Är det här "råttfärgat"?

Känns som att många när det tänker på råttfärgat hår ser en volymlös frisyr framför sig. (Jag gör det definitivt, av någon anledning)

Ingen som kan hitta en bild på en snygg frisyr med råttfärgat hår?
 
Det har oftast att göra med att det ändå är frisyrer eller volym på de bilder man ser. Din hårfärg är väldigt lik flera utav bilderna under "cendré" men du måste också bli bättre på att kanske styla det annorlunda och inte bara "låta det hänga där" :) Du verkar ju ha väldigt skandinaviskt hår, dvs tunt och fint vilket tyvärr inte brukar innebära så mycket volym :D

Känner jag dig? Tänkte det var väldigt mycket du kunde utläsa om mina styling- och hårvanor utifrån en bild på min hårbotten.. :D Men därmed inte sagt att du inte har rätt ;)
 
Vad olika bilderna är!
Jag håller med @monster1 , råttfärgat är det när man inte kan säga "det är brunt", eller "det är blont". Det är inte en enda smal ton utan ett spann däremellan liksom. Jag försöker dock säga cendré istället, det låter mycket trevligare.
 
Ett par till bilder

En där lampljuset slår i håret
https://www.pixeltopic.com/image/fmnqbdyvksxc/

Och en i mer naturligt ljus
https://www.pixeltopic.com/image/cqwfmskcjfzep/

Längderna och topparna kan ni bortse ifrån, dom är det gammal färg i. Men minst 1 dec ska vara min naturliga hårfärg.
Ditt hår är ju brunt.
Råttfärgat är blont hår i en lite mörkare och kallare nyans. Jag benämner mig själv som råttfärgad. Blond som barn, sen har jag börjat färga håret och det som växer ut hinner aldrig solblekas = lite smågrått och trist.
Tyvärr inte gråaktigt så som är inne nu utan en mycket tristare ton ;)
 
Jag har fått höra att Svenskt blond och råttfärgat är samma.
Jag har råttfärgat hår i grunden, sen att jag färgar det till annan färg är en annan femma. :p
 
Jag brukar kalla mitt eget hår för diskvattenblont. :D Men det skulle jag inte göra med någon annans.
15095083_10209230660301709_4691420281434278413_n.jpg

(Det är jag som leder den bruna ponnyn. Bjuder på stylingen.)

Råttfärgat brukar jag anta är någonstans spannet mellan blont och brunt, en lite mattare nyans sådär. Kan vara både askblont och cendré, gemensamma nämnaren är att det är lite matt i lystern.
 
Jag brukar kalla mitt eget hår för diskvattenblont. :D Men det skulle jag inte göra med någon annans.
15095083_10209230660301709_4691420281434278413_n.jpg

(Det är jag som leder den bruna ponnyn. Bjuder på stylingen.)

Råttfärgat brukar jag anta är någonstans spannet mellan blont och brunt, en lite mattare nyans sådär. Kan vara både askblont och cendré, gemensamma nämnaren är att det är lite matt i lystern.

Haha, diskvattenblont, den var bra :D
 
Nej jag tycker ditt har för brun ton. Jag har råttfärgat hår, tycker det är en ickefärg liksom. Det är inte gult/gyllene som blond, inte varmt som brunt. Det är liksom.. genomskinligt. Går mer åt grått till.

wpid-20160428123256.jpg

Jag hittade den här bilden och tycker rötterna går åt råttfärgat.

Här tycker jag också att rötterna är råttfärgade

1416571473-7902.jpg
 
Jag brukar kalla mitt eget hår för diskvattenblont. :D Men det skulle jag inte göra med någon annans.
15095083_10209230660301709_4691420281434278413_n.jpg

(Det är jag som leder den bruna ponnyn. Bjuder på stylingen.)

Råttfärgat brukar jag anta är någonstans spannet mellan blont och brunt, en lite mattare nyans sådär. Kan vara både askblont och cendré, gemensamma nämnaren är att det är lite matt i lystern.

Vilken kanonkula på den framför :laugh:
 
Råttfärgat är skitfult. Jag avskyr det. Och jag har det. Var blond som arn och blir blond om jag vistas mycket i sol. Men vintertid - råttfärgad.

Det saknar liksom pigment.

Så länge jag kan minnas har jag förbättrat det på något sätt. I tjugoåren var jag hennaröd. Sedan var jag slingad och blond en massa år. Numera är jag rödaktig igen. Mest för att mina vänner sa att när jag skulle få hår igen så skulle det säkert bli rött - för att jag är envis som en röd gris, typ. Så jag blev rödbrun. Och det trivs jag i.

Jag har också råttfärgat hår. När jag var liten var jag blond, sedan blev det mörkare och tog sig råttfärgen. Men jag har kört på att färga det svart i 18 år och tänker fortsätta med det!
 
Kanske dagens dummaste fråga men jag har alltid undrat vad folk menar med "råttfärgat" hår? Det brukar ju inte direkt användas som en komplimang men vad menas egentligen, råttor finns väl i lite olika färger tänker jag :p

Är det här till exempel råttfärgat? Eller vad skulle ni kalla färgen? (Nyansskillnaden beror på ljuset, det är alltså samma färg även om det ser mörkare ut längre från hårbotten).

https://www.pixeltopic.com/image/iqsxxezrptmutce/

Håret på bilden har guldbruna toner. Jag definierar "rättfärgat" med mer dragning åt askblont. Det har inte varma toner helt enkelt.
Allt klär en skönhet tänker jag. Är en person snygg kan "råttfärgat" (cendré) vara jättefint!

Själv var jag som liten mkt ljust guldigt blond med lite dragning åt det röda. Många i släkten är rödhåriga och jag har ljus hy med fräknar.
Nu som äldre har jag mörknat ngt och är nån slags guldig ljusbrun med koppriga nyanser.
 
Ett par till bilder

En där lampljuset slår i håret
https://www.pixeltopic.com/image/fmnqbdyvksxc/

Och en i mer naturligt ljus
https://www.pixeltopic.com/image/cqwfmskcjfzep/

Längderna och topparna kan ni bortse ifrån, dom är det gammal färg i. Men minst 1 dec ska vara min naturliga hårfärg.
Tycker inte alls det ser råttfärgat ut, enligt mig.
Det är alldeles för mycket brun-rött inslag för att vara det.
Skulle snarare kalla det ljusbrunt eller mörkblont.
 
Jag tycker det ser ut dom vanligt brunt hår. Råttfärgat för mig är en gråblond, på nåt sätt färglös, färg.

Jag har sånt hår men färgar det rött istället.

Typ såhär:
iMpoZ.jpg
Det där är mer råttfärgat enligt min uppfattning.
Med det sagt att jag tycker inte det är fult.
Håret är så mycket mer än bara färg så jag tycker att ett hår kan vara vackert eller fult, oavsett färg.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag hittade inlägg här som jag skrivit för ca 6 år sedan när jag bestämde mig för att låta mitt gråa hår växa ut. Det fanns bilder på...
Svar
12
· Visningar
1 918
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 500
Senast: Grazing
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 192
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 076
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

  • Vi som letar häst II
  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp