Är det här "råttfärgat"?

Mischmasch

Trådstartare
Kanske dagens dummaste fråga men jag har alltid undrat vad folk menar med "råttfärgat" hår? Det brukar ju inte direkt användas som en komplimang men vad menas egentligen, råttor finns väl i lite olika färger tänker jag :p

Är det här till exempel råttfärgat? Eller vad skulle ni kalla färgen? (Nyansskillnaden beror på ljuset, det är alltså samma färg även om det ser mörkare ut längre från hårbotten).

https://www.pixeltopic.com/image/iqsxxezrptmutce/
 
Ja i min värld benämner vi oftast det så, ibland åt lite mörkare nyans än bilden. Googla en bild på en råtta eller mus så ser du.
 
Googlar jag så tycker jag dom flesta råttor är mer gråa i färgen?
Men om färgen på bilden nu är det som kallas "råttfärgat", är det nödvändigtvis fult? Vad är skillnaden mot, ja vad vet jag, typ "askigt mörkbrun"? :p
 
Googlar jag så tycker jag dom flesta råttor är mer gråa i färgen?
Men om färgen på bilden nu är det som kallas "råttfärgat", är det nödvändigtvis fult? Vad är skillnaden mot, ja vad vet jag, typ "askigt mörkbrun"? :p
Jag tänker också som du att det är lite mer åt det gråare hållet och lite glanslösare också. :)
 
Googlar jag så tycker jag dom flesta råttor är mer gråa i färgen?
Men om färgen på bilden nu är det som kallas "råttfärgat", är det nödvändigtvis fult? Vad är skillnaden mot, ja vad vet jag, typ "askigt mörkbrun"? :p
Fast råttfärgat är ju just "Askblond".
Sen att askblond inte ser ut så när produkten hårfärg köps är en annan femma. : D
 
Fast råttfärgat är ju just "Askblond".
Sen att askblond inte ser ut så när produkten hårfärg köps är en annan femma. : D

Jag är förvirrad :p Håret på bilden är väl inte askblond? Ändå kallas det av vissa för råttfärgat. Eller är det så att så fort det är askigt så är det "råttfärgat" men sen kan man ha brunt råttfärgat eller blont råttfärgat osv.
Men då tillbaka till frågan, är råttfärgat nödvändigtvis lika med fult? Färgen på bilden till exempel?
 
Råttfärgat är skitfult. Jag avskyr det. Och jag har det. Var blond som arn och blir blond om jag vistas mycket i sol. Men vintertid - råttfärgad.

Det saknar liksom pigment.

Så länge jag kan minnas har jag förbättrat det på något sätt. I tjugoåren var jag hennaröd. Sedan var jag slingad och blond en massa år. Numera är jag rödaktig igen. Mest för att mina vänner sa att när jag skulle få hår igen så skulle det säkert bli rött - för att jag är envis som en röd gris, typ. Så jag blev rödbrun. Och det trivs jag i.
 
Jag tycker att det där är råttfärgat. Men använder aldrig det ordet, utan benämningen cendré istället som jag tycker känns trevligare :)
 
Råttfärgat är skitfult. Jag avskyr det. Och jag har det. Var blond som arn och blir blond om jag vistas mycket i sol. Men vintertid - råttfärgad.

Det saknar liksom pigment.

Så länge jag kan minnas har jag förbättrat det på något sätt. I tjugoåren var jag hennaröd. Sedan var jag slingad och blond en massa år. Numera är jag rödaktig igen. Mest för att mina vänner sa att när jag skulle få hår igen så skulle det säkert bli rött - för att jag är envis som en röd gris, typ. Så jag blev rödbrun. Och det trivs jag i.

Så håret på min bild är "skitfult" eller tycker du inte att det är råttfärgat? :p
 
Jag tycker att det där är råttfärgat. Men använder aldrig det ordet, utan benämningen cendré istället som jag tycker känns trevligare :)

Googlade cendré och hårfärgen man får upp på bilderna är ju ofta riktigt snygg :) Men det kanske är tillfixade varianter och inte naturliga.
 
Jag tycker det ser ut dom vanligt brunt hår. Råttfärgat för mig är en gråblond, på nåt sätt färglös, färg.

Jag har sånt hår men färgar det rött istället.

Typ såhär:
iMpoZ.jpg
 
Googlade cendré och hårfärgen man får upp på bilderna är ju ofta riktigt snygg :) Men det kanske är tillfixade varianter och inte naturliga.
När jag googlar ser i princip alla ut att vara slingade?
Min bild av råttfärgat är att det är kompakt enfärgat i den trista färglösa råttfärgen.
 
Googlade cendré och hårfärgen man får upp på bilderna är ju ofta riktigt snygg :) Men det kanske är tillfixade varianter och inte naturliga.

Det har oftast att göra med att det ändå är frisyrer eller volym på de bilder man ser. Din hårfärg är väldigt lik flera utav bilderna under "cendré" men du måste också bli bättre på att kanske styla det annorlunda och inte bara "låta det hänga där" :) Du verkar ju ha väldigt skandinaviskt hår, dvs tunt och fint vilket tyvärr inte brukar innebära så mycket volym :D
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag hittade inlägg här som jag skrivit för ca 6 år sedan när jag bestämde mig för att låta mitt gråa hår växa ut. Det fanns bilder på...
Svar
12
· Visningar
1 918
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 500
Senast: Grazing
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 216
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 076
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp