Är det olagligt att sätta upp en egen skylt?

H

hon_med_skäcken

Är det olagligt att sätta upp en skylt jämte stallet att bilar och mopeder ska köra lugnare?
Tog ut en bild från internet "Korsande ridväg" heter skylten.
Får man sätta upp en sådan skylt själv och en text under?:angel:
 
Sv: Är det olagligt att sätta upp en egen skylt?

Det är olagligt att sätta upp egna skyltar ja. Dock tror jag att, så länge det inte är någon förbudsskylt du sätter upp, så ska det nog till att vara griniga ifall någon anmäler det till kommunen.
 
Sv: Är det olagligt att sätta upp en egen skylt?

Nja..man kan endast få tillstånd för att sätta upp _godkända_ skyltar vid vägen och då är det en speciell person som kommer ut och sätter upp + att det kostar. Djurskyltar och Lekande barn-skyltar är inte godkända. Vad man däremot får lov att göra är att sätta en skylt på sin tomt men ingen behöver ju ens bry sig i den.
 
Sv: Är det olagligt att sätta upp en egen skylt?

Djurskyltar och Lekande barn-skyltar är inte godkända. Vad man däremot får lov att göra är att sätta en skylt på sin tomt men ingen behöver ju ens bry sig i den.

Vadå "behöver" bry sig om? Skylten är ju mer som en information. Då är bilisterna medvetna om t.ex. att här är det många som rider. Det spelar ju ingen roll i det fallet om skylten är godkänd eller inte i det avseendet.
 
Sv: Är det olagligt att sätta upp en egen skylt?

Godkända varningsskyltar kan du få köpa genom kommunen, när det gäller förbud krävs godkännande från kommunen.
Så en skylt vid stallet som varnar bilister/mopedister för hästar är helt ok, men för att göra det helt ok krävs som sagt en riktig skylt och inte egentillverkad.

Kolla med din kommun vem som har ansvaret, vägverket eller kommunen och sen vänder du dig till det stället för hjälp.
 
Sv: Är det olagligt att sätta upp en egen skylt?

Kontakta vägverket och förklara problemet med hänsynslösa fordonsförare. Jag gjorde så och knappa 1 månad senare var det skyltar uppsatta från båda håll... Kostade inget för mig ialla fall.
 
Sv: Är det olagligt att sätta upp en egen skylt?

Du har rätt att sätta upp egengjord skylt vid din tomt, annars måste du ha godkända skyltar av vägverket om den ska sitta någon annanstans.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 387
Senast: Jadzia
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 742
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 879
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 217

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp