Bukefalos 28 år!

Är det okej?

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Fiador Det är fint att du pedaogogiskt försöker hjälpa Brille och Nappson i deras trassel. Men mina frågor är specifit riktade till dessa två användare. Ffa när det gäller hur träningen av deras hästar ser ut:). (och jag har inte använt ordet "ihärdig".)
Ja det är jag också intresserad utav. Det kan ju faktiskt vara så att man lär sig något nytt.

@Nappson säg att du får hand om en häst med konstaterad KS (kissing spines). En ganska vanlig diagnos som kräver en hel del av ryttaren för att hästen skall fungera till ridning.
Vad gör du? Vad har du för upplägg? Träningens utformning? Hästens rehab?

Jag är alltså genuint nyfiken :)
 
Senast ändrad:
@Nappson @Brille

Jag har fortfarande svårt att definiera ert ordval i "far illa". Menar ni återkommande ledinflammationer som möjligen kan härledas till dålig träning, menar ni minsta hjälpgivning som ett för hårt tygeltag eller för kraftig skänkel, menar ni användandet av sporrar och kandar?

Undrar också hur ni optimalt hade velat se att dressyrryttare skulle rida och träna sina hästar:). Visa gärna filmer eller berätta hur Ni lägger upp träningen för era hästar.


Vad i detta är det svårt att förstå?


"Hästar far illa när de utsätts för fysisk eller psykisk kränkning och lidande.

När de tränas på ett sätt som inte utgår ifrån hästens egna förutsättningar och som därmed leder till fysiska eller psykiska problem för hästen.

När hästen får fysiska eller psykiska skador av metoderna eller utrustningen."




Har skrivit det så många gånger nu. Det blir bara upprepningar.

En korrekt träningsmetod gör hästen smidig och stark på hästens villkor. Sedan kan man kalla det vad man vill, och man kan göra på lite olika sätt, men det är en hel del som man inte får göra och som leder till t.ex. återkommande ledinflammationer. Om man får sådana problem ska man utgå ifrån att man använder felaktiga träningsmetoder, om man inte tycker det är jättekul med veterinärer och uppehåll i träning/tävling samt att göra hästen illa!


En film hade varit bra. Men det är inte så enkelt.

Om jag letar på nätet så finns det exempel på bra dressyr, men oftast (eller alltid) så visar man något som är färdigt. Det som hästen klarar av utan problem och som man gärna vill visa. Men träningsmetoderna för den aktuella hästen är oftast något annat. Man gör övningar som efterhand leder till något nytt som hästen klarar av och som man gärna vill visa förstås.

Om du t.ex. vill få till en finare öppna så är ofta rätt träningsmetod något helt annat. Efterhand så får hästen lättare för att göra en öppna utan att man tränat på det.


Om jag åker ut och sätter mig och titta på en ridlektion där man tränar öppna så jobbar man nästan uteslutande på att träna just öppna. Det går olika bra beroende på hur smidig och stark hästen är, dvs. hur mycket man har tränat på att få en stark och smidig häst. Inte på hur mycket öppna man har tränat. För en häst som har svårt för öppna så läggs det till mer skänkel, kraftigare tygeltag och spö om det behövs. Så när lektionen börjar närma sig sitt slut så är instruktören nöjd och glad "för nu börjar det likna något. Mycket bättre än när vi började". Det är bara det att det verkliga resultatet är något helt annat. Du har en häst med mer spänningar och som i sina försök att hitta något sätt att överleva lektionen belastat sin kropp felaktigt vilket efterhand kommer leda till problem om du inte har en häst som tål vad som helst. Det är det inte så många som har.

Med detta i minnet inser man kanske lättare att det är omöjligt att säga vad som är rätt metod just nu. Det beror på var hästen befinner sig i sin utbildning, men också och kanske framför allt vad ryttaren klarar av. Det inte ryttaren klarar av kan man omöjligt begära av hästen.


Om du menar korrekt dressyr när det är färdigt så är det en annan sak. Det kan jag säkert hitta exempel på. Men kanske ska man böja med att förstå vad man absolut inte får hålla på med. Ska leta upp lite exempel på det, men nu ska jag ut och träna mina hästar. Det får bli en annan gång.

/Nappson
 
Ja det är jag också intresserad utav. Det kan ju faktiskt vara så att man lär sig något nytt.

@Nappson säg att du får hand om en häst med konstaterad KS (kissing spines). En ganska vanlig diagnos som kräver en hel del av ryttaren för att hästen skall fungera till ridning.
Vad gör du? Vad har du för upplägg? Träningens utformning? Hästens rehab?

Jag är alltså genuint nyfiken :)

Okej, jag förstår.

Det har jag gjort och det är/var en lång resa. Men man kan inte ge en färdig mall gratis på nätet. När folk betalar för hjälp som leder till förstörda hästar så ska jag "vara gratis" och berätta hur jag skulle göra. Det är förstås en omöjlighet. Men i riktigt korta drag så kanske. Ska träna nu och fundera.

/Nappson
 
@Nappson Men ge exempel på just hur en öppna blir bättre genom att inte rida öppna. Jag söker konkreta exempel och inte filosofiska diton.

Som konkret exempel just kring öppnan är det något jag har haft jättesvårt att rida. Det har jag tränat genom att rida jättemycket öppna. För det är inte min häst som har svårt för det, utan det svåra ligger för mig i hur jag ska använda min kropp. Dvs i träningen av öppnan har jag säkert som ryttare varit både klumpig och otydlig för min häst så att hon inte riktigt förstått. På intet sätt har detta varit någon "slit och sparka"-ridning, men tillräckligt tydlig har jag då inte varit. Betyder det att min häst har farit illa av min klumpiga ridning?

Min fråga hur Du tränar Din häst på ett, enligt Dig, etiskt vis går ut på att jag vill veta hur du lägger upp ett vardagsarbete. Hur mycket rids hästen, vad tränar du på beroende på vilken nivå du rider, hur varierar du? Tävlar du? Sen är jag så anal att jag vill veta hur Du gör och inte din förebild. Jag kan tex inte lgga upp en film på Ingrid Klimke och säga att så här rider jag bara för att hon är en förebild, om du förstår hur jag menar:).
 
Okej, jag förstår.

Det har jag gjort och det är/var en lång resa. Men man kan inte ge en färdig mall gratis på nätet. När folk betalar för hjälp som leder till förstörda hästar så ska jag "vara gratis" och berätta hur jag skulle göra. Det är förstås en omöjlighet. Men i riktigt korta drag så kanske. Ska träna nu och fundera.

/Nappson
Är det det du vill att folk skall betala dig för dina råd? Är det här någon form av försök för att göra reklam för din verksamhet?

För har du inte lust att förklara hur du utför dina mirakel som du påstår att du gör så är det nog frågan om Buke är riktigt rätt forum för dig.

Att bara komma med svävande och intetsägande förklaringar duger nog inte riktigt på ett sådant här forum.
 
Här och där i forumet diskuteras träningsmetoder och utrustning i olika trådar. Vad som är bra och vad som år dåligt. Vad som fungerar och inte fungerar, och alla har olika åsikter. Den frågan som sällan ställs, men som jag berört i nästa varje inlägg : Vad är okej? Det är mycket skrämmande tycker jag.

Försök inte slingra er nu, utan svara rakt och kort på frågan. Det är inte så svårt och den behöver inte missförstås om man inte tvunget vill.


Är det okej att träna hästen på ett sätt och ev. med en utrustning som gör att den då och då eller hela tiden far illa, för att ni ska nå era mål?


/Nappson
Om jag utgår från ursprungsfrågan och din förklaring i senaste inlägget tycker jag nog att om man känner själv att man använder bra redskap, som givetvis inte skadar hästen, för att nå dit man vill hästen ska nå och hästen klarar det utan skador/inflammationer/överbeslastningar så gör man helt ok! Även om någon annan skulle utföra arbetet på något annat sätt, som även det inte heller skadar hästen. Det finns inte ETT rätt sätt..
 
Är det det du vill att folk skall betala dig för dina råd? Är det här någon form av försök för att göra reklam för din verksamhet?

För har du inte lust att förklara hur du utför dina mirakel som du påstår att du gör så är det nog frågan om Buke är riktigt rätt forum för dig.

Att bara komma med svävande och intetsägande förklaringar duger nog inte riktigt på ett sådant här forum.

Inte det minsta. Jag har förklarat varför tidigare.
 
Inte det minsta. Jag har förklarat varför tidigare.
Alltså nu tappar du mig totalt. Nu får du en möjlighet att förklara hur du gör och då hänvisar du till att du inte gör det gratis.
Och sen påstår du att det gör du inte alls.

Så jag drar helt enkelt den slutsatsen att du gör det inte helt enkelt för att du inte har den kunskapen.

Så min slutsats om att bakom nicket Nappson finns en antagligen yngre person som läst några artiklar i diverse hästtidningar men egentligen inte har någon kunskap att tala om stärks ytterligare.

Eller så är det bara någon som gillar att göra sig lustig på våran bekostnad. Tror man brukar kalla dom för troll :meh:
 
Alltså nu tappar du mig totalt. Nu får du en möjlighet att förklara hur du gör och då hänvisar du till att du inte gör det gratis.
Och sen påstår du att det gör du inte alls.

Så jag drar helt enkelt den slutsatsen att du gör det inte helt enkelt för att du inte har den kunskapen.

Så min slutsats om att bakom nicket Nappson finns en antagligen yngre person som läst några artiklar i diverse hästtidningar men egentligen inte har någon kunskap att tala om stärks ytterligare.

Eller så är det bara någon som gillar att göra sig lustig på våran bekostnad. Tror man brukar kalla dom för troll :meh:

Du får dra vilka slutsatser du vill, det förändrar inget av vad jag kan eller inte kan.
 
Vad i detta är det svårt att förstå?


"Hästar far illa när de utsätts för fysisk eller psykisk kränkning och lidande.

När de tränas på ett sätt som inte utgår ifrån hästens egna förutsättningar och som därmed leder till fysiska eller psykiska problem för hästen.

När hästen får fysiska eller psykiska skador av metoderna eller utrustningen."




Har skrivit det så många gånger nu. Det blir bara upprepningar.

En korrekt träningsmetod gör hästen smidig och stark på hästens villkor. Sedan kan man kalla det vad man vill, och man kan göra på lite olika sätt, men det är en hel del som man inte får göra och som leder till t.ex. återkommande ledinflammationer. Om man får sådana problem ska man utgå ifrån att man använder felaktiga träningsmetoder, om man inte tycker det är jättekul med veterinärer och uppehåll i träning/tävling samt att göra hästen illa!


En film hade varit bra. Men det är inte så enkelt.

Om jag letar på nätet så finns det exempel på bra dressyr, men oftast (eller alltid) så visar man något som är färdigt. Det som hästen klarar av utan problem och som man gärna vill visa. Men träningsmetoderna för den aktuella hästen är oftast något annat. Man gör övningar som efterhand leder till något nytt som hästen klarar av och som man gärna vill visa förstås.

Om du t.ex. vill få till en finare öppna så är ofta rätt träningsmetod något helt annat. Efterhand så får hästen lättare för att göra en öppna utan att man tränat på det.


Om jag åker ut och sätter mig och titta på en ridlektion där man tränar öppna så jobbar man nästan uteslutande på att träna just öppna. Det går olika bra beroende på hur smidig och stark hästen är, dvs. hur mycket man har tränat på att få en stark och smidig häst. Inte på hur mycket öppna man har tränat. För en häst som har svårt för öppna så läggs det till mer skänkel, kraftigare tygeltag och spö om det behövs. Så när lektionen börjar närma sig sitt slut så är instruktören nöjd och glad "för nu börjar det likna något. Mycket bättre än när vi började". Det är bara det att det verkliga resultatet är något helt annat. Du har en häst med mer spänningar och som i sina försök att hitta något sätt att överleva lektionen belastat sin kropp felaktigt vilket efterhand kommer leda till problem om du inte har en häst som tål vad som helst. Det är det inte så många som har.

Med detta i minnet inser man kanske lättare att det är omöjligt att säga vad som är rätt metod just nu. Det beror på var hästen befinner sig i sin utbildning, men också och kanske framför allt vad ryttaren klarar av. Det inte ryttaren klarar av kan man omöjligt begära av hästen.


Om du menar korrekt dressyr när det är färdigt så är det en annan sak. Det kan jag säkert hitta exempel på. Men kanske ska man böja med att förstå vad man absolut inte får hålla på med. Ska leta upp lite exempel på det, men nu ska jag ut och träna mina hästar. Det får bli en annan gång.

/Nappson

Men nu hamnar du ju där igen, om än något mer begriplig, utan att förklara HUR man ska göra.

Du kan ju inte börja med att förklara för människor vad som görs fel. Kan inte tänka mig att din tränare säger: "gör så här: sparka med höger ben och dra så hårt du kan i båda tyglarna" och sekunden senare säger hen "så får man absolut inte göra, det är helt fel och skadligt!".

Din tränare säger snarare: "vinkla ditt bäcken och trampa lite i inner stigbygel, nu gör hästen rätt, känner du?"

Hur tränar du för att få en hållbar häst? Hur ska man som ryttare kunna utvecklas och lära sig om man inte får lov att nöta in en viss rörelse för att hästen kan bli spänd en stund?
 
Jag tror det är självklart för de flesta att arbeta med hästen utifrån förutsättningarna den har. Dock håller jag med några andra om att definitionen av "far illa" kan vara subjektiv, min ponny till exempel har burit ryttare som jag anser vara alldeles för tunga (innan jag köpte honom dvs) medan den som ansvarade för honom då ansåg att så inte var fallet. Det är ju svårt att avgöra definitivt vem som hade rätt eftersom ponny inte visat några men av det men inte heller kunde säga själv vad han ansåg om det hela. Ger någon mig en för tung ryggsäck kan jag helt enkelt säga "den är för tung för mig" även om jag kanske inte skulle paja av att bära den en kort stund. Själv anser nog ponny att han far ordentligt illa så fort han står på spolplatsen...

Och @Nappson så skulle jag också gärna få ett konkret exempel på vad man skulle träna förutom öppna för att göra en bättre öppna. Eller exempel på något som förbättrar sluta för all del eftersom det är helskumt för min kropp att rida i motsats till öppnan som är logisk. Exempel kanske en kan ge utan att avslöja hela sin "affärsidé"? :)
 
Behöver inte dra några slutsatser. Det där säger allt ;)

Nu är jag riktigt trött på dig Tora, moderatorns favorit.
Du får verkligen häva ur dig vad som helst utan några problem.
Det här är det sista jag kommenterar av det du skriver.
Nivån är ofattbart låg.

Så Tora, scenen är din!
Du har slutrepliken i din hand, och den kommer jag inte fästa någon vikt vid. Troligen inte ens läsa.
Du är ett riktigt lågmärke i det här forumet.

Nu, eller i morgon är sista gången jag skriver.
Sedan blir det tyst från mig här på Buke för alltid.
Det blir väl bra Tora! :)


/Nappson
 
Nu är jag riktigt trött på dig Tora, moderatorns favorit.
Du får verkligen häva ur dig vad som helst utan några problem.
Det här är det sista jag kommenterar av det du skriver.
Nivån är ofattbart låg.

Så Tora, scenen är din!
Du har slutrepliken i din hand, och den kommer jag inte fästa någon vikt vid. Troligen inte ens läsa.
Du är ett riktigt lågmärke i det här forumet.

Nu, eller i morgon är sista gången jag skriver.
Sedan blir det tyst från mig här på Buke för alltid.
Det blir väl bra Tora! :)


/Nappson
Du är rolig du :D

Istället för att gnälla så fort någon inte håller med dig så ta chansen och beskriv på ett konkret och tydligt sätt hur du tex skulle ta och träna en häst med KS.
 
@Nappson @Brille

Jag har fortfarande svårt att definiera ert ordval i "far illa". Menar ni återkommande ledinflammationer som möjligen kan härledas till dålig träning, menar ni minsta hjälpgivning som ett för hårt tygeltag eller för kraftig skänkel, menar ni användandet av sporrar och kandar?

Undrar också hur ni optimalt hade velat se att dressyrryttare skulle rida och träna sina hästar:). Visa gärna filmer eller berätta hur Ni lägger upp träningen för era hästar.
Jag har inte använt ordet "illa" i något av mina inlägg i den här tråden.

I många andra trådar har jag diskuterat vilka problem som kan uppkomma vid användning av olika träningsmetoder.

@Fiador Det är fint att du pedaogogiskt försöker hjälpa Brille och Nappson i deras trassel. Men mina frågor är specifit riktade till dessa två användare. Ffa när det gäller hur träningen av deras hästar ser ut:). (och jag har inte använt ordet "ihärdig".)

Jag håller med dig om att inlägget från @Fiador är pedagogiskt det brukar hens inlägg vara.
 
@Fiador om man då jämför din attityd mot Ts så är den helt annorlunda. Du tycker säkert att du har rätt (vore ju konstigt annars) men den besserwisserattityd som Ts uppvisar finns inte där alls. Det blir en helt annan diskussion då.

Tom jag som egentligen håller med Ts i mycket blir irriterad över "jag kan bäst och alla andra gör fel" attityden.

Så hur man framför sin sak är i högsta grad relevant.
Varför tycker du att det är mer intressant att diskutera hur andra uttrycker sig än att diskutera kärnfrågan (vad som är okej mot hästen)?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 610
Senast: gul_zebra
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 350
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 488
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 330

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp