad av alla sexistiska skämt och helt enkelt slutat bry mig.

Okej att du oftast tycker att det är okej, men varför i hela friden skulle en massa sexistiska skämt/tillmälen vara något du "får bjuda på"? T.o.m. de gånger det inte är sagt med glimten i ögat? För att du är kvinna på en mansdominerad arbetsplats?

Ja, så kan man ju resonera. Det går ju att tillämpa på allt. Våldtagen av din chef? Det finns värre problem, i många andra länder få du vara glad om du bara blir våldtagen av chefen! Misshandlad av din snubbe? Det finns värre problem, många blir misshandlade av sina snubbar tokofta!

Jag är så förbannat trött på att mansdominerade yrken per automatik ska innebära sexism och skit och att det är nåt man får acceptera när man väljer ett sådant yrke för "boys will be boys". Visst att det finns mansdominerade arbetsplatser med en sådan jargong och visst att även kvinnor som jobbar där kan tycka att det är kul. Men att göra det till nån slags självklarhet äcklar mig och vore jag man skulle jag bli skitledsen av det antagandet.

:bow: :bow:
 
Sv: Är det bara jag...

Kl

Nu lyssnar jag inte så långa sträckor på radio då jag lyssnar i bilen. Som tur är har jag inte hört så mycket av det du beskriver, har hört "gör som byxorna på en hiphopare, häng!" Men jag har hört annat och blir väldigt provocerad, det var nog värst när det var en morgonshow på rockklassiker med 3 manliga programledare, de två som är nu Anton, Jonas och en till, en ståuppkomik (har jag för mig att det var iaf, kan minnas fel) och det var helt outhärdigt! Riktiga grodor :eek: då åkte jag mycket bil och kunde inte lyssna alls....

Det är troligtvis samma killar På arbetsplatser som kommenterade tjejfotbollen, riktigt ruttna uttalanden.
 
Sv: Är det bara jag...

Stör mig inte det minsta på bandit och känner inte igen det där med sexism alls faktiskt. Dom flesta av mina hårdrocksvänner är precis "öl, brudar/män och mer öl" så det tycker jag är rätt träffande på hårdrockare av båda könen. Dock har dom en väldig respekt för varandra och dessutom en väldig självironi så ingen könsdiskriminering där.

Däremot kräks jag på P3 som har blivit så äckligt PK att det är riktigt obehagligt. Allting ska vara feminism och "hen" och "alla måste älska alla":wtf:. Våga vägra hen (och melodifestivalen!) även på radio!
 
Senast ändrad:
Sv: Är det bara jag...

Men du känner igen homofobismen då eller? :)

Jag tycker att det är givet att vi behöver mer feminism i dagens samhälle, så jag förstår inte problemet?

"Våga vägra hen" låter ganska konstigt, varför lägga så mycket energi i det? Vad är problemet att vissa säger hen där du väljer att säga "han eller hon"?
 
Sv: Är det bara jag...

Är feminism dåligt? Är hen dåligt? Obehagligt? Äckligt PK?

Och vad du menar med att "alla måste älska alla" har jag ingen aning om.
 
Sv: Är det bara jag...

Nej, jag känner inte igen någon homofobi heller. Få ställen är det så naturligt att se män i blommiga skor och leopardtights utan att folk skriker "bög" efter dom som i rocksammanhang.
Tycker inte det är fel på feminism, däremot så tycker jag det är jobbigt med extremism i alla former. Man kan inte ta det som en personlig förolämpning mot hela den kvinnliga befolkningen om någon väljer att vilja se ut eller bete sig på ett steriotypt kvinnligt eller manligt sätt (förutsatt då att man inte är respektlös mot någon och att det är ett eget val) . "Hen" har inget med feminism eller fördomsfrihet att göra utan är en utveckling av språket som jag personligen väljer att inte använda och det måste andra människor också få göra precis som att folk får använda det om dom känner för det.

Och nej jag tycker inte att statligt finansierade radiokanaler alltid ska vara politiskt korrekta. Det behövs diskussioner även om saker som inte är helt "ok" att prata om eller tycka oberoende vilken åsikt man har liksom att det så klart ska få finnas väldigt politiskt korrekta program för dom som tycker sånt är kul att lyssna på. Det senaste jag hörde på P3 som jag tyckte var kul var "trollet" som ringde in och berättade om att hon bet män i k*ken, men vilket rabalder det blev innan lyssnarna lyckades lista ut om det var en riktigt människa eller inte. Som sketch var det jätteroligt men hade det varit en riktig människa hade det varit riktigt sorgligt.
 
Senast ändrad:
Sv: Är det bara jag...

Nej, jag känner inte igen någon homofobi heller. Få ställen är det så naturligt att se män i blommiga skor och leopardtights utan att folk skriker "bög" efter dom som i rocksammanhang.

Ja, alltså jag vet att det är så i rocksammanhang. Därför tycker jag att det är drygt att de kör med homofobi på Bandit, som musikmässigt har rätt bra musik imo. Det är liksom inte rockkulturen jag stör mig på utan att just radiokanalen Bandit är sexistiska och homofoba.

Man kan inte ta det som en personlig förolämpning mot hela den kvinnliga befolkningen om någon väljer att vilja se ut eller bete sig på ett steriotypt kvinnligt eller manligt sätt (förutsatt då att man inte är respektlös mot någon och att det är ett eget val) .

Oj, det här låter helt absurt! Aldrig hört talas om, kan du ge några exempel?

Du måste förstå att jag undrar lite när du först skriver på ett sätt och sedan på ett helt annat?

Våga vägra hen!
"Hen" har inget med feminism eller fördomsfrihet att göra utan är en utveckling av språket som jag personligen väljer att inte använda och det måste andra människor också få göra precis som att folk får använda det om dom känner för det.

Speciellt som du inte verkar speciellt anal när det gäller språk annars med tanke på att du använder dom?
Och jag säger inget om att du inte använder det, det bara lät väldigt starkt att uttrycka sig som i ditt första inlägg. Men vill du hellre använda "hon eller han" när jag (eller P3 för all del) använder "hen" så är det givetvis ok. Det brukar generellt sett vara de som inte använder ordet som är mest extrema i denna fråga i mitt tycke.

Och nej jag tycker inte att statligt finansierade radiokanaler alltid ska vara politiskt korrekta. Det behövs diskussioner även om saker som inte är helt "ok" att prata om eller tycka oberoende vilken åsikt man har liksom att det så klart ska få finnas väldigt politiskt korrekta program för dom som tycker sånt är kul att lyssna på.

Men vad menar du med politisk korrekt egentligen? De enda jag träffat som använder den frasen brukar klaga på att det inte uttrycks rasism, sexism och homofobi typ, och med den tolkningen vill jag verkligen inte att statligt finansierad radio ska uttrycka sådana åsikter som förtrycker sina medborgare. Att det ska kunna diskuteras olika åsikter när det är sådana program är en helt annan sak, men att radiokanalen ska ha en grundsyn att inte förtrycka landets medborgare tycker jag inte är fel eller på något vis stötande.
 
Sv: Är det bara jag...

Men vad menar du med politisk korrekt egentligen? De enda jag träffat som använder den frasen brukar klaga på att det inte uttrycks rasism, sexism och homofobi typ, och med den tolkningen vill jag verkligen inte att statligt finansierad radio ska uttrycka sådana åsikter som förtrycker sina medborgare. Att det ska kunna diskuteras olika åsikter när det är sådana program är en helt annan sak, men att radiokanalen ska ha en grundsyn att inte förtrycka landets medborgare tycker jag inte är fel eller på något vis stötande.

Snarare är det väl en självklarhet...

Klart allt ska kunna diskuteras, men att t.ex. bjuda in en extrem homofob till att diskutera homosexuellas rätt till att adoptera tycker inte jag låter som en särskilt lyckad idé.
(såklart inte riktat till dig Mammas utan allmänt)
 
Sv: Är det bara jag...

Men vad menar du med politisk korrekt egentligen? De enda jag träffat som använder den frasen brukar klaga på att det inte uttrycks rasism, sexism och homofobi typ, och med den tolkningen vill jag verkligen inte att statligt finansierad radio ska uttrycka sådana åsikter som förtrycker sina medborgare. Att det ska kunna diskuteras olika åsikter när det är sådana program är en helt annan sak, men att radiokanalen ska ha en grundsyn att inte förtrycka landets medborgare tycker jag inte är fel eller på något vis stötande.

Det jag menar är att jag tycker dom har blivit alldeles för mesiga när dom diskuterar saker. Man måste våga ta upp även extrema åsikter (även om det så klart kanske inte är en bra idé att ha extremister som programledare och bjuda in idioter till diskussionerna) och vad som inte är bra med dagens samhälle.
 
Sv: Är det bara jag...

Jag tycker det är viktigt att inte acceptera sexistiska/rasistiska/homo-bi-transfoba skämt, bland annat pga detta:
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/sexistiska-skamt-okar-diskriminering/?brs=m

Humor är använt i propagandasyfte sedan urminnes tider så det är inte direkt nyheter att man kan få folk att ändra sina åsikter med hjälp av det. Men det kan också användas till att göra folk uppmärksamma på aktuella problem eller göra vissa företeelser mer accepterade. Beror helt på hur det används och jag är en av dom som visst tycker att man måste få skämta om saker utan att någon skriker att "men någon kan ju ta illa upp". Allting är förstås lämpligt att skämta om men mycket är roligt även (eller därför att) det är lite elakt. Däremot lyssnar jag inte gärna på folk som själva gör någonting pinsamt eller är elaka mot en enskild person då det blir lite för mycket mobbing och för lite skämt för min smak.
 
Sv: Är det bara jag...

Jag tycker det blir problematiskt med jargongen/skämten just för att det normaliserar ett diskriminerande mot en specifik grupp, risken blir att "folk" inte reagerar på att "du som är tjej kan väl diska" eller "rosa tröja- är du bör eller?".

Sen kan jag tycka att satir är roligt, just för att det oftast lyfter olika samhällsproblem på ett bra sätt, men då känns skämten sällan sexistiska/rasistiska/homo-bi-transfobiska.
 
Sv: Är det bara jag...

Generellt sett kanske jag kan säga att saker som ingår i diskrimineringsgrunderna inte är så roliga som skämt eftersom det ofta förstärker föreställningar om "dom andra" och leder till fördomar.

Men saker är inte svart eller vitt, jag skrattar säkert åt skämt som andra tycker är förnedrande ibland.
 
Sv: Är det bara jag...

Rent generellt kan jag säga att det känns som att skämt som sparkar nedåt är mindre roliga än skämt som sparkar uppåt? Dvs när Bandit som har majoriteten (heterosexuella?) män som programledare och därmed språkrör för kanalen drar skämt som nedvärderar kvinnor och homosexuella, som redan diskrimineras i dagens samhälle så blir det inte roligt. Även om skämtet i sig kanske inte är tråkigt så gör situationen att det blir trist ändå. Inget skämt existerar ju utan en kontext av samhället det existerar i, likväl som vem som säger skämtet och vem som är mottagare spelar in.

Men jag menar, att gång efter annan dra sexistiska skämt i ett samhälle där det anmäls nästan 30 000 anmälningar av misshandel där män misshandlat kvinnor (mörkertal på den?), vi har en systematisk skillnad i lön bland annat, det kan jag inte se som annat än smaklöst.
 
Sv: Är det bara jag...

Tycker den har den jargongen även på vissa andra radiokanaler eller iaf hade.
Jag lyssnar inte speciellt ofta på radio & inte heller på vad dem säger då jag gör det.
 
Sv: Är det bara jag...

kl

jag är ute efter musiken så när dom börjar tjöta så slår jag dövörat till :D

HAr radion på när jag jobbar i stallet.

Aldrig tänkt på att dom skulle vara sexistiska eller homofober...däremot tycker jag dera sjargong och skämt är överdrivna och töntiga...dom försöker hävda sig själva genom att ta i för mkt när dte gäller precis allt:meh:
 
Sv: Är det bara jag...

...

Däremot kräks jag på P3 som har blivit så äckligt PK att det är riktigt obehagligt. Allting ska vara feminism och "hen" och "alla måste älska alla":wtf:. Våga vägra hen (och melodifestivalen!) även på radio!

Jaha? Själv lyssnar jag på P3 nästan hela arbetsdagarna plus en del på fritiden och kan räkna upp ett antal programledare som närmast skryter om hur många gånger de blivit fällda av granskningsnämnden. Jag tycker det är jätteskönt med ett underhållningsmedia där sexism och rasism inte bryter fram precis hela tiden.
 
Sv: Är det bara jag...

Nu har vi inte bandit här uppe mer vilket är tragiskt så dom var den enda kommersiella stationen som gick att lyssna på, MEN ja, jag ville bara kräkas på dom som pratade, speciellt Sheriffen:meh: å reklamen, tjejtischa.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Oups, här kommer visst en spyboll... :o Sorry! Min mobiltelefon börjar fucka upp. Den är bara runt ett år gammal. Appar hänger sig och...
Svar
0
· Visningar
910
Senast: cassiopeja
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 788
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 365
Senast: Fille
·
S
Hundträning Hej! Jag är en 17-årig tjej som har en högställd Jack Russell Terrier vid namn Hugo som nyligen blev ett år gammal och som jag hoppas...
Svar
7
· Visningar
1 290
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp