Är det här "råttfärgat"?

Ditt hår är definitivt inte råttfärgat. Ditt hår är en ljusare brun. Som många andra har sagt skiftar råttfärgade hår mer åt det askblonda (gråa) hållet utan några bruna toner. Oftast är utväxten på mörkare blonda just råttfärgade, men sen bleks håret i längderna på ett naturligt sätt.

Jag har råttfärgat hår i mina rötter. Var mörkare blond som liten (askblont, inte åt det rödare eller brunare hållet), men har färgat det sedan jag var 10 år.
 
Tycker första bilden ser råttfärgad ut ja.
tamrc3a5tta_52e8fcebe087c30fb0635902.jpg


För att få till en sanningsenlig bild på håret ska du ta bilder i naturligt dagsljus men ej i direkt solljus. Lampljus ger aldrig rätt färg! I regel får lampor håret att se mer gult och gyllent ut.

Jag tycker inte råttfärg är fin men det är inte den enda färgen jag inte gillar. Tycker tex den ensfärgade fakegråa håret som varit inne nu ser fruktansvärt ut. Sen betyder det inte att en person med en viss hårfärg ser ful ut, mer så att jag tycker att hon varit snyggare med mer liv i håret. Råttfärgad gör oftast inte ens ansikte någon tjänst. Det viktigaste är att du trivs med ditt hår och gör du inte det är det bara att färga det. Räcker med en vårdande toning för att få tex brunt, rödbrunt etc eller färg några mjuka blonda slingor runt ansiktet. :)
 
Jag har alltid tänkt mig cendré vara den där typiska blonda färgen som mörknar med åren. Så att den kan variera väldigt från en mörk blond till en ljus brun nyans, i princip. Jag är en av dem som fått nästintill brunt hår, trots att jag var riktigt blond som liten. Använder mig visserligen av ljusbrunt i vardagstal, men det är ju knappast brunt genetiskt. Och skulle jag gå till frisören och be om brunt hår skulle jag få en helt annan färg (vilken även gäller om färgen på TS bilder, som flera vill kalla brun).
 
Tycker första bilden ser råttfärgad ut ja.
tamrc3a5tta_52e8fcebe087c30fb0635902.jpg


För att få till en sanningsenlig bild på håret ska du ta bilder i naturligt dagsljus men ej i direkt solljus. Lampljus ger aldrig rätt färg! I regel får lampor håret att se mer gult och gyllent ut.

Jag tycker inte råttfärg är fin men det är inte den enda färgen jag inte gillar. Tycker tex den ensfärgade fakegråa håret som varit inne nu ser fruktansvärt ut. Sen betyder det inte att en person med en viss hårfärg ser ful ut, mer så att jag tycker att hon varit snyggare med mer liv i håret. Råttfärgad gör oftast inte ens ansikte någon tjänst. Det viktigaste är att du trivs med ditt hår och gör du inte det är det bara att färga det. Räcker med en vårdande toning för att få tex brunt, rödbrunt etc eller färg några mjuka blonda slingor runt ansiktet. :)

Dagsljus it is :p

https://www.pixeltopic.com/image/xyjxzgtrjycozmt/

https://www.pixeltopic.com/image/lrfsgexdeobofln/
 
Jag har liknande hårfärg som ditt, jag kallar mitt för råttfärgat, så fort min unge är ute ska jag slinga håret, trivs inte alls i råttfärgat, finns lixom inget liv i det! Kanske är fjantig men vill inte ha i massa färg som gravid :)

Det är precis det som är anledningen till min utväxt, graviditet + amning :D Och nu funderar jag på om jag ska spara ut mitt naturliga när jag ändå kommit en bit på vägen (även om det är sjukt lång väg kvar) eller färga det igen.
 
Jag har också cendréfärgat hår och jag skulle vilja säga att en fördel med det är att man brukar kunna färga sitt hår i alla möjliga nyanser utan att det ser konstigt eller onaturligt ut. Jag har färger som gör att jag passar i allt från ljusblont till rätt mörkt brunt. Jag började få grått hår redan när jag var 23-24, så jag har färgat mitt hår ett bra tag och har provat på det mest. :D
En nackdel är förstås att håret verkligen ser råttigt ut om det blir platt och tråkigt och man inte har någon riktig frisyr. Nu har jag en färg som ligger rätt nära min naturliga men den är lite varmare och den lilla skillnaden gör att råttigheten försvinner. Jag skulle gärna slinga det, men jag har inte riktigt råd att springa till frisören så ofta som krävs.
 
För mig är cendré mer åt mörkblond-rödaktig (varma) inslag. Och råttfärgat mer nått gråaktigt mellanting mellan blont och brunt.
Fördelen med råttfärgat är att man brukar kunna färga det ganska enkelt till alla möjliga färger. Lite blonda slingor i eller brun eller vad som.
 
Jag har liknande hårfärg som ditt, jag kallar mitt för råttfärgat, så fort min unge är ute ska jag slinga håret, trivs inte alls i råttfärgat, finns lixom inget liv i det! Kanske är fjantig men vill inte ha i massa färg som gravid :)
Samma här. Har en härlig råttfärgad utväxt som jag gärna skulle vilja färga över. Men det får nog vänta ett tag till. Tycker råttfärgat är urfult och jättetråkig. :p
 
Jag har liknande hårfärg som ditt, jag kallar mitt för råttfärgat, så fort min unge är ute ska jag slinga håret, trivs inte alls i råttfärgat, finns lixom inget liv i det! Kanske är fjantig men vill inte ha i massa färg som gravid :)

Använd färgbomb eller toning?
 
Jag har liknande färg som TS på vintern, och då är det väl ljusbrunt. På sommaren blir det kallare och mer grått, definitivt råttfärgat :p Å andra sidan blir det solblekta slingor i då, och det får ändå mer liv på något vis.
Hade jag brytt mig hade jag nog gjort något åt det men.. :D
 
Jag har färgat håret, men tycker det har blivit för mörkt. Därför tänkte jag bleka det.
Moods Lightner
Nu står det i bruksanvisningen att det inte kan rekommenderas till färgat hår.
Det står såklart ingen varning om det utan på paketet. :(
Någon som har testat att bleka färgat hår?
 
Fördelen med råttfärgat hår måste vara att det torde vara lätt att färga? Inga mörka eller gula toner som ligger och stör. Då kan man få till så där snygga och rena slingor.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag hittade inlägg här som jag skrivit för ca 6 år sedan när jag bestämde mig för att låta mitt gråa hår växa ut. Det fanns bilder på...
Svar
12
· Visningar
1 918
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 500
Senast: Grazing
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 189
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 076
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp