Är du foderföretagare?

Sv: Är du foderföretagare?

*kl*
Såvitt jag har kunnat läsa ut på Sjv:s hemsida så står det inte att man måsta spara alla kvitton eller föra jornal, däremot att man ska kunna ha spårbarhet på fodret. Således borde det räcka med att veta varifrån fodret kommer.
Tycker inte att det är särskilt konstigt att det bör kunnas spåras vad hästen ätit om den är ett livsmedelsproducerande djur???!!!:confused: Känns ganska självklart med tanke på hur livsmedelsmarknaden ser ut i dag med allahanda konstiga sjukdomar...
Man behöver ju inte krångla till saker och ting och göra de värre än de redan är!!!
 
Sv: Är du foderföretagare?

Texaz skrev:
*kl*
Såvitt jag har kunnat läsa ut på Sjv:s hemsida så står det inte att man måsta spara alla kvitton eller föra jornal, däremot att man ska kunna ha spårbarhet på fodret. Således borde det räcka med att veta varifrån fodret kommer.
Tycker inte att det är särskilt konstigt att det bör kunnas spåras vad hästen ätit om den är ett livsmedelsproducerande djur???!!!:confused: Känns ganska självklart med tanke på hur livsmedelsmarknaden ser ut i dag med allahanda konstiga sjukdomar...
Man behöver ju inte krångla till saker och ting och göra de värre än de redan är!!!
Jag försöker verkligen förstå vad det är att gnälla över. Alla klagar på att man inte vet vad som står på matbordet, men ve den som inför regeln att alla ska ta ansvaret och se till att man vet!
 
Sv: Är du foderföretagare?

*lånar knapp*

Jag tycker inte heller att det är roligt med all byråkrati omkring hästar och andra djur som hobby.

Har funderat hit och dit, men betämt mig för att avvakta med "foderföretageriet". Jag tycker inte att det finns någon konsekvens i det som jodbruksverket uttrycker.

Från sjv's hemsida "Det är egentligen inte enstaka djur eller djurägare som ska anmälas för registrering, utan den anläggning som man är ansvarig för där foder hanteras. Om stallet gemensamt köper in minst ett foder, t.ex. grovfoder, till alla hästar ska den som ansvarar för stallet (äger eller hyr stallet från ägaren) anmäla anläggningen. Alla hyresgäster ansvarar sedan för att reglerna efterlevs. Men om varje hästägare köper allt foder till sin häst separat ska i stället varje enskild hästägare anmäla sig till Jordbruksverket."

Här motsäger man effekten av spårbarhet och kontroll så att det ryker om det! om det nu räcker med att man köper in minst ett foder gemensamt och för bok över det, så kan ingen myndighet kräva av de icke-registrerade att de skall föra bok över övriga foderinköp... precis lika dumt som att alla hästar som får ett nytt pass nu startar med ett "blankt papper" på eventuella karenspreparat som de tidigare blivit behandlade med...

glömde: dessutom skall man stå som "Ansvarig firmatecknare" med underskriften på ansökan. Jag vet flera personer som råkat illa ut i samband med arbetslöshet pga. denna benämning i andra sammanhang. A-kassan har ansett dem vara företagare och inte gett dem rätt till ersättning för att de varit t. ex. kassörer i ideella föreningar och därmed stått som "firmatecknare"
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är du foderföretagare?

gejsa skrev:
Och??? 10 tecken
Bara en parentes, att det var intressant. Ibland kan det vara bra att läsa vad som står på SJV och länsstyrelsens sidor. Även kommunen har bra sidor om vilka regler som gäller.

Sen skrev jag att det var ett knapplån, alltså riktade jag mig till alla som kan tänkas läsa här, eller tror du att du är ensam? Du vet, världen kretsar inte runt dig....
Fäll in huggtänderna och öppna sinnet och ögonen istället för att hugga hela tiden. Jag är inte ute efter att slå ihjäl alla som har en annan åsikt än mig, jag gör som du skriver att du gör, lägger fram mina argument. Om du inte tål att man gör det på ett forum så kan man fråga sig vad du har här att göra.
 
Sv: Är du foderföretagare?

*kl*

Det här förstår inte jag: (kopierat från sjv:s hemsida)

14. Vad händer om jag inte anmäler att jag är foderföretagare eller inte följer de regler som gäller?
Om du inte anmäler att du är foderföretagare eller följer övriga regler i foderhygienförordningen riskerar du att inte få bedriva verksamhet där foder hanteras.


Jag som har en inackorderad "hobbyhäst" (i kollektivstall, alla köper eget foder), vad bedriver jag för verksamhet som jag inte får fortsätta med?:confused:
 
Sv: Är du foderföretagare?

heylan skrev:
*kl*

Det här förstår inte jag: (kopierat från sjv:s hemsida)

14. Vad händer om jag inte anmäler att jag är foderföretagare eller inte följer de regler som gäller?
Om du inte anmäler att du är foderföretagare eller följer övriga regler i foderhygienförordningen riskerar du att inte få bedriva verksamhet där foder hanteras.


Jag som har en inackorderad "hobbyhäst" (i kollektivstall, alla köper eget foder), vad bedriver jag för verksamhet som jag inte får fortsätta med?:confused:

Ja,;) det ska verkligen bli intressant att se hur dom ska gå tillväga. Dom kan ju inte tvinga en att sälja sin häst. Eller?.....:confused:
 
Sv: Är du foderföretagare?

scarlettlady skrev:
Bara en parentes, att det var intressant. Ibland kan det vara bra att läsa vad som står på SJV och länsstyrelsens sidor. Även kommunen har bra sidor om vilka regler som gäller.

Sen skrev jag att det var ett knapplån, alltså riktade jag mig till alla som kan tänkas läsa här, eller tror du att du är ensam? Du vet, världen kretsar inte runt dig....
Fäll in huggtänderna och öppna sinnet och ögonen istället för att hugga hela tiden. Jag är inte ute efter att slå ihjäl alla som har en annan åsikt än mig, jag gör som du skriver att du gör, lägger fram mina argument. Om du inte tål att man gör det på ett forum så kan man fråga sig vad du har här att göra.

Vad löjlig du börjar bli nu faktist. Jag såg att du skrev lånar knapp. Men får inte jag svara dig för den skull då eller?
Snacka om att ta fram huggtänderna. :angel:
 
Sv: Är du foderföretagare?

Jag testade att ringa, men inga svar. Upptaget hela tiden :crazy: Jag undrar om de som har kommit på den här regeln förstår att de flesta faktiskt köper in iaf delar av fodret till den egna hästen själv. Detta blir ju som att anmäla att man äger häst i princip..

malu
 
Sv: Är du foderföretagare?

gejsa skrev:
Vad löjlig du börjar bli nu faktist. Jag såg att du skrev lånar knapp. Men får inte jag svara dig för den skull då eller?
Snacka om att ta fram huggtänderna. :angel:

Jag måste säga att jag håller med scarlettlady, jag tycker också att du låter otrevlig när du bara svarar "och???" Du kan lika gärna låta bli att skriva ngt då.
 
Sv: Är du foderföretagare?

Tack!
Jag fattade det som att hon enbart ville vara otrevlig, så därför försvarade jag mig.
 
Sv: Är du foderföretagare?

scarlettlady skrev:
Tack!
Jag fattade det som att hon enbart ville vara otrevlig, så därför försvarade jag mig.
Ja, jag är så otrevlig bara för att jag inte håller med dig. :rofl:
 
Sv: Är du foderföretagare?

:bow: till dig och ScarlettLady.

Jag ser inte problemet öht, hur svårt kan det vara att spara kvitton om man nu ens behöver det? Jösses amalia, håller man häst som just är ett livsmedelsproducerande djur ser jag det som en absolut självklarhet.

Texaz skrev:
*kl*
Såvitt jag har kunnat läsa ut på Sjv:s hemsida så står det inte att man måsta spara alla kvitton eller föra jornal, däremot att man ska kunna ha spårbarhet på fodret. Således borde det räcka med att veta varifrån fodret kommer.
Tycker inte att det är särskilt konstigt att det bör kunnas spåras vad hästen ätit om den är ett livsmedelsproducerande djur???!!!:confused: Känns ganska självklart med tanke på hur livsmedelsmarknaden ser ut i dag med allahanda konstiga sjukdomar...
Man behöver ju inte krångla till saker och ting och göra de värre än de redan är!!!
 
Sv: Är du foderföretagare?

gejsa skrev:
Ja, jag är så otrevlig bara för att jag inte håller med dig. :rofl:
Nu var det ju inte dina åsikter jag reagerade över, utan den lite spydiga tånårskommentaren "och". Men det kanske hör ihop med din ålder, vad vet jag...
 
Sv: Är du foderföretagare?

Ha, ha vad har min ålder med mina åsikter att göra. Och du Tonåring är jag inte det har jag en hemma så det räcker. Detta är ett forum och jag tycker en sak och du en annan. Men det verkar du inte gilla. Nu bryr jag mig inte mer om dina löljliga kommentarer. Jag tycker faktist att det räcker nu. Tack för mig!
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 545
Senast: animalasia
·
Juridik & Ekonomi Mitt körkort har gått ut idag och jag skickade in handlingar för nytt körkort i januari men missade att registrera inbetalningen. När...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
4 788
Senast: Zpunk
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 195
Senast: Bee
·
Hemmet Jag ska flytta och köpa en tvättmaskin till min nya lägenhet. Frågan är om jag ska ha en med inbyggd torktumlare eller inte? Jag har...
2
Svar
30
· Visningar
1 203
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp